18.08.2006 | 01:08
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Sběr a odvoz slámy

Den Zemědělce v Kostomlatech se mohl pochlubit širokým programem. Důvodem bylo jednak to, že předvádění zemědělské techniky probíhalo ve dvou dnech, ale také každý samostatný den byl plný prezentovaných strojů. Hned první den se totiž po mlátičkách představily lisy a dále pak samonakládací přepravníky balíků a samosběrací vozy. Právě poslední dvě skupiny strojů si představíme blíže.

Mimo čelních nakladačů a manipulátorů slisované balíky z pole odklidily přepravníky balíků z produkce společnosti SMS Rokycany. Prvním z nich byl samonakládací přepravník na hranolové balíky SP-K 31 (1). Vůz je prostřednictvím vidlového mechanismu schopen nakládat veškeré běžně lisované hranolové balíky od výšky 70 cm a délky po 250 cm.
Vůz je v přední pravé části vybaven nakládací vidlicí s dorazovým ramenem pro dokonalé zarovnání balíku před naložením. Vidlicový mechanizmus napíchne balík a přehodí jej na plošinu. Po naložení balíku dojde hydraulicky k naklonění plošiny a posunutí balíku na doraz vlevo. Uvolní se tak prostor pro nakládku dalšího balíku. Jakmile jsou na plošině dva nebo tři balíky (dle jejich šíře), dojde k jejímu zvednutí. Balíky se tak dostanou svisle do ložného prostoru, který je vybaven řetězovým podlahovým dopravníkem s dorazem první skupiny balíků. Díky podlahovému dopravníku je možné balíky posunout dále a zároveň připravit prostor pro další skupinu. Po naplnění ložného prostoru a odvozu na místo určení se balíky sklopením ložné plochy stohují na svém stanovišti.
Druhým na první pohled podobným strojem je SP-V3x5 (2). Tento vůz je určen k nakládce a přepravě válcových balíků. Značnou výhodou vozu je skutečnost, že je stroj schopen naložit „pyramidově“ tři řady balíků – dvě přímo na ložnou plochu a třetí nahoru do mezery mezi nimi. Využije se tak dostatečně ložná plocha a výkon traktoru. Nevýhodou je naopak nemožnost stohování takovéhoto útvaru balíků.
Vůz nabere balík na vidlici a zvednutím jej umístí na ložnou plochu. Po naložení tří balíků dojde hydraulickým beranidlem k posununí balíků dále na vůz, díky čemuž je připravené místo pro další trojici válcových balíků. Vůz pojme, jak vyplývá z označení, patnáct balíků. Jejich složení probíhá beranidlem, které je z vozu vyhrne.
Prvním ze samosběracích vozů se divákům představil vůz značky Mengele. Od této značky si je možné pořídit typy Garant, tj. vybavené kasačem nebo typy Rotobull, tj. s vkládacím rotorem. Rotobull 8000 (3) disponuje dle normy DIN objemem 39,3 m3. Sedmicípý rotor s uspořádáním do šroubovice protlačuje hmotu až přes 38 řezacích nožů s individuálním jištěním. Teoretická délka řezanky činí 38 mm. Kvalitu řezanky zlepšují plošky na hvězdicích rotoru, které tvoří jakési protiostří. Vůz je možné vybavit rozdružovacími válci. Standardem je zadní řiditelná náprava, pozinkovaný rám a pozinkovaný sběrač. Pro sběr sena a slámy se osvědčují stropní profily, které napomáhají slisování hmoty.
Značku Bergmann na předváděcím pozemku zastupoval vůz Royal Largo 30 K (4), kdy Bergmann produkuje hned tři řady sběracích vozů. Sběrač 1,8 m podává hmotu dvourotorovému vkládacímu ústrojí. První z rotorů slouží k řezání píce na teoretickou délku 34 mm a dále k předlisování píce v mezikomoře před druhým válcem, který ji posunuje do ložného prostoru. Díky tomu je možné do vozu dostat více hmoty.
Následovala ukázka práce vozu Pöttinger Jumbo 8000 (5), který disponuje sběračem o šíři 2 metry s usměrňovacím válečkem. 34 mm dlouhou řezanku vytváří 45 nožů za pomoci vkládacího rotoru uspořádaného do šroubovice. Každý nůž je samostatně jištěn pružinami proti poškození cizím předmětem a celé řezací ústrojí je možné vyklopit o 90° pro pohodlnější údržbu. Vůz je k traktoru připojen hydraulickou ojí, která umožňuje zvednout sběrač až do výšky 70 cm. Jumbo 8000 je osazeno stropními profily právě pro sběr slámy a sena a robustním podvozkem pro celkovou hmotnost až 25 t. Vůz je možné vybavit rozdružovacími válci řezanky.
Druhým vozem značky Pöttinger byl typ Faro 8000 (6). Tato novinka pojme stejný objem hmoty, jako předchozí vůz s tím rozdílem, že je určen speciálně pro sklizeň sena a slámy. Právě z toho důvodu disponuje lehkou konstrukcí pro práci s traktory nižších výkonových kategorií. Vzhledem ke svému určení je vůz vybaven stropními profily a plnící automatikou. Standardem je pouze šest řezacích nožů a sběrač šíře 1,8 metru.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down