Přeprava zvířat je v podnicích s živočišnou výrobou čas od času nutnou záležitostí. Nahánění dobytka či prasat po rampách do špatně přístupných Avií však bývá pro zvířata stejně stresujícím zážitkem jako pro lidi, kteří se snaží určené kusy dovnitř dostat co nejrychleji. Tento problém se už netýká Agrodružstva Brťov-Lipůvka. Od té doby, co si kvůli transportu zvířat pořídili přepravník od firmy Joskin, je procedura nahánění krátká a pro obě strany bezbolestná.
Agrodružstvo Brťov-Lipůvka hospodaří na výměře 3050 hektarů v podhůří Českomoravské vysočiny. Vedle klasické rostlinné výroby provozují i rozsáhlou živočišnou výrobu. Chovají tam červenostrakatý skot (zhruba1000 VDJ) a také vykrmují krůty. Zejména kvůli snadnější a rychlejší přepravě jalovic na pastvu a zpět si tu předloni pořídili přepravník pro zvířata Joskin Betamax RDS 9000/2 o úctyhodné délce devět metrů, který v podniku nahradil pro přepravu dosud používanou Avii. Nezůstalo ale jen u transportu zvířat. Přepravník se pravidelně využívá také při hromadném půlročním vážení jalovic nebo převozech na jatka.
Ušetřili nejen čas Jak sdělil předseda Agrodružstva Brťov-Lipůvka Mgr. Miroslav Pavlíček, přepravník si vyhlídli už před dvěma roky na Techagru v Brně. Proti ostatním přepravníkům má totiž jednu obrovskou výhodu. Jeho zadní část se dá pomocí hydraulických pístů, umístěných nad nápravami, spustit až na zemi, čímž je zvířatům umožněn velmi snadný přístup. „Díky tomu, že je zadní část vozu sklápěcí, není k nakládání zvířat nutná žádná rampa. Do vozu vejdou přirozeně, přímo z pozemku, obsluha je nemusí pracně popohánět a stresovat,“ vysvětluje předseda. Dříve se přeprava řešila Avií. Dostat tam zvířata byl ale problém, neboť kromě rampy k tomu bylo třeba hodně lidí. I tak trvalo nahánění zvířat dovnitř dlouhou dobu, dodal.
Zakoupený model Betamax RDS 9000/2 je se svou délkou devět metrů, šířkou 2,23 metru, užitnou plochou 20 metrů čtverečních a nosností devět tun největší ve své řadě. Je určen zhruba pro dvanáct až čtrnáct kusů, ale ve skutečnosti se jich dovnitř vejde o něco víc. „Na tento vůz lze naložit velký počet zvířat, čímž se přeprava značně urychluje. Zatímco do Avie se vešly jen tři až čtyři kusy, do Betamaxu RDS 9000/2 naložíme 22 jalovic, 16 až 17 býků a přes sto krocanů,“ hodnotí vedoucí mechanizace podniku Ing. Michal Horčica. Šetří se tak lidi, pohonné hmoty a hlavně zvířata.
Na rozdíl od Avie má tento přepravník ještě jednu nespornou výhodu. Neplatí se za něj silniční daň a na technickou prohlídku musí jen jednou za čtyři roky.
Pohodlný a bezpečný transport Pohodlný je pro zvířata nejen přístup do návěsu, ale také samotná přeprava. Podle Milana Hájka, ředitele společnosti Moreau Agri Vysočina, spol. s r. o., která přepravník agrodružstvu dodala, neexistuje žádná další firma, která by mohla podobný sklápěcí návěs nabídnout. Vedle sklápění je výhodou i odhlučněná protiskluzová podlaha vyrobená z dvousložkové pryskyřice, která je velmi měkká. Podle Hájka je téměř nemožné, aby na ni dobytek uklouzl a zlomil si nohu nebo se jinak poranil. Podlaha je navíc velmi snadno omyvatelná vodou.
Vnitřní prostor přepravníku je možné pomocí hrazení rozdělit na více částí, což lze využít například při převozu menšího počtu kusů. Existuje několik typů branek (jednokřídlových nebo dvoukřídlových) určených pro různé druhy zvířat, která se dají umístit kdekoli po celé délce návěsu. Vedle skotu se tak dají převážet i selata nebo drůbež. Podle potřeby je možné přikoupit a přidělat úvazové tyče.
Ve standardní výbavě pro Českou republiku společnost Moreau Agri, spol. s r. o., dodává i zaplachtování, což umožňuje přepravu i za nevlídného počasí. Pro kontrolu zvířat během cesty slouží postranní bezpečnostní dveře umístěné v přední pravé části návěsu. Zadní vrata sloužící pro nahánění zvířat jsou dvoukřídlová a samostatně otevíratelná. Na přání je lze ještě vybavit třímetrovým otáčivým postranním hrazením usnadňujícím nahánění zvířat ze stáje či pastvy.
Kvalitní konstrukce Profily konstrukce návěsu jsou zhotoveny z vysoce pevnostní belgické oceli. Celá konstrukce je navíc žárově pozinkovaná. Návěs má otočnou oj, takže může být zapojen jak do spodního, tak i horního závěsu. Nápravy jsou odpružené a podle obsluhy přepravníku je celková manipulovatelnost s ním dost snadná. Dá se s ním dobře kamkoli zajet i zacouvat, jen kruhové objezdy mu při délce devět metrů dělají trošku problémy. Přepravní rychlost stroje pro český trh je 40 kilometrů za hodinu.
Firma Moreau Agri, spol. s r. o., jež je výhradním dovozcem návěsů na přepravu zvířat Joskin Betamax, nabízí tyto stroje už tři roky. Vedle devítimetrového jsou k dostání i modely dlouhé 5 metrů (nosnost 5 tun), 6 metrů (nosnost 6 tun) a 7,5 metru (nostnost 7,5 tun). V nabídce od firmy Joskin jsou dále fekály, rozmetadla hnoje, návěsy pro siláž, sklápěcí návěsy nebo cisterny na vodu.