09.08.2007 | 07:08
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Nové traktory z pohledu uživatelů

V poslední době inovoval Massey Ferguson všechny traktory s výkonem motoru od 64 do 315 k, jednotícím znakem nových modelů je číslovka 400. Dosavadní uživatelé oceňují řadu technických prvků, o nichž jsme si povídali s Jiřím Kotrbou, soukromým zemědělcem, majitelem traktoru Massey Ferguson 7465 a vedoucím servisního a obchodního střediska techniky Massey Ferguson ve Veselíčku. Setkání se zúčastnil i Rudolf Starek, vedoucí servisu stejnojmenné firmy.

Podrobně jsme si povídali o čtyřech nejsilnějších řadách traktorů Massey Ferguson.

Traktory řady 5400
Traktory konstrukční řady 5400 jsou vybaveny motory Perkins nebo Sisu Diesel o výkonu 55 kW/75 k až 92 kW/125 k. „V porovnání s konkurencí mají v této kategorii jako jediní sešikmenou kapotu, což zhodnotí uživatelé při práci s vpředu neseným nářadím,“ tvrdí J. Kotrba. „Tyto stroje s jednoduchým ovládáním, nízkými provozními náklady a vysokým jízdním komfortem jsou jako dělané pro práci s čelním nakládačem. Traktorista ocení nejen dokonalý výhled z otevřené střechy, ale především převodovku Dyna 4. Řadicí páka ve tvaru T umožňuje komfortní elektrohydraulické řazení čtyř rychlostních skupin se čtyřmi převodovými stupni řazenými pod zatížením. Při řazení mezi skupinami nemusí obsluha používat spojku, ale pouze tlačítko. Pro práci s čelním nakladačem je výhodné i to, že si řidič může zvolit různou agresivitu převodovky, tedy plynulejší či méně plynulý rozjezd. Levou rukou mění pojezd vpřed či vzad, popř. násobky ve skupině a pravou ovládá nakládač. Stroje se vyznačují i velkým rozsahem jednotlivých rychlostí, které se dobře překrývají a umožňují plynulou práci.“
„Charakteristickým znakem těchto traktorů, které lze také vybavit osvědčenou převodovkou Speedshift 16/16 se dvěma převodovými stupni řazenými pod zatížením, jsou nízké jmenovité otáčky motoru, velký rozsah konstantního výkonu, vysoký točivý moment, nízká hlučnost i spotřeba a malé náklady na údržbu,“ doplňuje J. Kotrbu Rudolf Starek. „Mohou mít odpruženou přední nápravu QuadLink, kterou lze u traktorů Massey Ferguson vypnout, což opět zhodnotí uživatelé při práci s čelně neseným nářadím. Komfortní kabina je vybavená pohodlnou sedačkou pro spolujezdce. Traktory řady 5400 jsou vhodné do kombinace s čelními nakládači, krmnými vozy či postřikovači.“

Inovovaná řada 6400
Stroje této řady jsou vybaveny čtyřválcovými nebo šestiválcovými motory Perkins nebo Sisu Diesel o výkonu 95 až 230 koní, které splňují emisní normu TIER III. U modelů MF 6445 a MF 6555 byl mechanický systém nahrazen elektronickým vstřikováním paliva typu Common Rail, čímž získají přídavný výkon pro pohon nářadí či transport při zařazení třetího a čtvrtého převodového stupně. Do modelů MF 6460 a MF 6470 bude nyní montován čtyřválec Sisu Diesel se stejnými funkcemi, jako mají větší šestiválcové motory Sisu vyznačující se velmi dobrými charakteristikami výkonu, točivého momentu a mimořádně nízkou spotřebou paliva. Do modelů MF 6465, MF 6475 a MF6480 se v současné době dodávají nové šestiválcové motory Perkins 1106D. Změny se týkají zvláště sacího potrubí, spalovacích prostor, geometrie turbodmychadla a většího zdvihového objemu, což má vliv na větší výkon a delší životnost.
„Dosavadní uživatelé si nemohou vynachválit převodovku Dyna 6, která umožňuje řadit šest stupňů pod zatížením pro čtyři základní rozsahy, celkem tedy 24 rychlostí vpřed a stejný počet vzad,“ vysvětluje Rudolf Starek. „Tato převodovka poskytuje široký rozsah rychlostí, při kterých může obsluha řadit nahoru a dolů při plném zatížení podle změny podmínek a optimalizovat tak výkon a minimalizovat spotřebu paliva.“ Převody se čtyřmi rozsahy se volí bez použití pedálu pomocí řadicí páky. Kombinace šesti stupňů a čtyř rozsahů umožňuje velký výběr rychlostí pro různé podmínky, deset stupňů v rozsahu 4 až 12 km/h zajišťuje optimální výkon a ekonomiku práce na poli. Traktory jsou vybavené systémem automatického pojezdu vpřed vzad Powerschutlle a systémem AutoDrive. Ten umožňuje řidiči nastavit otáčky motoru, při nichž systém automaticky přeřadí nahoru nebo dolů v závislosti na zatížení a otáčkách motoru. V polním režimu automatika neřadí základní rychlosti, ale jenom násobky.
Ke standardní výbavě patří šikmá vyklápěcí přední kapota, navýšení výkonu Power Boost, odpružená přední náprava QuadLink, dvojstupňové odpružení kabiny DualStage a kontrolní a řídicí systém Datatronic 3.

Řada 7400 s plynulou převodovkou
Traktory řady 7400 se prolínají s modelovou řadou 6400, mají stejné motory ale odlišné vybavení a především jinou převodovku. Hlavním znakem řady 7400 je plynulá převodovka Dyna VT s dvěma pásmy řazení, polní od 0 do 28 km/h a silniční od 0 do 40 km/h, lze jet i rychlostí o deset kilometrů vyšší. „Jde o absolutně bezstupňovou převodovku bez jediné spojkové lamely,“ zasahuje do podrobností R. Starek. „Převodovka má skupinu stálých převodových kol v polním nebo silničním režimu a rychlost reguluje jedna planetová řada naklápěním čerpadla nebo hydromotoru. Veškeré přetížení převodovky se eliminuje odtokem oleje, takže nedochází k opotřebování ozubených kol či lamel. Traktory s vario převodovkou mají samostatnou olejovou náplň pro hydrauliku a samostatnou náplň pro převodovku, což má vliv na životnost olejů. V převodové skříni se olej mění po 2400 motohodinách, v hydraulice po 1200 motohodinách.“
Podle Rudolfa Starka je vario jedinou převodovkou, která se nemusí dodatečně vybavovat plazivými rychlostmi, naopak eliminuje i chybné zadání obsluhy. Ta by se měla řídit následujícím pravidlem: když už je traktor vybaven automatickými režimy, měl by je traktorista co nejvíce využívat a příliš do nich nezasahovat. Teprve pak se projeví očekávaná ekonomika provozu. Důležitá je ještě jedna informace: při případné poruše elektroniky lze traktor ovládat manuálně.
Traktory řady 7400 s motory Perkins nebo Sisu Diesel o výkonu 87 až 194 k jsou standardně vybaveny systémem navýšení výkonu PowerBoost, hydraulickým systémem Load Sensing 110l/min, odpruženou přední nápravou QuadLink, dvojstupňovým odpružením kabiny Dual Stage, komfortní odhlučněnou kabinou s klimatizací, vývodovým hřídelem s 540/540E/1000 n/min a počítačovým systém Datatronic 3. „Pomocí tohoto monitorovacího a řídicího počítače a panelu GTA ovládám prakticky veškeré režimy, počínaje převodovkou a hydraulickými ventily přes vývodový hřídel až po souvraťový systém s 39 operacemi,“ uvádí vlastní zkušenosti Jiří Kotrba. „Jednotka Datatronic 3 shromažďuje a ukládá záznamy do několika pamětí. Zaznamenané údaje si mohu zobrazit na barevném panelu GTA nebo si je přenést do počítače na farmě. Datatronic je v současné době vybaven systémem ISOBUS, s nímž mohu ovládat i širokou škálu nářadí, aniž bych musel kupovat samostatné ovládací panely. Na Datatronic mohu připojit i couvací kameru, při posunutím páčky pro pojezd vzad automaticky naskočí na obrazovce pohled dozadu. U počítače oceňuji jednoduché ovládání a komunikaci v češtině. Dnes se dodává i do traktorů řady 6400 a 8400.“

Nejsilnější řada 8400
Traktory s vario převodovkou, kam patří i řada 8400, představují kombinaci nejpokrokovější technologie v oblasti plynulých pohonů pojezdu s osvědčeným, jednoduchým a ergonomickým ovládáním a vysokým jízdním komfortem.
Stroje jsou vybaveny elektronicky řízenými šestiválcovými motory Sisu Diesel o výkonu od 235 k do 315 k, které splňují emisní normu Tier III. Nové finské motory řeší emisní limit nikoliv recirkulací spalin, ale jen precizním řízením vstřikování Common Rail a čtyřventilovou technikou rozvodu, kdy dochází k lepšímu plnění a výplachu válců, k většímu víření a tím i promíchání směsi vzduchu a paliva. Traktorista s určitostí ocení počítačový systém Datatronic 3, elektronické rozvaděče (SMS), hydropneumatického odpružení přední náprvy QuadLink, dvojstupňové odpružení kabiny - Dual Stage, komfortně odhlučněnou kabina (71 dB) s klimatizací a vývodovou hřídel 540/540E/1000 n/min. Nové traktory mohou jezdit také podle satelitního navádění Auto Guide.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down