Novým prodejcem zemědělské techniky Fliegl se stala v letošním roce společnost s ručením omezeným ES – Trading z Velkého Meziříčí, která se doposud zabývala prodejem dopravní techniky stejné značky. Produkce dopravní a zemědělské divize firmy Fliegl přichází na český trh již zhruba deset let, avšak k výraznému rozvoji dealerské sítě, zejména pokud jde o dopravní techniku, došlo až v posledních třech letech. Německý výrobce se rozhodl posílit i prodej zemědělské techniky
„Společnost ES – Trading ve Velkém Meziříčí patří k největším dealerům dopravní techniky Fliegl v České republice. Silniční návěsy a přívěsy dodáváme i obchodním partnerům ve Vyškově, Havlíčkově Brodě, Jindřichově Hradci, Praze a Lounech,“ řekl týdeníku Zemědělec Jiří Stránský z vedení společnosti. „Ve všech těchto městech by měli zemědělci nalézt v nejbližší době i specifickou zemědělskou techniku, ať již zemědělské návěsy, přívěsy, překládací vozy či kejdovače. Servis a náhradní díly zatím zajišťujeme prostřednictvím smluvních servisů, v blízké době budou kompletní služby poskytovány v místě prodeje.“
Široký sortiment vozů
Základem produkce společnosti Fliegl jsou jednonápravové, dvounápravové a třínápravové jednostranné sklápěče s celkovou hmotností od osmi do 32 tun a ložným objemem od čtrnácti do 33 m3, tandemové třístranné sklápěče o celkové hmotnosti od šesti do 24 tun i dvounápravové a třínápravové třístranné sklápěče s celkovou hmotností od šesti do 24 tun. V nabídce nechybí ani malé jednonápravové třístranné sklápěče o celkové hmotnosti od 2,6 do osmi tun.
Ke speciálním produktům patří překládací vozy ULW 20 a ULW 30 s maximální výškou vyložení 4,4 m, průměrem překládacího šneku 420 mm, s otočnou ojí pro horní a spodní závěs a kapacitou překládání asi 450 tun za hodinu. K jejich doplňkové výbavě patří vážicí systém a horní krycí plachta. Stejnou kapacitu překládání i výšku vyložení má také vůz s výtlačným čelem a překládacím šnekem o průměru 450 mm. Speciálním produktem jsou i přepravníky s výtlačným čelem. Ať již robustní vůz s rozmetacím agregátem tvořeným dvěma vertikálními válci a šířkou rozmetání až 20 m, nebo vůz s dávkovacím agregátem, který tvoří dva horizontální válce či přepravník pro přepravu sypkých hmot o celkové hmotnosti od 11 do 32 t a kapacitou od 20 do 60 m3.
Hitem posuvné vyprazdňování
„V roce 1998 začala firma Fliegl vyrábět vozy s posuvným vyprazdňováním, které našly uplatnění téměř po celém světě, včetně České republiky,“ vysvětluje Jiří Stránský. „Jsou určeny k přepravě jakéhokoli lehkého i těžšího materiálu, například obilí, cukrovky, šrotu, stejně tak jako písku, štěrku nebo v zimních měsících sněhu. Velkou výhodou je rychlá demontáž zadního čela a přestavba vozu na rozmetadlo či dávkovací vůz určený k senážování. Vozy s posuvným vyprazdňováním se hodí hlavně tam, kde nelze vzhledem k nedostatku prostoru využít sklápěcí techniku.“
Největším z řady vyráběných vyskladňovacích vozů je Gigant s kapacitou do celkové hmotnosti 27 tun. Vůz se pohybuje na dvou nebo třech nápravách se vzduchovým pérováním, tažná oj je otočná a hodí se pro horní i spodní závěs. Při nakládce materiálu, hlavně senáže nebo siláže, je výhodou možnost jeho stlačení, čímž se zvětší kapacita vozu až o 50 procent. Při vyprazdňování se v jeho první fázi posunuje pomocí hydraulického válce posuvný štít, včetně třetiny podlahy, dozadu a vyprázdní se zadní část vozu. Poté se pomocí druhého válce sune směrem vzad posuvný štít a dojde k vyprázdnění celého obsahu. Díky dělené ložní ploše je třeba při vyhrnování malé síly. Vzhledem k tomu, že se v průběhu operace nemění těžiště, lze vyprazdňovat vůz plynule, například při přejezdu silážní jámy.
Podle zástupce společnosti ES-Trading jsou vozy Fliegl proti konkurenci pevnější, neboť jejich bočnice jsou vyztuženy více žebry. Také dělená ložní plocha a vyprazdňování pomocí dvou hydraulických válců je výhodnější než konkurenční řešení s teleskopickým pístem, neboť není tak náročné na spotřebu oleje a nezabírá tolik prostoru.
Kejdovače v mnoha provedeních
Kejdovače Fliegel se vyrábějí ve čtyřech různých systémech – vakuovém, čerpadlovém, turbovakuovém a odstředivém s nádrží z nerezové ocele o kapacitě 1700 až 25 000 litrů. Pohybují se na jedné, dvou nebo třech nápravách, přičemž jednonápravový systém není odpružený. Stroje se dvěma a třemi nápravami jsou odpružené a první a třetí náprava je řiditelná.
Vakuový systém nasává kejdu pomocí vývěvy, při vyskladňování se pouze otočí pákou. Při sání z hlubších jímek se doporučuje vývěvu doplnit turbočerpadlem. Nevýhodou čerpadlového systému je možnost vniknutí cizích těles a následné nebezpečí poruchy. Výhodou je naopak to, že čerpadlový systém saje kejdu z jímek hlubokých až pět metrů. Turbovakuový systém s vývěvou a čerpadlem je výhodný všude tam, kde je potřeba vysoký tlak. S jeho pomocí lze dosáhnout dostřiku na vzdálenost až 50 metrů a kejdu aplikovat na pole přímo z cesty. Odstředivý systém slouží pouze k vyprazdňování nádrže.
Šneky místo hlavy
Důležitou součástí kejdovačů jsou hadicové aplikátory. Firma Fliegl vyvinula a patentovala originální šnekový systém, který nahrazuje rozdělovací hlavu. Šnek z antikorozního materiálu je vhodný pro všechny typy kejdovačů. Výhodou je nízká potřeba oleje a malé riziko ucpání aplikátoru, protože šneky hustou hmotu rozmělní a slámu nadrtí a pořežou. Nežádoucí součásti obsažené v kejdě padají do schránky na konci šneků, a tím se zamezí nebezpečí závady. Šnekový systém má oproti rozdělovací hlavě několik výhod. Například hadice aplikátoru nemusejí být dlouhé a nevadí ani sklon stroje při práci ve svažitých terénech. Šnekové aplikátory se vyrábějí v pracovních záběrech od 6 do 18 metrů. Při přepravě jsou hadice umístěné 20 nebo 25 cm od sebe obráceny směrem vzhůru, aby nedocházelo k nežádoucímu odkapávání kejdy.
„Pro zemědělce máme připravenou nejen kvalitní techniku, ala také nezbytný servis a řadu možností financování. Věřím, že stejně jako přepravci budou s našimi službami spokojeni,“ dodal závěrem Jiří Stránský.