15.10.2006 | 10:10
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Jubilejní postřikovač míří na jih

Hustopečská akciová společnost ZVOS spoléhá výhradně na dánské postřikovače Hardi. První samojízdný postřikovač pořídili před osmnácti lety, byl to první stroj tohoto typu v Československu. Také jeho nástupce není ledasjaký. Jde už o stý prodaný stroj této značky řady Alpha v režii společnosti Unimarco.

„O kvalitě postřikovačů Hardi jsme nikdy nepochybovali,“ říká Ing. Petr Komosný, mechanizátor společnosti ZVOS. „Osmnáct let provozu a přes sto tisíc ošetřených hektarů je nejlepším důkazem,“ dodal. „Pokud chválíme kvalitu stroje, nemůžeme zapomenout ani na profesionální obsluhu,“ tvrdí dále. „Skutečně hodně záleží i na uživatelích,“ připomíná Jiří Helinger, vedoucí obchodního úseku společnosti Unimarco. „Někomu prodáte nový stroj a do roka jej nepoznáte. Jinde může postřikovač fungovat bez velkých problémů osmnáct let.“

Záleží na obsluze
Na zkušenosti Jana Rohrera s postřikovači nedají ve ZVOS dopustit. Skvělá vizitka dánského výrobce je také jeho zásluha. Sám přiznává, že pokud by se měl v řízení stroje střídat s více osobami, takové životnosti by nejspíše nedosáhli. Po osmnácti letech provozu se starým samochodným postřikovačem se však už těší na nový Hardi Alpha plus 3500/24. Loučení však nebude snadné. „Prvních deset let jsem nevěděl, co je to porucha. Kdyby byl stále dobrý původní hydrogenerátor a nemusel jsem svařovat již unavená praskající ramena, klidně bych s ním jezdil dál. Jediné co mi vadilo, bylo chybějící topení. Před dvěma lety jsem s ním jezdil až do 6. prosince a pěkně jsem se třásl.“

Ramena vzad
Pokud se Petra Komosného nebo Jana Rohrera zeptáte, čím se od sebe liší starý a nový postřikovač, oba sborově odpoví – osmnácti lety. Z pohledu obsluhy je určitě největší změnou umístění ramen. Zatímco starší typ s nimi manipuluje před kabinou v zorném úhlu řidiče, nové postřikovače Hardi pracují s rameny zavěšenými na zadní části stroje. Nerušený panoramatický výhled není jedinou výhodou moderního uspořádání. Při nastupování do kabiny nového stroje totiž obsluha vůbec nepřijde do styku s kontaminovanými rameny a tryskami.

Vybrali si menší
Společnost ZVOS si vybrala postřikovač Hardi Alpha plus 3500/24, který je vybaven motorem Deutz s výkonem 179 koní. Hlavní polyetylenová nádrž má kapacitu 3500 litrů a obsahuje také 410litrovou nádrž na proplachování. Pracovní komfort obsluhy zvyšuje nádržka na oplachování rukou (15 litrů) a bezpečností schránka na věci s objemem 180 litrů. Pro svůj model si dále zvolili hliníková ramena s délkou 24 metrů vybavená pětipokojovými držáky trysek s protiodkapávacími ventily Pentalet. V případě potřeby lze také pracovat s polovičním – dvanáctimetrovým záběrem.

Ovládání ramen na konzole
Příjemnou práci s novým postřikovačem zvýrazňuje moderní a komfortní kabina. Obsluha se v ní může těšit na standardní vybavení uhlíkovými filtry, ventilaci, topení, klimatizaci, autorádio s CD přehrávačem a přední a zadní pracovní světla. Hlavní ovládací prvky stroje jsou umístěny na multifunkčním joysticku integrovaném s loketní opěrkou pneumatického sedadla obsluhy. Ten ovládá pohyb vpřed a vzad, otevírání a zavírání ramen a sekcí ramen, nastavení výšky a naklápění ramen a ovládání pěnového značkovače. Sekundární ovládací prvky jsou umístěny na panelu umístěném na pravé straně podél sedadla obsluhy.

Do zimy ostrý start
„Hned po zaškolení obsluhy pošleme nový postřikovač na vojtěšku, řepku a na likvidaci výdrolu,“ plánuje nejbližší ostré nasazení Ing. Radek Sedláček, agronom ZVOS Hustopeče. „Nečekám nijak obtížný přechod,“ říká Jan Rohrer. „Na nové umístění ramen si zvyknu rychle, jen mám trochu obavy ze satelitního navádění. Značkování pěnou je jasné, ale princip nové technologie mi zatím uniká. Schválně do země zarazím kolíky a zajedu pro vodu. Potom uvidíme, jestli mě moderní technika vrátí na původní místo,“ dodává s úsměvem.
Když se znovu podívá na moderní postřikovač řady Alpha plus, není mnoho věcí, které by chtěl doplnit. „Určitě musím dodělat zámek na palivovou nádrž. Lidé jsou různí a nechci se dočkat nepříjemného překvapení.“ Dále navrhuje zamřížovat čelní světlomety. Při projíždění slunečnice bych totiž mohlo dojít k jejich poškození. „A pak snad jen kompresor na kola a budu absolutně spokojený.“

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down