02.02.2005 | 11:02
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Vůz odpracoval tisíce motohodin

Značka Storti patří v našich podmínkách mezi nejprodávanější. Před několika lety, kdy se začínalo s používání směsné krmné dávky, patřila se svými Bulldogy také ke značce dominantní. Model Buldog postupně nahradily v prodeji rovněž úspěšný Labrador. Úspěch se však týkal strojů tažených, samojízdné na odbyt tolik nešly. V Agrodružstvu Tištín však vsadili právě na samojízdný vůz. Během čtyř let provozování je nezklamal.

Značka Storti patří v našich podmínkách mezi nejprodávanější. Před několika lety, kdy se začínalo s používání směsné krmné dávky, patřila se svými Bulldogy také ke značce dominantní. Model Buldog postupně nahradily v prodeji rovněž úspěšný Labrador. Úspěch se však týkal strojů tažených, samojízdné na odbyt tolik nešly. V Agrodružstvu Tištín však vsadili právě na samojízdný vůz. Během čtyř let provozování je nezklamal.

Otázka, zda zvolit samojízdný nebo tažený krmný míchací vůz (KMV), není jednoznačná. U zemědělců obvykle vyhrává tažený stroj, a to z prostého důvodu, kterým je nižší pořizovací cena. Kdo si ale ke krmnému vozu pořídí rovnou i nový traktor, dostane se na cenu podobnou (pokud zrovna dovozce nenabízí vysoké slevy), jaká je u samojízdného provedení. Skutečností zůstává, že samojízdný krmný vůz je při práci mnohem rychlejší.

Tažený či samojízdný

Před čtyřmi lety stáli v Agrodružstvu Tištín před otázkou, jaký KMV zvolit. Živočišnou výrobu tam provozují ve třech střediscích. Hlavní je v Tištíně, kde chovají 500 krav, 70 vysokobřezích jalovic a dále ještě asi 340 telat. Ve středisku v Dřevnovicích je to 320 býků a 320 jalovic a v Nezamyslicích 170 krav a 15 vysokobřezích jalovic. Celkem tedy asi 1750 kusů skotu na třech střediscích vzdálených od sebe tří až pět kilometrů. A pro tento skot je třeba denně připravit asi 450 kubíků krmiva. To vše může zvládnout jeden samojízdný KMV s objemem 12 m3 nebo dva tažené KMV s objemem o něco více než polovičním. Proč pořizovat dva stroje a ne jeden s velkým objemem? Důvodem je již zmíněná rychlost práce, tedy přesněji nabírání a velký počet míchaných komponentů.
V Tištíně krmí zvířata kukuřičnou siláží, vojtěškovou senáží, LKSka, senem, melasovanými cukrovarnickými řízky, jadrnými krmivy a premixy. Kromě jadrných krmiv si vůz vše rychle nabere za pomoci frézy. Kukuřice LKS a řízky jsou přitom uloženy ve vacích, z nichž si je samojízdný KMV může snadno vybrat, zatímco taženým vozům to dělá jistý problém, stejně tak si „samochod“ snadno nabere třeba řepu či brambory.
Samojízdný KMV je schopen rychlého nabírání a manévrování a při častém přejíždění mezi jednotlivými komponenty mu vůz tažený nemůže konkurovat. Proto by v družstvu museli mít KMV dva. I když jejich pořízení by stálo o něco méně než jednoho samojízdného, museli by tištínští k taženým vozům přikoupit nové nebo starší traktory značky Zetor. Za nevýhodu tažené verze lze považovat nutnost dvojí obsluhy namísto jedné, a to představuje nižší produktivitu práce.
Proto si do Tištína pořídili samojízdný krmný míchací vůz Storti DMU 125 Labrador 120. Číslo 125 udává výkon motoru, 120 je objem míchací vany 12 m3. Míchací zařízení je osazeno horizontálními šneky.

Na dvě směny

Na krmném voze jezdí stabilně dva řidiči. Ranní směna trvá od 4.00 do 11.30 hodin a odpolední od 13.00 do 19.00 hodin. „Za čtyři a půl roku, co je stroj v provozu, je již možné jej hodnotit, řekl František Skácel, který stroj obsluhuje. „Celkově fungoval vždy spolehlivě, přičemž je samozřejmé, že se některé díly měnily. Kromě pravidelné údržby nevydržel jeden tlumič pérování, měnily se tlakové hadice vedoucí olej k hydromotoru frézy, spojka pohonu míchacího ústrojí, repasovala se míchací vana a jednou i vybírací fréza a některé maličkosti - spínací skříňka a ventil topení,“ zhodnotil. Za provoz čítající 15 000 Mh to není nijak špatná bilance, ale je znát, že vůz již začíná být zralý na obměnu.
Co se týká komfortu ovládání, neměla obsluha připomínek. Kabina splňuje to, co se od ní očekává, tedy žádný vysoký komfort, ale také nikterak nepřijatelné pracovní prostředí. Topení je výkonné, klimatizací tento vůz vybaven není.

Spolehlivost předností

Samojízdný krmný míchací vůz Storti DMU 125 Labrador 120 se v provozu Agrodružstva Tištín osvědčil. Příznivě lze hodnotit jeho celkovou výšku 2770 mm, vejde se proto do většiny stájí. Mnohem důležitější ukazatel je odpracovaných 15 000 Mh, které proběhly s obvyklou sumou oprav. Lze jej proto hodnotit jako vůz spolehlivý, což je při denním provozu v živočišné výrobě charakteristika nad jiné důležitá.
Text a foto Luboš Stehno

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down