10.03.2005 | 12:03
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Od mechaniky k softwaru

Technických novinek John Deere a Horsch se týkal únorový seminář, který ve spolupráci s Českou zemědělskou univerzitou uspořádala společnost Pekass Praha. Pro přibližně osmdesát účastníků byly na Školním zemědělském podniku v Lánech připraveny informace technického i agrotechnického zaměření, včetně žlutozelených a červených strojů zmíněných značek. Jejich obsluhy pak případným zájemců poskytovaly praktické zkušenosti a poznatky.

Školní zemědělský podnik obhospodařuje v současné době kolem 3000 ha zemědělské půdy. Jeho hlavní činností je výuka a praxe studentů, demonstrační činnost a udržování genových rezerv ve všech oblastech zemědělství, doplňkovou činností je pak rostlinná a živočišná výroba i služby. V podniku pracuje 170 zaměstnanců, kteří v loňském roce vytvořili přes dva miliony korun zisku. Třetím rokem využívají na statku systém precizní zemědělství zejména v oblasti zjišťování obsahu živin v půdě, tvorby aplikačních map pro jednotlivé druhy hnojiv, měření výnosů a tvorby výnosových map. Ve strojovém parku pak dominuje technika John Deere, mají zde dva traktory řady 7000, čtyři traktory řady 8000, jeden model řady 6000, ale i sklízecí mlátičku a stroje určené ke sklizni pícnin včetně řezačky.

Průkopníkem sklízecí mlátičky
Koncem minulého tisíciletí došlo k výrazné koncentraci na trhu se zemědělskou technikou. Spojení některých výrobců v nadnárodní společnost CNH bylo obrovským impulse pro ostatní producenty strojů, společnost John Deere nevyjímaje. „Pod tíhou celosvětové konkurence nastartoval John Deere v roce 2001 v Sevile obrovský inovační proces všech kategorií strojů, které vyrábí pro Evropu. Hned v prvním roce uvedl na trh 62 výrobků se zcela novým technicky řešením, což se zákonitě promítlo v nárůstu prodeje. V následných letech obměnil tento největší výrobce zemědělské techniky na světě téměř celý sortiment strojů John Deere,“ řekl přítomným Ing. Miroslav Švingr, který má ve společnosti Pekass na starosti značku John Deere.
Od technických inovací mechanických částí a uzlů přešel John Deere k inovacím elektroniky a automatiky s využitím satelitní navigace. K značnému rozvoji softwarového vybavení strojů, ať již jde o systémy GreenStar, ParallelTracking, AutoTrac či HarvestSmart, došlo právě v posledních letech. Všechny tyto systémy byly navrženy proto, aby uživatelům techniky John Deere přinesly zisk. Jen pro zajímavost, nástup elektronizace a automatizace začal vždy nejdříve u sklízecích mlátiček.

GreenStar a ParallelTracing
Za pomoci družicového určení přesné polohy sklízecí mlátičky poskytuje systém GreenStar jeho uživatelům důležité informace o vlastním hospodaření. Zemědělec může využít jen monitorování, kdy na displeji GreenStar průběžně sleduje rozdílné výnosy a měnící se vlhkost bez ukládání dat na elektronickou kartu. Pouhé monitorování může být jednoduše upraveno na již dokonalejší mapováním výnosů, kdy se zjištěné informace přenášejí na elektronickou kartu, kterou lze vložit v kanceláři do počítače a vytvořit si výnosové mapy, součty sklizně a podobně. Tyto informace lze dále analyzovat a na základě zjištěných výsledků a pak uplatňovat diferencovanou péči o pozemky, především variabilní hnojení. Hlavním posláním systému GreenStar je maximalizovat vstupy a tím i celkový výnos, nebo naopak omezit náklady podle výnosového potenciálu daného pozemku.
Druhým produktem inovace softwaru je navigační systémem ParallelTracing. Jde o satelitní navádění traktoru, kdy obsluha vidí na monitoru polohu stroje a zároveň směr, kterým by měl jet. Udržování směru či zatáčení je však v rukou řidiče. Systém ParallelTracing je vhodný pro práci traktorů s technikou o velkém pracovním záběru, jako jsou postřikovače, rozmetadla, secí stroje, kompaktory či podmítače. Neobdělané, či naopak vícenásobně zpracované plochy se tak stávají minulostí.

AutoTrac a HarvestSmar
„Nejmodernější navigační systém, který nabízíme pro letošní sezónu ke sklízecím mlátičkám John Deere STS a traktorům John Deere řady 6020, 7020, 8020 a 9020, je AutoTrac,“ uvedl dále ve své přednášce M. Švingr. „Nový elektronický systém je již přímo propojen se servořízením traktoru či mlátičky, takže vlastní navádění stroje s přesností do deseti centimetrů se děje bez zásahu řidiče. Pokud obsluha potřebuje objet překážku nebo na konci pole stroj otočit, uchopí volant a tím se systém automaticky vypne. Po objetí překážky či otočení soupravy zmáčkne řidič tlačítko AutoTrac a stroj se opět navede na předem určený směr a pokračuje v práci. Tento systém zlepšuje preciznost polních prací, zvyšuje výkon a produktivitu práce a snižuje spotřebu nafty, osiva a chemických prostředků.
Neméně podstatné je také to, že AutoTrac zlepšuje komfort obsluhy. Práce se širokozáběrovými stroji je velice náročná pro řidiče. Je značně vysilující, když má například dvanáct hodin sledovat brázdičku od znamenáku a zároveň kontrolovat další nezbytné údaje o traktoru a připojeném nářadí. AutoTrac dokáže s velikou přesností eliminovat řízení stroje tak, že řidič nemusí sledovat směr jízdy a může se věnovat postřikovači, rozmetadlu či secímu stroji. Zbývá mu více času zabývat se třeba proměnlivými dávkami hnojiv či pesticidů, což má zase vliv na účinnost přípravků, jejich úsporu a v konečném důsledku i na ekonomiku zásahu či pracovní operace.“
Součástí inteligentní sklizně je nejen AutoTrac, ale také systém HravestSmar - automatické nastavení sklízecí mlátičky. Obsluha může zvolit režim „Výkon“ nebo režim „Smart“ a sklízecí mlátička pak sama podle konkrétních podmínek průběžně nastavuje pojezdovou rychlost v závislosti na požadovaném výkonu nebo ztrátách. Stroj je v každém okamžiku maximálně vytížen a jeho výkon se zvyšuje až o 15 %. „Investice do zemědělské techniky jsou na začátku obrovské, nicméně když si uvědomíme, že oba systémy zabezpečí po celou směnu plný záběr stroje při maximálním využití výkonu motoru, je návratnost vynaložených investic velice rychlá,“ dodal Ing. Švingr.

Náhradní díly do 24 hodin
Společnost Pekass nabízí na svých šesti střediscích špičkové servisní zázemí. John Deere má vypracovaný systém dodávek náhradních dílů, do 24 hodin je schopen dodat velké procento součástek přímo k zákazníkovi. Servisní pracovníci pak mají možnost prostřednictvím internetu přímo na poli zjistit, kde se již na světě vyskytl u stejného stroje podobný problém a jak byl vyřešen. To vše přispívá k tomu, aby technika John Dere pracovala na plný výkon po celou dobu nasazení.
K novinkám techniky Horsch se vrátíme v některém z příštích čísel týdeníku Zemědělec.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down