Je tomu již osmdesát let, co světlo světa spatřil první traktor poháněný pravým dieselovým motorem. Podařilo se ho zkonstruovat italskému mladíkovi Francescovi Cassanimu, pozdějšímu zakladateli společnosti Same. Toto výročí si nedávno firma připomněla a na jeho počest uspořádala v italském Trevigliu velkolepou oslavu. Mezi obchodními partnery z celého světa na ní nechyběl ani český dovozce Some, Jindřichův Hradec, s. r. o.
Vše začalo 15. února roku 1924, kdy se v provinčních novinách La Voce di Bergamo objevil článek pojednávající o senzaci – jednadvacetiletému Francescovi Cassanimu se jako prvnímu na světě podařilo zkonstruovat traktor poháněný dieselovým motorem. V roce 1927 Cassani představil první zemědělský traktor vybavený „plně“ dieselovým motorem. O několik let později založil vlastní firmu SPICA (Societa Pompea Iniezione Cassani) na výrobu vstřikovacích čerpadel, a v roce1942 vznikla firma Same.
Čtyři značky v jednom koncernu
Sedmdesátá léta minulého století byla pro firmu Same především ve znamení získávání nových značek. V roce 1972 přebrala značku Lamborghini, čímž získala nejen prestižní obchodní jméno, nýbrž také nový design a doplňkové technologie – pásová vozidla a plně synchronizovanou převodovku, kterou Lamborghini uvedla na trh jako první. V roce 1978 byla přikoupena značka Hürlimann, jenž je dodnes velmi populární zejména ve Švýcarsku.
Toto spojení vedlo k tomu, že se společnost Same se v roce 1979 oficiálně přejmenovala na Same-Lamborghini- Hürlimann (SLH) a stala se druhým největším výrobcem traktorů v Itálii. Výroba této skupiny stoupla z třinácti tisíc traktorů v roce 1970 na 21 tisíc v roce 1981. Další rozšíření společnosti nastalo v únoru 1995, kdy skupina SLH koupila německý koncern Deutz-Fahr. Ta zaznamenala velké úspěchy na trhu s traktory a byla průkopníkem technických novinek. Od tohoto data se skupina přejmenovala na Same Deutz-Fahr Groups. p.A (SDFG), a rozvíjí všechny čtyři značky - Same, Deutz-Fahr, Lamborghini a Hürlimann.
K zásadní změně výrobní strategie koncernu došlo v roce 2003, kdy společnost ustoupila z cesty separátního rozvoje značek a přistoupila k určitému sjednocení cesty vývoje. Traktory střední a vyšší třídy (od sto koní výše) všech čtyř značek se nyní vyrábí v německém Lauingenu na stejných linkách. Odlišují se pouze barvou a designovými úpravami.Obrovské prostředky byly investovány do kontrolního systému a kvality traktorů, která se díky tomu rapidně zvýšila. V budoucnu se chce firma soustředit především na vývoj špičkových motorů Deutz, sjednotit výrobu traktorů střední a vyšší kategorie a vylepšit design sklízecích mlátiček Deutz-Fahr.
Vedle expanze i dokonalé
dodávky náhradních dílů Nadnárodní společnost SDFG představuje v současnosti třetího největšího výrobce traktorů na světě a významného výrobce sklízecích mlátiček. Mateřské sídlo má v italském Trevigliu (tam se vyrábí speciální ovocnářské a viniční traktory), další důležitý výrobní závod je v německém Lauingenu (výroba traktorů všech čtyř značek), menší provozovna je pak v polském Lublinu (výroba malotraktorů Solaris). Před několika lety byl otevřen také závod na výrobu sklízecích mlátiček Deutz-Fahr v chorvatské Županii. Pod touto značkou se ve Finsku vyrábějí také menší sklízecí mlátičky (dříve Sampo).
Naposledy společnost expandovala do Indie, kde po roce 2000 koupila a přestavěla závod v městě Ranipet na jihu země. Ten slouží k výrobě technicky jednoduchých traktorů určených zejména pro indický trh.V budoucnosti si koncern dává za cíl směřovat svoje aktivity do Ruska a posléze do Číny. Příští aktivity společnosti se mají zaměřovat nejen na expanzi, ale také na dokonalost v dodávkách náhradních dílů a kvalitu poprodejních služeb.
V současné době se podíl celého koncernu na trhu v západní Evropě pohybuje kolem patnácti procent. V jednotlivých zemích je však obchodní politika řízená individuálně a směřuje k podpoře té značky, která je dané zemi blízká. Například značka Same je nejvíce podporována v domácí Itálii, kde její podíl na trhu převyšuje 26 procent. V Německu je to zase Deutz-Fahr a ve Švýcarsku má nejsilnější pozici Hürlimann. Na českém trhu má z těchto čtyř značek největší podíl značka Same, která se tu prodává od roku 1996. „V době, když jsme u nás začali traktory Same prodávat, tu už byla veškerá konkurence. Naše traktory tady nikdo neznal, a proto bylo velmi složité je prosadit. Museli jsme udělat velký kus práce,“ vzpomíná Ing. Bohdan Soukup, generální ředitel firmy Some, která reprezentuje traktory značky Same a Lamborghini a sklízecí mlátičky Deutz-Fahr na českém a slovenském trhu. Dnes má u nás značka Same silnou pozici, což souvisí i s rozšiřováním prodejní sítě firmy
Loňský rok byl velmi úspěšný
Společnost Some Jindřichův Hradec, s. r. o., vznikla v roce1995. Ve svém prodejním programu nabízí stroje a zařízení renomovaných zahraničních firem. „Nadnárodní společnost SDFG patří k našim stěžejním obchodním partnerům. Z jejího sortimentu je u nás v současné době v provozu více než 1200 traktorů Same a Lamborghini. Co se týká zemědělské divize, společně s firmou Pöttinger tvoří SDFG páteř našeho programu.,“ informoval Ing. Soukup.
V rámci svého rozvoje se firma Some Jindřichův Hradec, s. r. o., zaměřuje především na vlastní dealerskou a servisní síť. Vedle dvou dceřiných společností vlastní i několik menších servisních a prodejních center. „Snažíme se postavit naši filozofii na těchto střediscích. Součástí naší sítě jsou i nezávislé obchodní firmy, se kterými spolupracujeme už několik let. Nyní svoje aktivity soustřeďujeme na ta místa, která máme ještě bílá, a kde jsme přesvědčeni o tom, že je důležité, abychom byli,“ informoval Ing. Soukup. Jak dále prozradil, zatímco loňský rok byl pro firmu v prodejích velmi úspěšný, v první polovině letošního roku už to nešlo tak snadno, a firma musela vynaložit výrazně více úsilí k tomu, aby dosáhla obdobných čísel jako vloni. Druhou polovinu roku ale Ing. Soukup vidí velmi pozitivně.
V současné době nabízí Same na trhu několik novinek, příkladem může být nejmenší traktor Solarise o výkonu 35,45 a 55 koní. V kategorii kolem 100 koní je žhavou novinkou například Same Explorer 3 -85,100. Podle Ing. Soukupa je to zajímavý koncernový traktor střední třídy, který je na špičkové technické úrovni, vhodný pro široké využití a za příznivou cenu. Vyrábí se i ve verzi Deutz-Fahr a Lamborghini. Jak slíbil, tento traktor spolu s mnoha dalšími stroji firmy Some Jindřichův Hradec bude možné vidět na zemědělské výstavě Země živitelka v Českých Budějovicích, která proběhne koncem srpna.