Letošní poslední Den Zemědělce byl zaměřen na praktické předvedení krmných míchacích vozů. V moderním areálu ZD Želiv jich bylo předvedeno 21, další vozy včetně jiných chovatelských zařízení si návštěvníci mohli prohlédnout v expozicích jednotlivých vystavovatelů, kde na ně nezřídka čekali i představitelé zahraniční firem. Poprvé v České republice byly představeny dva vozy nových značek (Sgariboldi, Tatoma) a aktivní vykusovač Trioliet.
Úkolem každého krmného míchací vozu bylo namíchat směsnou krmnou dávku ze 150 kg sena, 400 kg senáže a přibližně 400 kg kukuřičné siláže. Výslednou práci hodnotili nejen návštěvníci, ale především odborník z Výzkumného ústavu živočišné výroby v Uhříněvsi. Nutno dodat, že výslednou kvalitu ovlivnila nejen technika, ale také obsluha, kdy řada řidičů ovládala traktor a krmný vůz až poprvé v Želivi a bylo to na jejich práci znát. V praktických podmínkách k obdobným chybám většinou nedochází. V první části Dne Zemědělce se představily krmné míchací vozy s vlastním vybíráním, které však předvedly pouze u senáže, seno a siláž jim nakládaly teleskopické manipulátory Manitou.
Krmné míchací vozy s vykusovačem
V této kategorii byly předvedeny dva vertikální krmné míchací vozy Trioliet, které do České republiky dováží společnost HZT Technik z Týna nad Vltavou. Nizozemský výrobce těchto strojů nabízí krmné míchací vozy s objemem od 5 do 48 m3, ty největší se třemi šneky a řízenou přední i zadní nápravou jsou určeny pro americký trh. V České republice dnes pracuje více než 200 krmných míchacích vozů Trioliet. Jejich zatížení je enormní, k plné spokojenosti uživatele slouží i vůz, který již odpracoval 9300 mth, přitom má původní vanu i šneky, pouze třikrát se u něj měnily nože na hlavním šneku.
Jako první byl předveden krmný míchací vůz s vertikálním šnekem a vzadu umístěným aktivním vyřezávacím štítem Trioliet Gigant 900 (1) o objemu 9 m3. Vozy Gigant se vyrábějí s objemem 5, 7 a 9 m3, od roku 2005 by se měla nabízet i dvoušneková verze o objemu 11 m3. Maximální dosah vyřezávacího štítu, jež zároveň slouží jako stěrka, kterou se v jámě dočišťuje odběrové místo, je 4,3 m. Deska štítu fungující zároveň jako zadní kryt vozu vykusuje celou „třísku“, takže nedochází k degradaci struktury krmné dávky. Tímto systémem lze nakládat kulaté i hranaté balíky, popřípadě jejich část i volně ložené seno, stejně jako jiný materiál z vaků či z volně ložené hromady. Pokud pracuje vyřezávací štít, míchací šnek se netočí. U jednošnekového míchacího systému trvá namíchání směsné krmné dávky 5 až 7 minut.
K pohonu hydraulických funkcí slouží okruh hydrauliky traktoru, což je výhodou především v zimě, kdy vůz pracuje neustále s teplým olejem. K vyprazdňování se používají dva boční šíbry. Vůz lze vybavit elektronickým vážicím systémem Datatransfer s programovatelným počítačem a možností připojení k PC nebo tiskárně. Tento systém umožňuje obsluze kontrolovat krmnou dávku a pořídit časový snímek práce krmiče. Vůz je krátký, což má vliv na jeho dobrou manévrovatelnost, zadní nápravu lze vybavit odpružením. Traktor nemusí pracovat v maximálních otáčkách, neboť k pohonu tohoto systému stačí výkon hydraulického čerpadla kolem 25 l za minutu, čímž se spoří až 40 % pohonných hmot. K agregaci je možné použít traktor již od výkonu motoru 60 koní.
Druhým předvedeným krmným vozem s vzadu umístěným vykusovačem byl Trioliet Triomix 2 (2) o objemu 12 m3. Řada vozů Triomix o objemu 8 až 16 m3 prodělala velkou změnu. Dříve se nabízela pouze s pasivním vykusovačem, v Želivi byl předvedený vůz vybaven vykusovačem s aktivními noži. Vykusovač je schopen nabrat najednou až 2500 kg hmoty, která se váží v jeho kapse.
Předvedený vůz je vybaven dvěma vertikálními šneky s nově patentovaným systémem Twin stream, který urychluje míchání, směsnou krmnou dávku lze namíchat za tři až čtyři minuty. Triomix 2 je určen především pro velkovýrobní podmínky, vzhledem k rozložení hmotnosti je vybaven tandemovou nápravou, takže se třetina hmotnosti přenáší na traktor. Jeho minimální výkon by měl být 90 koní. Vyskladňovací dopravník může být vybaven regulací otáček, takže lze ovlivňovat dálku rozhozu krmiva. Vážicí zařízení se dodává ve třech variantách, včetně systému Datatransfer.
Krmné míchací vozy s frézou
Jako třetí předjel před diváky italský krmný míchací vůz Faresin Master TMR 1050 (3) o objemu 10,5 m3, importérem je Agromilk Bauer, a. s., z Pelhřimova. Vůz s horizontálním systémem míchání má jeden hlavní šnek s levou a pravou šnekovicí a v horní části korby pádlo, k němuž se krmivo dostává ze středu vozu. Tento krtkový systém dobře míchá, krmivo neutlačuje, krmná dávka je homogenní a vykazuje parametry jako namíchané krmivo z vertikálních krmných míchacích vozů.
Vůz s pevnou nápravou má vzadu radličku, která dimenzuje výšku frézy a zároveň pomáhá při nakládání krmiva. Fréza o průměru 450 mm a šířce 1500 mm má dosah 4,5 m, Faresin však vyrábí i frézy o šířce 1700 mm. Tento vůz je méně energeticky náročný než tříšnekové systémy, je možné ho agregovat s traktorem o výkonu motoru 80 koní. Firma Faresin vedle této verze vyrábí i klasické tříšnekové krmné míchací vozy, které mají podvozek s otočnou nápravou ovládanou hydraulickými válci. V České republice se zatím testují tři tyto vozy, chovatelé již o ně projevují zájem.
Agrotec Hustopeče, a. s., představila krmný míchací vůz Kuhn Euromix III (4) s typovým označením 850 F. Římská III značí, že jde o míchací systém se třemi horizontálními šneky, 850 představuje objem 8 m3 a F znamená, že vůz je vybaven frézou. Ta je osazena noži zahnutými do šroubovice, což umožňuje frézovat jakýkoli materiál, včetně sena nebo slámy. Požární předpisy to však zakazují. Obsluha může využívat horní nebo spodní frézování: horní se používá při zahlubování frézy, spodní pak při plném frézování na jámě. Při této činnosti se zároveň otáčejí šneky a na dno jámy se spouští podvozek, což umožňuje spuštění frézy až na dno. Za frézou se nachází čisticí štít, s nímž si obsluha v jámě může přihrnout zbytky krmiva ke stěně. Zhruba v místě vynášecího dopravníku je spodní šnek přerušen hvězdicí s noži, která zajišťuje řezání materiálu a rovnoměrné vykládání na vykládací dopravník. Horní šneky mají opačné stoupání šnekovnice, celý systém se točí doprava nebo doleva podle strany vyprazdňování. Vůz míchá velmi rychle a kvalitně.
Společnost Fagus Praha předvedla v Želivi krmný míchací vůz Frasto Storm (5) o objemu 9 m3. Vůz je vybaven jen jedním šnekem se dvěma protiběžnými šroubovicemi, jeho pohon zabezpečuje vývodový hřídel traktoru přes planetovou převodovku a přírubu. Krmivo se při míchání posouvá do středu vozu a nahoru, takže se vyplní celý prostor krmného vozu a směs je kompletně zamíchaná. Při vlastním míchání může pracovat i jednoduchá fréza vybavená hladkými nebo ozubenými noži, reverzním chodem a dvojí možností otáček. Poháněna je středem přes převodovku a hydromotor.
Vůz má samonosnou konstrukci, ve které jsou uloženy tři tenzometry. Vážicí systém se dodává ve třech provedeních: první klasický pouze váží, druhý lze nastavit pro deset komponentů a dvanáct receptur a třetí zvládne až 50 komponentů a 30 receptur. U vyprazdňovacího pásu z gummotextilu, který je uložen na boku, se nechá nastavit výška od 0,5 do 1,5 m. Pro pohodlí obsluhy slouží dálkové ovládání.
Lukrom Zlín, a. s., dováží do České republiky samojízdné i tažené krmné vozy Luclar s horizontálním systémem míchání, ale i vertikální krmné míchací vozy značky Mutti. Na Dnu Zemědělce představila tažený horizontální vůz série Star Taurus Vorax (6) o objemu 12 m3 se dvěma proti sobě rotujícími šneky, speciálně určenými pro řezání dlouhostébelnatých produktů i celých balíků sena. Výsledkem je zvlášť jemná a homogenní krmná směs.
Šneky jsou poháněny ozubenými koly v olejové lázni přes silnou převodovku. Krmné vozy série Star jsou vybaveny frézou nové koncepce – nože i kryt jsou umístěny tak, aby dopravily frézované komponenty přesně dovnitř korby. Nože jsou ohnuté vlevo a vpravo do šroubovice V, takže umožňuje plynulé nabírání jakéhokoli materiálu. Vybírací zařízení má dosah 5 m, šířka frézy je 1500 mm, šířka vozu v kolech je 2500 mm při pneumatikách 385/65. Vůz se samostatným podvozkem je vybaven hydraulicky sklopným dopravníkem dlouhým 650 mm a třemi vážicími systémy.
Tyto vozy předpokládají použití elektronického vážicího systému, proto jsou vybaveny robustním, dvojitým, hydraulicky ovládaným podvozkem, který umožňuje použít váhy nezávisle na sklonu stroje. Série vozů Star o objemu od 5 do 17 m3 patří k nejprodávanějším v rámci firmy Luclar.
Novinku na českém trhu přivezla do Želivi prostějovská společnost Magrix. Šlo o horizontální krmný míchací vůz Sgariboldi (7) s revolučním systémem Twin-flow o objemu 10 m3. Systém je založen na součinnosti jednoduchého šneku se dvěma protiběžnými spirálami a pohybujícího se deflektoru, který napomáhá rovnoměrnému rozprostření hmoty a zabraňuje jejímu silnému zhutnění. Charakteristická je poměrně krátká doba míchání – maximálně pět minut.
Šnek pohání kardanový hřídel přes hydraulické čerpadlo na jednoduchou převodovku a reduktor. Odpadají řetězové převody a z toho potom vyplývá malá energetická náročnost. K agregaci stačí traktor o výkonu motoru 60 koní, což má vliv na malou spotřebu pohonných hmot a nižší provozní náklady. Vana je vyrobena z oděruvzdorného matriálu, na přání zákazníka i z nerezové ocele, stejně jako šnek velké konstrukce. Fréza poháněná hydromotorem přes malou převodovku má v základním provedení boční zarovnávací kotouče, takže frézovaná stěna je dokonale hladká. Aby obsluha viděla za vůz, je na horním rameni frézy umístěné zpětné zrcátko. Stroj lze vybavit levým nebo pravým výložníkem, ovládání je lanovody nebo elektrohydraulické.
Zajímavě tvarovaná náprava je umístěna hodně vzadu, takže i na tento objem je vůz poměrně nízký a malý a hodí se i do stájí s nízkými průjezdy. Krmný vůz je jednoduchý, vyznačuje se vysokou životností a plně odpovídá požadavkům zemědělců. Lze ho vybavit různými typy vah, na čtyři, dvanáct a na sto komponentů s propojením na počítač. Sgariboldi vyrábí jak horizontální, tak vertikální krmné míchací vozy o objemu 7 až 26 m3.
Společnost Moreau Agri Brno představila horizontální krmný míchací vůz Storti Labrador DS 12 (8) s frézou o objemu 12 m3. Díky novému konstrukčnímu tvaru centrálního míchacího a řezacího šneku s plochým profilem lopatek s nastavitelným ostřím zaručuje Labrador uživateli homogenní směsnou krmnou dávku v načechrané podobě při sníženém vnitřním otěru. To má za následek zvýšení životnosti nejvíce opotřebitelných částí, navíc je zesílena tloušťka stěny míchací vany na 12 mm, v horní části na 10 mm.
Pohon centrálního spodního šneku a dvou menších horních šneků, které vracejí směsnou dávku zpět, je zajištěn řetězovým mechanismem. Dvourychlostní fréza se zpětným chodem je široká 1500 mm nebo 1800 mm, její maximální výškový dosah je 4,55 m. Vynášecí dopravník v přední části napravo se ovládá elektronicky z kabiny. Inovačním řešením je elektrohydraulická spojka, která při zvednuté fréze rozpojuje pohon hlavního míchacího šneku a pokud se fréza dostane do nižší části vozu, šnek se automaticky sepíná. Vzadu vozu je štít, který umožňuje dofrézovat celou senážní stěnu.
Ve standardní výbavě je manuální vážicí systém, programovatelný systém na přání umožňuje zvolit až 99 receptur složených z 24 komponentů se zobrazením grafických údajů na velkém displeji. Vozy se prodávají ve verzi s objemem 5, 7, 9, 12 a 16 m3. Storti patří k největším výrobcům spolehlivých, robustních krmných míchacích vozů v Evropě, v České republice jich pracuje na 600.
Horizontální krmný míchací vůz Seko Sam 5 – 450/95 (9) předvedla společnost Some z Jindřichova Hradce, která tyto vozy dováží do České republiky již čtvrtým rokem. Předvedený vůz o objemu 9 m3 je vybaven dvěma šneky na dně vozu, které se otáčejí proti sobě a tlačí materiál od čel krmného vozu do středu, kde materiál vyvěrá vzhůru. Mezi šneky je umístěno zubaté, nastavitelné protiostří. Dochází tak k dokonalému zamíchání krmné dávky, včetně nařezání delších stébel sena nebo slámy.
Vůz je vybaven klasickou frézou se zpětným chodem širokou 1800 mm, frézování je proto účinné a netrvá dlouho. Maximální pracovní výška frézy je 4,6 m, její pohon zabezpečují dva hydromotory po straně. Vůz je vybaven dopravníkem umístěným na levé nebo pravé straně a vážicím systémem Secotronic, který má v klasickém provedení 15 receptur a 15 komponentů. Vážicí systém, jenž lze vybavit čipovou kartou pro přenos informací do osobního počítače, popřípadě do tiskárny, je vybaven třemi snímacími čidly, u odpruženého vozu je čidel pět.
V zadní části je vůz vybaven radlicí s opěrnými kolečky, která zamezuje padání materiálu pod vůz. Vůz se ovládá mechanicky pomocí lanovodů, na přání ho lze ovládat i elektronicky. Jako jedna z mála nabízí firma Seko u tažených horizontálních vozů i odpruženou nápravu, což je výhodné pro podniky, které mají farmy od sebe značně vzdálené. V sortimentu firmy Seko jsou jak horizontální, tak i vertikální, ale i samojízdné krmné vozy o objemu 5 až 30 m3.
Třetí českou premiéru měl v Želivi španělský horizontální krmný míchací vůz s jedním odlehčeným perforovaným šnekem Tatoma MT-13 D (10), který předvedla společnost Unicom Agro z Tišnova. Výhodou tohoto míchacího systému je nižší příkon díky používání lehce se otáčejícího šneku, který je částečně uzavřený a částečně (do poloviny) otevřený, ale především šetrná manipulace s krmivem. Míchání probíhá dostředně a následně se hmota rovnoměrně rozděluje pomocí rotujících rozdružovačů směrem dopředu a dozadu míchacího vozu. Protiběžný systém zajišťuje rovnoměrné a homogenní míchání různých komponentů bez drcení a trhání materiálu.
Kvalita směsné krmné dávky se nechá ovlivnit i osazením řezných žabek na šneku a protiostří, proces vlastního míchání je o 20 % kratší, než je tomu u jiných způsobů míchání. U frézy o průměru 600 mm lze snížit otáčky a tím zmenšit narušení struktury odebíraného materiálu. Maximální frézovací výška je 3 m, výkon pak 110 kg/min. Pro zachování čistoty dna silážní jámy slouží přihrnovací radlice. Vůz lze vybavit různými typy vyskladňovacích dopravníků, výrobce je schopen dodat tyto komponenty i z nerezové ocele s minimálním opotřebením.
Stroj je vybaven samostatným hydraulickým systémem, takže není závislý na hydraulice traktoru, ovládán je bovdenovými táhly, lze je vybavit i elektrohydraulickým ovládáním. Během provozu je možné regulovat tlak a průtok oleje ve vybírací fréze i v bočních rozdružovačích, které dopravují materiál ke stěnám. Vůz má objem 13 m3, je velice úzký, hodí se proto do všech zúžených stájových prostorů. Již zmíněná konstrukce s jedním šnekem vyžaduje při míchání až o 20 % nižší příkon, neboť jde o přímý převod pohonu z traktoru přes vývodový hřídel ke šneku. Doporučený výkon motoru traktoru je 80 až 90 koní u traktoru. Španělská firma vyrábí kompletní řadu krmných míchacích vozů jak vertikálních, tak i horizontálních, ale i samojízdných.
Společnost Lukrom Zlín předvedla v této části i svůj druhý stroj, a to tažený horizontální krmný a míchací vůz Luclar Merkur Vorax (11) o objemu 9 m3. Je vybaven jedním lopatkovým míchacím šnekem s protiběžným smyslem otáčení lopatek a jedním pomocným urovnávacím krátkým šnekem, který se nachází v horní pravé části stroje. Hlavní lopatkový šnek je poháněn z robustní převodovky, pomocný urovnávací šnek pak řetězem.
Tuto sérii, kterou Lukrom Zlín začal dovážet v roce 2004, se vyrábí se ve dvou kubaturách, a to 9 a 12 m3. Stroj je vybaven klasickou frézou jako vůz Orion Vorax s noži ohnutými vlevo a vpravo do šroubovice V, takže umožňuje plynulé nabírání jakéhokoli materiálu. Její šířka je 1500 mm, pracovní dosah 4,5 m, možný je i zpětný chod. Stroj je vybaven manuálním vážicím systémem se třemi čidly a klasickým podvozkem jako všechny krmné vozy Luclar. Ovládá se pomocí bovdenových táhel, na přání zákazníka ho lze vybavit elektronickým ovládáním, váhovým systémem Datatransfer, tiskárnou a podobně. Předvedený Merkur Vorax byl vybaven hydraulicky ovladatelným dopravníkem o délce 650 mm, jinak ve standardu se dodává mechanicky nastavitelný dopravník.
V druhé části Dne Zemědělce byly předvedeny samojízdné stroje a krmné míchací vozy bez vlastního nakládání. O nich přineseme informace příště.