31.01.2006 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Nová technologie, repasovaná sila

Pokud chce podnik prodávat sklizeň za dobré ceny, musí disponovat odpovídající skladovací kapacitou. To si uvědomuje také zemědělský podnik Zemko Kožlí, a. s., který s výstavbou moderní posklizňové linky začal již loni. Letos se v práci bude pokračovat.

Jedním z podniků, které zjistili, že se bez kvalitních vlastních skladů pro uložení zrna na prodej i pro vlastní potřebu do budoucna neobejdou, je Zemko Kožlí. Po několika letech skladování v provizóriích se společnost rozhodla pořídit si moderní posklizňovou linku včetně skladů. Ačkoli není linka prozatím kompletní, již nyní jsou patrné značné přínosy zařízení.
Zemko Kožlí, a. s., hospodaří v současnosti na 1885 ha zemědělské půdy. Na orné půdě jsou pěstovány běžné plodiny, jako je potravinářská pšenice, sladovnický ječmen, řepka, v menším měřítku brambory, ale i len. Živočišná výroba produkuje od 700 dojnic mléko s užitkovostí 8500 kg, zástavový skot a v novém také selata a vepřové maso.

Sklady nutností
Ještě v devadesátých letech minulého století nebylo nutné disponovat velkým a kvalitním skladovacím zázemím. Až problémy s obchodováním, resp. zpeněžováním přinutily podnik postupně dodávat obilí přímo mlýnům, sladovnám a pivovarům.
Nová technologie posklizňového zpracování zrna je umístěna ve stejné hale a těsně navazuje na výrobnu krmných směsí. V současné době je z plánovaného provozu v činnosti příjem, čištění a třídění, skladování ve dvou silech po 500 t a expedice. Během roku 2006 by se stavba měla dokončit tak, aby skladovací kapacita činila 3000 t. Podniku by velice pomohla navrhovaná podpora výstavby skladovacích kapacit.
Podle slov ředitele Jiřího Smejkala podnik dlouhodobě zvažoval výstavbu moderního skladovacího zázemí, avšak nedostávalo se mu na ně prostředků. Také nebylo zřejmé, zda zvolit halový či věžový typ skladu. Nakonec se ale v Zemku přiklonili k věžovým silům a podle slov ředitele neudělali chybu, neboť skladování a ošetřování materiálu je takto velice efektivní a nenáročné na lidskou práci.
Společnost měla také na výběr několik dodavatelů. Dodavatelem čističky zrnin – třídičky se stala společnost Siagra Zlín, která v Kožlí instalovala bubnovou čističku Marot. Sila jsou sestavena z repasovaných sil Vítkovice a jejich montáž provedla společnost Monticom Valašské Meziříčí.

Sestavení technologie
Jako první se zrno z dopravního prostředku dostává do přejezdného podúrovňového příjmového koše. Z něj pak pokračuje dopravními cestami, které jsou konstruovány na bezproblémový výkon 30 t/h a výtahem k čističce. Veškeré přijímané zrno bude před naskladňováním čištěno. Bubnová čistička – bubnový třídič Marot EAC 503 lze nastavit pro práci se všemi běžnými komoditami. Již na vstupu zrna dochází k odsávání prachu a jemných nečistot. Zrno dále vstupuje do sítového válce, kde je možné zvolit tři druhy sít. Prvním z nich může propadávat nezužitkovatelný odpad, druhým zužitkovatelný odpad, třetím pak hlavní produkt. Na konci válec opouští dlouhé příměsi v podobě slámy a klásků. Nastavit lze jak otáčky bubnu, tak jeho sklon. Mimoto také intenzitu čistícího vzduchu. Každým z uvedených parametrů lze ovlivnit kvalitu a rychlost čištění. Záleží jen na požadavcích odběratele a obsluze. Stejně tak snadné je řízení celé posklizňové linky elektronicky z velína. Pomocí ovládacích prvků lze snadno nastavit průtok z koše a tím řídit výkon celé linky, uzavírat či otevírat jednotlivá hradítka a také kontrolovat teplotu v sile.
Z čističky pak putuje zrno elevátorem o výšce 35 m do zásobníků. Samozřejmě od čističky je transportován použitelný a nepoužitelný odpad do příslušných míst. Při vyskladňování je možné transportovat zrno do dvou podjezdových zásobníků nebo zpět na koš. Odtud je pak možné zrno opět dopravit vlastně kamkoliv.
Linka se nachází v těsné blízkosti míchárny krmiv. Příjem, čištění a velín je součástí haly, která pozbyla využití. Z toho plyne výhoda možnosti ponechat v případě nutnosti zrno na koši, dále pak seřizovat čističku nebo měnit síta během deště apod. Vlastní sila jsou pak situována těsně k budově, vedle nich pak také podjezdové expediční zásobníky.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down