11.08.2005 | 07:08
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Nejchladnější traktor na světě

Traktory Case IH STX 450 QuadTrac s unikátním čtyřpásovým podvozkem, který poskytuje maximální tahový výkon s minimem prokluzu, jsou už populární i v daleké a mrazivé Antarktidě.

QuadTrac používal výzkumný tým největší vědecké stanice na Antarktidě, kde tahal speciálně konstruovaný válcovací vozík, jehož úkolem bylo srovnat ledovou přistávací dráhu, která byla poškozena po předchozím prvním letu v této sezóně. Nákladní letadlo při svém vzletu poškodilo přistávací dráhu a zanechalo zde 46 cm hluboké a 4,5 m dlouhé stopy. Celkem bylo dealerem Case IH z Colorada v USA dodáno výzkumnému týmu pět traktorů. Z přistávací rampy se musela navíc odstranit vrstva navátého sněhu a dráha srovnat. Prohlubně na povrchu byly zality sladkovodní vodou, která má lepší vlastnosti po zmrznutí. Nakonec byla celá dráha uválena speciálně konstruovaným vozíkem, do kterého byly naloženy betonové bloky. Celková hmotnost vozíku, který QuadTrac tahal, byla 68 000 kg, na každé kolo vozíku tak připadala hmotnost 17 000 kg.
V době, kdy nebylo možné zásobovat vědeckou základnu McMurdo letadlem, se tahače QuadTrac používaly i k dopravě paliva ve speciálních cisternách umístěných na „lyžích“. Na základnu bylo celkem dopraveno 300 000 l paliva a vzdálenost, kterou musel Steiger v mrazivé pustině překonat, byla větší než 1600 km. STX táhl vždy dvě cisterny zapojené za sebou, každou s kapacitou 20 500 l. Vhodný tahač pro takové použití musí být vybrán s ohledem na extremní prostředí, kde teploty které klesají až k –70°C a schopnost traktoru se lehce pohybovat po zasněžených pláních. Hlavním kritériem je manévrovatelnost v hlubokém sněhu, kde traktory dovupásové konstrukce se nemohou, vzhledem k diferenciálnímu způsobu řízení, dokonale pohybovat.
Vyhřívání provozních náplní traktoru QuadTrac zabezpečoval elektrický proud, a tak bylo možné traktor kdykoliv bez problému nastartovat a ihned vyjet. Kvůli ledovému vzduchu byla kapota traktoru opatřena krycími dečkami, čímž se minimalizovaly účinky chlazení. Aby byla zabezpečena optimální provozní teplota motoru i v arktických podmínkách, měl hydraulicky poháněný ventilátor minimální otáčky.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down