Na letos posledním Dnu Zemědělce v Kralovicích bylo předvedeno téměř dvacet krmných míchacích vozů, ať již samojídných či tažených, s vykusovačem, frézou nebo bez vlastního nakládání. Posuzování směsné krmné dávky nebylo jednoduché, neboť v ní chyběla jadrná krmiva, přesto je možné říci, že všechny míchací vozy dokázaly připravit kvalitní krmnou dávku.
Nejdříve byly předvedeny tažené krmné míchací vozy s vykusovačem a frézou, o nichž jsme přinesli informace v minulém čísle týdeníku Zemědělec. Poté se představily samojízdné vozy, vozy bez vlastního nakládání a rozdružovače balíků.
Samojízdné krmné vozy
Firma Mayer CS předvedla krmný a míchací vůz Siloking (1) od německé firmy Mayer o objemu 12 m3. Osvědčený systém míchání představuje zásobník s hranami na povrchu a turbošnek poháněný planetovou převodovkou. Vůz je vybaven novým systémem tříbodového podvozku, který zabezpečuje velice dobrou manévrovatelnost, a inovovanou frézou s dosahem 3,8 m. Fréza o průměru 58 cm je široká dva metry a má relativně malý počet zahnutých nožů – 42 s ventilačním (dopravním) efektem, který přispívá k přepravě krmiva do dopravního kanálu. Nafrézované krmivo padá na dopravní kanál široký 70 cm, odkud přechází do zásobníku s hranami na povrchu. Hrany a turbošnek zabezpečují rychlejší homogenizaci krmiva a promíchání a tím i menší spotřebu paliva a opotřebení vany. Stabilitu vozu zajišťuje robustní rám z uzavřených profilů. Při objemu zásobníku 12 m3 je stroj necelých sedm metrů dlouhý a jen 2,55 m široký a 2,55 m vysoký. Lze se s ním otočit i v silážní jámě. Firma Mayer vyrábí krmné a míchací vozy s objemem zásobníků 10 a 13 m3, v současné době připravuje i dvoušnekovou verzi.
Od společnosti Fagus Praha byl předveden samojízdný krmný míchací vůz Seko Sam 5 Self 500/135 (2) o objemu 13 m3. Tato řada se vyznačuje moderním designem, přitom rozmístění hlavních komponentů se pečlivě testovalo z hlediska zajištění vysoké produktivity, nízkých provozních nákladů a vysoké míry komfortu pro obsluhu. Výkonná, vpředu umístěná rotační řezačka umožňuje obsluze dokonalou viditelnost i kontrolu při práci a zajišťuje vysokou produktivitu nakládky senáže, kukuřičné siláže (2 t/min) i ostatních komponentů. Systém míchání je založen na dvou protiběžných šnecích, které míchají krmivo směrem dopředu a poté nahoru. Jde o jakési horizontálně vertikální míchání, které je velmi dobré pro rozdružení objemného krmiva a namíchání homogenní krmné dávky. Přední odpružená náprava a pohon kol 4 x 4 je předpokladem vynikající pohyblivosti stroje a manévrovací rychlosti. Vůz je vybaven výkonným, spolehlivým a ekologickým motorem Perkins o výkonu 175 koní s integrovaným elektronickým řídicím systémem. Nová klimatizovaná kabina řidiče je prostorná, pohodlná a poskytuje výborný výhled a ergonomické parametry. Systém klimatizace vybavený výměníkem tepla garantuje optimální větrání. Všechny konstrukční prvky jsou vyrobeny z kvalitní oceli, která po celou dobu životnosti stroje zaručuje maximální pevnost a odolnost.
Společnost Lukrom Zlín přivezla do Kralovic samojízdný krmný vůz Luclar Mutti Rollercar Classic 13 (3). Firmy Luclar a Mutti se před časem spojily a vytvořily společnost, která se zabývá výrobou samojízdných krmných míchacích vozů jak s vertikálním, tak i horizontálním systémem míchání. Předvedený vůz o objemu 13 m3 s vertikálním systémem míchání má motor John Deere o výkonu 140 koní. Vzhledem k tomu, že u krmných vozů připadá největší zatížení na přední nápravu, je u tohoto modelu přední náprava pevná s možností odpružení. Dosavadní pětileté zkušenosti dávají tomuto technickému systému řešení podvozku za pravdu. Fréza o průměru 55 cm a široká 180 cm je poháněná silným hydromotorem, což je základem poměrně velkého výkonu. Hydrodynamicky jsou poháněny všechny pohonné jednotky kromě hlavního míchacího šneku, který je poháněn přímo přes spojku a převodovku. Tento systém uspořádání poskytuje zhruba 25% úsporu síly a spotřeby PHM. Řízení je umístěno v zadní, kyvně uložené nápravě, tuto nápravu je možné vybavit i hydromotorem, v tom případě jsou obě nápravy hnané. Zadní náprava přispívá k velmi dobré manévrovatelnosti. Korba může mít objem 15, 18 a 21 m3, dostatek nožů na míchacím šneku zabezpečí nejen homogenní míchání, ale i nařezání komponentů.
Samojízdný krmný míchací vůz Strautmann verti-mix 1700 Double (4) představila společnost Arbo Klatovy. Krmný vůz široký 2,25 m, vysoký 2,83 m a dlouhý 9,65 m najednou naloží, zamíchá a vyskladní 17 m3 krmiva. Je vybaven dvoušnekovým vertikálním míchacím ústrojím a nakládací frézou širokou dva metry. Základem vysoké výkonnosti, která je pro tento vůz typická, je konstrukčně jedinečná fréza, sériově dodávána s nakládací automatikou. Výkonnost nakládacího agregátu je 4,5 tuny kukuřičné siláže, nebo 1,5 tuny senáže za minutu. Na nakládací agregát navazuje míchací zařízení. Strautmann používá vario šnek s plně stavitelnými noži, jejich správným nastavením lze ušetřit až 25 % potřebného příkonu. Jedním z důležitějších parametrů každého krmného míchacího vozu, který je v provozu 365 dní v roce, je provozní spolehlivost a rychlý servis. Jako bonus dodává Strautmann sériově namontovaný modem, který je neustále ve spojení s technikem výrobního závodu a tomu dodává snímané provozní parametry či případná chybová hlášení v reálném čase. Tím se zkracují ztrátové časy při případné poruše. Všechny modely samojízdných vozů, ať již jednošnekové nebo dvoušnekové o objemu od 10 do 20 m3, lze nabídnout s pojezdovou rychlostí 40 km za hodinu. Podvozek je zcela odpružený, na požádání může být na vzduchových vacích. Hydrostatický pojezd má tři režimy v závislosti na druhu vykonávané práce – nakládání, přejezdu, vyskladňování.
Posledním předvedeným samojízdným krmným a míchacím vozem byl jednošnekový vertikální model Storti Dunker 120 (5) o objemu 12 m3 od společnosti Moreau Agri. Předností těchto vozů je to, že míchací šneky nejsou poháněné hydraulikou, ale mechanickým převodem od motoru. Při míchání tak nedochází k odběru příkonu velice výkonnou dvourychlostní frézou. Profil vany je uspořádán tak, aby zajišťoval optimální promíchání všech komponentů. Stroj s velmi příznivými rozměry má hnanou zadní nápravu, přední náprava je vybavena hydraulickým odpružením a diskovými brzdami, na přání může být vybavena mechanickým odpružením i zadní náprava. Kabina je umístěna tak, že je z ní velmi dobrá viditelnost. Samojízdné krmné vozy se vyrábějí ve dvou verzích, s rychlostí 15 nebo 25 kilometrů v hodině. Všechny samojízdné stroje Storti mají motory John Deere s výkonem 115 nebo 140 koní. Modely Dunker se vyrábějí i ve dvoušnekovém provedení v objemu až 21 m3.
Míchací vozy bez nakládání
Společnost HZT Technik z Kostelce nad Vltavou předvedla krmný a míchací vůz Triolet Solomix 2 1200 (6) o objemu 12 m3. Jde o kompaktní, jednoduchý, robustní stroj s novou konstrukci míchacích šneků Twin Stream. Dva vertikální šneky montované za sebou mají značnou výhodu: doplňkovou cirkulací v podélném směru směšovací komory se krmivo míchá velmi rychle a homogenně. Kromě toho jsou kulaté i hranaté balíky dvěma šneky rychleji rozdruženy a řezány. Vertikální krmné vozy Solomix jsou proto vhodné především na farmy, kde využívají technologie s kulatými balíky. Solomix umožňuje maximálně příznivou spotřebu paliva u energetického prostředku (traktor o výkonu 70 koní), a to vzhledem k malému průměru šneků v porovnání s obsahem a optimálnímu úhlu stoupání. Krmné vozy se běžně upravují podle požadavků zákazníka a pracovních podmínek na farmě. Firma Trioliet vyrábí širokou škálu těchto vozů, ať již jednošnekových, dvoušnekových či tříšnekových s objemem od 5 do 46 m3.
Agrotec Hustopeče představil vertikální krmný míchací vůz Kuhn Euromix I 870 (7) o objemu 8 m3. Pro tyto vozy je charakteristická robustnost a univerzálnost použití, vyrábějí se se samostatným podvozkem pro zachycení otřesů vznikajících při přepravě nebo při práci. Vůz je vybaven programovatelnou váhou, po naplnění požadovaného množství krmiva upozorní obsluhu akustika. Hlavní charakteristikou konstrukce je vysoká provozní spolehlivost, dlouhá životnost a malý požadavek na příkon i při velkém objemu vozu. Těchto parametrů se dosahuje díky zvláštní koncepci šneku, který má malý průměr a progresivní stoupání. K redukci požadovaného příkonu pouze 3,5 kW/m3 přispívající i řezací nože. Kromě vysoké rychlosti míchaní zajišťuje šnek také rovnoměrné rozmělnění stébelnatých materiálů. Krmivo se v korbě přemisťuje konstantní rychlostí, střídá se utužení s provzdušněním a tím se zajišťuje vysoká kvalita promíchání všech komponentů. Šnek zajišťuje díky svému uspořádání rovnoměrné a šetrné zacházení s hmotou i vyprázdnění vozu v krátkém čase. Na přání se dodává hydraulicky nastavitelný vyprazdňovací dopravník dlouhý od 0,8 m do 2,2 m. Ve výrobním programu firmy Kuhn jsou i vozy o objemu 10 a 12 m3 s jedním šnekem a modely o objemu16, 20 a 22 m3 se dvěma šneky. Firma Kuhn nabízí i horizontální krmné míchací vozy se dvěma šneky o objemu od 8 m3 do 16 m3.
Společnost Mayer CS přivezla do Kralovic i vertikální krmný míchací vůz Siloking Premium 11 (8) o objemu 11 m3. Stroj má velice robustní rám, který zaručuje dlouhou životnost vozu, a robustní nápravy. Na rám navazuje pomocný vážicí rám, se čtyřmi tenzometry, které zajišťují přesné vážení důležité pro dodržení jednotlivých poměrů komponentů. Převodovka je přímo spojena s turbošnekem, který má ve spodní části přídavné křídlo, což umožňuje rychlejší míchání o homogenizaci krmiva. Proces míchání urychlují na zásobníku vytvořené hrany, které při míchání zpomalují tok krmiva. Systém hran a turbošneku dokáže urychlit míchání přibližně o 20 až 25 % v porovnání s běžnou konstrukcí míchání. Robustní převodovka i šnek umožňují bez problémů rozdružovat kulaté balíky. Řezací nože jsou přestavitelné, dají se nastavit do tří poloh, takže lze měnit intenzitu řezání, eventuálně regulovat příkon. Stroj je vybaven komfortním schůdky, dopravníkem v přední části s možností vyprazdňování na obě strany a dvěma hydromotory. Hydraulické funkce se ovládají pákovým systémem, možné je i elektrické či bovdenové ovládání. Samozřejmostí je programovatelná váha s možností naprogramovat až 99 receptur, každá může být tvořena až z 24 komponentů. V horní části zásobníku je standardně montovaný prstenec, který zabraňuje přepadávání sypké hmoty přes hranu zásobníku a pomáhá při rozdružování balíků. Podle zástupce společnosti má za sebou firma Mayer krátkou historii, první vůz vyrobila teprve před deseti lety, avšak dnes patří k největším výrobcům vertikálních krmných míchacích vozů v Evropě s roční produkcí přibližně 1100 až 1200 kusů.
Firma Cernin předvedla krmný a míchací vůz C9 (9) o objemu 11 m3. Označení C znamená, že robustní a odolný vůz má samostatný silný podvozek se čtyřmi vážicími senzory a dno vany silné 20 mm. Unikátní, vertikálně uspořádaný kuželovitý šnek pro míchání krmiva všeho druhu je opatřen speciálními šavlovitými noži, které zajišťují dokonalé pořezání míchaných komponentů. Pohání ho planetová převodovka přes soustavu velkých přírub, které zvyšují tuhost celé soupravy. Míchací vana ve tvaru obráceného komolého kužele umožňuje snadné nakládání i velkého množství krmné směsi, aniž by musela být předem upravována. Míchání směsné krmné dávky trvá asi čtyři minuty a komponenty krmné směsi včetně sena a senáže si podrží všechny své přirozené vlastnosti. Tak vzniklá nakypřená a rovnoměrně rozdělená směs má také zachovanou strukturní vlákninu. Vůz je vybaven vyskladňovacím dopravníkem z nerezové ocele a palubní hydraulikou. Kombinace velké uzávěry a vyskladňovacího dopravníku zajišťuje rovnoměrné dávkování krmiva. Vozy spolehlivě vyskladňují směsnou dávku i bez dopravníku, ale za cenu nižší rovnoměrnosti vykládky. Ta se dá výrazně vylepšit druhou náběhovou branou šneku, takzvaným turbošnekem, kdy na jednu otáčku šneku dojde ke dvojímu vyhrnutí směsné krmné dávky. Krmné vozy Cernin se vyznačují správnou přípravou směsné krmné dávky, velkou spolehlivostí a značnou životností. Místo plastů používá výrobce nerezovou ocel i otěruvzdorné materiály. Vozy lze dodávat od nejjednoduššího provedení bez váhy a dopravníku až po úplné vybavení včetně hydraulického ovládání protinožů a elektrického ovládání všech funkcí. Možná je i montáž vlastního hydraulického nakládače nebo turbiny pro aktivní stlaní až do vzdálenosti 20 m. Díky originální konstrukci se minimalizuje tření, čímž se zmenšuje opotřebení součástí asi o 70 procent v porovnání s horizontálním způsobem míchání. K pohodlné obsluze a kontrole míchání jsou vozy opatřeny schody a plošinou, pro jízdu na komunikacích jsou vybaveny značením a dokladem provozní způsobilosti.
Posledním předvedeným míchacím vozem bez vlastního nakládání byl jednošnekový, vertikální model Strautmann Vertimix 10.50 (10) ze sortimentu společnosti Arbo Klatovy. Tyto vozy vyrábí Strautmann ve velikosti od 4 do 14,5 m3. Míchací šnek vario s přestavitelnými noži dopravuje krmivo směrem od středu ke stěnám a zaručuje důkladné promíchání všech komponentů. Šnek je uložen v pevné skříni na kované výstupní hřídeli a pohání ho velice robustní úhlová převodovka s planetovým převodem v olejové lázni. Všechny typy míchacích vozů Vertimix jsou vybaveny vpředu nebo vzadu vynášecím dopravníkem. Dva přestavitelné, proti sobě ležící břity dokážou rozdružit celé kulaté či hranaté balíky, na přání lze břity přestavovat hydraulicky. Jednotlivé funkce se ovládají pomocí bovdenů, možné je i hydraulickým ovládáním. Aby se hmota nelepila na vodicí válce vyprazdňovacích dopravníků, jsou tyto válce mřížové. Pod pásem se nacházejí podpěrné kladky, které v zimě zabraňují přimrzání pásu a umožňují jeho lehčí a bezproblémový chod. Vůz může mít tři druhy vážicích systémů, buď základní načítací, nebo programovatelný či programovatelný s přednosem dat do stolního počítače. Dno vany je silné 20 mm, stěna vozu je silná 8 mm. Krmný a míchací vůz Vertimix vyniká nízkou potřebou příkonu. Dalším typem je dvoušnekový Vertimix Double, který se vyrábí v objemech od 12 do 28 m3.
V Kralovicích nechyběl ani nastýlací návěs Kamzik Maxi (11) s příčným dopravníkem z produkce STS Olbramovice. Vůz o objemu čtyři tuny s mechanickými posuvy podélného i příčného dopravníku a jednoduchou nápravou je určen především k zastýlání. Robustní konstrukce nosného rámu zajišťuje bezporuchový provoz i v těžkých podmínkách, řetězy všech pohonů mají samočinné pružinové napínání a rozdružovací válce s novou geometrií řezacích nožů podstatně zlepšují odfrézování hmoty při nižší energetické náročnosti. Vůz může rozdružovat kulaté i hranaté balíky. Místo předního čela lze montovat adaptér pro dávkování jadrných krmiv, při vyprazdňování je možné využít také zpětný chod k zadnímu čelu. Celé zařízení je energeticky nenáročné.
Rozdružovače balíků
Agrotec Hustopeče předvedl nesený zastýlací vůz Kuhn Primor Super (12), který umožňuje rozdružovat jak kulaté, tak i hranaté balíky. K příslušenství patří metač, který je schopen zastýlat až do vzdálenosti 18 m. Na přání lze dodat otočný metač v úhlu 300 stupňů, kterým lze při jízdě zastýlat jak vlevo, tak vpravo. Výhodou tohoto zastýlacího vozu je jeho univerzálnost, kromě podestýlání umožňuje také zakládat dlouhostébelnaté krmivo, ať již seno nebo senáž. Stroj je poháněn mechanicky nebo hydraulicky. Patentovaný mechanický pohon řemeny je spolehlivý, klidný přenos točivého momentu je základním předpokladem pro rozebrání a založení dlouhostébelnatých krmiv. Výhodou je nižší energetická náročnost a větší flexibilita nasazení spočívající v nezávislosti chodu dávkovacího válce a turbiny. Součástí každého stroje je ovládání z kabiny traktoru. Pro zakládání krmiva do žlabu musí být vůz vybaven dvoustupňovou převodovkou. Výhodou nesené verze je velmi dobrá manévrovatelnost i v komplikovaných podmínkách starších stájí.
STS Olbramovice přivezla do Kralovic i rozdružovač kulatých i hranatých balíků Roban (13), určený k nakládání a rozdružování kulatých i hranatých balíků sena, slámy a senáže. Pomocí dopravníku umístěného na hydraulicky sklopné plošině natáhne Roban balík do stroje a zesílené unášeče podélného dopravníku ho posunou ke dvěma rozdružovacím válcům. Ty dávkují materiál na hydromotorem poháněný příčný dopravník, který ho zakládá na hnojnou nebo krmnou chodbu, popřípadě do žlabu. Hmotu lze vykládat doleva i doprava, dávka je přitom rovnoměrně rozložená. Další výhodou je to, že zastýlání je bezprašné a stroj hmotu příliš nedrtí. Podélný i příčný dopravník se regulují pomocí hydraulického rozvaděče. Podvozek uzpůsobený pro jízdu na zpevněném povrchu je velice lehký, energeticky nenáročný a spolehlivý. V současné době je do výroby připravován vůz v nesené formě s pevnějším podvozkem.
Rozdružení balíku předvedl i krmný vůz Kamzik Maxi, také ze sortimentu STS Olbramovice.