06.12.2004 | 08:12
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Systém s dobrými zkušenostmi

Zemědělci vždy ocení takovou techniku, která je schopna pracovat stabilně za každého počasí a přitom dosahovat vyrovnaných výsledků. V zemědělském podniku Agro Stonařov se letos přesvědčili o tom, že jedním z takových strojů je výměnný systém Bergmann Vario 440, pro který si pořídili zatím dvě pracovní nástavby. Dodavatelem je firma P & L.

Celý systém v jednom

Zakoupení jednoúčelových strojů, jako například samostatného rozmetadla, dopravního valníku nebo cisterny, se dnes může snadno stát nevýhodnou investicí, jestliže konkrétní podnik uvažuje o obměně všech těchto zařízení současně. Existuje totiž levnější varianta spočívající ve výměnných systémech, které jsou schopny nahradit všechny tyto typy pracovních strojů najednou a ukotvit je na jeden stabilní podvozek.
Výměnný systém Bergmann Vario 440, dodávaný firmou P & L, je totiž schopen nést na jednom podvozku jak rozmetadlo hnoje, tak i sklápěcí vanu nebo cisternu. V zemědělském podniku Agro Stonařov nedaleko Jihlavy se letos na jaře rozhodli pořídit si tento systém, prozatím s rozmetadlem MA 19 SY a sklápěcí vanou WK A 23.
Podnik se zabývá jak živočišnou, tak i rostlinnou výrobou a hospodaří na 2800 ha zemědělské půdy. Na ní pěstuje především obiloviny, řepku a brambory, dále také mák a kmín. Potřebuje proto dostatek spolehlivé techniky pro polní práce po celý rok. Nástavby ke stabilnímu podvozku si přitom pořizuje postupně.

Úspora času i paliva

„Celý systém je především úsporný,“ říká ředitel podniku ing. Josef Přibyl. „Pracuje rychleji, levněji a prakticky za každého počasí. Jeho pořízení se nám vyplatilo. Nástavby měníme podle ročního období. Nyní na podzim používáme rozmetadlo.“
Provoz rozmetadla hnoje taženého traktorem je během polních prací levnější než nasazení klasického trambusu. Tažný traktor by přitom měl mít výkon vyšší než 200 k. Miroslav Frey, který pracuje jako obsluha tohoto stroje, odhaduje, že pokud s rozmetadlem MA 19 SY zvládne za směnu dvacet otoček, nahradí tak práci klasického trambusu, který by se musel otočit více než čtyřicetkrát. Obecně se tedy dá říci, že jedno rozmetadlo nahradí dva trambusy. Stejnou práci přitom zvládne rychleji a s menší spotřebou pohonných hmot. Odpadá totiž nadbytečné přejíždění. Navíc platí pravidlo, že čím méně techniky pracuje na poli současně, tím méně se stroje vzájemně zdržují.

Na blátě se neboří

„Podvozek je stabilní a neboří se ani na zabláceném pozemku,“ pochvaluje si největší přednost stroje Miroslav Frey. „Je stejně výkonný za hezkého slunného počasí, jako za mokra a deště.“
Na rozdíl od trambusů na rozmáčeném poli nezapadá do hloubky a naopak se pohybuje po povrchu lehce. Navzdory celkové hmotnosti 22 t zůstává za Variem 440 jen mělká stopa po širokých pneumatikách.
Tuto vlastnost výměnnému systému umožňuje jeho nosný podvozek s tandemovou nápravou. Rám podvozku je zhotoven z kvalitních ocelových čtyřhranných profilů. Všechna kola jsou rovnoměrně zatížena a velký rozsah pohybu per, - až do 300 mm, zaručuje dobré jízdní vlastnosti i po nerovném nebo měkkém pozemku. Firma P & L dodává na přání zákazníka také automatickou regulaci pérování, které zajišťuje měkké pérování prázdného a o něco tvrdší pérování plně naloženého vozu. Automatické vyrovnávání udržuje výšku vozidla na stejné úrovni.

Rychlá výměna

Výměna jedné pracovní nástavby za jinou je velmi jednoduchá a je otázkou zhruba jedné hodiny. Nástavby jsou totiž na rámu umístěny pomocí uzávěrů „Twist Lock“. Při výměně se podvozek nejprve hydraulicky přizvedne, nástavba se podepře odstavnými vzpěrami, uvolní se uzávěry „Twist Lock“ a propojovací vedení, následně se podvozek hydraulciky spustí a může jednoduše vyjet zpod nástavby. Další možností rychlé výměny je nasazování všech pracovních nástaveb podvozkem s hákovým výtahem.

Minimální údržba

Systém Bergmann Vario 440 není nijak náročný ani co se údržby týče. Během prvního roku provozu nezaznamenali ve Stonařově žádné technické problémy s tímto strojem.
„S trambusy je to horší,“ srovnává Miroslav Frey. „U starších typů, které už mají nějaký ten rok za sebou, jsou nejrůznější opravy nutné a údržba náročnější.“
U rozmetadla hnoje MA 19 SY je třeba každý druhý den promazat kardany a hřídele. Čechrače a další pracovní zařízení obsluha ošetřuje jednou týdně. Tím se nijak neliší od většiny srovnatelných pracovních strojů. Četnost promazání a další údržby je přitom závislá na pracovním vytížení.

Nejprve sklápěcí vana

Agro Stonařov se vybavuje jednotlivými nástavbami postupně. Koncem jara vedení podniku zakoupilo Vario 440 se sklápěcí vanou WK A 23, která byla zapotřebí pro polní práce právě na přelomu jara a léta. Nyní má za sebou i první senáž. Vana s objemem 23 m3 měří na délku 7 m, na výšku 1,5 m a na šířku 2,2 m. Boční ocelové stěny mají šířku 4 mm a dno 5 mm. Sklápěcí vana je kónicky tvarovaná a k podvozku je uchycena dvěmi rychlouzávěry, které jsou umístněny ve středu.
„Vario 440 se sklápěcí vanou je podle mých zkušeností úsporné při přepravě do vzdálenosti asi 5 kilometrů,“ říká Miroslav Frey. „Pro dopravu po silnicích na větší vzdálenosti se podle mého názoru příliš nehodí. Je to stroj určený pro práci v terénu a na polích. Při delší jízdě po silnici roste jeho spotřeba. “

Rozmetadlo v akci

Koncem srpna dodala firma P & L do Stonařova druhou pracovní nástavbu a to již zmíněné vertikální rozmetadlo hnoje MA 19 SY. To je nasazeno na polní práce právě v deštivém podzimním období, kdy si posádka Varia může vyzkoušet jízdu a práci ve zhoršených podmínkách, tedy za deště a na mokrém provlhlém povrchu.
MA 19 SY s průchodem 170 cm a šroubovanými zuby se hodí k rozmetání především většího množství pevného chlévského hnoje. Rozmetávání sice nemá příliš široký záběr, avšak přesto probíhá stejnoměrně. Rozmetací nástavba o plnícím objemu 24 m3 měří na délku 6,9 m, šířku 2,05 m a výšku 1,25 m.
Vedení podniku Agro Stonařov na základě letošních dobrých zkušeností s výměnným systém Bergmann uvažuje, že jako další pracovní nástavbu pro Vario 440 dokoupí u firmy P & L cisternu VT/PT A 19. Dalšími nástavbami pro tento typ jsou také univerzální rozmetadlo TSW A 19 a přepravník řezanky HT 40/40 S.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down