13.04.2007 | 07:04
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Traktory na Simě 2007

Ve znamení biodieselu se nesl letošní veletrh zemědělské techniky SIMA 2007, která se konala ve druhé dekádě března na pařížském výstavišti. Alternativní paliva totiž nabývají na významu, a tak většina výrobců má již své motory konstruovány tak, že mohou spalovat i stoprocentní metylester řepkového oleje. A to je pro zemědělce zajímavá věc.

Je třeba si dát pozor na záměnu metylesteru a oleje lisovaného za studena. Olej lisovaný za studena, který neprošel chemickou úpravou, zatím žádný z výrobců nedoporučuje používat, i když takové motory v zemědělství pracují. Vždy však jde až o dodatečné přestavby, které mají některé nectnosti.
Naproti tomu použití metylesteru je nyní u moderních motorů takřka zcela bezproblémové. Pokud se používá palivo s obsahem MEŘO asi do 20 % (podle výrobců se může tento obsah lišit, zbylých 80 % tvoří motorová nafta) není provozování motoru nijak omezeno. Jestliže se používá stoprocentní MEŘO, pak je obvykle nutné použít jiný software do řídicí jednotky, aby se zvýšila vstřikovaná dávka paliva a kompenzovala se nižší výhřevnost biodieselu. Kromě toho je nutné zkrátit interval výměny motorového oleje.

Stoupající tendence

Po úvodu z oblasti alternativních paliv pojďme zpět na výstaviště. SIMA se pořádá ve dvouletém cyklu a každý nový ročník zaznamenává větší počet vystavovatelů a návštěvníků. Letos se v šesti na sebe navazujících halách, rozložených na ploše 22 hektarů, představilo 1361 vystavovatelů z 39 zemí světa. A pro zajímavost, od roku 1995 se počet vystavovatelů zvýšil o více než 40 % a počet návštěvníků takřka o 50 procent.
Souběžně s výstavou SIMA proběhla také výstava SIMAGENA a SIMAVIP, které jsou však zaměřeny na problematiku chovu zvířat.

Inovace mezi tahači

Účast na výstavě SIMA přijali všichni významní výrobci traktorů, přičemž se vyrojila řada značek, které mají původ v asijských zemích, tedy zejména v Číně a Koreji. Většinou jde o traktory nižších výkonových tříd, které jsou poněkud nenápadné svým jednoduchým provedením. Nicméně tyto stroje budou k mání jistě za příznivé ceny, což bude jejich největší plus.
Ze známých výrobců traktorové techniky nechyběla značka John Deere, prezentující zejména své novinky v podobě řad traktorů 7030 a 6030, ale také nový systém iTEC Pro. John Deere tak jako první zajistil komunikaci souvraťového managementu a satelitního navádění stroje do záběru. Při otáčení na souvrati řidič nedělá téměř nic a je odsunut do role kontrolora a pozorovatele. Za tento systém získala firma John Deere zlatou medaili.
Hodně změn se děje v rámci koncernu CNH. Po řadě New Holland T 7000 (nahrazuje traktory TM) byla předvedena i nová řada traktorů T 6000 nahrazující modely TS-A. Zatímco s řadou T 7000 vás seznámíme v příštím čísle Zemědělce, o traktorech T 6000 jsme zatím podrobnější informace nezjistili. I
novativní proces probíhá analogicky i u traktorů Case IH, kde nová řada Puma je nástupcem traktorů MXM a řada Maxxum nahrazuje tu původní MX. Obsahuje také nový model, a to Maxxum 140, který má jmenovitý výkon 141 koní, avšak pokud je v činnosti Power Boost je tento navýšen až na 178 koňských sil.
Mezi traktory Massey Ferguson byly inovovány řady 7400 a 6400. U obou traktorů jsou použity nové motory Sisu Diesel a Perkins, se vstřikováním paliva Common Rail a plnění a výplachu válců jim pomáhá též čtyřventilová technika rozvodu. Traktory řady 6400 používají novou převodovku Dyna 6, která dovoluje pojezdovou rychlost 40 km/h při otáčkách motoru 1900 n/min. Z vnějšího pohledu zaujme nový design kapoty. Hlučnost v kabině byla snížena na hodnotu 70 dB.
Ač traktory Challenger byly doposud vyráběny jako pásové s tím, že pásy jsou to nejlepší pro přenos výkonu na podložku, nyní je v nabídce těžkých polních tahačů také provedení kolové. Zahrnuje kloubovou řadu MT 900 B, která nabízí modely s patnácti a osmnáctilitrovými motory Caterpillar o výkonu 430 až 570 koní. Jako převodovka je použitý plný PowerShift s šestnácti rychlostními stupni vpřed a čtyřmi vzad.
Velkou expozici měl tentokrát Zetor, který předvedl takřka kompletní sortiment traktorů, včetně nové řady Proxima Plus. Firma vystavila také model 124 41 Forterra, který je nástupcem známé stosedmnáctky a v současnosti jde o nejprodávanější traktor z této řady.
Mezi traktory koncernu Ardo Group se inovací dočkaly modely McCormick XTX a Landini Powermax. Tyto traktory pokrývají v pěti modelech výkonové spektrum od 145 do 213 koní, přičemž u některých modelů je použitý systém Power management, který za určitých podmínek výkon motoru navyšuje až o dvanáct koní.
U traktorů Claas se prezentovala novinka, a to traktory nejvyšší výkonové řady Axion, od nichž si výrobce hodně slibuje. Modelová řada nabízí pět traktorů se jmenovitými výkony od 169 do 233 koní. Také u těchto traktorů, respektive dvou nejvýkonnějších modelů, se výkony zvyšují, a to až o 30 koní! Motory jsou z dílny společnosti DPS, použita je čtyřventilová technika a vstřikování Common Rail. Montovaná převodovka má šest, pod zatížením řazených stupňů.
Mezi traktory koncernu SDFG se předvedly jednak novinky v nejvyšší výkonové řadě, kde jsou použity nové motory. Inovace proběhla i v traktorech nižší výkonové řady, kde se nyní nabízí nová modelová řada s výkonem 90 až 100 koní.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down