První krůčky v České republice udělal Massey Ferguson v roce 1991 na výstavě Země živitelka, kde si mohli návštěvníci prohlédnout první traktory této značky. Letošní expozice společnosti Austro Diesel, která u nás techniku se třemi trojúhelníky ve znaku zastupuje, patřila k největším. Nedaleko hlavní brány ve středovém pásu, na ploše přes pět set metrů čtverečních, mohli návštěvníci vidět krok, který za tu dobu Massey Ferguson v konstrukci svých strojů udělal. Téměř šest stovek spokojených uživatelů více než tisícovky strojů nedá na tuto techniku dopustit.
Vystaveny byly traktory pěti modelových řad 3600, 5400, 6400, 7400 a 8400 s výkonem motoru od 52 k až do 315 k. Novinkou byl traktor řady 3600, který se oproti strojům jiných modelových řad liší originálním designem. Massey Ferguson 3635 je jednoduchý mechanický traktor s převodovkou 16 x 16 určený nejen do vinic, sadů a stájí, ale také pro komunální sektor. Tato řada traktorů s výkonem motoru od 52 do 89 k překvapí zemědělce i zajímavou cenou. Kromě moderních traktorů nechyběly na živitelce sklízecí mlátička, teleskopický nakladač ani lisy na válcovité nebo hranolovité balíky.
Velký výběr silných traktorů
Řada traktorů Massey Ferguson 8400 svým velkým výkonem, převodovým systémem Dyna-VT, snadností obsluhy a komfortem splňuje požadavky i těch nejnáročnějších uživatelů. Plynule měnitelný převodový systém Dyna-VT je založen na technologii, která se osvědčila u více než 20 000 traktorů používaných po celém světě. Plynulá převodovka Dyna-VT je součástí standardního vybavení, stroje této řady vynikají i malou hlučností a nízkými provozními náklady. Na výstavišti si mohli návštěvníci prohlédnout vlajkovou loď traktorů Masse Ferguson - model 8480 s elektronicky řízeným šestiválcovým motorem Sisu Diesel a vstřikování Common Rail o výkonu až 315 k. Obsluha ocení počítačový systém Datatronic III, elektronické rozvaděče (SMS), dvojstupňové odpružení kabiny Dual Stage, komfortně odhlučněnou kabina (71 dB) s klimatizací a vývodovou hřídel 540/540E/1000 n/min. Volba režimů podle otáček motoru a automatické řazení hlavních převodů snižuje spotřebu pohonných hmot.
Do typové řady traktorů MF 7400 patří šest modelů s jmenovitým výkonem motoru od 120 do 190 k. Jde o traktory, v nichž je kombinována pokroková technologie v oblasti plynulých pohonů pojezdu s osvědčeným, intuitivním, jednoduchým a ergonomickým ovládáním. Všechny traktory série MF 7400 jsou vybaveny nejmodernější generací motorů, které disponují vysokým výkonem a točivým momentem v celém rychlostním rozpětí, což zajišťuje jejich vysokou pracovní produktivitu při současné minimální spotřebě paliva. Technické vlastnosti motoru jsou v ideálním souladu s přizpůsobivostí a flexibilitou převodového ústrojí Dyna-VT (plynulá převodovka). Proto lze dosahovat maximální produktivity i při nižších otáčkách motoru, zároveň tiššího, úspornějšího a pohodlnějšího provozu. Systém Power Boost (navýšení výkonu) je u těchto motorů trvale v provozu při otáčkách 2000 n/min a vyšších. Samozřejmostí je prodloužený interval výměny motorového oleje na 400 Mth. Řada 7400 se také vyznačuje ergonomickým uspořádáním pracoviště řidiče, výkonnou hydraulickou soustavu, mnohostrannými variantami výbavy a vysokou mírou spolehlivosti. V Českých Budějovicích zastupoval tuto řadu model 7495 s max. výkonem motoru až 203 k.
Slabší, ale stejně vyspělé
Stroje řady MF 6400 jsou vybaveny čtyřválcovými nebo šestiválcovými motory Perkins či Sisu Diesel o výkonu 95 až 230 k, splňující emisní normu TIER III. U modelů MF 6445 a MF 6555 byl mechanický systém nahrazen elektronickým vstřikováním paliva typu Common Rail, čímž získají přídavný výkon pro pohon nářadí či transport při zařazení třetího a čtvrtého převodového stupně. Do modelů MF 6460 a MF 6470 bude nyní montován čtyřválec Sisu Diesel se stejnými funkcemi, jako mají větší šestiválcové motory Sisu vyznačující se velmi dobrými charakteristikami výkonu, točivého momentu a mimořádně nízkou spotřebou paliva. Do modelů MF 6465, MF 6475 a MF6480 se v současné době dodávají nové šestiválcové motory Perkins 1106D. Převodovka Dyna-6 navazuje na tradici osvědčených převodovek Dynashift vyznačujících se vysokou mechanickou účinností a spolehlivostí. Dyna-6 má šest převodových stupňů řazených pod zatížením pro každý základní rozsah a k tomu možnost řazení bez použití spojky.Celkem lze tedy řadit 24 rychlostí vpřed a 24 rychlostí vzad. Převodovka umožňuje rychlost stroje 40 km/h (50 km/h) se sníženými otáčkami motoru 1880 n/min. Dva zástupci této modelové řady přitahovali návštěvníky zejména svým žraločím designem. Tato nová kapotáž, kterou mají i modely předešlé řady MF 7400, nemá jen estetický efekt, ale má vliv na lepší chlazení, snazší ovladatelnost a lepší přístupnost k uzlům denní údržby. Model MF 6480 s motorem Perkins o výkonu až 155 k byl vybaven i čelní hydraulikou a předním vývodovým hřídelem.
Nechyběl ani zástupce řady 5400 – nejsilnější model 5470 vybavený novým čtyřválcovým motorem Valmet Sisu Diesel o výkonu 125 k a odpruženou přední nápravou. Traktory této řady jsou kombinací osvědčené techniky s jednoduchou obsluhou, nízkými provozními náklady, vysokým jízdním komfortem a flexibilní specifikací. Mnohé z technických detailů pocházejících z předešlé řady se v praxi osvědčily a jsou zárukou vysoké spolehlivosti a bezpečnosti. Moderní úsporné motory Perkins nebo Sisu Diesel a hospodárné, jednoduše ovladatelné převodovky Dyna – 4 či Speedshift tvoří optimální základ pro flexibilní a pohodlnou práci. Se zvedací silou až 6 t zvedne zadní závěs každé nářadí určené pro tuto výkonnostní třídu.
Tři modely sklízecích mlátiček
Společnost Austro Diesel dodává na český trh tři řady sklízecích mlátiček, na výstavišti prezentovala model AutoLevel Beta 7270 s motorem Sisu o výkonu 320 k, žací lištou PowerFlow o záběru 6,7 m a čtyřrychlostní hydrostatickou převodovkou. Žací lišty se dodávají v pracovním záběru 4,80 m až 6,70 m, všechny jsou vybaveny příčným a podélným kopírováním terénu AutoLevel. Dva modely Beta jsou vybaveny tříbubnovým mláticím systémem s robustním mláticím bubnem Hi-Interia Cylinder, mláticím košem s proměnlivou roztečí a rotačním separátorem s nastavitelným košem. Rotační separátor má unikátní vlastnost, kterou se odlišuje od ostatních. Není-li koš vytížen vlastní separací, může se odklopit směrem vzhůru a buben rotačního separátoru se stává další mlatkou. Zvyšuje se tak flexibilita obsluhy a zároveň se optimalizuje výkon při sklizni v období sucha. Vytřásadla slámy jsou vybavena čtyřmi odstupňovanými klávesami, vertikální i horizontální části kláves jsou tvořeny děrovanými rošty, čímž se dosahuje lepšího využití povrchu a daleko účinnější separace. Pro sklizeň na svazích je možné dodat kompletní naklápění celé sklízecí mlátičky Autolevel, které zajišťuje, aby mlátička, vytřasadla a síta pracovala v rovině a tím se zamezilo vysokým ztrátám. Od loňského roku se v České republice prodalo již dvanáct sklízecích mlátiček Beta, zemědělci u nich oceňují velký výkon (3 ha za hodinu při výnosu 6,5 tuny pšenice), velice dobré čištění a bezporuchovost.
V nabídce společnosti jsou i dva modely sklízecích mlátiček Cerea – 7274 a 7278 s výkonem motoru Sisu 340 a 400 k, které se vyrábějí v Dánsku. Jsou určeny pro velké výkony, čemuž odpovídá nejen žací lišta PowerFlow o záběru 7,70 m s příčným a podélným kopírováním terénu AutoLevel, ale také tříbubnové mláticí ústrojí. Mláticí buben je robustní a nejtěžší ve své třídě a svou setrvačností zajišťuje vysoký a kvalitní výmlat i v těch nejtěžších podmínkách. Mláticí koš má silnou konstrukci a zároveň zvýšenou propustnost obilí. Mlátičky Cerea jsou vybaveny rotačním separátorem s nastavitelným košem do několika poloh. Pro zvýšení výkonu je lze stroj vybavit systémem Constant Flow, který zajišťuje ideální pojezdovou rychlost v závislosti na zatížení mláticího bubnu. Osm vytřasadel slámy má profilované bloky pro rychlejší dopravu slámy a účinnější separaci. Zásobník zrna o objemu 10 500 l zajišťuje vysokou kapacitu při výložní rychlosti 110 l/s. Pro sklizeň na svazích je možné dodat kompletní naklápění celé sklízecí mlátičky na portálech.
Třetí, méně výkonnou typovou řadou, jsou sklízecí mlátičky Activa, které se stejně jako modely Beta vyrábějí v italském závodě v Breganze.
Vyhledávaný pomocník
Na českobudějovickém výstavišti si mohli návštěvníci prohlédnout i teleskopický nakladač MF 8947, nejprodávanější model s motorem o výkonu 105 k, s dosahem ramene 7 m a užitečnou hmotností 3 t. Teleskopické nakladače Massey Ferguson řady 8900 vybavené motory Perkins dosahují zdvihací výšky od 5,6 do 9,5 m, přičemž max. hmotnost zdvihaného břemena je až 3000 kg. Hydraulický sytém pro ovládání výložníku má jedno zubové čerpadlo o výkonu 84 l/min, u největšího modelu MF 8947 má čerpadlo výkon 95 l/min při tlaku 265 bar. Další hydraulické čerpadlo pro řízení má výkon 35 l/min při tlaku 250 bar.
Hydrostatická převodovka umožňuje plynulou změnu rychlosti pojezdu od 0 do 30 km/h, změnu směru jízdy lze provádět při jakémkoli zatížení a jakýchkoli otáčkách. K vynikající pohyblivosti přispívá volba tří způsobů řízení pojezdu - řízení dvou kol, řízení čtyř kol, nebo tzv. krabí chod - malý poloměr otáčení, stálý pohon všech kol a k tomu nízko uložené těžiště. Přední náprava je vybavena diferenciálem s omezením prokluzu a olejovými kotoučovými brzdami. Snadnou průchodnost i v nejtěžším terénu ulehčuje uzavřená konstrukce spodní části podvozku, k vysoké stabilitě pak přispívá velký rozvor náprav. Bezproblémový průjezd i ve stavbách s nízkým podhledem umožňuje malá konstrukční výška od 2 do 2,4 m. Tradiční robustní konstrukce a odolnost výrobků Massey Ferguson, stejně tak jako lehké ovládání a snadná údržba, platí také o teleskopických manipulátorech řady 8900. Díky uvedeným vlastnostem jsou vyhledávanými, výkonnými pomocníky v průběhu celého hospodářského roku.