Ve znamení biodieselu se nesl letošní veletrh zemědělské techniky SIMA 2007, která se konala ve druhé dekádě března na pařížském výstavišti. Alternativní paliva totiž nabývají na významu, a tak většina výrobců má již své motory konstruovány tak, že mohou spalovat i stoprocentní metylester řepkového oleje. A to je pro zemědělce zajímavá věc.
Je třeba si dát pozor na záměnu metylesteru a oleje lisovaného za studena. Olej lisovaný za studena, který neprošel chemickou úpravou, zatím žádný z výrobců nedoporučuje používat, i když takové motory v zemědělství pracují. Vždy však jde až o dodatečné přestavby, které mají některé nectnosti.
Naproti tomu použití metylesteru je nyní u moderních motorů takřka zcela bezproblémové. Pokud se používá palivo s obsahem MEŘO asi do 20 % (podle výrobců se může tento obsah lišit, zbylých 80 % tvoří motorová nafta) není provozování motoru nijak omezeno. Jestliže se používá stoprocentní MEŘO, pak je obvykle nutné použít jiný software do řídicí jednotky, aby se zvýšila vstřikovaná dávka paliva a kompenzovala se nižší výhřevnost biodieselu. Kromě toho je nutné zkrátit interval výměny motorového oleje.
Stoupající tendence
Po úvodu z oblasti alternativních paliv pojďme zpět na výstaviště. SIMA se pořádá ve dvouletém cyklu a každý nový ročník zaznamenává větší počet vystavovatelů a návštěvníků. Letos se v šesti na sebe navazujících halách, rozložených na ploše 22 hektarů, představilo 1361 vystavovatelů z 39 zemí světa. A pro zajímavost, od roku 1995 se počet vystavovatelů zvýšil o více než 40 % a počet návštěvníků takřka o 50 procent.
Souběžně s výstavou SIMA proběhla také výstava SIMAGENA a SIMAVIP, které jsou však zaměřeny na problematiku chovu zvířat.
Inovace mezi tahači
Účast na výstavě SIMA přijali všichni významní výrobci traktorů, přičemž se vyrojila řada značek, které mají původ v asijských zemích, tedy zejména v Číně a Koreji. Většinou jde o traktory nižších výkonových tříd, které jsou poněkud nenápadné svým jednoduchým provedením. Nicméně tyto stroje budou k mání jistě za příznivé ceny, což bude jejich největší plus.
Ze známých výrobců traktorové techniky nechyběla značka John Deere, prezentující zejména své novinky v podobě řad traktorů 7030 a 6030, ale také nový systém iTEC Pro. John Deere tak jako první zajistil komunikaci souvraťového managementu a satelitního navádění stroje do záběru. Při otáčení na souvrati řidič nedělá téměř nic a je odsunut do role kontrolora a pozorovatele. Za tento systém získala firma John Deere zlatou medaili.
Hodně změn se děje v rámci koncernu CNH. Po řadě New Holland T 7000 (nahrazuje traktory TM) byla předvedena i nová řada traktorů T 6000 nahrazující modely TS-A. Zatímco s řadou T 7000 vás seznámíme v příštím čísle Zemědělce, o traktorech T 6000 jsme zatím podrobnější informace nezjistili. I
novativní proces probíhá analogicky i u traktorů Case IH, kde nová řada Puma je nástupcem traktorů MXM a řada Maxxum nahrazuje tu původní MX. Obsahuje také nový model, a to Maxxum 140, který má jmenovitý výkon 141 koní, avšak pokud je v činnosti Power Boost je tento navýšen až na 178 koňských sil.
Mezi traktory Massey Ferguson byly inovovány řady 7400 a 6400. U obou traktorů jsou použity nové motory Sisu Diesel a Perkins, se vstřikováním paliva Common Rail a plnění a výplachu válců jim pomáhá též čtyřventilová technika rozvodu. Traktory řady 6400 používají novou převodovku Dyna 6, která dovoluje pojezdovou rychlost 40 km/h při otáčkách motoru 1900 n/min. Z vnějšího pohledu zaujme nový design kapoty. Hlučnost v kabině byla snížena na hodnotu 70 dB.
Ač traktory Challenger byly doposud vyráběny jako pásové s tím, že pásy jsou to nejlepší pro přenos výkonu na podložku, nyní je v nabídce těžkých polních tahačů také provedení kolové. Zahrnuje kloubovou řadu MT 900 B, která nabízí modely s patnácti a osmnáctilitrovými motory Caterpillar o výkonu 430 až 570 koní. Jako převodovka je použitý plný PowerShift s šestnácti rychlostními stupni vpřed a čtyřmi vzad.
Velkou expozici měl tentokrát Zetor, který předvedl takřka kompletní sortiment traktorů, včetně nové řady Proxima Plus. Firma vystavila také model 124 41 Forterra, který je nástupcem známé stosedmnáctky a v současnosti jde o nejprodávanější traktor z této řady.
Mezi traktory koncernu Ardo Group se inovací dočkaly modely McCormick XTX a Landini Powermax. Tyto traktory pokrývají v pěti modelech výkonové spektrum od 145 do 213 koní, přičemž u některých modelů je použitý systém Power management, který za určitých podmínek výkon motoru navyšuje až o dvanáct koní.
U traktorů Claas se prezentovala novinka, a to traktory nejvyšší výkonové řady Axion, od nichž si výrobce hodně slibuje. Modelová řada nabízí pět traktorů se jmenovitými výkony od 169 do 233 koní. Také u těchto traktorů, respektive dvou nejvýkonnějších modelů, se výkony zvyšují, a to až o 30 koní! Motory jsou z dílny společnosti DPS, použita je čtyřventilová technika a vstřikování Common Rail. Montovaná převodovka má šest, pod zatížením řazených stupňů.
Mezi traktory koncernu SDFG se předvedly jednak novinky v nejvyšší výkonové řadě, kde jsou použity nové motory. Inovace proběhla i v traktorech nižší výkonové řady, kde se nyní nabízí nová modelová řada s výkonem 90 až 100 koní.