Více než tisíc koní mohli shlédnout v jednom okamžiku návštěvníci odpoledních show v rámci letošních zemědělských dnů v Bábolné. Traktory New Holland a živí koně s jezdci předvedli v zaplněné aréně krásné dvouhodinové představení, v němž nechyběly ani soutěže či ukázka starých strojů v porovnání s dnešní zemědělskou technikou.
Velkou pozornost vzbudil nejen na koni cválající lučištník, který trefoval s pravidelnou přesností všechny terče včetně létajících, ale zejména soutěžní slalom. Vyřazovacím způsobem projel nejrychleji dráhu nejmenší traktor New Holland a potvrdil české zkušenosti ze Dne Zemědělce v Kámeni, že síla a obratnost jsou v protikladu. Proti vítězi traktorové soutěže se postavily dvě čtyřkolky a vyhrály rozdílem třídy, což většina návštěvníků patrně očekávala. Když se však na start se čtyřkolkami postavili westernoví koně, sázky již tak jednoznačné nebyly. Mnohé pak výsledek určitě překvapil, neboť proti koním neměly stroje naprosto žádnou šanci.
Nový model TVT
My jsme se však do Bábolné přijeli podívat na nový traktor New Holland TVT, který by měl přijít na český trh začátkem roku 2005. Při vývoji této řady kladli konstruktéři hlavní důraz na co nejvyšší produktivitu, hospodárnost, komfort obsluhy a jednoduché ovládání. V Bábolné byly představeny dva modely z pěti, jejichž výkon motoru se pohybuje od 101 kW (137 koní) do 141 kW (192 koní). Střední model TVT 155 o výkonu 115 kW (156 koní) byl společně s funkčním modelem převodovky vystaven v expozici firmy New Holland, druhý nejsilnější model se zúčastnil show a během dne si ho mohli návštěvníci také vyzkoušet.
Traktory New Holland TVT jsou poháněny šestiválcovými motory Sisu Diesel o objemu 6,6 l, které jsou vybaveny elektronicky ovládaným vstřikovacím čerpadlem Bosch VP30, díky němuž byly sníženy jmenovité otáčky motoru na 2100 n/min a spotřeba paliva až na 201 g/kW/h. Všechny modely jsou vybaveny přeplňováním s rozměrným mezichladičem stlačeného vzduchu (vzduch/vzduch). Motory mají nový systém řízení, kdy si řidič navolí libovolné otáčky při zvednutém a spuštěném tříbodovém závěsu, což vede ke snazšímu ovládání na souvrati. Na přání se montuje odsávání hrubých nečistot ze sání injektorem ústícím do výfukového potrubí, ale i ventilátor s otočnými lopatkami, které umožňují vyčištění zanesené mřížky i vlastních chladičů
Bezstupňová převodovka CVT (Continously Variable Transmission) s plynulou změnou převodového poměru vznikla kombinací mechanické a hydrostatické části. Byla navržena tak, aby v hlavních pracovních oblastech byl co nejvyšší mechanický převod pro největší účinnost. Převodovka koncipovaná jako cartridge (zásuvná samostatná jednotka), což v případě opravy zaručuje velmi krátké intervaly výměny a tedy i ztrátového času, má nyní tři rychlostní režimy 0 až 14, 0 až 25, 0 až 40 (50) km/h. Při nejnižším režimu se pedál pojezdu stává nejcitlivějším a lze tak dosáhnout velmi nízkého převodového poměru – plazivé rychlosti. Pro každý rychlostní režim může být přednastavena rychlost pro tempomat a zvolen manuální režim, kdy se ze stroje stane klasický traktor. Pedál pojezdu se změní v pedál plynu a na multifunkčním ovládači obsluha volí převodový poměr převodovky tlačítky + a –, rychlost jízdy pak ovládá otáčkami motoru (na displeji v kabině se ukazuje maximálně dosažitelná rychlost na zvolený převodový poměr). V manuálním režimu lze do paměti uložit tři převodové poměry, které pak obsluha může snadno vyvolat.
Unikátní řídicí systém APM
APM systém ovládá plně elektronické řízení motorů traktorů EEM, které je neustále propojeno s řídicím procesorem plynulé převodovky. Do systému vstupuje od pojezdového pedálu informace o požadované rychlosti, APM pak podle zatížení traktoru sám bez zásahu obsluhy volí ideální převodový poměr a ideální otáčky motoru tak, aby byl zajištěn optimální a nejvíce hospodárný provozní režim motoru. Systém APM dále ovládá unikátní zařízení aktivní regulace klidového stavu, což je zastavení traktoru a udržení ho ve statické poloze po uvolnění pedálu pojezdu, aniž by obsluha musela ovládat jakýkoli ovladač či brzdový pedál. Traktor se zapřaženým nákladem tak například stojí jak z kopce, tak do kopce a plynule se rozjíždí pouze po opětovném sešlápnutí pedálu pojezdu nebo pokud se tlačítkem zapne tempomat.
Co může ovlivnit obsluha? Pokud řidič zadá APM pokyn udržovat konstantní otáčky, například 1800 n/min, systém APM udržuje zadané otáčky a podle zatížení traktoru upravuje pouze převodový poměr. Tato funkce je vhodná například při práci s vývodovým hřídelem. Dále může zvolit pracovní režim motoru, což znamená jeho zatěžování (volbou vyššího převodového poměru) již v oblasti maximálního krouticího momentu a tím zajišťování optimální spotřeby. Pokud například v dopravě obsluha zvolí úplné zatížení motoru, systém APM udržuje otáčky motoru kolem hranice 1550 n/min „kopec nekopec“ a pro dosažení maximálně možné rychlosti traktoru neustále upravuje správný převodový poměr plynulé převodovky. Tuto funkci lze použít i v kombinaci s tempomatem.
Zadní vývodový hřídel je čtyřrychlostní 540/540E/1000/1000E s funkcí automatického vypínání při zvednutí (zapínání při spuštění) tříbodového závěsu. Obsluha si zvolí polohu závěsu, kdy se hřídel vypne a opětovně zapne. Toto nastavení je možné i pro přední tříbodový závěs a vývodový hřídel. Pro snížení spotřeby paliva je 540/1000 otáček vývodového hřídele za minutu dosaženo již při 1870 otáčkách motoru.
Hydraulický systém
Do hydraulického systému se dodává olej prostřednictvím axiálního čerpadla Load Sensing o výkonu 105 nebo 130 l/min. U pěti okruhů hydrauliky lze individuálně nastavit průtok a čas potřebný k požadované operaci. Nosnost zadního tříbodového závěsu je až 9900 kg, systém regulace prokluzu kol (radar senzor) je nastavitelný od 0 do 30 procent.
Traktory New Holland TVT jsou vybaveny souvraťovým systémem HTS (Headland Turn Sequencing), jenž umožňuje programování až 30 kroků, které pak traktor na souvrati automaticky vykoná. Obsluha může programovat otáčky motoru, pojezdovou rychlost, ovládání zadního i předního tříbodového závěsu, všechny okruhy hydrauliky, reverzní ventilátor motoru, nepřímo přední i zadní PTO a tempomat.
Několika změn doznala i odpružená klimatizovaná kabina. Nová je střecha s integrovanými pracovními světlomety a moderní přístrojová deska s výkonnostním monitorem informujícím o obdělaných hektarech a servisních intervalech. Displej na pravém sloupku „A“ informuje o průtoku a časování jednotlivých okruhů hydrauliky, spotřebě paliva, nastaveném režimu plynulé převodovky a tempomatu, manuálním režimu, zobrazuje nastavené hodnoty managementu motoru, vývodového hřídele a souvraťového systému HTS. Prostřednictvím ovladače Autocontroller ovládá obsluha všechny důležité funkce.