Společnost Some Jindřichův Hradec nabízí zákazníkům výběr ze široké palety techniky pro zemědělskou a lesnickou výrobu a také pro komunální účely. Všechny významné značky, které tato společnost zastupuje a také novinky v jejich nabídce jsme nedávno popsali, neboť byly předvedeny v rámci Dnů Some. Tentokrát se zaměříme na nové stříbrné produkty koncernu Same Deutz-Fahr Group.
Some Jindřichův Hradec, s. r. o., dodává hned dvě značky traktorů, a sice traktory Same a traktory Lamborghini – obě patřící do koncernu Same Deutz-Fahr Group. Do současnosti převažovaly v nabídce traktory Same, avšak od letošního Techagra, kdy byla nová řada o výkonu 100 až 120 koní představena v barvě stříbrné – tedy Lamborghini, tomu může být jinak. Jak ale zdůraznil zástupce společnosti Mgr. Pavel Moravec, pokud budou zákazníci trvat na červeném provedení Same, není v tom žádný problém.
Novinkou expozice tedy byla řada traktorů Lamborgini R.6 Hi-Profile. Traktory o výkonu motoru 100, 110 a 120 koní, stejně jako v zelené barvě traktory Deutz-Fahr K či v červené Same Iron stejného výkonu jsou produktem továrny v německém Lauingenu. Traktory disponují stejnými agregáty, avšak designem přísluší k vlastní značce.
Traktorům Lamborghini R.6 se však musí k dobru připsat působivý design zdůrazňující maximální výbavu traktoru po vzoru silnějších řad.
V plné výbavě
Traktory R.6 pohání motory Deutz plnící emisní limity Euro 2. Model R.6 100 a R.6 120 je osazen čtyřlitrovým čtyřválcovým přeplňovaným motorem s mezichladičem stlačeného vzduchu. Typové označení přibližně kopíruje výkon motoru. Mezi těmito typy najdeme ještě model R.6 110, který pohání motor šestiválcový o zdvihovém objemu šest litrů. Traktor je tak možné mít s kratším či delším rozvorem. Oba typy motorů disponují elektronicky řízeným vysokotlakým vstřikováním paliva. Velice příznivě je upraven přístup a vyklopení chladičů pro jejich snadné vyčištění.
Reverzační převodovka traktorů s ovládáním reverzace pákou pod volantem disponuje čtyřmi synchronizovanými stupni v základní skupině a třístupňovým řazením pod zatížením. Dále jsou k dispozici dva nebo tři rozsahy. Celkem je tedy k dispozici 24 či 36 stupňů vpřed a 8 či 12 vzad, neboť zpět nelze řadit rychlosti pod zatížením. Převodovka umožňuje provoz traktoru rychlostí až 50 km/h, což je pro naše podmínky elektronicky omezeno, a tak je 40 km/h možné dosáhnout již při 1840 n/min motoru.
Obě nápravy jsou vybaveny elektrohydraulicky ovládanou uzávěrkou diferenciálu. Brzdy v olejové lázni najdeme na všech kolech. Přední nápravu lze dodat v pevném či odpruženém provedení. AMS pak umožňuje automatickou aktivaci pohonu přední nápravy a uzávěrek diferenciálu.
Vývodový hřídel lze standardně zapnout hned čtyřmi rychlostmi, tj. dvěma standardními 540 a 1000 n/min a dvěma, kdy je těchto otáček vývodového hřídele dosaženo ve snížených otáčkách motoru. Jeho spínání probíhá také elektrohydraulicky. Traktor lze osadit také čelním vývodovým hřídelem.
Zadní ramena traktoru s EHR unesou až 6200 kg. K dispozici jsou čtyři vnější okruhy s regulací průtoku a času. Dva z nich jsou ovládány křížovým ovladačem, dva pak na multifunkční páce. Tlakový olej dodává LS čerpadlo o výkonu až 120 l/min. Přední ramena pak mohou unést až 4000 kg.
O působivém vnějším designu již byla řeč, pěkný je i vnitřní prostor odpružené kabiny. Pro obsluhu příjemné je barevné sladění jednotlivých funkčních celků, takže i méně zkušená obsluha se snadno zorientuje. Pro usnadnění práce je k dispozici souvraťový management Comfort-Tip. Kabina vykazuje hlučnost na úrovni 72 dB, k dispozici je filtr vzduchu s aktivním uhlím a klimatizace.