Kromě traktorů vybavených složitou elektronikou a automatikou existují i takové, které jsou jednoduché. Ne vždy totiž nalezne bohatá výbava v zemědělské praxi uplatnění. Jednoduchá výbava však vůbec neznamená, že se tím rozumí traktory nekvalitní.
Kvalitní motor splňující platný emisní předpis musí mít traktor vždycky, stejně tak vyhovující převodovku hydrauliku i vývodový hřídel. V ovládání ale může například chybět elektronika, řídicí jednotky nebo automatika řazení zapínání pohonu náprav diferenciálů.
Typicky „mechanické“ traktory představuje modelová řada Case IH JX Maxxima. Jeden z těchto traktorů, nevýkonnější model JX 95 mají v zemědělském podniku OD Hlavnice, kde jezdí v agregaci s krmným vozem.
Technický popis
V modelu 95 je použit čtyřválcový vznětový motor s přeplňováním a jmenovitým výkonem 94 k (podle ISO TR 1496). Motor je osazen rotačním vstřikovacím čerpadlem bez elektronické regulace, přesto splňuje emisní normu Tier II.
Spojka pojezdu je klasická suchá jednokotoučová, na setrvačníku motoru je i lamela spojky vývodového hřídele (podobné řešení jako u traktorů Zetor první UŘ). Za spojkou pojezdu je čtyřstupňová synchronizovaná převodovka a dále tři rychlostní rozsahy (řazené již bez synchronizace). Reverzace pojezdu je mechanická (páka vlevo vedle sedačky), vybavená synchronizací, takže reverzovat je možné za jízdy. Počet převodových stupňů vpřed je stejný jako vzad (12/12). Je možná i varianta převodovky bez reverzace s klasickou zpátečkou (12/4).
Diferenciál zadní nápravy je vybaven kolíkovou, mechanicky ovládanou uzávěrkou diferenciálu, přední náprava může být vybavena uzávěrkou s omezeným prokluzem. Zapínání pohonu přední nápravy je mechanické, totéž platí pro zapínání spojky vývodového hřídele.
Brzdy kol zadní nápravy jsou mokré, diskové, přední náprava má brzdy pokud je traktor ve verzi 40 km/h. Jde opět o mokré brzdy umístěné ve skříni diferenciálu přední nápravy.
Řízení je hydrostatické, úhel natočení předních kol dosahuje 55 °.
Hydraulický okruh je vybaven samostatným zubovým hydrogenerátorem. Nosnost ramen zadního TBZ je 3,5 tuny a jsou vybavena snímači tahové síly, kterou využívá systém mechanické regulace tříbodového závěsu. Lze volit mezi klasickými způsoby silové, polohové a smíšené regulace, nebo lze ramena spustit do polohy plovoucí. Kromě toho lze pomocí tlačítka (mechanický přenos) ovládat rychlozdvih ramen a ramena lze mechanickou cestou ovládat i externě v zadní části na traktoru.
Standardem jsou dva vnější hydraulické okruhy, na přání jich může být až pět (tři vzadu, dva uprostřed traktoru). Vývodový hřídel je možné provozovat v otáčkách 540/540E nebo 540/1000 n/min, přičemž vždy je možné volit mezi motorovou a pojezdovou závislostí.
Pocity z jízdy
Traktor Case IH JX95 při redakčním testování překvapil především velmi lehkým řazením převodových stupňů. Také reverzace se řadí dobře a není přitom nutné, aby traktor stál na místě. Kdo má potřebný cit, ten ji zařadí snadno i za jízdy. Obtížnější je řazení uzávěrky diferenciálu, kde je třeba vyvinout větší sílu na pedál. Co se týká ostatních ovládacích prvků, přinášejí to, co je v této výkonové třídě obvyklé. Ovládací síly na pedály jsou přiměřené a stejně tak jejich citlivost. Z traktoru je dobrý výhled a přiměřená je i jeho hlučnost. Také s agregovaným krmným vozem s objemem 11 m3 si traktor poradil bez problému, přestože jeho vývodový hřídel je vybaven suchou spojkou. To by mělo být pro použití s KMV mínus, ale nemusí to platit vždy.
Zhodnocení výbavy
Traktory Case IH JX jsou nejlevnější variantou traktorů této značky v třídě mezi jmenovitými výkony 60 až 100 koní. Tomu odpovídá jejich výbava, mechanika v ovládání. Ne vždy je ale elektronika nutná. Není typická v traktorech v agregaci s krmným vozem, ještě méně se vyskytuje v agregaci s vozem vertikálním, bez vlastního nakládání. Traktorista totiž bývá více venku než v kabině, takže jejího komfortu stejně nevyužije.
Luboš Stehno