Přednosti pásových traktorů jsou všeobecně známé. Z agronomického hlediska jde především o nízký měrný tlak na půdu a zachování přirozené půdní struktury, v níž rostliny lépe rostou a dávají vyšší výnosy. Z technického pohledu pásové traktory účinněji přenášejí výkon motoru na podložku. S nářadím o velkém pracovním záběru dosahují vysokých plošných výkonů při nízkých provozních nákladech s minimem ztrátových časů. Konečným výsledkem je lepší ekonomika hospodaření.
K návratu pásových traktorů na česká pole přispívají zejména nová, často i převratná technická řešení. Kam kráčí technický pokrok, je vidět u nových pásových traktorů Challenger řady 800.
Motohodina za méně než sto korun
Na český trh se zemědělskou technikou vstoupila společnost Phoenix Zeppelin s novými pásovými traktory Challenger v loňském roce. Historie těchto strojů je však v České republice mnohem delší. Od roku 1989 se u nás prodalo asi patnáct pásových traktorů Caterpillar řady E, které v následujících letech vystřídaly obdobné zelenobílé traktory pod označením Claas. „V Agrodružstvu Jevišovice pracuje Caterpillar E65 o výkonu 285 koní již třináctou sezónu a za tu dobu odpracoval 25 tisíc motohodin bez zásahu do převodovky či motoru,“ pochlubil se Ing. David Fiala, vedoucí prodeje Agro společnosti Phoenix Zeppelin. „Veškeré náklady na servis a náhradní díly, včetně třetí výměny pásů, představují v průměru na jednu motohodinu jen 92 korun.“
Od roku 2004 si mohou čeští zemědělci vybrat z mnoha modelů pásových traktorů Challenger MT 700 a 800. Všechny čtyři modely řady MT 800 jsou vybaveny výkonnějšími motory, robustnější převodovkou i podvozkem a stavitelným rozchodem. Jde o variabilní stroje, podle konkrétních požadavků zemědělce je výrobce schopen každý pásový traktor individuálně sestavit a doplnit o různé závaží, zadní tříbodový závěs, vývodový hřídel a satelitní navigaci.
Variabilní podvozek
„Challenger je jediný pásový traktor s odpruženým podvozkem, konkurenční pásové traktory mají podvozek výkyvný, nebo pevný,“ řekl týdeníku Zemědělec David Fiala. „Veškeré rázy při jízdě po silnici i po poli se tak tlumí a nepřenášejí se na vodicí kola a jejich ložiska. Tím se výrazně prodlužuje jejich životnost. Co je však důležité, podvozek na pryžových pásech je odpružený v příčné i podélné ose. Všechny čtyři vodicí kladky jsou výkyvně uloženy a plynule kopírují profil terénu. V příčné ose je výkyvná levá i pravá strana pásu. Proto se traktor i při rychlosti 40 km v hodině chová klidně, je stabilní a pro obsluhu dostatečně komfortní. Ke klidné jízdě bez vibrací výrazným způsobem přispívá i odpružení rámu, motoru a kabiny.“ Po zkušební jízdě může redakce tato slova jen potvrdit.
Základem podvozku je velké zadní hnací kolo o průměru 1549 mm, menší přední vodicí kolo (průměr 940 mm), které snižuje valivý odpor a tím i spotřebu paliva, již zmíněné čtyři kladky a pryžové pásy. Výhodou velkého hnacího kola je podle D. Fialy velká světlost, velmi dobrý přenos síly mezi hnacím kolem a pásem a dlouhá životnost pásu. K ní přispívá i to, že všechna kola i kladky jsou potaženy pryží, takže se pryž neotírá o železo. Široké drážky ve tvaru V na povrchu hnacího kola odvádějí nečistoty, které zapadají mezi pás a pogumované hnací kolo, čímž zlepšují přenos síly a omezují prokluz. Každý pás se napíná prostřednictvím napínacího válce silou 222,42 kN (14 tun), stav napnutí signalizuje displej v kabině. V případě potřeby lze pás během deseti minut mechanicky dotáhnout pomocí hydraulického okruhu a hadice. Životnost pásu je 6000 až 7000 motohodin, za tu dobu se napíná jednou, maximálně dvakrát. Celková šířka traktoru je plynule stavitelná při napnutých pásech od 2286 mm do 3251 mm, obsluha to zvládne během dvou hodin. Šířka pásu je volitelná od 699 mm do 914 mm, v extrémních podmínkách lze použít i pásy široké 457 mm. Základní šířka je 762 mm.
Diferenciální řízení
Pásové traktory Challenger mají diferencované řízení, při zatočení volantem se jeden nebo druhý pás nebrzdí, ale mění se pouze rychlost hnacího kola. Při zatáčení doleva se zpomaluje levý pás a zrychluje pravý pás, při zatáčení doprava je tomu naopak. Tento systém umožňuje otočit traktor i na místě, v tom případě se u jednoho pásu zařadí opačný chod. Diferenciální řízení zabraňuje především velkým oděrům pásu, které je obvyklé při neustálém brždění.
„Pásové traktory se používají v agregaci s nářadím o širokém záběru a pokud se na poli vyskytují překážky, ať již sloupy, stromy či skruže, je velký problém takovou překážku objet a v pásu několika metrů zůstává půda nezpracovaná,“ dodává Ing. David Fiala. „Vzhledem k diferenciálnímu řízení může jet pásový traktor Challenger velice blízko překážky, aniž by zůstávala velká plocha nezpracovaná. Tuto výhodu umocňuje i natáčecí tažná tyč nebo tříbodový závěs. Hodně však záleží na umu obsluhy.“
Motor a převodovka
Pásové traktory Challenger MT 800 pohánějí nejnovější motory Caterpillar. Traktory MT835 s jmenovitým výkonem 243 kW/330 koní (max. výkon 275 kW/374 koní) a MT845 se jmenovitým výkonem 273 kW/371 koní (max. výkon 304 kW/413 koní) pohání motor C-12 se zdvihovým objemem 12 l. Chalenger MT855, který je do našich podmínek ideální, má motor C-15 se zdvihovým objemem 14,6 l a jmenovitým výkonem 321 kW/436 koní (max. výkon 351 kW/477 koní). Nejsilnější model MT865 je vybaven motorem C-16 se zdvihovým objemem 15,8 l a jmenovitým výkonem 355 kW/482 koní (max. výkon 406 kW/552 koní). Všechny motory mají mechanicky ovládané, elektronicky řízené vstřikovací jednotky a chlazení přeplňovaného vzduchu. Vykazují velký tažný výkon s nárůstem točivého momentu o 42 % a nárůstem výkonu o osm procent.
„Speciálně vyvinutá převodovka přenáší velký výkon dieslových motorů na pásové pojezdové mechanismy s extrémně dobrou přilnavostí k půdě, vysvětluje Ing. Fiala. „Pod plným zatížením lze řadit šestnáct rychlostí vpřed a čtyři vzad. Deset rychlostních stupňů v pracovním rozsahu od 4,3 do 14,9 kilometrů za hodinu umožní vyvinout takový výkon, který je potřebný pro příslušné nářadí. K rychlé přepravě z jednoho pole na druhé přispívá i maximální rychlost 40 kilometrů za hodinu.“
Tři režimy provozu
Pokud dokáže obsluha dát do souladu otáčky a točivý moment, jsou i tyto velké motory podle D. Fialy velice úsporné s vynikajícími provozními náklady. Pro řidiče je však velice obtížné sledovat po celý den otáčky, kdy má traktor nejnižší spotřebu a velký točivý moment. Proto jsou traktory Challenger MT 800 vybaveny třemi režimy provozu.
Prvním režimem jsou „Konstantní otáčky motoru“, který je důležitý při agregaci s nářadím poháněným vývodovým hřídelem. Obsluha si nastaví konstantní otáčky motoru, například na 1950 n/min., což odpovídá otáčkám vývodového hřídele 1000 n/min. a traktor sám podle zatížení řadí převodové stupně a udržuje požadované otáčky.
Druhý režim „Konstantní pojezdová rychlost“ se využívá především při setí. Pojezdová rychlost, kterou řidič nastaví, zůstává konstantní, traktor opět řadí automaticky podle zatížení, motor pracuje v rozsahu mezi 1500 až 1800 n/min., kdy má nejnižší spotřebu. Tuto pojezdovou rychlost může řidič za jízdy měnit a traktor plynule reaguje na tyto změny.
Třetím režimem je „Maximální výkon“. V tomto případě převodovka řadí automaticky tak, aby motor pracoval v maximálním výkonovém rozsahu mezi 1500 až 2000 n/min., kdy má největší točivý moment a tažnou sílu. Tento režim se používá v náročných půdních podmínkách při práci s těžkými stroji o velkém záběru a hloubce zpracování.
Tažné zařízení a prokluz
V základním vybavení traktorů Challenger MT 800 je spodní tažná tyč hydraulicky výkyvná o 28 stupňů na každou stranu, která usnadňuje práci s nářadím o velkém záběru (objíždění překážek, práce na svahu a pod). Dráhu výkyvu lze nastavit manuálně, nebo zvolit „plovoucí“ režim, kdy tažná tyč automaticky reaguje na úhel zatočení traktoru. Na přání se dodává také výkyvný tříbodový závěs s velkou zdvihovou silou (14 tun) a výškou ramen. Zapojování nářadí je tak velice snadné. Ke standardnímu vybavení patří čtyři hydraulické okruhy, na přání lze dodat pátý i šestý okruh. U každého z nich lze přímo z kabiny seřídit průtočné množství od tří do 120 litrů.
Základní verze traktoru bez tříbodového závěsu a vývodového hřídele váží 18 tun, se všemi doplňky a závažím lze hmotnost zvýšit až na 27 tun. Šedesát procent hmotnosti připadá na přední nápravu, 40 % na zadní nápravu, v agregaci s nářadím se ale tento poměr vyrovnává a rozložení hmotnosti je na celé ploše pole stejné. „Challenger je vybaven radarem prokluzu, obsluha si může nastavit jeho hodnotu a traktor ji nesmí překročit,“ zdůrazňuje Ing. Fiala. „Ve chvíli, kdy dochází k překročení nastavené hranice, traktor automaticky pomocí ramen tříbodového závěsu nářadí vyhlubuje. Pokud vyžadujeme přesnou hloubku, například u setí, radar prokluzu se nepoužívá. Máme zjištěno, že v suchých podmínkách při podmítce se prokluz pohyboval od jednoho do dvou procent, ve vlhkých podmínkách pak nepřekročil pět procent.“
Kabina a ovládání
Ergonomická, klimatizovaná kabina se vyznačuje nízkou hladinou hluku, nevídaným prostorem 3,6 m3 a dobrým výhledem na všechny strany i tříbodový závěs. Výška a sklon volantu, který neomezuje výhled na přístrojovou desku, je možné nastavovat. Pneumaticky odpruženou sedačku s podélnými, příčnými i bočními tlumiči lze natáčet o 25 stupňů doprava a deset stupňů doleva společně s boční konzolí, na níž je umístěn displej a řídicí centrum traktoru. Kabina je vybavena i sedadlem pro spolujezdce.
Základní obrazovku a počítač pro veškeré volby programů a ovládání, stejně jako i nastavování má obsluha na pravé straně a veškeré informace jsou v českém jazyce. Pomocí jednodotykového systému řízení může řidič ovlivňovat několik funkcí traktoru a nářadí najednou. V základním vybavením je i souvraťová paměť, kdy lze naprogramovat šest až osm kroků, které jdou na souvrati postupně za sebou a ty pak stiskem tlačítka aktivovat.