Prezentační dny, které v březnu uspořádala akciová společnost Klas-Bohemia ve svém obchodním a servisním středisku ve Zruči u Plzně, byly zaměřeny na traktory Class a výrobní program firem Väderstadt a Kverneland. Všichni, kdo do Zruče přijeli, si mohli po úvodních přednáškách vyzkoušet jízdu s traktory Ares 656 RZ, Ares 836 R7 a Atles 936. Na venkovní ploše si pak mohli prohlédnout stroje Claas na sklizeň pícnin a válce Rollex Väderstadt. V hale byl od této firmy vystaven i secí stroj Rapid A 600 S.
Akciová společnost Klas-Bohemia působí na českém trhu od roku 1995, první dva roky ještě pod názvem AW – Klas, s. r. o., zemědělcům v západních a částečně i ve středních Čechách dodala za tu dobu přibližně 65 sklízecích mlátiček, 23 samojízdných řezaček a 150 strojů na sklizeň pícnin od firmy Claas.
V nabídce technika i financování
„Od samého začátku zastupujeme v našem regionu firmu Claas, ať již jde o prodej nové či použité techniky, servis a zajišťování náhradních dílů,“ řekl týdeníku Zemědělec předseda představenstva akciové společnosti Ing. Vojtěch Čechura. „Kromě toho nabízíme i sortiment firem Kverneland a Väderstadt. Zemědělcům však nenabízíme jen výkonnou techniku, ale ve spolupráci s bankou Waldviertler Sparkasse i velice zajímavé financování s rozloženými splátkami. U mobilních strojů, kam traktory patří, jde až o osmileté úvěry při složení desetiprocentní akontace z ceny výrobku bez DPH. Mnohým zemědělcům tedy stačí složit sto tisíc korun a traktor za milion mají na dvoře.“
Letos byl poprvé na západě Čech představen i nejsilnější model Atles 936. Podle Ing. Čechury nejsou traktory Claas přebarvené stroje Renault, ale německá společnost u nich uskutečnila řadu technických úprav. „Co je však nejdůležitější, u těchto traktorů je zaručen servis a dodávky náhradních dílů, tak jak jsou zákazníci firmy Claas zvyklí. V minulosti se v této oblasti nedosahovalo nejvyššího standardu. Zlepšení servisního zázemí vyřešila naše firma již v roce 2000, kdy se přestěhovala do areálu Třemošenské, a. s., ve Zruči. Získali jsme tím optimální dílenské zázemí, které představuje hala o ploše 510 metrů čtverečních, mostový jeřáb a vše, co s tím souvisí, včetně skladu náhradních dílů a kanceláří,“ dodal Vojtěch Čechura.
Zájem o traktory roste
Vzhledem k tomu, že společnosti Claas chyběly v sortimentu traktory, odkoupila v roce 2004 firmu Reanault Agriculture, která se specializovala právě na jejich výrobu. Za deset let se v České republice prodala necelá dvacítka traktorů Renault, od března 2004, kdy výhradní importér Agrall Bantice dovezl 15 předváděcích strojů, se u nás prodalo 48 traktorů Claas a dalších 91 strojů si již zemědělci objednali. „Oceňují u nich především vysoký komfort a pohodlí v odpružené kabině, nízkou hlučnost, dokonalou ergonomii, kdy všechny ovládací prvky jsou na pravé straně, velmi výkonnou hydrauliku, velký rozvor, rovnoměrné zatížení náprav, nenáročnou údržbu a jednoduchou obsluhu,“ tvrdí Ing. Jaroslav Konečný ze společnosti Agrall Bantice. U všech traktorů Claas lze ovládat spojku třemi způsoby, jednak citlivě klasickým pedálem, což je výhodné při couvání, dále pákou Revershift, které se využívá při krátkém zastavení a spínačem na řadicí páce (v dopravě).
„Na český trh dovážíme většinou traktory o výkonu motoru kolem 140 koní, tedy modely Ares 656 a 696 se šestiválcovým motorem, následně se velmi dobře prodává model Ares 836 s výkonem motoru 194 koní,“ pokračoval J. Konečný. „V tomto roce přichází na český trh i řada Atles s maximálním výkonem motoru 207 kilowat, to je 280 koní, v létě by se měl objevit i první klasický traktor Xerion s výkonem motoru přes 300 koní, jejichž sériová výroba byla už zahájena. V současné době jsou tedy ve výrobním programu společnosti Claas traktory s výkonem motoru od 72 do 300 koní a více. V nejbližší době by měla přijít na český trh i řada traktorů Nectis, což jsou speciální viniční a sadařské traktory ve třech modifikacích s výkonem motoru od 50 do 101 koní. Všechny výkony jsou uváděny v normě ECE R 24.“
Čtyři modely Celtis
Nejmenšími modely mezi klasickými traktory jsou stroje Celtis. Tyto jednoduché a nenáročné traktory určené převážně do živočišné výroby a na malé smíšené hospodářství jsou vybaveny elektronicky řízenými čtyřválcovými motory D.P.S s jmenovitým výkonem 53 kW (72 koní) až 74 kW (100 koní), s nízkou spotřebou paliva a vysokým převýšením točivého momentu. Zemědělci mohou volit ze dvou výbav.
Model RC je jednoduchý traktor, vybavený mechanicky ovládanou převodovkou. Řazení dvou skupin je doplněno pěti synchronizovanými převodovými stupni a synchronizovaným dvoustupňovým násobičem - tedy 20 rychlostí vpřed a 20 vzad. Sada plazivých rychlostí zvýší rozsah řazení na 30/30. Ve výbavě RX je už kombinace převodovky Twinshift - dvojnásobné řazení pod zatížením a řazením pod zatížením zpětného chodu Revershift, dvouokruhové vzduchové brzdy, klimatizace, vzduchem odpružené sedadlo řidiče, sedadlo spolujezdce, palubní počítač Infotrac a rádio. V pracovní oblasti od dvou do dvanácti kilometrů lze u traktorů Celtis řadit dvanáct rychlostních stupňů.
Velmi prostorná kabina má i v nízkém provedení rovnou podlahu. Specialitou je otevírání dveří vpřed až do úhlu 180 stupňů. V této pozici je možné dveře zajistit a umožnit obsluze i v úzké chodbě stáje vystoupit z traktoru. Umístění klimatizace, ventilace a topení před kabinou umožnilo konstruktérům využít celou přední část střechy na otevíratelné okno. Práce s čelním nakladačem je tak velmi jednoduchá. K traktorům Claas patří velmi výkonná hydraulika, která u řady Celtis končí na maximu 7600 kg. Ovládání hydrauliky je klasické mechanické, na přání lze dodat elektrohydraulické ovládání TCE 9 s tlumičem kmitů.
Tři modely Ares 500
Traktory této řady jsou na našem trhu již třetím rokem, slouží jako univerzální stroje pro smíšené hospodářství. Jsou vybaveny čtyřválcovými motory D.P.S o jmenovitém výkonu 66 kW (90 koní) až 81 kW (110 koní) s tím, že poslední dva modely již mají mezichladič stlačeného vzduchu.
Řada Ares nabízí souběžně dvě varianty výbavy - RX a RZ. Výbava RZ se liší odpružením kabiny Hydrostable a možností použít odpruženou nápravu Proactiv. Využívá i převodovku Quadrashift II z řady Ares 600 a 800 (čtyřnásobné řazení pod zatížením). Veškeré ovládací prvky se nacházejí na pravé straně řidiče, u levé ruky je pouze ovládání zpětného chodu Revershift. Samozřejmostí je elektronické ovládání zadního tříbodového závěsu s tlumičem kmitů (TCE 15) a radarsenzorem (TCE 25)
Traktory Ares 600
Tři modely univerzálních traktorů řady Claas Ares 600 již využívají šestiválcové motory D.P.S. o výkonu 81 kW (110 koní) až 103 kW (140 koní). Model 656 o výkonu 92 kW (125 koní) se osvědčil především při sklizní pícnin s čelní a boční žací lištou o celkovém záběru 6 m. Největší zájem mezi našimi zemědělci je ale o nejsilnější model 696.
Převodovka Quadrashift II má dvě skupiny, čtyři rychlostní stupně a čtyřstupňové řazení pod zatížením, tj. dohromady 32 rychlostí vpřed a 32 vzad. Hydraulická reverzace Revershift je ve standardní výbavě. V kombinaci s plazivými rychlostmi se zvýší rozsah převodových stupňů na 48/48. Jinou možností je převodovka Quadractiv, která umožňuje využít další automatické funkce řazení. Jde o ekonomický režim Eco (řazení převodových stupňů pod zatížením v oblasti optimální spotřeby) a Power - výkonový režim, kde se klade důraz na výkon motoru.. Sériově jsou u obou řad montovány čtyři druhy otáček vývodového hřídele. Prostorná a přehledná kabina s rovnou podlahou a barevně odlišenými ovladači je odpružena systémem Hydrostable. Vzadu i vpředu je uložena na tlumičích s vinutými pružinami a torzním stabilizátorem. Odpruženo je rovněž sedadlo řidiče. Nárazy podvozku tlumí i samostatné odpružení kol přední nápravy Proactiv a celý systém uzavírá tlumení rázů spodních ramen tříbodového závěsu.
Řada 800 Ares
Všechny tři typy řady Ares 800 mají šestiválcové přeplňované motory D. P. S. s výkonem od 115 kW (156 koní) do 143 kW (194 koní). Největší zájem je o nejsilnější model 836. V základním vybavení je převodovka Quadractiv s automatickým řazením čtyř stupňů pod zatížením, v rozsahu hlavních polních prací mezi 2 až 12 km/h je devatenáct rychlostí. V základní výbavě je automatika řazení a reverzace při zatížení.
Výkon hydrauliky je u nejsilnějšího modelu11 330 kg. Bohatá základní výbava modelů Ares 800 předurčuje tyto traktory k dlouhodobému nasazení. Jde o odpružení kabiny Hydrostable, klimatizaci, tři druhy otáček vývodového hřídele, kompletní EHR s prokluzovou regulací, axiální pístové čerpadlo s průtočným množstvím 110 l/min, elektrohydraulické ovládání dvou okruhů, nádrž na 380 l paliva atd. Automatické vypínání a zapínání vývodového hřídele v závislosti na poloze závěsu je otázkou standardně dodávaného řídicího systému Drivetronic. Novinkou u řady Ares 800 je rovněž Electropilot 2.
Traktory řady Ares 800 jsou zajímavé pro toho, kdo hledá stroj s výkonným motorem, nízkou měrnou spotřebou paliva, jednoduchým řazením a i přes konvenční způsob ovládání s prvotřídním pohodlím.
Nejsilnější jsou tři modely Atles
Traktory Atles jsou velké robustní stroje bez nadbytku elektroniky a s odpovídajícím komfortem, určené pro těžké polní práce. Šestiválcové motory Deutz o výkonu 166 kW (226 koní) až 207 kW (280koní) s velkým turbodmychadlem mají podle Jaroslav Konečného výbornou výkonovou charakteristiku.
Skupinová převodovka Full-Powershift od firmy Funk řazená v celém rozsahu při zatížení (18/8 rychlostí) poskytuje i možnosti programování. Lze nastavit rychlostní stupeň pro rozjezd, případně pro otáčení na souvrati. Po vyhloubení pluhu stlačí obsluha spínač a traktor manévruje na předvolený stupeň. K zajímavým parametrům patří výkon hydrauliky 12 000 kg, elektronická regulace TCE 25 s radarsenzorem, poměr hmotnosti a výkonu 41,1 kg/k, rozložení hmotnosti (přední náprava 50,6 %, zadní 49,4 %) a malý poloměr otáčení (5,2 a 5,65 m). Zadní nápravy vyrábí firma Gima, přední nápravy jsou od firmy Dana, pohon všech kol je zařazován elektrohydraulicky při zatížení a případně též automaticky. Vzhledem k velmi robustnímu podvozku může být maximální celková hmotnost těchto traktoru až 14 000 kg. Palivová nádrž má objem 455 litrů.
O traktorech Nectis a Xerion přineseme informace v některém z příštích čísel týdeníku Zemědělec.