Den otevřených dveří, určený převážně pro své obchodní partnery, uspořádala firma Laski, uznávaný výrobce komunální techniky. Akce se konala na počest patnáctého výročí od založení společnosti. Vedle osvědčené komunální techniky Laski bylo ve Smržicích představeno i několik zbrusu nových strojů, které teprve přicházejí na trh.
Přizpůsobují se přáním zákazníků
Firma Laski, spol. s r.o., vznikla v roce 1992 jako obchodní organizace zabývající se prodejem náhradních dílů na zemědělské stroje. Podnikat začínala v malých prostorách bývalé zemědělské usedlosti ve Smržicích na Olomoucku, kde sídlí dodnes. Na počátku všeho stálo pouze pět lidí, kteří si museli vystačit s jednou kanceláří a malou dílnou. Vývoj firmy šel rychle dopředu a s přibývajícími roky se zvyšovala i poptávka po strojích, rostla výroba, rozšiřoval se sortiment výrobků a spolu s tím se rozrůstalo i zázemí společnosti.
Netrvalo dlouho a firma rozjela vlastní výrobu komunální techniky, nejdříve fréz na pařezy. Prvním strojem, který se vyvinul a vyrobil, byl zametací stroj Laski L150, po něm přišla fréza F 450. To bylo v roce 1994. Později se výrobní sortiment obohatil také o štěpkovače a drážkovače. „Bylo nutné přizpůsobit výrobu strojů přáním zákazníkům, kterými jsou hlavně města a specializované firmy, takže jsme museli upravit náš výrobní sortiment podle jejich potřeb,“ vysvětluje Zdeněk Zapletal, jeden ze dvou synů majitele firmy Laski.
Jak dále prozrazuje, o stroje rodinné firmy je v současnosti velký zájem. „Prodej se každoročně zvyšuje, a letošní rok je dokonce tak úspěšný, že nestačíme vyrábět a zákazníci si musí na stroje počkat třeba i měsíc,“ říká. Více než 90 procent výroby se však exportuje, neboť trh s komunální technikou je prý v České republice malý a již nasycený. „Jelikož vyrábíme stroje, které nejsou určeny pro běžné spotřebitele, museli jsme hledat odbytiště i v jiných zemích,“ vysvětluje Zdeněk Zapletal. Společnost v současnosti vyváží své produkty do čtyřiceti zemí, většina z nich jde do Německa, Belgie, Francie, Austrálie a Polska.
Nový štěpkovač
v traktorovém provedení
V pracovních ukázkách byla návštěvníkům předvedena vedle známých strojů i novinka ze skupiny štěpkovačů. Tou byla traktorová verze štěpkovače LS120T, jež je použitelná v agregaci s tříbodovým závěsem traktoru. Stroj je určen k likvidaci větví, keřů, kůry, kmenů a dalších nadzemních částí rostlin nebo výrobě štěpky z těchto materiálů. Sloužit může také k likvidaci nepotřebného řeziva, jako jsou například tyče, prkna a kůly, a je s ním možné zpracovávat materiály až do kruhového průměru 160 mm. „Štěpkovače děláme ve třech modifikacích, buď na jednonápravovém podvozku s benzínovým motorem, na dvounápravovém podvozku s dieselovým motorem, a nyní i v této traktorové verzi. Ta byla vyrobena na základě přání našich zákazníků, kterým se zdálo zbytečné kupovat stroj s vlastním motorem, když mohou použít pohon traktoru,“ informuje Zdeněk Zapletal.
Proti ostatním štěpkovačům má stroj řadu výhod. Jeho konstrukce je umístěna na otočném zařízení umožňujícím natočení násypky do žádaného směru v rozsahu 180 stupňů. To dovoluje práci na obou stranách komunikace. Otočný o celých 360 stupňů je také komín štěpkovače. Pro traktory s výkonem do 40 HP lze na přání troj vybavit systémem Nostress, který slouží jako ochrana proti přetížení hnacího agregátu. Při zahlcení drticího ústrojí se podávání hmoty automaticky pozastaví, počká se až se vyprázdní a poté pokračuje v práci. Jak radí Zdeněk Zapletal, toto zařízení je ale třeba agregovat se silnějším traktorem, a to zejména kvůli manipulacím.
Frézy jsou tradicí firmy Výrobou a vývojem fréz na pařezy se firma zabývá více než třináct let, jsou už téměř tradicí, a proto není divu, že se staly nejprodávanějším zbožím. Návštěvníci Dne otevřených dveří firmy Laski si ve Smržicích mohli prohlédnout všechny typy od nejmenšího modelu F350 po nejrobustnější F500.
Laski F350 patří v řadě fréz k menším, avšak cenově přístupnějším strojům. Při práci se dobře ovládá a je schopna snadno a rychle odstranit pařezy až do průměru 80cm. Vyniká především menší transportní hmotností, jednoduchou obsluhou a spolehlivostí. Klasikou jsou frézy Laski F450, které se podle přání zákazníka vyrábějí buď bez pojezdu, s elektropojezdem nebo hydropojezdem. Pojízdné frézy F450/27AE a F450/25H jsou na rozdíl od nepojízdné verze opatřeny převodovým ústrojím umožňujícím samochodný přesun z jednoho pracoviště na druhé. Tento stroj mohli účastníci slavnostního dne vidět přímo při práci na pařezu. Kmeny o průměru 1,5 metru a více pro něj nejsou žádnou překážkou. O něco mohutnějšími stroji s větším záběrem jsou dvounápravové frézy F 500/25 H s benzínovým motorem a F500 HD s dieselovým motorem. Oba stroje jsou vybaveny vlastním pojezdem, mechanickým náhonem frézovacího kotouče a hydraulickým ovládáním pohybu ramene frézovacího kotouče.
Letošní horkou novinkou je fréza na pařezy s pásovým podvozkem nesoucí označení Predator. Společnost Laski ji vyvinula ve spolupráci s anglickým výrobcem komunální techniky a v tomto roce jej teprve uvádí na náš trh. Mezi hlavní výhody tohoto stroje patří především vysoká svahová dostupnost, kterou mu umožňuje robustní roztažitelný pásový podvozek. Fréza je výjimečná v tom, že místo kotoučů využívá šestihrany s noži, které by podle výrobce měly dosahovat většího záběru při řezu. „Je to v podstatě podobný stroj jako naše fréza Laski F 500. Má stejný styl práce, odlišují se jen svými podvozky a tvarem frézovacího kotouče. Pásový podvozek je výhodnější, jelikož zabraňuje sklouznutí stroje na svazích,“ říká Zdeněk Zapletal o novince, jejíž prodejní cena se pohybuje kolem půl milionu korun.
Velký zájem také o drážkovače Posledním strojem předvedeným při práci v terénu byl drážkovač TR60/12HC usnadňující výkopové práce při pokládání závlah, elektroinstalací do zahrad, školek a parků. Jeho výkopová rychlost se pohybuje kolem 60 běžných metrů za hodinu. Při dobrých půdních podmínkách může být i třikrát vyšší. Uvolněná zemina se pomocí dopravního šneku přemísťuje na jednu stranu výkopu, čímž se usnadní zpětné zahrnutí výkopu. Stroj je vybaven vlastním transportním a pracovním pojezdem, který výrazně zlepšuje práci se strojem a jeho dopravu na pracovní místo. Šířka vyhloubené drážky je 10 až 15 cm, hloubka od 15 do 55 cm.
Firma vyrábí tři typy drážkovačů. Menší bezpojezdové (velmi prodávaný je například typ TR60), určené zejména pro menší závlahové firmy, a větší pojízdné drážkovače. Novinkou v této oblasti je adaptér za jednonápravový traktůrek. Adaptér je možné vybavit padesáticentimetrovou nebo sedmdesáticentimetrovou drážkovací lištou. Podle Zdeňka Zapletala je v současnosti o drážkovače velký zájem. Vzhledem k tlaku na zlepšování životního prostředí je také velká poptávka po štěpkovačích.