07.03.2005 | 07:03
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Krmné vozy všech typů do celého světa

S novým generálním dovozcem vykročil se začátkem letošního roku na český trh italský výrobce krmných míchacích vozů, firma Seko. Krmné vozy, ale i další produkty této značky, bude do České republiky dovážet společnost Fagus.

Tu měli čeští zemědělci ještě do loňského podzimu spojenou s prodejem jiné značky krmných vozů – Frasto, s níž trvala spolupráce 12 let a mezi uživateli si tyto KMV našly řadu spokojených zákazníků. Jejich kvalita se s léty rozhodně nevytratila, ale výrobní zázemí začalo čím dál více pokulhávat, až bylo v závěru loňského podzimu z ekonomických a organizačních důvodů rozhodnuto o úplném zastavení výroby. Potíže nastaly i s rychlou dodávkou náhradních dílů, která je u krmných míchacích vozů snad ještě důležitější než u jiné zemědělské techniky.
Nabídka společnosti Seko, která hledala nového obchodního partnera, přišla tedy jako na zavolanou. Zaujala především širokým sortimentem, silným výrobním programem samojízdných vozů a do budoucna určitě zajímavou nabídkou strojů pro zpracování komunálního odpadu a kompostování.
A co mohl naopak nabídnout Fagus? Hustou a kvalitní servisní síť a zkušenosti byť prozatím s vozy jiné značky. A získané zkušenosti potvrdily, že především samojízdné krmné vozy mají ve větších zemědělských provozech budoucnost nejen díky rychlosti své práce, ale hlavně kvalitě krmné dávky zajišťující průkazné zvýšení dojivosti, a tím ekonomické návratnosti.
Do celého světa
O prodej a servis výrobků se značkou Seko se stará 58 distributorů po celém světě. Není divu, vždyť ze zhruba 1000 strojů (jen krmných vozů se vyrábí více než 100 různých modelů) vyrobených za rok je 90 % určeno na export. Prvním velkým zahraničním odběratelem se stalo Japonsko a důležitým obchodním partnerem zůstává dodnes, ale ve výčtu zemí, ve kterých se s produkty Seka můžeme setkat, nechybí ani převážná většina evropských států, USA, Čína, země Jižní Ameriky, Austrálie i Afriky. Z předchozího výčtu jasně vyplývá, že stroje musí být značně flexibilní a jsou speciálně vyráběné do rozličných podmínek a poradí si s provozem jak na severu, tak například při míchání a řezání cukrové třtiny. Ve výrobním programu najdeme jak vozy samojízdné nebo tažené či stacionární, ať již v horizontálním nebo vertikálním provedení.
K jejich výrobě slouží tovární areál v malém severoitalském městečku Curtarolo nedaleko Padovy. Krytá plocha 14 000 m² se rozroste hlavně díky zvýšenému zájmu o komunální techniku a ekologický program na 25 000 m² a celková plocha závodu na 65 000 m².
Nekopírovat, ale vyvíjet
Takové je základní motto firmy. Všechny součástky vyráběných strojů jsou originální a i díly vyráběné v jiných provozech vznikají podle výkresů konstruktérů Seka. Ti k jejich návrhům využívají 3D projekce a na obrazovkách počítačů si z nich mohou sestavit celý stroj a uvést ho do počítačem simulovaného zkušebního chodu. Po doladění detailů teprve následuje výroba prototypů a zkušební série, na které se dále pracuje.
Stroje v ekologické části výrobního programu vznikají ve spolupráci s ministerstvem životního prostředí a vědeckými institucemi, což nebývá běžnou praxí.
Každý stroj je před započetím výroby opatřen vlastním kódem a na jejím závěru podpisem konkrétního pracovníka ručícího za kvalitu. Ta je ovšem kontrolována už při dodávce materiálu a jednotlivých komponentů před vlastní montáží. Na závěr výroby je stroj ještě přezkoušen podle seznamu zkušebních úkonů. Bez toho by nemohl opustit továrnu. Ke konstrukci krmných vozů přispěly také zkušenosti z jejich enormního nasazení v podmínkách českého zemědělství. Díky častým přejezdům mezi farmami po ne vždy dobře upravených komunikacích byla například na rozdíl od modelů vyráběných v minulosti posílena konstrukce kol a na přání je lze vybavit i odpruženou nápravou.
Síla je v jednoduchosti
Řešení míchání a řezání materiálu v horizontálních krmných vozech je sice jednoduché, ale jak jsme se mohli přesvědčit při praktických ukázkách velice účinné. Vůz je na dně vybaven dvěma protiběžně rotujícími šneky, které tlačí hmotu od stěn a předního i zadního čela vozu směrem do středu, kde vyvěrá vzhůru. Válce se pohybují rovnoměrně rychlostí 20 ot/min po celé délce vozu, takže je maximálně využita jeho kapacita. Jak prokázaly testy, vozy Seko dosahují homogenity zamíchané krmné dávky 99,3 %, což znamená, že každý krmený kus dostává dávku prakticky stejné nutriční hodnoty. Díky plynulosti a šetrnosti provozu je snížena potřeba výkonu traktoru u tažených vozů. U KMV s průměrnou kapacitou postačí tažný prostředek o výkonu 60 až 70 koní.
Řezání materiálu je řešeno speciálními hvězdicovými noži a nastavitelným protiostřím, takže lze požadovanou délku řezanky upravovat. Nože z kvalitní oceli pracující maximálně 1 mm ode dna vozu, čímž je zabráněno styku neřezaného materiálu se dnem vozu, vydrží zhruba jeden rok provozu. Čas řezání se pohybuje v závislosti na délce řezanky od 2,5 min (5 až 6 cm) do 15 min (2 cm). Při praktické ukázce vůz o objemu 9 m³ zpracoval s rezervou velký kulatý balík v čase ne o mnoho delším než dvě minuty a to je solidní výkon.
Dobře si poradil také s naskladněním dalšího komponentu krmné dávky v silážní jámě. Je vybaven frézou se zpětným chodem, jejíž provoz zabezpečují dva hydromotory. Pracovní šířka bubnu frézy je u všech vyráběných typů 1800 mm a frézovat lze až do výšky 5,2 m s maximálním výkonem dvě tuny za minutu. V zadní části je vůz vybaven radlicí s opěrnými kolečky, která zamezuje ztrátám vyfrézovaného krmiva na zemi.
Vyskladňování namíchané krmné dávky je řešeno dopravníkem umístěným podle přání uživatele buď nalevo, nebo napravo. Výsypník může být buď řetězový, nebo může být vyskladnění řešeno gumovým dopravníkem unifikované šířky 900 mm, jehož délku lze nastavit (ve standardu 800 mm).
Vážící systém SekoTronic 150 s velkým displejem umožňuje ve standardu namíchání 15 různých krmných dávek z 15 komponentů. Na přání lze dodat i systém pro 100 receptur ze 100 komponentů. Systém lze vybavit čipovou kartou pro přenos dat do počítače či tiskárny.
Více než 100 za rok
Tolik se vyrobí samojízdných krmných míchacích vozů Seko za rok. Horizontální jsou dodávány v objemech od 11 do 20 m³, vertikální mohou mít kapacitu až 30 m³. Jsou poháněny turbodieslovými šestiválcovými motory Perkins o výkonu 165 nebo 175 koní, ale tento výkon má při běžném provozu značné rezervy, postačil by i výkonově slabší motor. Vozy se pohybují na dvou nápravách používaných i u nákladních automobilů rychlostí 25, ale i 40 km/h. Na přání mohou být poháněna všechna čtyři kola. Ve standardu nechybí komfortní kabina s dobrou viditelností na vážící zařízení, ve které se hlavní funkce vozu ovládají joystickem. Kromě komfortu jsou patrné i další výhody tohoto špičkového stroje. Úspora času, pracovních sil, produktivita, ale především kvalita krmné dávky.

Roman Paleček

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down