Značka Magnum patří k traktorům Case IH víc než co jiného. Už jen proto, že se název této modelové řady snadno pamatuje, ale zejména proto, že na těchto traktorech které se před více než deseti lety začaly dovážet do naší republiky si jejich dovozce udělal velmi slušnou reputaci.
Všude kde jsem na tzv. staré Magnumy narazil na ně jejich uživatelé pěli chválu. Byly to totiž typicky americké produkty. Robustní, jednoduché na ovládání i když poněkud méně komfortní, ale hlavně velmi spolehlivé traktory. A tak se jich mnohde jen neradi zbavovali. Ale pokrok jde dál a řada Magnum se mezitím již několikráte inovovala.
V zemědělském podniku Zevos, s.r.o. v Předboji nedaleko Prahy hospodařící na 1400 hektarech orné půdy provozují pouze rostlinnou výrobu a v té jim zdatně pomáhají čtyři traktory Case IH. Jednak dva modely z řady MX a MXU, které jsou využívány pro lehčí práce a dopravu a pro těžké polní práce používají dva traktory z řady Magnum. Model 7250 Pro používají již osmou sezónu a model MX 310 teprve prvním rokem. Ten druhý z uvedených a mimochodem novinka loňského roku, totiž letos nahradil ještě starší model 7240, který zde jezdil již jedenáct let.
Jaké jsou rozdíly mezi oběma traktory? Samozřejmě významné, protože pokrok nejde zastavit a těch bezmála deset let musí být někde vidět. A také tomu tak je.
Motory
Stará i nová řada Magnum je vybavena šestiválcovými vodou chlazenými motory se zdvihovým objemem 8,3 litru. I když u nejvýkonnějšího modelu je tomu jinak a třistadesítka používá motor se zdvihovým objemem 9 litrů, který pochází z větších kloubových tahačů Steiger.
Ale i jinak se motory velmi liší. Základním rozdílem je samozřejmě výkon kdy 250 koní z modelu 7250 bylo nahrazeno bezmála 310 koňskými silami. A také, dříve byly jiné emisní limity. Pro vstřikování paliva tedy plně postačilo mechanicky řízené řadové vstřikovací čerpadlo, kde jedinou elektronikou bylo elektromagnetem ovládané zastavení dodávky paliva. Model 310 má již vstřikování Common Rail s dělenou dávkou vstřiku do až pěti dílčích sekvencí během jednoho cyklu. Změna délky vstřiku během jednotlivých sekvencí spolu se změnou tlaku dovolují značné ovlivnění poměru vzduchu a paliva, též průběhu hoření a zejména pak emisí. Takže nový motor splňuje limit Tier III i bez systému recirkulace spalin.
Pozornost je věnována také systému nasávání vzduchu. Nový motor má předčištění hrubých nečistot pomocí rotačních kanálků a odsávání hrubých nečistot do výfukového potrubí, turbodmychadlo je vybaveno regulací tlaku vzduchu a následně je významně snižována teplota vzduchu v chladiči typu vzduch/vzduch. Starý motor měl turbo bez regulace, žádné rotační kanálky v sání (rotační čistič vzduchu), chlazení dmychaného vzduchu zabezpečovala chladící kapalina motoru.
Mimo těchto základních rozdílů jsou na novém motoru i jiné detaily jako možnost odklápění chladičů, kontrolní body údržby jsou jen na levé straně motoru, ventilátor má stále visco spojku avšak vyšší účinnost chlazení takže odebírá méně koňských sil motoru.
Převodovky
Tak jak u motorů zůstalo stejné tělo a přizpůsobilo se pokrokovým technologiím, podobně je tomu u převodovky. Ta zůstala ve podobě plného PowerShiftu, změnilo se však její ovládání. Místo mechanicko hydraulického bez přesného řízení plnění spojek a tedy s tvrdým řazením (pro životnost spojek ideální, pro komfort obsluhy již méně) je řazení elektrohydraulické a díky tomuto systému řízení spojek se významně změkčilo vlastní řazení, protože zapínání spojek je proporcionálně řízeno. Samozřejmě, že s elektrohydraulickým řazením přišlo ovládání tlačítky, (Case IH používá tlačítka na ručním plynu) a také je k dispozici systém řazení automatického. To vyhodnocuje otáčky a zatížení motoru a podle nich určuje okamžik pro řazení. Elektrohydraulicky a pod zatížením je řazena také reverzace. Počet převodových stupňů je u nového Magnumu o jeden vyšší místo 18 je jich 19 přičemž vzad zůstaly 4 převodové stupně.
Devatenáctka je řešena jako přídavný rychloběh kdy se traktor pohybuje rychlostí 40 km/h přičemž otáčky motoru jsou elektronicky omezeny na 1700 n/min.
Pokud zmiňujeme motor a převodovku je vhodné se zmínit o tom, že současné Magnumy mají motor posazený více nad přední nápravu má jmenovité otáčky 2100 n/min (místo 2200 n/min u modelu 7250) a před vlastní převodovkou je ještě převodka sestupná, která otáčky zvyšuje v poměru 1:1,05. Posunutí motoru nad přední nápravu zvýšilo její dotížení a tím se zlepšily i tahové vlastnosti traktoru.
Pojezdová ústrojí
V pojezdovém ústrojí není větších rozdílů, pouze dnes se s ohledem na přenos většího točivého momentu používají pneumatiky s větším rozměrem co do obvodu i šířky a uzávěrky obou diferenciálů jsou v elektrohydraulicky ovládaném lamelovém provedení s automatikou spínání (uzávěrky se vypnou při pojezdové rychlosti nad 15 km/h) obdobně funguje vypnutí pohonu přední nápravy a nebo jeho automatické zapnutí při brždění.
Zásadní změnou je však použití odpružené přední nápravy, která rovněž zvyšuje tahové vlastnosti traktoru a připívá k vyšší bezpečnosti jízdy. Zajímavé je její uložení k rámu traktoru protože je zavěšena jako vlečená. V brzdách kol zadní nápravy i ve vzduchotlakých brzdách pro přívěsné stroje nejsou větší rozdíly, alespoň ne takové, které by byly uživatelsky zajímavé. Důležitý rozdíl, který potvrzuje i obsluha traktoru je ve větším natočení kol přední nápravy, které je dáno jinou konstrukcí rámu, jenž má vybrání kam lze kola natočit. Rozdíl v poloměru otáčení mezi starým a novým traktorem je výrazný. Nyní je úhel natočení kol 55° a poloměr otáčení jen 4,6 metru což se zdá až neuvěřitelně malá hodnota.
Hydraulika
Při porovnání starého a nového Magnumu je rozdíl samozřejmě v hydraulice, kde byl jednak navýšen průtok (146, nebo 220 l/min při tlaku 21 MPa) a dále též použit systém regulace Load Sensing. Také počet vnějších rychlospojek je vyšší (až 5 okruhů plus Power Beyond) což odpovídá současnému trendu kdy jsou přívěsná nářadí stále více ovládána hydraulickou cestou. Vnější hydraulické okruhy mají systém elektronického řízení času a průtoku.
Starý traktor měl standardní okruhy tři na přání čtyři a samozřejmě mechanické ovládání i regulaci průtoku.
Zajímavostí na novém traktoru MX 310 je automatické zajišťzování táhel hydrauliky TBZ, která mohou být v pracovní poloze volná a při zvednutí se zajistí. Ovládací systém je mechanický při spuštění ramen se nadzvedne pojistka táhla se odjistí.
Zadní tříbodový závěs má nosnost 10,2 tuny a je vybaven EHR. EHR měl traktor již před deseti lety a to již tehdy s kvalitním systémem ovládání. Již tehdy bylo možné nastavení síly a citlivosti reakce a též klasické omezení výšky zdvihu a rychlosti klesání k němuž byly určeny potenciometry. Zadní TBZ lze u modelu 310 ovládat i externě, stejně tak vývodový hřídel, nebo jeden z vnějších okruhů. Typicky se tento využije například při použití hydraulicky řízeného třetího bodu.
Kabina
V kabinách nového a starého Magnumu je mimořádný rozdíl. Samozřejmě v hlučnosti dále též ve výhledu, i když ani ten nebyl u starého Magnuma špatný a špatně neměl modle 7250 Pro řešenu ani přístrojovou desku kde je dostatek informačních ukazatelů pro běžnou práci traktoru a nechybí ani monitorování výkonu. Model MX 310 je však samozřejmě o dvě generace dále takže kabina je více propracovaná a díly elektronickému ovládání drtivé většiny pracovních i jiných funkcí traktoru jsou použity pouze spínače. Většina z nich je součástí loketní opěrky, kterou jsme si již mnohokráte popisovali, stejně tak jako pravý sloupek kabiny v němž jsou kontrolní monitory včetně měření spotřeby paliva a výkonnosti traktoru. Vše je propracováno velmi dobře. Co je úplnou novinkou je monitor, který najde využití zejména při systému satelitního navádění do záběru a nebo jako ISO Bus terminál při použití nářadí, která jsou s tímto systémem kompatibilní a přes popisovaný monitor je lze řídit.
A ruku v ruce s moderními trendy v ovládání jde i systém souvraťové automatiky, nebo automaticky řízená klimatizace. Vše z výše uvedených možností samozřejmě staré „próčko“ nemělo což samozřejmě bylo jeho mínus na druhé straně elektronika v ovládání má také svá negativa spočívající v potřebě zkušenější obsluhy, neb jen ta dokáže její přednosti využít.
A kdo s takovýmto traktorem umí dobře jezdit ten může využít i komfortu v kabině, protože ta v níž jsem chvíli seděl byla v provedené De Luxe, a zahrnuje například sedačku v kůži atd.
Zkušenosti z praxe
Náhrada starého Magnumu novým modelem stejné značky, byla v podniku Zevos Předboj logickým produktem spolehlivosti dosud používaných traktorů Case IH. Nabízí se však otázka proč hned model s výkonem 310 koní když si po svém předchůdci 7240 a 7250 převzal i jeho nářadí, tedy zejména radličkový podmítač RAU Polymag se záběrem 6 metrů a také talířový podmítač značky Kverneland. Stačil by tedy Mganum s výkonem nižším.
Je to z toho důvodu, že v současné době je traktor pro toto nářadí sice nevytížen (i když v extrémních podmínkách ano) ale v blízké budoucnosti si v Předboji budou pořizovat výkonnější nářadí, které pak bude vzhledem k tahovým možnostem traktoru optimální. Protože trend je v neustálém zvyšování výkonů a výkonností a ani v Předboji tomu není jinak.