Firma Merlo přišla jako první s manipulátorem, který by byl víceúčelový a krom své základní funkce, kterou je manipulace s materiálem, by uměl i jiné činnosti, které jsou jinak vyhrazeny pouze traktorům. Tento stroj dostal název Multifarmer, prošel Státní zkušebnou potravinářských a zemědělských strojů, kde byl testován především na účinnost brzdové soustavy, a poté byl zařazen do kategorie T1, tedy mezi traktory.
Zařazení mezi traktory s sebou přineslo jednak nutnost používání registrační značky (SPZ) ale i možnost schváleného agregování přívěsných vozidel a to do až 2,5 násobku hmotnosti tažného vozidla a především legalizovanou možnost přepravy takovéto soupravy po pozemních komunikacích. Když vezmeme v úvahu, že tyto manipulátory váží okolo 7 tun pak je možné k nim zapřáhnout přívěs s celkovou hmotností přes 17 tun.
V tomto roce k Multifarmeru přibylo i několik dalších manipulátorů Merlo.
Jde o modely P 33.7, 35.7 a 30.9, které mohou být legislativně zařazeny jako teleskopický manipulátor nebo jako speciální kolový traktor s teleskopickým ramenem, tedy v kategorii T1. Zařazení Merla do skupiny speciálních traktorů umožňuje schválení technické způsobilosti pro speciální traktory v mezinárodní zkušebně pro EU v Lucembursku.
Závěs pro přívěs a vzduchové brzdy
S tím, že manipulátory jsou vlastně traktory souvisí i zadní závěs pro připojování přívěsů. Je etážový a v jeho dolní části je umístěn i piton fix. Samozřejmostí jsou vzduchové brzdy (jedno a dvouokruhové). S ohledem na uložení motoru je vzduchový kompresor poháněný od elektrické soustavy stroje.
Nové manipulátory mohou být vybaveny odpruženým ramenem, které funguje principielně stejně jako odpružená přední náprava. A když jsme zmínili teleskopické rameno, zajímavá je jeho nová povrchová úprava. To obsahuje několik nástřiků speciální barvy a teflonovou vazelínu, která se maže v tenké vrstvě a má dlouhou životnost. Tím je zabezpečeno, že se na jednotlivých částech teleskopu udrží barva, která se nesetře a mimoto se zvyšuje životnost kluzných pouzder.
40 km/h bez problému
Jeden z nových manipulátorů-traktorů, model 35.7 jsem si mohl sám vyzkoušet ve areálu firmy Cime Pelhřimov. A to ještě před tím, než byl naložen na kamion a převezen na výstavu Agrokomplex Nitra. Jel jsem maximální rychlostí sice po asfaltové avšak ne zcela rovné silnici (samozřejmě bez větších nerovností). Přínos odpružené nápravy bal zřetelný. Zatímco pokud jsem jej vypnul měl manipulátor chuť začít poskakovat, se zapnutým odpružením se jízda uklidnila. Stejně to fungovalo při jízdě po panelové cestě, zde samozřejmě při nižší rychlosti. I tady se manipulátor při aktivním odpružení choval výrazně klidněji.
Od odpružení přední nápravy nelze očekávat žádné zázraky, nicméně je významným přínosem pro stroj i obsluhu zejména při transportu, který u manipulátorů představuje nezanedbatelnou součást jejich pracovního dne. Nové manipulátory mohou totiž bezpečněji jezdit i při rychlosti 40 km/h. Plusy jsou tedy jasné: větší životnost stroje i větší pohodlí obsluhy. A mimoto, při zařazení do kategorie T1 je možné na tyto stroje čerpat státní prostředky z podpůrných fondů.
Luboš Stehno