Manévrovací schopnosti traktoru jsou jedním z faktorů, který podstatnou měrou ovlivňuje možnosti nasazení a provozování traktoru. A existuje zde nepřímá úměra spočívající ve faktu, že čím menší traktor, tím musí mít lepší manévrovací možnosti.
Typicky to platí pro viniční traktory pracující v úzkém meziřadí a zejména pak na úzkých souvratích kde není místa nazbyt. V takových místech pak obsluha manévrovací schopnosti ocení především.
Velmi dobře se lze na souvratích vinic a sadů otáčet s traktory New Holland řady TNF, které jsou vybaveny přední nápravou SuperSteer. Ta kombinuje jednak natáčení vlastních kol v úhlu 55°; a dále se natáčí i samotná náprava, takže celkový úhel natočení kol i nápravy je bezmála 70 °. A to už je při otáčení znát.
Přední náprava Super Steer byla jedním z rozhodujících důvodů k nákupu traktorů New Holland do zemědělského podniku Agro Stošíkovice a je použita na všech třech provozovaných traktorech z řady TNF.
Třikrát New Holland
Jako první viniční a sadařský New Holland si ve Stošíkovicích v roce 2000 zakoupili model TN75F, o rok později přibyl další traktor se stejným typovým označením a v roce 2005 pak třetí tentokráte model TN85FA. Jak vyplývá z typového označení (číslo udává přibližný výkon v koních), poslední z uvedených traktorů má o 10 koní silnější motor (85 místo 75 koní). Hlavním důvodem pro zvolení jiného modelu nebyla potřeba vyššího výkonu motoru pro náročnější nářadí v sadech, ale výhodná cena od výrobce na modelovou řadu TN85FA.
Široké možnosti agregace
V Agru Stošíkovice obhospodařují celkem 2000 hektarů zemědělské půdy a k tomu navíc 160 hektarů sadů a 25 hektarů vinic. Meziřadí v sadech je podle pěstovaných plodin široké od 2,7 až do 4,5 metru a nové vinice mají řádky vzdálené jen 2,4 metru. Všechna meziřadí jsou zatravněna a podnik hospodaří v systému integrované produkce, kdy se používají jen vybrané přípravky na ochranu rostlin a část chemických vstupů je nahrazována jinými opatřeními biologického charakteru. Ale i tak je chemická ochrana a tedy agregace s rosiči jednou ze základních činností všech traktorů (každý má vlastní rosič). Mimoto též často jezdí s mulčovači pro údržbu travnatého meziřadí a po jaru s drtiči, protože ořezané větve a réva se již z řádků nevyváží ale na místě se drtí. Ve vinicích jsou pak traktory agregovány s osečkovači, nebo herbicidními rámy a také vozí přesýpací vozy od sklízečů (sklizeň je prováděna ručně s ohledem na produkci výběrového vína). V sadech se pak traktory agregují s plošinami pro bedny na sklizeň ovoce a také s herbicidními rámy. Rozmetadla minerálních hnojiv v sadech ani ve vinicích uplatnění nenajdou a to s ohledem na použití kapkové závlahy.
Pro vhodnou agregaci s výše uvedenými typy strojů jsou k dispozici různé možnosti připojení. Mimo klasického zadního TBZ a závěsu je možné stroje umístit na držák mezi nápravami a dva traktory mají také čelní hydrauliku a jeden pak čelní vývodový hřídel, použitelný například při agregaci s čelně neseným drtičem, kdy traktor nemusí přes hromady větví přejíždět.
Zkušenosti z provozu
Traktory New Holland pracují ve Stošíkovicích bez vážnějších problémů a jediným větším problémem, který museli řešit byla nízká odolnost originálních pneumatik Pirelli proti průrazu a to zejména při štěpkování ořezaných větví v sadech. Problém byl vyřešen systémem co je české nemusí být špatné. A tak použili alternativně širší a větší přední pneumatiky Mitas 10.5x18 a zadní Barum 380/70 R 28. Nutno říci, že ač jde o klasické traktorové pláště bez například zvýšeného počtu pláten a přesto je jejich použití bezproblémové.
Luboš Stehno