02.01.2006 | 11:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Zájem o silné traktory na vzestupu

Tisková konference AGCO/Fendt proběhla na podzim v Mnichově. Její účastníci byli seznámeni s vývojem obchodu společnosti AGCO Corporation i značky Fendt a na volné ploše mezi terminály mnichovského letiště si mohli prohlédnout hned několik žhavých novinek pro příští sezónu.

V roce 2004 se prodalo více než 11 000 traktorů Fendt a letošní rok bude ještě úspěšnější. Přitom dva ze tří vyrobených traktorů jsou určeny na export a stále se zvyšuje podíl silnějších strojů výkonové třídy nad 151 koní. Kromě Německa zůstává největším odbytištěm Francie následována Itálií, Španělskem a Rakouskem. Traktory jsou nejdůležitějším produktem společnosti AGCO a na jejím obratu se podílejí 64 procenty, přičemž více než 50 % obchodů se uskuteční v evropských zemích a v posledních letech vzrůstá důležitost východoevropských trhů.
Novinkami se to v sortimentu značky Fendt jenom hemží, jak se ostatně mohli přesvědčit návštěvníci expozice na veletrhu v Hanoveru. Novou vlajkovou lodí je bezpochyby nejsilnější kolový traktor Fendt 936 Vario oceněný v Hanoveru zlatou medailí, ale opomenout nelze ani traktory nižších výkonových řad Fendt 200 S a P i kompaktní traktor Fendt 312 Vario s plynulou převodovkou. Novými technickými řešeními se mohou pochlubit i sklízecí mlátičky, lisy Fendt 3250 či čelní nakladače 3SX/70. A řadu novinek nalezneme i v počítačovém vybavení techniky, ať již jde o systém Isobus, navigační satelitní nebo bezpečnostní systémy.
Nejvýkonnější kolový traktor
Traktor Fendt 936 Vario s maximálním výkonem motoru 360 koní se zařadil na špici mezi nejsilnějšími kolovými traktory a pouze potvrzuje světový trend stále se zvyšujících výkonů a pracovních záběrů zemědělské mechanizace s důrazem na větší komfort obsluhy i moderní design. Ten pochází z dílny návrhářů automobilového průmyslu a charakterizuje ho hlavně zužující se kapota, nové řešení osvětlení i nová kabina. Mezi největší přednosti traktoru nepatří ale pouze jeho výkon, ale také maximální pojezdová rychlost 60 km/h.
Pohonnou jednotkou traktoru Fendt 936 Vario je šestiválcový ekonomický motor Deutz TCD 2013 L06 s obsahem 7,14 l a centrálně umístěnými vstřikovacími tryskami splňujícími emisní limity normy Tier III. Systém vysokotlakého vstřikování Common Rail s tlakem až 160 Mpa není závislý na rychlosti. Nízké hodnoty emisí dusíku zajišťuje nejen kvalitní vstřikovací systém, ale i externí AGRex recirkulace spalin, kdy je část spalin zpětně vedena do spalovacího prostoru. Maximálního výkonu 360 koní dosahuje motor při otáčkách 1800 n/min, jmenovitý výkon 330 koní (dle normy ECE R-24) dosáhne při 2200 n/min.
Technickou novinkou jsou dvě olejem mazaná vysokotlaká čerpadla. Palivová nádrž má obsah 660 litrů a s měrnou spotřebou 195 g/kWh patří Fendt 936 Vario ke strojům s velice ekonomickým provozem.
S ideálním přenosem výkonu
Pro přenos vysokého točivého momentu je konstruována použitá převodovka Vario, kterou známe i z jiných typových řad traktorů Fendt. S menšími technickými změnami oproti v minulosti používaným převodovkám může pracovat ve vyšších rychlostech v rozsazích od 0 do 40 nebo od 0 do 60 km/h. Otáčky motoru reguluje systém TMS s přihlédnutím k zatížení traktoru. Stroj tak pracuje vždy při optimálním výkonu, a tím s nejekonomičtější spotřebou.
Pro přenos výkonu na podložku je důležité celkové dotížení traktoru ( v přední části až 2500 kg a 1000 kg na každou zadní pneumatiku) stejně jako konstrukce speciálních pneumatik s výškou 1750 mm na přední a 2150 mm na zadní nápravě. Jejich kontaktní plocha s podložkou je o 25 % vyšší než u standardně používaných pneumatik. Nová je i konstrukce podvozku, který vyhovuje pro maximální přepravní rychlost 60 km/h.
Konstrukčních změn se dočkalo i odpružení přední nápravy s využitím konceptu nezávislého zavěšení kol na ramenech a odpružením pomocí hydraulických válců s akumulátory se stlačeným dusíkem. Světlá výška traktoru je regulována plně automatickou řídicí jednotkou se snímači pro každé kolo zvlášť. Odpružení nápravy lze v případě potřeby vyřadit z provozu. Traktor je navíc vybaven systémem FSC proti naklánění při rychlé jízdě v zatáčkách.
Vysoké transportní rychlosti odpovídají také mokré lamelové provozní brzdy na všech kolech, při jejichž ovládání je využito vzduchového okruhu traktoru.
Ve standardní výbavě traktoru je šest hydraulických okruhů doplněných vývodem Power Beyond. Axiální pístové čerpadlo ovládající hydraulický okruh má výkon 160 l/min. V přední části traktoru jsou k dispozici dva dvojčinné ventily. Přední zvedací závěs zvládne zátěž 55 kN, zadní pracuje se zvedací silou 118 kN.
Pro komfort obsluhy
Řízení traktoru je pro obsluhu velice pohodlné, jelikož síla posilovače řízení byla oproti jiným modelům řady 900 zdvojnásobena. Ale komfortní není jenom samotné řízení, změnami prošla celá kabina, jejíž odpružení je řešeno novým systémem pomocí kapalinových tlumičů a vzduchových měchů s regulací polohy, takže odpružení není závislé na zatížení kabiny. Kabina má pět sloupků a s prosklenou plochou 5,5 m2 nabízí dokonalý výhled. Další předností je malá hlučnost nepřesahující 70 dB.
Boční konzola se v novém pojetí pracoviště obsluhy stala součástí loketní opěrky. Toto nové pracovní centrum Vario Center obsahuje veškeré ovládací prvky traktoru. A novinkou je i přístrojová deska s moderním designem.

Roman Paleček

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down