Během březnového Dne otevřených dveří společnosti Agri CS v Hustopečích byla poprvé, zatím jen teoreticky, představena nejžhavější letošní novinka společnosti Case IH - zcela nová řada traktorů Puma. U čtyř modelů s označením Puma 165, 180, 195 a 210 není žádný společný prvek, který se používal u předchozí řady MXM. Moderní traktory Puma se zcela novými motory, kabinou, designem a hydraulikou by se měly objevit na českých polích již koncem dubna.
Řada Puma, stejně jako všechny ostatní traktory Case IH (kromě modelů Magnum a Steiger), se bude vyrábět v rakouském St. Valentinu, kam přesídlila i evropská centrála této americké společnosti.
Srdce s velkým výkonem
Srdcem těchto traktorů jsou šestiválcové motory Case IH o objemu 6,75 l s výkonem 124 kW/167 k až 157 kW/213 k. Křížová hlava válců umožňuje využít větší výfukové a sací kanály pro dokonalé proudění vzduchu a jeho smísení s palivem, což má vliv na nižší spotřebu PHM. K nižší spotřebě paliva a vyššímu výkonu přispívá i přeplňování s regulací Wastegage, stejně jako mezichladič stlačeného vzduchu. Čtyři ventily na válec jsou základem dokonalého plnění motoru a tím i jeho vyšší efektivity. Vysokotlaké elektrické vstřikování paliva Common Rail (HPCR) pak připívá k rychlejší reakci motoru a nižší hlučnosti díky vícenásobnému vstřikování. Zajímavý je i systém Engine Power Management (EPM), který navyšuje výkon až o 52 k (Puma 180). Maximální točivý moment je v rozmezí 1400 až 1600 n/min a převýšení točivého momentu dosahuje hodnoty až 45 %. Motory splňují nejnovější normu Tier III.
„V zadní části motoru je patentovaný systém snímání točivého momentu, který podle zatížení umožňuje prostřednictvím řídící elektroniky navyšovat výkon,“ vysvětlil přítomným Ing. Pavel Novák, product manager Agri CS. „Výkonové navýšení se stejně jako u některých dalších traktorů Case IH využívá při zapnutém a zatíženém vývodovém hřídeli a rovněž při transportu se zařazeným šestnáctým a vyšším převodovým stupněm. Pokud máme traktor bez navýšení, část energie se spotřebovává na pojezd traktoru a k pohonu připojeného pracovního nářadí zbývá méně. Stejně tak v kopci potřebuje traktor na vlastní pohyb více energie. Pokud je však traktor vybaven systémem EPM, výkon motoru se podle zatížení neustále mění, přitom k pohonu připojeného pracovního nářadí zůstává stále dostatečný výkon. Elektronické řízení motoru dovoluje optimálně vymodelovat výkonnostní křivky, tím se motor stává velice pružným, rychle reaguje na změnu polohy akcelerátoru a dobře překonává zátěžové špičky bez nutnosti častého řazení.“
Zemědělci podle Ing. Nováka ocení i objem palivové nádrže zvýšený na 440 l a také prodloužený interval výměny motorového oleje na 600 Mh. To umožňuje speciálně řešený deskový chladiči oleje, který ho efektivně chladí, čímž se redukuje teplotní zatížení a opotřebení motoru.
Převodovka, která myslí
U traktorů Puma se používá převodovka Full Powerschift. Lze volit variantu 18 x 6 s max. pojezdovou rychlostí 40 km/h (s plazivými rychlostni 28 x 12) nebo převodovku ECO 19 x 6 se systémem automatického řazení AutoShift. Přívlastek ECO znamená, že traktor dosahuje rychlosti 40 km/h při snížených otáčkách motoru 1732 n/min., čímž se výrazně snižuje spotřeba paliva. Tato převodovka je ideální zejména pro práci v dopravě. Výrobce si sám prováděl test a úspora paliva s touto ekopřevodovkou - v porovnání se standardní převodovkou s 18 převodovými stupni – byla 10 %. Velice dobrá je úroveň zrychlení, převodovka nové Pumy navíc řadí velice hladce.
Automatické řazení je obdobné jako u řady MXU, okamžik pro řazení je limitován jednak otáčkami motoru, zároveň se ale snímá točivý moment přes patentované snímače na setrvačníku motoru. Převodovka je schopna sama si odhadnout nejvhodnější okamžik řazení. Automatiku řazení lze provozovat ve dvou režimech - polním AutoField a silničním AutoRoad. Silniční režim vyhodnocuje točivý moment a pozici plynového pedálu, podle níž se řazení urychluje nebo zpomaluje. V pracovní oblasti mezi 4 až 12 km/h je sedm rychlostí. Volbu převodových stupňů při změně směru jízdy umožňuje reverzace pod zatížením PowerShuttle. Traktor je vybaven pamětí reverzace, pamatuje si naposled použitou rychlost vpřed i vzad.
Tiší než Mercedes
Velmi prostorná kabina Souround Vision umožňuje dvě možnosti řešení ovládacích prvků. Naši zemědělci si mohou zvolit buď standardní provedení s klasickou boční konzolu a mechanickým ovládáním vnějších okruhů jako v traktorech MXU, nebo si mohou vybrat lepší verzi Muticontroller - loketní opěrku, která je v traktorech CVX a MXU PRO. Ovládání traktoru je pak velice jednoduché a komfortní, doslova jedním prstem na jedné sdružené ovládací hlavici lze jednoduše měnit směr, spouštět a zvedat tříbodový závěs, zapnout automatické řazení, souvraťový systém či řadit a ovládat čtyři vnější okruhy hydrauliky. Kolečkem v zadní části páky lze měnit další nabídky v menu traktoru.
„V kabině byla naměřena zatím nejnižší hlučnost mezi všemi traktory, pouhých 69 decibelů,“ pochlubil se Ing. Novák. „Přitom v automobilu Mercedes řady CLK byla při rychlosti 140 km za hodinu naměřena hlučnost 75 dB. Je to zásluhou nejen kvalitní kabiny, ale i odhlučněných motorů. V traktoru již není klasická přístrojová deska, ale v pravém sloupku kabiny se nachází přístrojový panel s monitorem, který pochází z traktorů řady Magnum. Pro uživatele s ještě vyššími nároky je k dispozici nový terminál AFS 200 s barevným displejem (AFS PRO 600 s dotykovou obrazovkou), který je možné použít k názornějšímu ovládání a nastavování vnějších okruhů, výkonnostního monitoru, souvraťového systému HMC a dalších funkcí. Navíc slouží jako ISO monitor pro přípojné nářadí, zejména rozmetadla, postřikovače, či jiné elektronicky řízené stroje. V případě, že traktor bude vybaven systémem automatického navádění Accu Guide, tak umožňuje také jeho navádění. Standardem je klimatizace, na přání i automatická. Stejně jako moderní osobní automobily je i tento traktor vybaven xenonovým osvětlením vhodným pro práci v noci.“
Jako ve vatě
Další zajímavou novinkou nové řady traktorů Puma je přední náprava s aktivním systémem regulace odpružení Smart Suspension, který se přizpůsobuje provozním podmínkám a podle nich nastavuje tuhost odpružení. Nad přední nápravou je v bloku odlitku čidlo, které neustále snímá úroveň zrychlení pohybu nápravy při přejezdu nerovností a tento signál posílá do řídicí jednotky. Ta velice citlivě a aktivně zasahuje do procesu tlumení - upravuje citlivost pružení nápravy. Odpružení nápravy, které lze i zablokovat, má dráhu 110 mm.
Z pohledu pojezdového ústrojí zůstává zachována velice praktická automatika spínání pohonu přední nápravy a uzávěrek diferenciálu podle úhlu natočení kol. Řízení kol má samostatný zubový hydrogenerátor s průtokem 66 l/min, který také zásobuje chladícím olejem spojky v převodovce a spojku PTO. Tyto systémy jsou nezávislé na hlavním hydrogenerátoru. Řízení je na přání možné dodat se systémem Turn Assist – pro ryhlé zatáčení z jedné krajní polohy do druhé, úhel natočení kol dosahuje hodnoty 55 stupňů.
Zemědělci, kteří chtějí mít v traktoru skutečně komfortní pracoviště, si mohou zvolit i odpruženou kabinu – vpředu velkými silentbloky, vzadu nastavitelnými tlumiči a sedadlo Deluxe.
Výkonná hydraulika, jednoduchá údržba
Vývodový hřídel nových traktorů Puma má tři rychlosti - 1000/540 ECO/540. Zadní tříbodový závěs je vybaven dvěma hydraulickými válci o průměru 100 mm a je dimenzován na kapacitu 84,8 kN. K dispozici je i předním tříbodový závěs s kapacitou až 37 kN. Hydraulický systém využívá PFC hydrogenerátor s proměnným objemem a regulací Load Sensing. Standardní průtok je 120 l/min, na přání je možný hydrogenerátor s průtokem až 150 l/min při tlaku 21,5 MPa. V zadní části traktoru může být umístěno až pět párů elektronicky řízených vnějších hydraulických okruhů a v přední a střední části pak ještě další čtyři páry. Pro nářadí s vlastní regulací průtoku je použit vývod Power Beyond. Budoucí uživatelé si také mohou vybrat ze široké nabídky závaží pro přední i zadní část traktoru. Při práci s čelním strojem lze závaží z přední části traktoru jednoduše sundat.
Pokud jde o servis a údržbu, konstrukce traktorů Puma umožňuje rychlé provedení všech denních úkonů údržby. Při denní údržbě není nutné odstraňovat boční kryty, jednodílná kapota motoru se zvedá dvojicí plynových vzpěr a umožňuje dokonalý přístup. Filtrační systém tvoří předčistič vzduchu a dvojice filtračních vložek. Odsávání nečistot do výfuku odstraní až 95 % nasátých nečistot a dokáže významně prodloužit životnost filtračních vložek. Systém je doplněn čidlem a kontrolkou signalizující ucpání filtru, vnější vložka se mění po 600 motohodinách, vnitřní každých 1200 motohodin. Špičkovou hodnotou je interval výměny motorového oleje po 600 hodinách, a to pouze s použitím minerálního oleje 15W40. Z toho plynou pro zemědělce další výrazné úspory na provoz traktorů PUMA.
Výkon motoru u řady traktorů Puma
Výkon motoru Puma 165 Puma 180 Puma 195 Puma 210
Bez navýšení
Jmenovitý výkon @2200 1/min (kW/k) 123/167 134/182 145/197 157/213
Maximální výkon @ 1950 1/min (kW/k) 132/180 147/200 156/212 164/223
Maximální točivý moment (Nm) 774@1400 844@1400 860@1400 866@1400
S navýšením
Jmenovitý výkon @2200 1/min (kW/k) 150/204 160/218 172/234 175/238
Maximální výkon @ 1950 1/min (kW/k) 158/215 172/234 177/241 178/242
Maximální točivý moment (Nm) 874@1600 938@1600 965@1600 984@1600