John Deere vyrábí své evropské postřikovače v Holandském Horstu. Doposud se jednalo pouze o nesené, či tažené verze, zatímco provedení samojízdné se montovalo v USA. V létě tohoto roku byl předveden zcela nový samojízdný postřikovač, který používá většinu komponentů vyráběných právě v Evropě a jeho sériová produkce by měla začít v polovině příštího roku.
Nový postřikovač John Deere 5430i byl oficiálně představen na předváděcí akci v maďarském Gyoru. Poskytnutých informací nebylo mnoho, ale přesto vás s tím málem co jsme se dozvěděli seznámíme.
Americký podvozek
Co zůstalo americké, je podvozek stroje na jehož rámu jsme mohli vidět výrobní štítek z amerického Moline. Podvozek je přitom zajímavou technickou částí stroje. Pohon je řešen hydromotory umístěnými ve všech kolech a kola jsou hyropneumaticky odpružena. Protože toto řešení pojezdu je náchylné na dobrý přenos točivého momentu v podmínkách, když je některé z kol odlehčeno, je systém pohonu doplněn o kontrolu trakce, která snímá otáčky pojezdových kol a podle toho pak upravuje dodávku oleje do příslušné větve hydromotorů. Samostatný pohon kol přináší možnost si za příplatek pořídit plynulou změnu jejich rozchodu, ovládanou hydraulicky přímo z kabiny řidiče. Rozchod je možné měnit v rozmezí od 1,8 do 2,5 metru, nebo od 2 do 2,85 metru. Pozitiven pro dopravu je nejvyšší pojezdová rychlost 40 km/h.
Kola mohou být řízena ve třech režimech, přední náprava, obě nápravy protisměrně, krabí chod. Při protisměrném řízení je poloměr otáčení stroje pouze 4,5 metru.
Komponenty z Mannheimu
Již na první pohled postřikovač nápadně připomíná traktor. A jak by také ne, řada dílů pochází z výrobního závodu v německém Mannheimu. Pohonnou jednotkou je šestiválcový motor JD se zdvihovým objemem 6,8 litru, naladěný na výkon 158 kW (215 k). Tento motor pochází s traktorů řady 70630. Kapota motoru a chladiče jsou z traktorové řady 6030 a kabina zase z modelů 5020 a montována v Bruchsalu. Proto tyto konstrukční celky není třeba popisovat a naši čtenáři je jistě znají. Kabina je samozřejmě v jistých částech upravena, ale tradiční rpvky stojů John Deere v ní samozřejmě nechybí. Například loketní opěrka Command Arm, nebo páka pojezdu, na níž lze ovládat i některé funkce řízení postřiku a ovládání ramen.
Za kabinou je umístěna nádrž s objemem 4000 litrů. Postřik je k tryskám dopravován pomocí pístomembránového čerpadla s průtokem 280 l/min, nebo dvěma čerpadly s průtokem až 560 l/min. To v případě kdy jsou dávkována velká množství postřiku, například při aplikaci kapalných hnojiv. Plnění postřikovače, proplach a další funkce jsou obsluhovány na levé straně stroje a všechny ventily jsou řízeny elektricky. Obsluha tedy jen mačká tlačítka.
Ramena postřikovače jsou zavěšena na klasickém paralelogramu, který je použit i na tažených strojích. Aplikační výška je od 50 do 250 cm a ramena jsou dodávána v záběru 24 až 36 metrů. S ohledem na vyšší efektivitu práce mohou být vybavena inovovaným systémem Boom Trac Pro, který udržuje nastavenou světlou výšku nad porostem a to odděleně pro každou polovinu záběru. V příštím roce bude též možný tlakový systém s pneumatickým zapínáním trysek, který umožní přesné řízení dávky postřiku například při klínovém najíždění na souvrať, kdy se vypínají trysky aby nedocházelo k přestříkávání. V současnosti je tento systém již používán, dochází k však k vypínání celých sekcí. Podmínkou činnosti je samozřejmě použití satelitní navigace Auto Trac, aby automatika věděla na jakém místě se stroj právě nachází. Ale možností automatizace je více jak koneckoncům dokazuje i písmeno „i“ v typovém označení stroje. Jde například o mapování pozemků Field Doc, systém Green Star Sprayer Pro, který umožňuje variabilní aplikaci postřiku atd.