Veletrh zemědělské techniky Agrotechnica konaný ve dvouletém cyklu v německém Hannoveru láká stále více příznivců zemědělské mechanizace a v popředí zájmu všech strojí jak jinak než traktory. Nikdo ze světových výrobců traktorů si proto tuto výstavu nenechá ujít a jen málokdo na něm nepředstaví nějaké z novinek.
Většina firem proto horečně inovovala a v Hannoveru to bylo vidět. A to jak na kapotách moderních strojů tak i pod nimi.
Vývoj se zkrátka nezastaví a je přitom dosti dobře možné, že za několik let bude moderní zcela jiná vizáž strojů, podobná té jaká se používala v minulosti. Vše totiž běží nikoliv v přímce ale ve spirále, takže je jistota, že s tím co již jednou bylo se časem zase potkáme.
V traktorové technice jsou však patrné zásadní trendy a to za čím se nyní všichni výrobci honí jsou emise. Emisní kritéria jsou jasně dána a od roku 2006 začínají platit pro nejvýkonnější traktory zpřísněné limity v praxi označované jako Tier 3. Pro výrobce motorů to znamená nutnost používat turbodmychadla, více chladit stlačený vzduch, použít čtyřventilovou techniku a elektroniku pro řízení vstřikování paliva – nejčastěji je to systém Common Rail, který dovoluje měnit v širokých mezích vstřikovanou dávku (a dělit ji do více dílčích během jednoho vstřiku) a dovoluje snadno měnit i tlak vstřikovaného paliva. A jak to následně udělat aby z motoru nezmizel výkon a přitom emise splnily normu, to už je otázka dlouhodobého testování.
Pro razantní snížení emisí oxidů dusíku se začínají používat systémy recirkulace spalin (běžné u osobních automobilů se vznětovými motory), které přisáváním spalin do sacího potrubí regulují obsah kyslíku a teplotu spalování tak aby nebylo kyslíku málo (pak se tvoří CO, tedy oxid uhelnatý a CH tedy nespálené uhlovodíky – saze). Při nadbytku kyslíku se pak tvoří již zmíněné oxidy dusíku.
Již méně bouřlivým vývojem procházejí převodovky i když i zde je znát, posun k systémům plynulého konceptu pojezdu (CVT) a to zejména u traktorů vyšších výkonových tříd, kde by se stejně jinak používaly převodovky typu PowerShift a jelikož účinnost současných plynulých převodovek se těm PowerShiftovým blíží pak je jasné proč má CVT převodovky tolik firem v nabídce.
Zcela samozřejmé začíná být u vyšší výkonové třídy odpružení přední nápravy a hned za ním se rozšiřují i odpružené kabiny. A samozřejmě. Roste nám pojezdová rychlost. 30 km/h je hluboká minulost a zdá se, že standardních 40 km/ již také přestává stačit a brzy bude standardem rychlost 50 km/h a někdy i vyšší. Je otázkou co na to naše legislativa. Vzpomeňme jen to, že to není tak dávno co mohl traktor do rychlosti 30 km/h tahat dvouapůlnásobek své hmotnosti, zatímco verze 40 km/h byly legálně omezeny na 1,5 násobek.
V oblasti hydrauliky jde vývoj také jednoznačným směrem. Jednak je to vyšší zvedací síla na tříbodových závěsech, ale hlavně jde o vyšší počet hydraulických okruhů a s tím související vyšší průtoky u hydrogenerátorů. Moderní závěsné stroje, zejména ty pro zpracování půdy, jsou totiž na hydraulické okruhy stále náročnější a je jasný trend k přenosu stále většího výkonu právě přes hydrauliku. Proto je třeba také hydrauliku umět dobře řídit. Ničím neobvyklým proto nejsou axiální pístové hydrogenerátory s regulací Load Sensing či elektronické nastavování časů a průtoku ve vnějších hydraulických okruzích.
Elektronika je vůbec fenoménem, který se v traktorové technice rozšiřuje raketovým tempem. Moderní výkonný traktor je dnes již samá řídící jednotka komunikující po síti CAN Bus a v kabině je to samý displej či terminál. Traktoristovi tato technika dává mnohdy pro něj netušené možnosti jak zvýšit výkon stroje a snížit jeho provozní náklady. Však jen v případě když ví jak na to.
John Deere – nová řada 8030
Na letošní Agritechnice byly uděleny tři zlaté medaile, z čehož dvě si odnesly traktory. Není přitom náhodou, že jednu ze zlatých medailí získala nová řada traktorů John Deere 8030. Tyto traktory totiž nabízejí řadu nových technických řešení, přičemž nejvíce jich najdeme na motorech.
Moderní, šestiválcové motory disponují zdvihovým objemem 9 litrů, vstřikováním Common Rail, či čtyřventilovou technikou rozvodu. Navíc přichází turbodmychadlo s variabilní geometrií, které přizpůsobuje svůj výkon provozním podmínkám a pro razantní snížení obsahu emisí oxidů dusíku je zařazen systém recirkulace spalin, který přes EGR ventil přimíchává část spalin do sání motoru a reguluje tak obsah kyslíku i teplotu spalovacího procesu. Provozně příznivá je také otáčková charakteristika motorů kdy je vrchol točivého momentu posunut do otáček 1600 n/min a tedy i při plné zátěži lze využít takřka maximální točivý moment.
Traktory John Deere z nové řady 8030 mohou být vybaveny dvěma typy převodovek a to klasickým PowrShiftem se šestnácti převodovými stupni plně řazenými pod zatížením a nebo plynulou převodovkou AutoPowr (u modelu 8530 je tato jediná možná).
Hydraulický systém používá hydrogenerátor s výkonem 166 l/min což je o 40 litrů více než měl ten použitý v řadě 8020. Na přání je pak možný hydrogenerátor s výkonem ještě vyšším, a to 227 l/minutu. Toto čerpadlo je použito rovněž pokud je traktor vybaven přední odpruženou nápravou ILS. Standardem řady 8030 jsou tři elektronicky ovládané hydraulické okruhy s nastavením průtoku i času pomocí známého a přehledného ovládacího terminálu v kabině.
Samozřejmě, že s vyšším výkonem hydrogenerátoru jde ruku v ruce i vyšší zvedací síla tříbodového závěsu. Ta činí nyní 10,8 t u závěsu kategorie III závěs kategorie IV má zvedací silu 11, 8 tuny, ten je standardní výbavou u modelu 8530 a na přání u ostatních čtyř výkonových variant. Samozřejmostí je EHR, jeho ovládání je stejné jako u řady 7020.
Vývodový hřídel je koncipován na otáčky 1000 n/min, nebo na přání 1000 a 540 otáček za minutu. Významným posunem je to, že se jmenovité otáčky vývodového hřídele lze nyní dosáhnout nikoliv ve jmenovitých otáčkách motoru, ale již v otáčkách 2000 n/min. a 540 otáček vývodového hřídele již při 1820 otáčkách motoru.
Kabina je obdobou té co se používá u řady 7020, včetně použitých ovladačů. Výrobce zapracoval na snížení hlučnosti a ta nyní dosahuje hodnoty 72 dB. Standardem je vzduchem odpružená sedačka, na přání je možné mít exkluzivní Active Seat, tedy sedačku, která významně eliminuje kmity přenášené na tělo traktoristy.
Základní ovládací prvky jsou uloženy v loketní opěrce, jde o ovladače převodovky, vnější hydrauliky a tříbodového závěsu. Většina z nastavení provozních charakteristik traktoru se děje přes ovládací panel Commnad Center.
V kabině se jako novinka může nacházet monitor , který zobrazuje některé provozní stavy traktoru, ale hlavně je určen k ovládání přípojných nářadí přes ISOBus terminál. Stroje, které jsou s tímto systémem kompatibilní by tedy měly komunikovat, takže v kabině by pak nemuselo být několik řídících terminálů od různých přípojných strojů, které traktor používá.
Mimoto na tomto monitoru může běžet také satelitní navigační systém AutoTrac, který nyní dovoluje sledovat nejen přímé jízdy, ale i kopírovat křivky.
Výkony traktorů řady John Deere 8030 dle ECE R-24
Model Jmenovitý výkon (kW/k) Maximální výkon (kW/k)
8130 158/215 173/235
8230 177/240 192/260
8330 199/270 214/290
8430 217/295 236/320
8530 236/320 258/350
Fendt 936 – nejvýkonnější klasický traktor
Protože jsme zmínili jednu ze zlatých medailí je třeba zmínit i tu druhou. Tu získal kolový traktor Fendt 936, což je nyní patrně nejvýkonnější kolový traktor klasické koncepce. Tedy ne kloubový. Model 936 dosahuje jmenovitého výkon 335 a maximálního až 3960 koní. Také tento traktor má motor vybavený v souladu s moderními trendy a potřebou splnit emisní normu Tier 3. Je použit vodou chlazený přeplňovaný šestiválec Deutz v tomto případě se zdvihovým objemem pouze 7,14 litru. Také tento motor má čtyřventilovou techniku rozvodu a vstřikování Common Rail a i zde je používán systém recirkulace spalin pro snížení hodnoty emisí NOx.
Na to jaká je v traktoru použita převodovka je jednoduchá odpověď - samozřejmě je to Vario a samozřejmě, že je používán systém TMS, který na základě zatížení traktoru mění otáčky motoru a upravuje i převodový poměr. Rychlost traktoru tedy neklesá, ale při nízké potřebě výkonu je traktor provozován v nižších otáčkách, a šetří palivo.
Systém odpružení přední nápravy již není s kyvadlovým uložením na čepu, ale nyní je použit koncept nezávislého zavěšení kol na lichoběžníkových ramenech s odpružením pomocí hydraulických válců a akumulátorů se stlačeným dusíkem. Odpružení reguluje řídící jednotka, která pomocí snímačů polohy (pro každé kolo zvlášť) udržuje hydraulické válce i kola přední nápravy ve středové poloze. Stejně jako u ostatních traktorů Fendt, je možné odpružení uzamknout. Je tu i zajímavý systém proti naklánění traktoru (FSC = Fendt Stability Control) při rychlé jízdě v zatáčkách, kdy se zvyšuje tlak v hydraulickém válci vnějšího kola a traktor je tak stabilnější.
S ohledem na to, že traktor je konstruován na maximální pojezdovou rychlost 60 km/h je vybaven také dvouokruhovými brzdami na kolech obou náprav.
Přenos výkonu 360 koní na podložku není jen tak snadný a aby traktor neměl koně, ale zároveň též vysoký prokluz, nechala si firma Fendt od Michelinu zkonstruovat speciální pneumatiky. Přední mají rozměr 650/75 R30, nebo 600/70 R34, zadní pak 710/85 R38, nebo 710/75 R42. Co upoutá především, je vysoké profilové číslo, které dovoluje při správném huštění zvětšit záběrovou plochu a dále je významný obvod kol, který rovněž zvyšuje kontaktní plochu a tím i záběr pneumatik. Přední pneumatiky mají výšku 1750 a zadní 2150 mm.
Náplň hydrauliky je jako obvykle u traktorů Fendt oddělená a hydraulický okruh je vybaven axiálním pístovým čerpadlem s výkonem 160 l/min. Standardní výbavou je šest vnějších okruhů, samozřejmě doplněných vývodem Power Beyond. Pro přední hydrauliku jsou k dispozici dva vývody vyvedené vpředu pod kabinou. Zvedací síla zadního tříbodového závěsu je na hodnotě 118 kN a závěs může být v kategorii 3 nebo 4. Přední zvedací závěs pak zvládne 55 kN. Samozřejmostí je EHR s ovládáním přes nové Variocentrum.
Valtra řady N
Také finská značka Valtra se snaží stále inovovat a pro letošní rok je tou inovací nová řada s označením N. Jedná se o traktory střední třídy vybavené čtyřválcvými motory s výkonem od 90 do 150 koní.
Všechny motory jsou přeplňované, ty ve dvou nejslabších modelech N 91 a N 101 bez chlazení stlačeného vzduchu, ostatní s mezichladičem. Modely N 91, N 101 a N 111 jsou s mechanicky ovládaným vstřikovacím čerpadlem. Model N 111e je osazen vstřikovacím čerpadlem s elektronickou regulací a je koncipován jako EcoPower tedy nízkootáčkový se jmenovitými otáčkami pouze 1800 n/min. Toto provedení je specifikem ryze pro značku Valtra a mělo by se vyznačovat především nízkou spotřebou paliva. Čtyři nejvýkonnější modely (N121, 121A a N141, 141A jsou vybaveny vstřikováním Common Rail a výkonovým navýšením Power Boost.. To je aktivní při silničních převodových stupních. Modely N121 a N121A, stejně jako N141 a N141A se liší jen tím, že ty s písmenem A mají komfortní výbavu Advance, tedy více elektroniky v ovladačích použitých v kabině.
Hydraulika je vybavena zubovým čerpadlem s otevřeným středem a výkonem 73 l/min, při tlaku redukovaném na 20 MPa. Pouze modely v nejvyšší výbavě mají axiální pístové čerpadlo s regulací Load Sensing a výkonem 115 l/min. Zvedací síla zadního tříbodového závěsu je u všech modelů 77 kN. Standardem jsou čtyři vnější hydraulické okruhy, které se podle výbavy traktoru liší svým ovládáním. Ve verzi Advance jsou dva okruhy s elektronickým ovládáním pomocí joysticku v loketní opěrce kde je i LCD displej pro nastavení času a průtoku v těchto okruzích.
Vývodový hřídel může být dodán ve třech provedeních otáček. Jednak klasických 540 a 1000 n/min, dále 540/540E a nebo 540E/1000 n/min.
Mimo nové řady N byly na Agritechnice předvedeny ještě další tři novinky. Jednak systém satelitního navádění Auto Guide což je koncernový produkt firmy Agco, stejně jako terminál pro ovládání traktoru a ISOBus řízené stroje a dále též souvraťový managament předvedený zatím na modelové řadě T, nicméně do budoucna by se měl rozšířit i do ostatních traktorů Valtra – zejména těch, kde je více elektronicky ovládaných zařízení.
Maximální výkon a točivý moment traktorů Valtra T (ISO TR 14396)
Model Maximální výkon (kW/k) Maximální točivý moment (Nm/n/min)
N 91 75/101 405/1400
N 101 82/110 460/1400
N 111 91/122 500/1300
N 111e 87/116 580/1200
N 121 99/133 540/1500
N 121A 99/133107/144* 540/1500560/1500*
N 141 112/150 580/1500
N 141A 112/150119/160* 580/1500620/1500*
· *s výkonovým navýšením Power Boost
Novinky u Goldoni
Mezi traktory Goldoni se vyskytlo několik novinek z nichž můžeme vyjmenovat zásadní tři. Jednak zbrusu novou řadu Aster, která obsahuje tři modely (35, 40 a 45) a typové označení přitom přibližně vystihuje jmenovitý výkon v koních (33, 36 a 44 koní – 24, 27, 32 kW).
Další novou řadou jsou traktory Goldoni Transcar. Jak již vyplývá z názvu klasické traktory to nejsou, je použita pouze přední část traktoru (motor, přední náprava, převodovka kabina) zatímco zadní část tvoří vzad posunutá náprava, rám a sklápěcí korba. Přední náprava přitom není říditelná, ale přední a zadní část stroje jsou spojeny na kloubu. Díky tomu má Transcar výborné manévrovací schopnosti. Traktory Transcar se vyrábějí v šesti modelech lišících se výkonem motoru (od 22 do 67 koní).
Poslední novinkou je nejvýkonnější traktor, který v současnosti Goldoni nabízí. Jedná se o model Star 100 Q (Quadrifoglio). Temto traktor doplňuje řadu Star a výkonově ji posunuje až nyní k běžně používanému limitu pro viniční a sadařské traktory, kterým je hranice 100 koní.
Challenger s vyšším výkonem
Zatímco u nás již byly oficiálně představeny kolové traktory Challenger což jsou koncernové produkty společnosti Agco, v Německu se tyto neprodávají a tato značka je tam orientována pouze na pásové verze.
Obě řady pásových traktorů byly inovovány a vystaveny v nové verzi MT700B a MT800B. Největší stroj má přitom maximální výkon 446 kW (tj. rovných 600 koní podle ECE-R24). Jmenovitý výkon činí 424 kW (570 k). Motory jsou od firmy Caterpillar a jde o šestiválce se zdvihovým objemem 18,1 l.
Koncept pojezdového ústrojí zůstal zachován a díky částečně odpruženému podvozku (odpružení středních vodících kladek) je nejvyšší pojezdová rychlost na hodnotě 40 km/h.
Hydrogenerátor má výkon 223 l/min a zvedací síla zadního tříbodového závěsu dosahuje 140 kN.
Nové Magnumy
Na rozdíl od konkurence prošly nové traktory Case IH MX Magnum inovacemi, které nejsou až tak zásadní. Základní změnou je použití nových motorů, které si vynutila současná legislativa neb je třeba vyhovět emisní normě Euro 3, která pro nejvýkonnější traktory začne platit v tomto roce. Nová řada nyní obsahuje čtyři modely. První tři používají šestiválce se zachovaným zdvihovým objemem 8,3 litru, u nejvýkonnějšího modelu je použit šestiválec se zdvihovým objemem rovných 9 litrů. Všechny motory jsou vybaveny nejmodernější technickou výbavou. Tedy čtyřventilová technika rozvodu, vstřikování Common Rail, turbo s obtokovou regulací a chlazením stlačeného vzduchu.
Převodovka nových Magnumů zůstala zachována, tedy plný PowerShift s 18, nebo 19 převodovými stupni vpřed a čtyřmi vzad, přičemž 19. stupeň je řešen jako přídavný rychloběh, který dovoluje jet rychlostí 43 km/h ve snížených otáčkách motoru. Podle platné legislativy v dané zemi může traktor jezdit i rychlostí 50 km/h.
Hydraulický systém je vybaven axiálním pístovým čerpadlem (PFC) s regulací Load Sensing a nejvyšším průtokem 142 l/min (na přání 220 l/min). Zadní tříbodový závěs je koncipován na nejvyšší nosnost 8,5 až 10,2 tuny (podle modelu), standardem je EHR. Základem jsou čtyři vnější okruhy hydrauliky s elektronickým ovládáním (čas/průtok), na přání je jich možné mít až pět, včetně vývodu Power Beyond.
Vývodový hřídel má otáčky 1000 n/min nebo 540 n/min, kterých je dosaženo v oblasti nejvyššího výkonu traktoru, tedy při otáčkách motoru 1800 n/min. Spojka PTO je mokrá vícelamelová s modulovaným rozběhem. Vývodový hřídel lze nyní ovládat i externě, tedy tlačítky na blatníku.
Kabina traktoru doznala jen malých změn a všechny ovladače zůstaly na svých místech – ovladače tedy povětšinou v dobře řešené loketní opěrce a informační displeje v pravém A sloupku . Co je nové je monitor systému AFS (Advanced Farming System) určený především pro precizní zemědělství.
Řada Case IH Magnum – výkony motorů dle ISO TR 14396
Model 225 250 280 310
Jmenovitý výkon (kW/k) 165/224 185/252 205/279 227/309
Maximální výkon (kW/k) 189/257 210/285 230/313 254/345
Massey Ferguson řady 8400
S novými motory předvedla své traktory řady 8400 firma Massey Ferguson. Výrobce se podržel používané značky Sisu Diesel což jsou šestiválce se zdvihovým objemem 8,4 litru. Ty byly vybaveny čtyřventilovou technikou a vstřikováním Common Rail, tak aby splnily platný emisní limit – již několikrát zmíněnou normu Euro 3.
Co se týče převodovky je použita osvědčená Dyna VT s plynulým konceptem pojezdu, v současné době však již traktory mohou jezdit pojezdovou rychlostí až 50 km/h.
Jinak zůstalo ovládání převodovky zachováno se stejnými možnostmi tempomatů, nastavení poklesu otáček motoru i tří režimů jízdy – stejně jako u původní řady 8400.
V souvislosti s pojezdovým ústrojím je tu podstatná změna týkající se přední nápravy. Ta už může být v odpružené verzi a jedná se s specifický systém hydropneumatického odpružení QuadLink.
V kabině pak najdeme zajímavou úpravu, kterou je Fingertip což je sdružený ovladač pro vnější hydraulické okruhy. Nejjednodušší nastavení času a průtoku je přitom pře terminál Datronic 3. Datatronic je nyní kompatibilní se systémy ISOBus a s nářadím, které dokáže komunikovat po této datové sběrnici by se mělo dát ovládat přes tento terminál a traktorista pak nemusí mít kabinu zaplněnou ovládacími skříňkami od přípojného nářadí. Datatronic může sloužit také jako obrazovka pro vzadu na traktoru či spíše na přípojném stroji umístěnou kameru.
Z Datatronicu je nyní také možné si stahovat různá provozní data a ukládat je do osobního počítače. Takto si pak lze vytvořit archiv údajů například o aplikovaných hnojivech, spotřebě nafty na jednotlivé pozemky atp. A nové traktory mohou jezdit také podle satelitního navádění Auto Guide.
Výkony traktorů řady MF 8400 dle ISO TR 14396
Model Jmenovitý výkon (kW/k) Maximální výkon (kW/k) Nejvyšší točivý moment (Nm)
MF 8480 213/290 231/315 1280
MF 8470 191/260 213/290 1195
MF 8460 173/235 191/260 1071
MF 8450 158/215 173/235 970
Deutz-Fahr 180.7 – chybějící mezičlánek
Expozici firmy Deutz-Fahr vévodily traktory modelové řady K včele s novinkou, kterou byl model K 120. Další zajímavostí byl také traktor Agrotron 180.7, který má jmenovitý výkon 120 kW/163 k, maximálně pak 125 kW/170 k dle ECE R24. Motor má točivý moment 774 Nm a převýšení na hodnotě 53 %.
Převodovka má 24 převodových stupňů, šest z nich je přitom řazeno manuálně pomocí řadicí páky čtyři pomocí tlačítek, tedy pod zatížením.
V kabině je nová loketní opěrka se sdruženým ovladačem „PowerCom S“ se spínači pro dva okruhy hydrauliky, zadního TBZ a převodovky. Pro další dva ventily je určen malý křížový ovladač.
Nejvyšší pojezdová rychlost činí 50 km/h pokud je to 40 km/h je možné jet takto rychle v redukovaných otáčkách motoru. Axiální pístový hydrogenerátor má průtok 120 l/min.
Same Dorado s funkcí Stop & Go
Zajímavými inovacemi prošly traktory Same Dorado. jednak obdržeky novou přístrojovou desku. Obsluha nyní může reverzovat pod zatížením, řadit rychlosti bez vyšlápnutí spojkového pedálu (pomocí spínače na rukojeti) a při práci s nakladačem nebo zapřahání nářadí využít nové speciální funkce. Po pravé straně přístrojové desky je umístěn malý žlutý spínač „Stop & Go“. Je-li tato funkce aktivována, zastaví se traktor po sešlápnutí brzdového pedálu, a zůstane stát na místě. Rozjede se opět až poté, co obsluha sundá nohu z pedálu. Je to tedy obdoba klidové regulace u traktorů s plynulou převodovkou, ovšem s využitím brzdového pedálu. Je samozřejmě určena pro pomalé rychlosti, maximálně do 15 km/h. Nad touto hranicí je již automaticky deaktivována. Úprava převodovky dovoluje pojíždět rychlostí 40 km/h již při 1850 n/min a tak uspořit až 12 % paliva oproti původním modelům.
V traktorech Lamborgini pak zaujala novinka tohoto roku a sice traktory R6.VTR 150.7-165.7.s plynulou převodovkou.
Landini – Landpower nahrazuje Legend
Traktory Landini Landpower ve výkonovém rozpětí 86,5 – 135 kW (118 – 184 k dle ISO) jsou nástupci u nás dobře známé řady Legend. Budou se vyrábět se třemi variantami převodovky : Techno, tj. s čistě mechanicky ovládaným řazením, Top již s dvoustupňovým násobičem a Top-Tronic se třemi rychlostními stupni pod zatížením. Další zlepšení zahrnují nádrž paliva pod kabinou s objemem 260 l, nové odpružení přední nápravy a možnost objednat čelní tříbodový závěs a vývodový hřídel již v průběhu montáže traktoru. Úplně nová je kabina s přepracovaným rozmístěním ovladačů, prosklením až k podlaze a klimatizací ve střeše. Nechybí ani střešní okno a osm pracovních světlometů.
V polovině roku 2006 je plánováno uvedení trojice traktorů nové řady Powerfull, vybavených šestiválcovými přeplňovanými motory se zdvihovým objemem 8,3 l a maximálním výkonem 172, 194 a 209 kW (230, 260 a 280 k). Tím bude k dispozici podstatně modernější alternativa nyní nabízených traktorů Starland, dodávaných kanadským Bühler Industries Inc. Nové těžké traktory, vyráběné již v anglickém Doncasteru, budou zajímavým zbožím především pro velké podniky Východní Evropy. Samozřejmostí je převodovka Powershift 18/8 s řazením pod zatížením v celém rozsahu a dva druhy otáček zadního vývodového hřídele s elektronickou modulací rozběhu. Zadní tříbodový závěs kategorie III má podle výrobce maximální zvedací sílu 110 kN. Rozměry traktorů této řady bylo možné obdivovat na největším modelu Powerfull 280 DT.
New Holland
Několik změn je také v traktorech New holland. Jednak došlo k rozdělení řady TS-A na dvě modelové linie. První nese název Delta a představuje traktory s jednodušší technickou výbavou. Typicky jde o výbavu s mechanicky řízenými motory s dvouventilovou technikou rozvodu, bez Power Boostu a s převodovku 24/24, nebo 16/16.
Komfortnější verze Plus již bude obsahovat elektronicky řízené motory se čtyřventilovou technikou, výkonovým navýšením, ekonomickou variantou převodovky s přídavným 17. stupněm, nebo přední nápravou Super Steer s úhlem natočení kol až 70 °.
Expozice New Hollandu byla zajímavá také tím, že se zde představily technické novinky pocházející z vývojových dílen firmy, které se možná dočkají (nebo nedočkají) sériové výroby. Můžeme zmínit například koncept nezávislého odpružení kol zadní nápravy, nebo systém řízení, kdy je na volantu pomocný ovládací věnec po jehož stisknutí a jen malém otočení volantu se natočí kola až do maximálního rejdu, což je příjemné při manévrování.
Závěrem
V úvodu jsme zmínili, že na Agtirechnice nechyběly žádné z významných světových značek traktorů. Nový JCB Fastrac 8250 jsme záměrně vynechali, protože jsme o něm již v Zemědělci referovali. U ostatních značek pak nebyly žádné převratné novinky, nebo jsme čtenáře s nimi seznámili již v průběhu roku 2005 (McCormick XTX, Claas Ares sedmičkové řady atd.). A pokud jsme na někoho z traktorových firem přece jen zapomněli napravíme to v brzké době.
Luboš Stehno, Petr Beneš