V průběhu veletrhu Techagro jsme měli možnost si krátce pohovořit s jedním z významných představitelů firmy Deere and Company, kterým je Pat Pinkston jenž zastává funkci generálního ředitele ve výrobním závodě v americkém Waterloo, kde se vyrábějí nejvýkonnější řady traktorů John Deere.
Je samozřejmé, že člen vrcholového managementu tak velké společnosti jakou John Deere je je zasvěcen do plánů a strategií firmy, zároveň je ale také velmi opatrný na to aby uváděl informace o plánech do budoucna, které nejsou v současné době zcela jisté. Odpovědi proto nebyl příliš konkrétní, avšak i tak jsme se některé zajímavé informace dozvěděli.
V současnosti John Deere vyrábí nejvýkonnější kloubový tahač řady 9000 s výkonem okolo 500 koňských sil. Očekáváte další nárůst výkonu u těchto tahačů?
Určitě ano, počítám, že tak v horizontu 3 až 5 let předvedeme kloubový traktor s výkonem okolo 600 koňských sil.
Půjde o traktor v pásovém provedení, a jak vůbec John Deere vidí používání pásových traktorů.?
Nový kloubový traktor vybaven pásy nebude a použití pásů je u traktorů John Deere sice možné, a tyto modely máme v nabídce, nicméně sázíme více na kolové traktory, které jsou z našeho pohledu výhodnější, třeba proto že jsou více univerzálnější.
Jaké jsou rozdíly mezi evropským a americkým trhem z pohledu požadavků zákazníků?
Rozdíly nejsou velké. Společným mottem zemědělců na obou kontinentech je totiž efektivnost výroby a tomu se podřizují při nákupu strojů a my při vývoji techniky. Český trh je přitom dosti podobný americkému a to s ohledem na větší obhospodařované celky.
Jaké traktory značky John Deere patří mezi nejprodávanější?
Jednoznačně je to řada 6020 vyráběná v německém Mannheimu. Platí to jak z celosvětového pohledu, tak z i z pohledu prodejů v České republice.
Kde všude jsou rozloženy výrobní závody pro traktory John Deere?
Největší objemy výroby se realizují v německém Mannheimu, kde se vyrábí již zmíněná řada 6020 a 5020 a dále pak v americkém Waterloo, kde jsou vyráběny řady 7020, 8030 a 9020. Dále jsou výrobní závody též v Mexiku, Brazílii, Indii, Číně a Turecku.
V současné době se řeší otázka biopaliv, jak na ni reaguje John Deere?
Současné motory bez jakýchkoliv úprav pracují se standardním obsahem 2 % biopaliv v motorové naftě, výhledově by to mohlo být až 10 %. Je samozřejmé, že naše motory přizpůsobíme aktuálním trendům v této oblasti a se zvyšováním podílu biopaliv při vývoji nových motorů počítáme.
Jaká je vaše vize traktoru budoucnosti?
Vše je otázkou produktivity strojů a nízkých nákladů. Určitě se budou rychle dále rozšiřovat systémy satelitního navádění, které produktivitu práce zvyšují. A v budoucnosti se zřejmě dočkáme i traktoru bez řidiče. Kdy to bude to však nedokážu odhadnout. Na tomto poli již John Deere má provedeny některé studie a prototypy. Jejich zavedení do praxe je však ještě dosti daleko.
děkuji za rozhovor
Luboš Stehno