Velice důležitým prvkem při prodeji techniky je bezesporu servis a jeho fungování. To si uvědomují také zástupci společnosti Deutz-Fahr, kteří poslední tři roky spolupracují při pořádání servisního školení s firmou DFH, jež je jednou z největších prodejců jejich techniky v České republice.
Značku Deutz-Fahr na českém a slovenském trhu zastupuje společnost Albín Hanák, která je také zodpovědná za prezentaci a servis techniky. Právě proto je organizátorem školení servisních pracovníků. Tato školení probíhají při náběhu novinek přímo ve výrobních závodech motorů, převodovek nebo celých traktorů, avšak v případě dílčích školení, proškolování v elektronice, opakovacích a konfrontačních školení apod., se jako výhodnější jeví provádět školení v rámci republiky. Jak uvedl zástupce firmy Ing. Otto Jirka, důvodů je hned několik. Jedním z nich je lepší soustředěnost a vnímavost proškolovaných pracovníků. Zároveň není školení pro vysílací organizace tak časově a finančně nákladné, jako v cizině. Navíc není problém, aby do odpovídajícího zázemí dorazil školitel a naučil pracovníky vše potřebné.
Právě proto se společnost dohodla s jedním ze svých prodejců, a to firmou DFH, kde již několik let úspěšně probíhají školení servisních pracovníků. Zázemí firmy bylo zvoleno právě proto, že je pro pořádání takovéto akce vhodné, tj. má k dispozici přednáškovou místnost i dostatek prostoru v dílně pro praktické předvádění.
Kabelem až k závadě
Letošní školení, které proběhlo v polovině ledna, bylo zaměřeno především na traktory řady Agrotron K modelu Profiline. Tento traktor je, jak jsme již informovali, plný moderních elektronických ovládacích a řídících systémů, které známe ze silných traktorů o výkonu přes 200 koní, ačkoli se jedná o traktor o výkonu v rozmezí 90 až 120 koní. Právě díky elektronice je obsluhování traktoru velice příjemné a zároveň efektivní, avšak pouze v tom případě, pracuje-li vše tak, jak má. A právě to bylo náplní servisního školení. Mimoto se servisní technici dozvěděli vše o změnách na silnějších typech traktorů Agrotron a znovu si zopakovali postupy při diagnostice a opravách elektronicky řízených součástí.
Vlastní servisní školení mělo dvě části. V té první se pracovníci servisu dodavatelů značky Deutz-Fahr z celé republiky dozvěděli teoreticky o tom, jak pomocí elektroniky traktoru diagnostikovat závadu, jak pracovat se servisním programem přenosného počítače a konečně jak si poradit s odstraněním závady a plnohodnotným zprovozněním traktoru. Následně si vše znovu prakticky prošli přímo u traktoru a připojeného servisního počítače. Během předvádění aplikací a zásahů školitelem byl také prostor pro dotazy posluchačů a zároveň bylo možné najít správná a funkční řešení situací, s nimiž se již pracovníci servisu setkali.
Školení servisním technikům znovu připomnělo, jak nakalibrovat ovladače dodávky paliva, zdvih ramen hydrauliky, blokování ramen tříbodového závěsu při vyšších pojezdových rychlostech, zdvih a polohu odpružené nápravy, spojky převodovky, či systém ASM – tj. systém automatiky zapínání pohonu přední nápravy a uzávěrek diferenciálu podle pojezdové rychlosti a úhlu natočení kol. Zároveň se dozvěděli, jak pomocí počítače zjistit, kdy došlo k poruše a co jí mohlo způsobit. Hlášení o poruchách se také automaticky indikuje na displeji prostřednictvím kódu, podle něhož se servis může na poruchu připravit ještě před vyjetím k opravě.
Čelní prodejce s zázemím
Společnost DFH, s. r. o., tj. společnost, kde servisní školení proběhlo, vznikla roku 2003 a navázala na činnost firmy Egon Heckel, který je také zakladatelem a jednatelem společnosti. Jméno společnosti je odvozeno od jmen Deutz Fahr Heckel. Již z toho je patrné, co je nosným programem společnosti. Ta dodává především techniku značky Deutz-Fahr, a to jak traktory, tak také ostatní techniku Deutz-Fahr, tj. techniku pro sklizeň píce. Jak v traktorech, tak také v pícní technice obsazuje firma v rámci sítě společnosti Deutz-Fahr čelní místa statistiky prodeje. Mimoto společnost dodává stavební techniku JCB. Firma sídlí v Hrádku u Slavičína nedaleko Luhačovic. Podnik nyní zaměstnává celkem 10 pracovníků.
Samozřejmostí je poskytování servisu. Na servisu si majitel firmy zakládá a firma nemá problém poskytnout své služby jiným dodavatelům techniky Deutz-Fahr. Působnost společnosti tak lze definovat vlastně celou Moravou. Pracovníci firmy jsou také schopni zvládnout opravy i jiných značek nejen zemědělské techniky. Pochlubit se mohou opravami motorů značky Deutz, ale také mnoha jiných. K tomuto účelu je středisko firmy vybaveno moderními dílnami s dostatečným zázemím a také motorovou brzdou k prověření správné funkce motorů.
Při podrobnějším rozebrání místního trhu Egon Heckel potvrdil, že v tomto pícninářském kraji je největší zájem o traktory s výkonem motoru v rozsahu 100 až 175 koní. Dodány však již byly také úzké viniční a sadařské modely a také největší modely Agrotron. V současnosti podnik poskytuje servis téměř pro celé území Moravy a za značku Deutz-Fahr to činí přibližně 100 kusů traktorů. Většina zásahů je prováděna prostřednictvím hlavního sídla firmy v Slavičíně, k dispozici je pak také partnerské servisní středisko na severní Moravě.
Pro servis je kromě proškolených a šikovných techniků a vybaveného zázemí třeba náhradních dílů. Těch firma drží v rámci vlastního skladu za 2,5 mil. Kč. Jak ale Egon Heckel dodal, dodávky náhradních dílů v rámci sítě Deutz-Fahr fungují již několik let naprosto profesionálně, takže ani větší zásoby dílů nejsou třeba. Pokud totiž prodejce, resp. pracovník servisu objedná díl do 15,30 v centrálním skladě ve Vídni, je onen díl prostřednictvím noční spediční služby doručen přímo do střediska, a to do 6,30 hodin. Pokud je díl třeba dříve, pak je možné jej v rámci transportního plánu dopravce vyzvednout i dříve. Díky tomu tak není nutné držet zásobu širokého sortimentu náhradních dílů.
Jak závěrem uvedl Egon Heckel, má společnost v plánu neustále zlepšovat své služby. I to je důvodem vzniku nového střediska na severní Moravě.