19.01.2007 | 07:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Finské traktory míří do Berouna

Finský výrobce Valtra se proslavil především motory Sisu-Diesel, které jsou pověstné svou spolehlivostí, vysokým točivým momentem a nízkou spotřebou. Ročně jich vyrobí kolem padesáti tisíc a zemědělci se s nimi mohou setkat v traktorech Massey Ferguson či Case, ale především v traktorech Valtra, které se pomocí nejmodernějších technologií vyrábějí ve finském Suolahti.

Do České republiky je dováží nová společnost Topagri se sídlem v Berouně, která v závěru minulého roku uspořádala ve svém areálu den Valtry. Pro zemědělce jsou připraveny modely série A, N a T, v lesním hospodářství pak najdou uplatnění traktory řady 6000. Každá z řad má několik modifikací a kombinace různých výbav dává neuvěřitelných 500 000 různých variant, včetně čtyř základních a tří metalických barev. Co traktor, to originál.

Kromě motoru i vlastní převodovka
Specialitou Valtry v souvislosti s motory Sisu-Diesel jsou nízkootáčkové motory EcoPower, které ještě více snižují spotřebu paliva. Převodovky vlastní výroby s reverzací a řazením pod zatížením jsou vybaveny plazivými rychlostmi už od 0,5 km/h při jmenovitých otáčkách traktoru. Zároveň je možné zvolit převodovku s rychlostí do 50 km/h a režimem EcoSpeed, který automaticky snižuje otáčky při maximální rychlosti traktoru.
Traktory Valtra mohou být vybaveny výkonnou hydraulikou Load-Sensing o průtoku až 115 l/min, která je ovládaná pomocí joysticku na opěrce ruky s přehledným displejem. Velkou výhodou je možnost 100% uzavření diferenciálu, a to především při práci na kluzkém povrchu. Modely s přední odpruženou nápravou zvyšují komfort obsluhy hlavně při vyšších rychlostech. Všechny traktory Valtra mají možnost ručního nebo automatického přiřazování přední nápravy, kde ruční mód znamená stálý pohon všech čtyř kol a automatický mód přiřazuje přední nápravu jen v případě prokluzu zadní nápravy. Tato varianta zaručuje jistotu jízdy bez prokluzu i v zimních podmínkách a zároveň šetří pneumatiky traktoru.
Valtra poskytuje i další speciální možnosti, jako je předehřev motoru, vzduchové brzdy pro připojení velmi těžkých přívěsů, odpruženou kabinu pro vyšší komfort obsluhy při vysokých rychlostech i management automatického vypnutí motoru, který je vhodný především při práci, kdy není obsluha uvnitř kabiny. Lze také zvolit různé typy závěsů, pancéřovou nádrž integrovanou v rámu traktoru a v neposlední řadě i silniční pneumatiky, které mají zvýšenou odolnost při používání na asfaltu a betonu a prokazatelně snižují spotřebu paliva.

Ideální farmářský traktor
„Traktory Valtra nové série A vykazují maximální výkon a spolehlivost v jakýchkoli podmínkách,“ řekl týdeníku Zemědělec Ludvík Kuřátko, manažer společnosti Topagri. „Jedinečná je unikátní konstrukce rámu traktoru, kde palivová nádrž vystupuje jako středová část rámu a současně chrání náhon přední nápravy. Výhodou tohoto designu je dokonalé rozložení hmotnosti traktoru, které umožňuje práci i ve velice příkrém terénu při zachování vysoké světlé výšky s výbornou ochranou spodní části traktoru.“
Tři modely série A (75, 85, 95) jsou poháněny jedním tříválcovým a dvěma čtyřválcovými motory Sisu-Diesel s výkonem 54 kW/74 koní až 72 kW/98 koní s nízkými provozními náklady a vysokou spolehlivostí. Jsou vybaveny vstřikováním Bosch. Nasávaný vzduch je elektricky předehříván, což účinně snižuje hodnoty emisí a umožňuje bezproblémové startování traktoru i při nízkých teplotách. Série A využívá vlastností plně synchronní převodovky 12 + 12R vybavené mechanickým řazením vpřed/vzad. Převodovka má tři skupiny rychlostí se čtyřmi základními převody včetně plazivých rychlostí. Díky konstrukci přímého přenosu je zajištěn optimální přenos výkonu na vývodovou hřídel. Důležitou volitelnou vlastností je ovládání spojky pouze tlačítkem na páce řazení. Pohon všech kol je ovládán elektro-hydraulicky a brždění všech kol je automaticky aktivováno při sešlápnutí brzdového pedálu či použití ruční brzdy. Uzávěrka diferenciálu může být aktivována stisknutím tlačítka.
Všechny modely série A jsou podle L. Kuřátka ideálním farmářským traktorem, v zemědělském provozu se osvědčily především v kombinaci s čelním nakládačem. Lze je využít i k práci v horských podmínkách, neboť jejich schválená svahová dostupnost je vyšší než u známého systému Horal.

Čtyřválcová série N
Pět modelů série N je poháněno čtyřválcovými motory s výkonem od 75 kW/101 koní do 112 kW/152 koní, jejich točivý moment vzrostl v porovnání s předchozími modely přibližně o 10 %. Všechny traktory této řady splňují emisní limity Tier III a kromě nejmenšího modelu N91 jsou poháněny motory se vstřikováním CommonRail s navýšením výkonu při transportu (transport boost) až na 112 kW/160 koní. U všech modelů řady N lze zvolit převodovku s 24 + 24R rychlostí řazených pod zatížením nebo variantu 36 + 36R s plazivými rychlostmi.
Produkce traktorů N je rozdělena do tří řad: řada Classic má mechanickou převodovku a mechanické ovládání hydrauliky, řada HiTech se vyznačuje elektronicky řízenou převodovkou a mechanicky ovládanou hydraulikou, pro řadu Advance je charakteristický elektronicky řízený pojezd vpřed a vzad a elektronicky ovládaná hydraulika. Řada Advance se vyrábí od září 2005 a podle L. Kuřátka je to top model čtyřválcové série, který se vyznačuje všemi současnými vymoženostmi používanými v moderních traktorech. U modelů HiTech a Advance je v základní výbavě unikátní systém Power Control, který zvolí nejlepší režim ovládání vpřed – vzad, pohon všech kol či řazení rychlostí a vývodového hřídele podle okamžitého režimu práce traktoru. Pro traktory Valtra série N je příznačná velice silná hydraulika s výkonem čerpadla od 73 l/min do 115 l/min a na přání dodávaná hydro-pneumatická odpružená přední náprava, u modelů Advance i kabina. Je možné si také objednat otočné řízení TwinTrac, které umožňuje plnohodnotně ovládat traktor v obou směrech pohybu.

Šestiválcová série T
Stávající řada osvědčených traktorů série T zahrnuje osm modelů, a to od modelu T 120 do T 190, ale jak jsme se dozvěděli od Ing. Ludvíka Kuřátka, na začátku letošního roku bude představen nový model traktoru Valtra T s označením T 121 až T 191.
Všechny nové modely vybavené motory se vstřikováním CommonRail budou splňovat nejpřísnější emisní limity Tier III , které umožňují vstřikování vysokým tlakem bez ohledu na otáčky motoru. Optimální dávkování paliva v průběhu vstřiku je zárukou klidného chodu motoru i v nízkých otáčkách a jeho rychlé reakce na změnu zatížení. Novinkou je změna výkonové třídy u velmi dobře známých motorů EcoPower z T 140e na T 151e, kdy tento motor má snížené jmenovité otáčky, což prokazatelně snižuje spotřebu paliva. Všechny nové modely umožňují navýšení výkonu při transportu a model T 191 bude vybaven legendárním systémem řízení motoru Sigma Power.
Nové traktory budou mít manuální nebo elektronickou převodovkou (24 + 24R nebo 36 +36R). Traktory s elektronicky ovládanou převodovkou lze vybavit unikátním systémem Valtra Power Control, který neustále sleduje a vyhodnocuje nejdůležitější provozní ukazatele traktoru (otáčky, tlak, teplotu). Při každém přeřazení, změně směru, zapnutí či vypnutí vývodového hřídele apod. se informace z jednotlivých snímačů vyhodnocují a systém automaticky volí optimální sepnutí spojek.Velice jednoduché je i elektronické ovládání hydrauliky Valtra Auto Control.
Ke všem modelů traktorů Valtra N a T lze dodat čelní tříbodový závěs s vývodovým hřídelem, odpruženou přední nápravu, tempomat s radarem či systém Valtra ISOBUS, který umožňuje snadné ovládání nářadí z kabiny traktoru. Různé typy pneumatik přesně podle přání zákazníka jsou samozřejmostí. Zajímavostí je i to, že Valtra je jediným výrobcem, který přímo na výrobní lince montuje čelní nakladače své vlastní značky. Pro uživatele je jistě zajímavá i tříletá záruka na traktory Valtra.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down