24.07.2006 | 01:07
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Machr s manipulátorem 2006

Stalo se již pravidlem, že jednou v roce pořádáme soutěž Machr s manipulátorem a to vždy během konání, některého z Dnů Zemědělce. Letos se tak stalo v Kostomlatech nad Labem, kde své schopnosti předvedlo šest teleskopických manipulátorů.

Při výběru tratě nám nahrál okolní terén a blízkost nedaleko tekoucí říčky Vlkavy. Její koryto bylo b jednom místě zpevněno v betonu uloženými kameny a břehy byly v tomto místě dosti příkré. Ideální proto aby po nich mohly jezdit manipulátory. Hladina vody byla přitom jen okolo 25 cm takže nehrozilo nebezpečí „utopení“ protože tyto stroje díky světlé výšce dokáží bezpečně projíždět vodou do hloubky okolo 50 cm, a některé zvládnou ponor i 0,7 metru a vyšší.
Strmý průjezd do koryta řeky určil tedy základní překážkou a bylo třeba vymyslet jaké divácky atraktivní prvky by se mohly dále využít. Vzpomněli jsme si proto na hák s kbelíkem v němž vodu převážely manipulátory loni v Šiklově Mlýně. Přítomnost řeky totiž k přenášení kbelíků naplněných vodou přímo vybízela. Protože ale jen přenášení kbelíku by nebylo až tak zajímavé bylo třeba převážet ještě něco jiného. S ohledem na sklizeň ječmene na sousedním pozemku se nabízely balíky slámy a ty jsme také využili.
Protože ne všechny firmy jsou schopny na soutěž vybavit svoje stroje kleštěmi na balíky, použili jsme jednoduchou variantu, a sice použití paletizačních vidlí s nimiž lze balíky také snadno převážet a všichni je k manipulátorům dodávají jako standardní výbavu.
Pro převážení balíků jsou paletizační vidle ne zcela ideální, i když přesto vhodné, problémem bylo ale jak na tento adaptér zavěsit hák na němž se měl převážet kbelík. Problém nám pomohly vyřešit firma Cime, která nám zapůjčila hák, který se na tyto vidle dal snadno upevnit a díky odstavným nožkám i nabrat bez vystoupení z manipulátoru (vzdálenost vidlí musela být pochopitelně upravena na patřičný rozměr).

Popis tratě

Když byly tyto detaily vyřešeny navrhli jsme vlastní trať. První úkolem soutěžících bylo nabrat na zemi uložený hák a to bez vystoupení z kabiny a popojet s ním na šikmý břeh řeky tak aby manipulátor nevjel koly do vody. Pak bylo třeba vysunout rameno na vzdálenost asi 3,5 až 4 metry a nabrat hák na němž byl zavěšen kbelík. To byl velni obtížný úkol, náročný na přesnost a komplikovaný tím, že manipulátor měl snahu se sesunovat do řeky.
Po nabrání kbelíku bylo nutné jej umístit do vymezeného prostoru o rozměrech asi 70 x 70 cm a to tak aby se kbelík, ani hák na němž byl zavěšen, nedotkl pásky nebo kolíku vymezujícího odstavný prostor. Dále musel řidič manipulátoru položit hák na vidlích a to opět na stejné místo, kde jen nabral, pak si podle rozměru balíku mohl upravit rozteč paletizačních vidlí , nebral si balík a odjel s ním zase do koryta řeky, kde se otočil, projel příčným příkopem a balík odložil zpět na původní místo.
V letošním roce jsme zvolili jiný systém hodnocení kdy nešlo až tak o čas ale vyšší prioritu měly trestné body za nesplněné úkoly. Čas se sice měřil také, ale to bylo jen z důvodu kdyby dva soupeři měli stejný počet trestných bodů. Pak by zvítězil ten, který měl kratší čas. Trestné body přiřazené k různým nesplněným úkolům jsou uvedeny v tabulce.

Nováček překvapil

V letošním roce se na start postavilo šest manipulátorů, i když jich mělo býti sedm. Na model Terex 730 však jeho přihlašovatelé nesehnali paletizační vidle, a protože měl jen kleště na balíky nemohl plánované disciplíny provést.
Vlastní trať jsem nejprve projel sám v manipulátoru Merlo Turbofarmer P40 (zdvih sedm metrů, nosnost 4 tuny). Do dvou nejtěžších disciplín jakými bylo nabrání kbelíku a jeho přesné usazení jsem se nepouštěl, ale jinak jsem zvládnul všechny disciplíny a u kázal divákům a hlavně ostatním soutěžícím kudy mají po dráze jet a co mají dělat. Dále už se jelo naostro a začal manipulátor značky Merlo s nímž jsem trať projížděl. Tentokráte mne ale nahradil soutěžní řidič a vedl si dobře. Možná však právě já jsem mu situaci ztížil a to tím, že po průjezdu příkopu v prvním kole se na kola manipulátoru nabalila hlína a při snaze o vyjetí ze šikmého betonového koryta řeky se kola beznadějně prokluzovala (když jsem jel já tak se to nestalo). Manipulátor proto musel najet do řeky, čímž získal 10 trestných bodů. Dále se jeho řidiči bezvadně podařilo uložit kbelík do vyhrazeného prostoru a také všechny ostatní disciplíny byly bez chyb. Z kbelíku se vylilo 8 cm vody, takže řidič Merla nasbíral 10 + 8 tedy 18 trestných bodů.
Jako druhý na trať vjel manipulátor Caterpillar TH 330. Zpočátku si vedl velmi dobře i hák s kbelíkem se mu podařilo nabrat velmi rychle. Avšak když chtěl stroj vycouvat ze šikmého břehu řeky jeho motor se zastavil. Důvod byl prozaický. Došla nafta. Respektive v nádrži jí bylo málo a jak se manipulátor naklonil čerpadlo si nasálo vzduch a bylo to. Řidič se ještě snažil a stroj nechal sjet na rovné koryto řeky s myšlenkou, že se mu startováním podaří naftu protlačit přes vstřikovače a palivový systém se odvzdušní. Nestalo se, a tak musel být manipulátor vytažen traktorem ven z řeky. Další problém byl přitom v tom, že na jeho zdviženém rameni zůstal hák, který jsme pro další soutěž potřebovali. Pomocí jiného manipulátoru se jej podařilo sesunout na tak jsme mohli v soutěži pokračovat.
Štafetu převzal Manitou 735 jehož řidičem byl tentokráte trojnásobný vítěz této soutěže Ondřej Bačina. Tento jinak velmi razantní jezdec si i tentokráte vedle velmi dobře a protože nebylo kam spěchat jeho jízda byla tentokráte velmi klidná. Co se mu nepovedlo bylo nechtěné najeté do vody a dále též jeden dotyk pásky při usazování kbelíku.
Výsledkem bylo 10 trestných bodů za vjezd do vody, 20 bodů za dotyk pásky a 4 body za 4 centimetry, které se z plného kbelíku vylily.
Massey Ferguson 8947 byl v pořadí čtvrtým soutěžním strojem. Jeho řidič však předvedl hodně chyb, kdy mimo najetí do vody, trojitého dotyku pásky při usazování kbelíku přetrhl také pásky vymezující prostor trati. Výsledkem bylo hned 87 trestných bodů.
Také řidič manipulátoru Deutz-Fahr 30.7 nejel příliš čistě. Při prvním pokusu o nasazení kbelíku shodil jeho stojan, musel si znovu najet přičemž mu náš kolega dal stojan na trochu jiné místo. Nicméně i tak se mu kbelík podařilo nabrat a úspěšně jej dopravit do vymezeného prostoru. Zde se však dvakrát dotkl kbelíkem pásky a protože navíc vylil 5 centimetrů vody získal 65 trestných bodů.
Posledním regulérním soutěžním strojem byl manipulátor Komatsu xxx, což je nová značky na našem trhu s manipulátory (myšleno s manipulátory zemědělskými). Tuto značku od letošního roku dováží firma Fagus a tento manipulátor si díky svému řidič vedl v soutěži nejlépe. Neměl žádný nepovolený dotyk ani jiné trestné body a od toho aby dosáhnul na čistou nulu jej dělily čtyři centimetry vylité vody, čemuž se nešlo ubránit. Poměrným překvapením byl i hladký průjezd příkopem, kdy tento manipulátor jako jediný neměl na pneumatikách klasický šípový vzorek, což mu ale nevadilo a překážku úspěšně zdolal.
Jako poslední se na start, i když mimo soutěž, postavil ještě jednou Caterpillar TH 330 a jeho řidič mohl návštěvníků ukázat, že s manipulátorem umí. Při usazování kbelíku na míso se jednou dotknul pásky a vylil 4 cm vody. Jinak byla jízda čistá a kdyby napoprvé nezaváhal a nezavzdušnil se mu palivový systém mohl obsadit třetí místo. Kdyby.

Protesty zamítnuty

Po soutěži se jako obvykle vyrojil nějaký ten protest. Tentokráte tím byla skutečnost, že až měly manipulátory mít rameno se zdvihem 7 metrů dva z nich měly rameno devítimetrové, takže nemusely najíždět až k vodě a díky tomu měly úkol spočívající v uchopení kbelíku snazší. Je to tak. Nicméně jsme si jako organizátoři již zvykli, že soutěžící na naše pokyny nedbají a přivezou vždy co mají pohotově po ruce. Manipulátory Massey Ferguson a Komatsu byly totiž s rameny o zdvihu 9 metrů. Kdybychom byli striktní měly bychom je ze soutěže vyloučit. To by však byla škoda, protože startovní pole by se ochudilo a nebylo by se moc na co dívat. A je faktem, že delší rameno může být někdy výhodné a jindy spíše na škodu. To podle toho jak je postavená trať. A ještě je třeba zmínit to co jsem již několikráte napsal. Je hezké získat pohár, avšak nejdůležitější je předvést stoj a neudělat si přitom ostudu tím, že něco nedokáže. A při jízdě po stejné trati vyniknou také rozdíly mezi manipulátory. Velmi dobře bylo třeba vidět jak Merlo s hydropohonem se při sjíždění s kopce vůbec nerozjede, tak jako stroje s hydrodynamickým měničem, nebo jak výborné manévrovací schopnosti má Manitou, či jak stabilní se ukázal třeba Caterpillar. A o to by mělo jít především.

Luboš Stehno

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down