19.01.2006 | 02:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

S dalšími novými technickými prvky

Na listopadovém zemědělském veletrhu Agritechnica v Hannoveru byly v expozici Case IH vystaveny dvě samojízdné sklízecí mlátičky, a to Case IH AFX8010 s vario lištou o záběru 9,15 metru a Case IH AF2388X-Clusive s lištou širokou 7,32 metru. Šlo o modely roku 2006, které mají oproti původním typům různá vylepšení, především jsou vybaveny motory splňující emisní normu Tier III.

Podle Ing. Milana Rusňáka, produkt manažera společnosti Agri CS, která je výhradním dovozcem zemědělské techniky Case IH do České republiky, nastavila sklízecí mlátička AFX8010 nový standard pro produktivitu, výkon a technický pokrok u mlátiček nejvyšší třídy. Poslední změny a úpravy přispěly k jejímu dalšímu zdokonalení a tím i ke snižování nákladů sklizňových operací.

Úpravy mláticího a čisticího ústrojí
Přední část rotoru s vkládacím kuželem má nový profil, který zlepšuje průchod plodiny, snižuje energetickou náročnost výmlatu v obtížných podmínkách a zmenšuje vlastní opotřebení. Konstruktéři Case IH uskutečnili úpravu na špici rotoru a jeho předním opěrném ložisku, aby se zamezilo hromadění materiálu a namotávání zejména zelených a travnatých plodin. Vnitřní povrch přechodového kužele je pokoven vrstvou karbidu wolframu, což přispívá k jeho delší životnosti. Konstrukční změny na levé a pravé části klece rotoru pak mají za následek snížení příkonu k pohonu rotoru a prodloužení životnosti mláticího ústrojí.
Nový čisticí systém s vyšší výkonností zabezpečuje dokonalé čištění, zvláště vlhkého obilí a kukuřice. Změna čisticího systému spočívá ve větší rychlosti natřásání a jiné geometrii pohybu sítové skříně, což vede k intenzivnímu čištění. Kaskádová vzdálenost mezi stupňovitou vynášecí deskou a vrchním sítem je zvětšena o 20 mm. Kvůli uvedeným změnám se maximální úhel naklápění čisticího systému snižuje o dvě procenta, sítová skříň se tak na svahu automaticky vyrovnává do sklonu 15 %. Pro zlepšení materiálového toku a zvětšení odolnosti proti opotřebení je upravena i skříň domlaceče. Úhel přechodové oblasti mezi druhým a třetím lopatkovým kolem je zmenšen, přitom deflektor domlaceče je z kvalitnější oceli a jeho upravený tvar zlepšuje mláticí účinek. Změněno je i upevnění rozmetače slámy a plev k hydromotoru, výstupní otvor pro vypadávání slámy je zvětšen o100 mm. Čisticí kryty šneků v zásobníku zrna jsou ze silnějšího materiálu, čímž se předchází deformaci při jejich utahování, zlepšené provedení také zabraňuje netěsnostem okolo krytů a tím ztrátám zrna. Výložník s vyprazdňovacím šnekem je nyní prodloužen o 90 cm na 6,4 m. Toto prodloužení napomůže snazšímu vysýpání do přepravních prostředků, pokud je sklízecí mlátička vybavena žací lištou o šířce záběru 9,15 m.

Hnací systém a kabina
Motory ve sklízecích mlátičkách AFX8010 splňují emisní normu Tier III. Jsou vybaveny WIF (water in fuel) senzorem, který zjistí vodu v palivu a chrání tak vstřikovací systém před poškozením. V případě nutnosti systém upozorní obsluhu na potřebnou kontrolu čističe paliva. Jmenovitý výkon motoru je zvýšen z 375 na 400 koní. Hlavní vlastností motorů modelového roku 2006 je možnost volby výkonového režimu. Obsluha může volit režim motoru s trvalým maximálním výkonem nebo s ponecháním rezervy výkonu motoru, jež se využije jen při vysýpání za jízdy. První varianta, kdy se maximálního výkonu 450 koní dosahuje při 1950 otáčkách motoru, se doporučuje pro vysoce proměnnou potřebu výkonu při mlácení a při sklizni v obtížných podmínkách. Druhá varianta, kdy je maximální výkon 425 koní při 1950 otáčkách motoru (pokud se za jízdy nevysýpá) nebo maximální výkon 450 koní při 1950 otáčkách motoru (pokud se za jízdy vysýpá), se doporučuje pro sklizeň plodin s velkým výnosem a častým vysýpáním za jízdy.
Pro lepší udržování zadané teploty v kabině je mlátička vybavena novým regulátorem klimatizace. Další inovace kabiny zahrnuje následující prvky:
• pět sklizňových obrazovek na dotykově ovládaném provozním monitoru místo tří,
• nastavení žací lišty na jediné obrazovce,
• jinak seskupené nastavení systému AFS (systém precizního zemědělství),
• diagnostická obrazovka historie chyb pro každý kód na obrazovce,
• zobrazení paměťové karty,
• hlavní obrazovka zahrnuje nastavení podsvícení a kontrastu obrazovky,
• sklizňová obrazovka umožňuje nastavit 32 položek, jejichž parametry je možné měnit.
Ve standardní výbavě je kromě kabiny De Luxe také elektronické seřizování sít z kabiny osvětlení pro údržbu, ochrana ventilátoru zespodu a automatická regulace výšky žací lišty (kopírování).

Sklízecí mlátička Case IH AF 2388X-Clusive
„Sklízecí mlátičky Case IH AF2388X-Clusive modelového roku 2006 zůstávají věrné principům a charakteristikám strojů s axiálním způsobem výmlatu, tedy vysoké produktivitě, spolehlivosti a výkonnosti,“ řekl týdeníku Zemědělec Ing. Milan Rusňák. „Základní principy těchto strojů - jednoduchost, kvalita a úspory zrna, přizpůsobivost různým plodinám, optimálně přizpůsobená kapacita a vysoká zůstatková cena - jsou stejné jako před mnoha lety, kdy sjela z montážní linky první axiální mlátička.“

Změny mláticího a čisticího ústrojí
Ke snížení opotřebení a zvýšení spolehlivosti se uskutečnily konstrukční a materiálové změny již na komoře šikmého dopravníku a na hnacím hřídeli. U nové převodovky pohonu rotoru byla vyměněna čelní kola s přímými zuby za šnekové soukolí, výsledkem je větší přenos síly a menší opotřebení. Kvůli mírně posunuté převodovce pohonu rotoru je kratší nový hnací řemen.
Světlo s krytem nad síty je nyní namontováno na držáku a tím jsou síta lépe osvětlena. Pro zachování nastavení sít v dané poloze je kulička s pružinkou nahrazena kolíčkem se závlačkou. Řetěz zrnového dopravníku unášející „kabelky“ má nové spojovací části, které prodlužují jeho životnost. U vynášecího šneku do zásobníku byla zesílena příruba ložiska. Širší venkovní objímkou a vnitřní výztuhou je opatřen výložník v místě dosedání při sklápění.

Hnací systém
Sklízecí mlátičku pohání nový elektronicky řízený motor splňující emisní normu Tier III. Šestiválcový motor Case IH s možností navýšení výkonu (power boost) o 11 koní při vysýpání za jízdy má jmenovitý výkon 300 koní při 2200 ot/min, maximální výkon je 320 koní při 2000 ot/min. Celkový výkon je tedy 331 koní. Nová řada motorů je vybavena monitorováním a diagnostikou stavu jednotlivých parametrů. Série varovných a výstražných kontrolek na pravé straně pravého bočního sloupku kabiny zabezpečuje bezporuchový provoz. Červené kontrolky mají alarm pro upozornění, kdy je dosaženo mezní hodnoty. V tom případě motor automaticky sníží výkon po pěti sekundách a zastaví se po třiceti sekundách. Žluté kontrolky mají alarm pro upozornění obsluhy na nekritickou poruchu motoru.
Nové motory jsou vybaveny elektrickou topnou spirálou (souprava pro pomoc při startu). Tento elektronický předehřívač ohřívá podle požadavků vzduch nasávaný do motoru. Když obsluha otočí klíčkem do pozice „ON“, elektronika zhodnotí motor a teplotu okolního vzduchu. Je-li třeba, samočinně se zapne elektrická topná spirála pro předehřev nasávaného vzduchu na požadovanou dobu. Kdykoli je předehřívač nasávaného vzduchu aktivován řídicí jednotkou motoru, rozsvítí se kontrolka umístěná nalevo na sloupku volantu. Sklízecí mlátičky mají větší chladič, jenž zabezpečuje vyšší účinnost chlazení.

Kabina a ovládací prvky
Ve výrobním závodě jsou standardně montovány ostřikovače čelního skla a výstražné majáky, jež jsou spojeny s čidlem v zásobníku zrna. Dále byly provedeny změny na displeji a ovládacích prvcích klimatizace, které umožňují nastavit optimálnější požadovanou teplotu.
Sklízecí mlátička je vybavena předpřípravou pro automatický mazací systém. Součástí svazku kabelů je konektor, který se nachází na levé straně blízko hydraulické nádrže. K vylepšení došlo také u hydraulického systému, na boku nádrže na hydrauliku je skleněná optická měrka, která poskytuje přesnou informaci o úrovni hladiny hydraulického oleje.

Další novinky
Pro zlepšení spolehlivosti a snížení nutnosti údržby je k alternátoru přidaná předčisticí vložka, která jej pomáhá chránit před prachem a nečistotami, jež mohou způsobit jeho přehřívání a následnou poruchu. Nová je i konstrukce tlumiče výfuku, kde se rovněž nehromadí prach a nečistoty. Zesílená je také nepoháněná řídicí náprava, kryty náboje kola jsou nyní přišroubovány.
V pokračujícím úsilí poskytnout nejproduktivnější a nejbezpečnější sklízecí mlátičky byly na stroje přidány nové varovné nálepky, a to na zrnový dopravník, kláskový dopravník, rotační síto i motorovou část stroje.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down