Společnost Agromex, s. r. o., působí v oblasti obchodu se zemědělskou technikou od roku 1992. V roce 2003 se spojila se silným německým partnerem RCG (Raiffeisen Central-Genossenschaft), který je jednou z největších společností zabývajících se výrobou a prodejem širokého sortimentu techniky a služeb pro zemědělství na německém trhu. Vznikla společnost RCG-Agromex, která sídlí v nově vybudovaném prodejním a servisním středisku v Modleticích, hned vedle dálnice D1 směr Praha - Brno.
Na ploše více než 20 000 m2 se nachází moderní servisní hala, sklad náhradních dílů napojený na centrální počítač celé skupiny RCG, lakovna, mycí box, prodejní prostory a venkovní výstavní plocha s desítkami traktorů, mlátiček, řezaček a jiné zemědělské techniky. První květnový pátek se zde uskutečnil tradiční, v pořadí již čtvrtý Den otevřených dveří. Pro návštěvníky byl připraven široký sortiment strojů, praktické ukázky techniky, zkušební jízdy s traktory a bohatý doprovodný program. Nechyběly ani občerstvení, tombola, tradiční dechová kapela Babouci a hudební skupina Bonita.
V hlavní roli traktory Fendt
Od 1. dubna 2004 je společnost RCG-Agromex generálním importérem zemědělské techniky značky Fendt pro Českou republiku, zajišťuje prodej traktorů, sklízecích mlátiček a lisů této značky včetně kompletního servisu a dodávek náhradních dílů. „Rozhodující podíl mají traktory,“ řekl týdeníku Zemědělec Ing. Oldřich Jirka, obchodní manažer modletické společnosti. „Naše zkušenost s traktory Fendt sahají do roku 1992, kdy v Jílovém u Prahy začínal Agromex s prodejem zemědělské techniky, především značek Claas a Fendt. Počty tehdy prodaných strojů byly úměrné obchodní politice firmy Fendt, která v té době nebyla v České republice příliš známá, i cenovým relacím, neboť traktory Fendt zaujímají stejnou pozici jako Mercedes mezi auty. Také u nich se vysoká kvalita odrážela v ceně. V době, kdy jsme se staly generálním importérem, se podařilo získat výraznou podporu německé firmy pro prodej v České republice, počínaje cenovými podmínkami, přes půjčování strojů k předvádění či na výstavy a konče podrobnými prospekty. Během krátké doby došlo k výraznému nárůstu v prodeji traktorů Fendt, sto až sto dvacet traktorů prodaných během jednoho roku představuje téměř šestiprocentní podíl na trhu České republiky.“
Zemědělci oceňují u traktorů Fendt především vysokou kvalitu zpracování a zejména převodovku Vario. Díky ní dokážou jet rychlostí od 0 do 40, resp. až 60 km/hod plynule bez řazení převodových stupňů. Tato převodovka se v zemědělské praxi velice osvědčila, a proto ji výrobce začal dodávat i do nejsilnějších modelů kolem 250, ale i 360 koní. Zemědělci ji naleznou také v nižších řadách, pro rok 2007 nabízí RCG-Agromex s Vario převodovkou i traktory s výkonem kolem 100 koní (řada 300). Uvedený technický „bonbónek“ napomáhá také agregaci s vysoce výkonnými a těžkými stroji pro práci v lese.
V čele technického pokroku
„Traktory Fendt disponují řadou technických předností,“ pokračuje Ing. Jirka. „Kromě již zmíněné Vario převodovky jde především o systém TMS - elektronickou komunikaci mezi motorem a Vario převodovkou. Při aktivaci tohoto systému řidič pouze zadá požadovanou rychlost a řízení motoru a převodovky převezme elektronika. Motor v tomto režimu pracuje s nejnižšími možnými otáčkami, čímž je automaticky zajištěna hospodárná jízda a co nejmenší spotřeba paliva. Tento systém dnes oceňují naši zákazníci nejvíce, neboť spotřeba nafty, vzhledem ke stále stoupajícím cenám pohonných hmot, rozhoduje velkou měrou o ekonomice traktoru.“
Inovace se týkají i dalších systémů souvisejících s komfortem obsluhy a s kvalitou jízdy traktoru až rychlostí 60 km za hodinu. Základem pro dosažení této rychlosti, která však u nás není povolena, je systému FSC (Fendt Stability Control), který v zatáčkách automaticky stabilizuje traktor v protisměru odstředivé síly využitím odpružené přední nápravy a dvouokruhové vzduchové brzdy. Ke komfortu jízdy přispívá i pneumaticky odpružená kabina a bezúdržbové hydropneumatické zavěšení předních kol o celkovém zdvihu 300 mm. Traktory Fendt dnes mají až osm hydraulických okruhů, všechny hydraulické ventily jsou ovládané pod tlakem. To jsou podle Oldřicha Jirky stěžejní prvky, které zemědělci u traktorů Fendt upřednostňují. U traktorů modelové řady 900 montuje firma Fendt na přání plnohodnotné otočné řízení, kdy za 20 vteřin je možné otočit celou řídící jednotku včetně volantu, sedadla a pedálů o 180°. Traktor tak může pracovat dozadu se stejným komfortem jako dopředu, což např. při práci v lese umožňuje dlouhodobou práci bez velkého vypětí a stresu. Do traktorů Fendt se montují i špičkové sedačky Grammer. „Fendt pokračuje v inovacích i nadále, pro letošní rok představil 21 nových modelů ve všech výkonových třídách, od nejsilnějšího kolového traktoru o výkonu 360 koní Fendt 936 Vario až po nejmenší modely viničních traktorů řady Fendt 200,“ pochlubil se Ing. Oldřich Jirka. „Všechny nově vyráběné modely odpovídají nově platné emisní normě, řada z nich může využívat i biopaliva.“
Od nejsilnějších po nejslabší
Návštěvníci Dne otevřených dveří si mohli prohlédnout a vyzkoušet modely nejsilnější řady 900, nechyběla ani nová modelová řada 800, (dva modely 820 o výkonu 205 koní), ale i traktory nové řady 400 (model 412) a řady 300 (312 v oranžové barvě s vybavením pro komunální služby). U traktorů Fendt se dá velmi jednoduše určit počet koní, první číslovka znamená řadu a zbylé dvojčíslí doplněné nulou představuje přibližný výkon motoru v koních. Nejmenším vystaveným traktorem byl model Fendt 209 FA se širší kabinou a s pohonem na všechna čtyři kola. I v těchto nízkých řadách nabízí výrobce odpruženou přední nápravu, hydraulicky ovládanou stranovou a náklonovou regulace zadního tříbodového závěsu a řadu dalších detailů.
Čtyřmi nejsilnějšími modely byla v Modleticích zastoupena nová řada traktorů 900 Vario TMS. Šest modelů s max. výkonem 220 až 360 koní a nejvyšší rychlostí 60 km/hod má zcela nový design vytvořený ve spolupráci s firmou Porsche. S ohledem na hospodárnost jsou nové traktory řady 900 vybaveny šestiválcovými motory Deutz s označením TCD 2013 L06 4V o objemu válců 7,2 litru, vstřikováním Common-Rail a plně elektronicky řízenou regulací motoru EDC 7. Tento vstřikovací systém je podporován systémem chlazení zpětně vedených výfukových plynů AGRex. Elektronická regulace ventilátoru Visctronic se stará o potřebné množství dodávaného vzduchu k chladičům. Srdcem celého hydraulického systému je axiální pístové čerpadlo s výkonem 160 l/min (na přání až 216 l/min). Nová X5 kabina řady 900 Vario umožňuje prvotřídní výhled, má přední a boční tónovaná okna, automatickou klimatizaci, vzduchem odpružené sedadlo řidiče a prvotřídní zvukovou izolaci. Všechny ovládací prvky jsou umístěny na stavitelném sloupku řízení a na multifunkční loketní opěrce řidiče. Loketní opěrka se nechá nezávisle vertikálně a horizontálně nastavit. Řidič traktoru má na loketní opěrce vedle Varioterminálu a joysticku ovládání všech pracovních funkcí. Palivová nádrž o objemu 600 litrů dlouhé intervaly údržby (500 mth) přispívají k hospodárnému provozu
Kompletní novinkou firmy Fendt jsou kompaktní traktory řady 200 S. Celkovým pojetím jde o kompaktní traktor s velkým pracovním prostorem ve své třídě, nízkým hmotnostním měrným výkonem, to vše při výborné ovladatelnosti. Ač tento modelu vychází z původních viničních traktorů, je jeho kabina i rozchod větší. Takto upravený traktor již nenajde uplatnění jen v řádkových kulturách, ale velmi dobře se osvědčí i v živočišné výrobě nebo v oblasti komunální techniky, kde by mohl nahradit původní traktory Xylon a GT, které se přestaly vyrábět. Traktory 200 S jsou vybaveny tří a čtyřválcovými motory ve čtyřech různých variantách podle dosahovaného výkonu od 48 kW (65 koní) do 70 kW (95 koní). Z původních specializovaných traktorů si 200 S zachovaly velmi dobré manévrovací schopnosti díky úhlu natočení předních kol 58°. Vzhledem k dobré obratnosti jsou tyto nové traktory velmi dobře použitelné s čelním nakladačem.
Nová i použitá technika
V areálu obchodu a služeb Modletice nalezli návštěvníci i sklízecí mlátičky – nové Fendt a použité Claas. Velkému zájmu se těšil model 8350 s motorem o výkonu 350 koní (257 kW), který se vyrábí na stejné lince jako mlátičky Massey Ferguson, má však velkoprostorovou kabinu Panavision s počítačem Fieldstar, horní výsypník a motory Deutz s elektronickou regulací zajišťující nižší spotřebu paliva a velké výkonové rezervy. Je vybaven lištou Powerflov s pracovním záběrem 7,70 m, která umožňuje stejnoměrný přísun hmoty při různých podmínkách sklizně, tříbubnovým mláticím systémem, osmi vytřásadly s plochou 6,7 m2 a čisticím systémem Hig-Flow. Ve standardu je vyrovnávání ve svahu Auto-Level až do sklonu 20 % a nový výkonný drtič slámy s osmi řadami nožů. Velký zásobník zrna pojme 10 500 litrů. Druhým vystaveným modelem byla nejsilnější sklízecí mlátička s pěti vytřásadly Fendt 5270, která se vyrábí na stejné lince jako stroje Laverda. Model 5270 vybavený šestiválcovým motorem Sisu Diesel o výkonu 199 kW (270 koní) je určen pro střední a větší zemědělské podniky.
Vzhledem k tomu, že Agromex spolupracoval mnoho let s firmou Claas, nechybí v Modleticích od této značky i použitá zemědělská technika, ať již sklízecí mlátičky, samojízdné řezačky či stroje na sklizeň pícnin. Většinou jde o předváděcí modely s minimem odpracovaných motohodin. Kromě značek Fendt a Claas si mohli návštěvníci Dne otevřených dveří prohlédnout i přepravní techniku Hawe tvořenou univerzálními podvozky s různými nástavbami, ať již klasickou korbou, rozmetadlem hnoje, či senážní nástavbou.
„Snažíme se, aby i Dny otevřených dveří měly určitou dynamiku,“ řekl závěrem Ing. Oldřich Jirka. „Aby se zde návštěvníci nejen seznámili s moderní technikou, ale aby si ji mohli také vyzkoušet. Jsou zde také zástupci finančních ústavů, které s námi spolupracují a společně můžeme vypracovat konkrétní výhodné finanční podmínky obchodu. Nechybí ani ukázka starých traktorů, jízda zručnosti pro zkušené traktoristy i začátečníky, občerstvení a kulturní vystoupení. Návštěvníci letošního Dne otevřených dveří se mohli přesvědčit, že dodáváme špičkové zemědělské stroje, zajišťujeme originální náhradní díly, záruční a pozáruční servis i různé alternativy financování.“
Modely nové řady 900
Model Výkon kW/k podle ECE R24
Fendt 922 Vario - 140 kW/190 k (max. 162 kW/220 k)
Fendt 924 Vario - 154 kW/210 k (max. 176 kW/240 k)
Fendt 927 Vario - 176 kW/240 k (max. 199 kW/270 k)
Fendt 930 Vario - 199 kW/270 k (max. 220 kW/300 k)
Fendt 933 Vario - 220 kW/300 k (max. 242 kW/330 k)
Fendt 936 Vario - 243 kW/330 (max. 265 kW/360 k)