Na většině mezinárodních veletrhů zemědělské techniky se udělují ceny zajímavým a pro praxi přínosným strojům. Na výstavě EIMA, konané loni na podzim v italské Bologni obdržel cenu traktor roku 2006 McCormick XTX 215. O udělení ceny rozhodla porota specialistů na mechanizaci ze 17 zemí celé Evropy.
Tento traktor je nejvýkonnějším modelem z loni nově předvedené řady XTX, která nahrazuje původní řadu MTX. Nový traktor používá motor Cummims což je kapalinou chlazený šestiválec, s přeplňováním, chlazením stlačeného vzduchu a zdvihovým objemem pouze 5,9 l. Motor má jmenovitý výkon 143 kW (195 k) při otáčkách 2200 n/min. Maximální výkon je v otáčkách okolo 2000 n/min a je o něco vyšší. Přesněji 150 kW ( 204 k).
Nicméně díky elektronické regulaci vstřikování má motor traktor XTX 215 výkonové navýšení, které pracuje při zapnutém a zatíženém vývodovém hřídeli. Výkonové navýšení je značné a posunuje nejvyšší výkon na hodnotu 157 kW ( 228 k). Zejména při těžkých polních pracích s vývodovým hřídelem, nebo při agregaci se širokozáběrovými žacími stroji, či v dopravě při vyšších rychlostech, pracují nové traktory s vyššími výkony a je možné k nim volit odpovídající větší nářadí.
Nová převodovka XtraSpeed
Převodka je zcela nová. Místo původní, které měla čtyři stupně řazené pod zatížením a čtyři mechanicky (nebo elekrohydraulicky) řazené převodové stupně, je použita převodovka, u níž lze pod zatížením řadit stupňů hned osm a klasickou mechanickou cestou pak další čtyři. Takže je k dispozici 32 rychlostních stupňů vpřed a 24 vzad. Nová převodovka nese obchodní označení XtraSpeed a je dodávána ve třech specifikacích. V tom nejjednodušším provedení se klasickou řadicí pákou a s využitím spojkového pedálu řadí čtyři rychlostní stupně a tlačítky na řadicí páce pak osm stupňů pod zatížením.
Ve verzi XtraSpeed E již řadicí páka použita není a všechny rychlostní stupně se řadí pomocí joysticku na boční konzole. Čtyři mechanicky řazené rychlostní stupně jsou tedy řazeny elektrohydraulicky pomocí tlačítek, nicméně stále při tomto řazení dochází k rozpojování příslušných spojek a řazení synchronů, není to tedy řazení pod zatížením a řidič to musí brát v úvahu.
Obdobný systém řazení je použit u verze XtraSpeed Eplus, kdy je rozdíl jednak v tom, že joystick řazení je na loketní opěrce, kde jsou místěny i elektronicky ovládané vnější okruhy hydrauliky. Druhý rozdíl spočívá v možnosti volby automatického řazení, které lze provozovat ve dvou režimech (výkonový a ekonomický).
Protože smyslem převodovky XtraSpeed bylo aby řidič měl při polních pracích vždy dostatek převodových stupňů řazených pod zatížením a nemusel řadit synchronizované převodové stupně, rychlostní stupně mezi skupinami se značně překrývají. Proto když se řadí skupina (synchronizované stupně) nepokračuje řazení z 8. na 9. převodový stupeň, ale rovnou na 13. stupeň, stejně tak když se řadí dolů tak po 9. stupni následuje hned čtvrtý stupeň. Jinak by se řazení nahoru i dolů zpomalovalo. O volbu správného rychlostního stupně po přeřazení v synchronizované převodovce se stará automatika, která podle aktuální pojezdové rychlosti zvolí odpovídající převodový stupeň.
Převodovka XtraSpeed má i obvyklou výbavu Speed Matching, tedy automatickou volbu optimálního převodového stupně pod zatížením při sešlápnutí pedálu spojky, funguje od 16. stupně výše a samozřejmě, že lze navolit i rozdílný stupeň pod zatížením, který se použije po reverzaci, jenž se provádí rovněž pod ztížením a pomocí páčky vlevo pod volantem.
Mimoto je zde ještě jedna funkce a tou je ekonomický režim jízdy. Traktory s nejvyšší pojezdovou rychlostí 40 km/h mají standardně montovány rozvodovky dovolující pojezdovou rychlost 50 km/h, to však při jmenovitých otáčkách motoru. Díky elektronické regulaci otáček motoru a elektronicky ovládané převodovce může traktor jet pojezdovou rychlostí 40 km/h při otáčkách motoru 1840 n/min. Elektronika přitom zabezpečí aby se otáčky motoru nezvýšily nad danou hodnotu. To má opodstatnění při nezatíženém, nebo jen málo zatíženém traktoru. Pokud by bylo výkonu nedostatek, řidič samozřejmě zařadí nižší převodový stupeň a otáčky motoru se pak mohou dostat až na jmenovité.
O 30 % větší zdvihová kapacita
U modelů XTX 185 a XTX 215 byla zvýšena nosnost zadního tříbodového závěsu a to o 30 % což představuje asi 2600 kg. Nový model XTX 215 by měl nyní zvednout zátěž až 10 950 kg.
Podle toho jaká je použita převodovka se liší i provedení ovladačů vnějších hydraulických okruhů U prvních dvou verzí jsou k dispozic tři mechanicky a jeden elektronicky ovládaný vnější okruh, u nejkomfortnější verze převodovky jsou všechny čtyři (až pět okruhů) ovládány plně elektronicky s regulací času i průtoku.
Změny postihly také vývodový hřídel. Jeho koncovka je nyní umístěna o 150 mm výše, což je výhodné pro agregované stroje, které je nutné na souvrati zvedat. Mimoto je na přání možný systém automatického vypínání vývodového hřídele v závislosti na poloze ramen TBZ. Vývodový hřídel pracuje v otáčkách 540/1000 n/min, nebo 540 E a 1000 n/min. Jmenovité otáčky vývodového hřídele jsou dosaženy při 2025 otáčkách motoru, tedy v oblasti jeho maximálního výkonu.
Co upoutá na kabině, je absence B sloupků kabiny. Na obou stranách jsou tak velké prosklené plochy dveří, které jednak zlepšují výhled, ale i nastupování do kabiny. Nový je i design střechy a kabina může být v odpružené verzi, stejně jako přední náprava.
Závěrem
Moderní traktory se stávají technicky stále dokonalejšími. V oblasti motorů se snižují emise, ale i spotřeba paliva a o oblasti převodovek je pak snaha nabízet koncepty plynulého pojezdu a nebo rozšiřovat počet pod zatížením řazených převodových stupňů, tak aby jich byl dostatek pro daný druh práce, ale zároveň aby tyto převodovky byly jednodušší a energeticky výhodnější než tzv. plný PowerShift. Platí to i pro nově předvedenou převodovku XtraSpeed, která se rozhodující měrou podílela na tom, že McCormick získal v Bologni ocenění Traktor roku 2006.
Luboš Stehno