Při sklizni slámy z řádků se na Dni Zemědělce ve Stěžerech představilo hned čtrnáct lisů, čtyři sběrací vozy a dva samonakládací vozy balíků, a tak měli účastníci předvádění z čeho vybírat.
Sklidit ječnou právě vymlácenou slámu, to byl úkol pro lisy a sběrací vozy přihlášené k předvádění. Diváci nehodnotili jen rychlost práce, ale především kvalitu balíku a jeho zavázání.
Prvním strojem byl lis Pöttinger Rollprofi 3300 LSC (1) tažený traktorem Deutz-Fahr. Lis Pöttinger se vyznačuje pevnou lisovací komorou, která je kombinovaně tvořená lisovacími válci v přední části a příčkovým řetězem v zadní části. Tento systém dokáže utužit balík hned od jeho jádra. Sběrací zařízení má šíři 2,2 m a vyznačuje se dokonalým kopírováním terénu v příčném i podélném směru. Vkládací rotor může být osazen 25 noži. Toto soustrojí je převzato z senážních vozů Jumbo.
Druhou soupravou byl lis na válcové balíky s variabilní komorou John Deere 592 (2) s traktorem John Deere 5820. Lis je stejně jako celý pícninářský program této značky vyráběn ve Francii. Variabilní komora umožňuje volit průměr balíku od 0,9 do 1,8 m. Komora je tvořena pěti pogumovanými nekonečnými pásy, které formují balík hned od jeho vzniku. Sběrač je možné dodat od šíře 1,8 po 2,2 m, sběrač šíře 2,0 m je vybavován řezáním. Vázat je možné jak do provázku tak do sítě s překrytím hran balíku. Mimo to nabízí John Deere lisy i s komorou pevnou.
Třetí soupravu tvořil traktor New Holland TSA 135 v agregaci s lisem na válcovité balíky New Holland BR 740 (3). Variabilní komora tvoří balíky šíře 1,2 m a průměru 0,9 až 1,5 m. Větší bratr BR 750 utváří balíky průměru až 1,8 m. Balík formuje šest pryžových pásů za pomoci tří válců které jednak pomáhají při vkládání hmoty z vkladače a také na nich balík leží, takže nezatěžuje lisovací pásy vlastní hmotností. Pro kvalitní a rovnoměrné utváření balíku jsou na obou bocích komory instalovány snímací plechy, které signalizují zatížení. Dále lze díky ovládacímu panelu z kabiny řídit všechny funkce lisu. Sběrač má šíři dva metry a rotor tlačí hmotu přes max. 15 nožů, jenž se do záběru řadí hydraulicky. Vázat lze do sítě, na přání také do provázku.
Druhou soupravou v barvách New Holland byl traktor 8870 s lisem BB 960 (4), který tvoří velké hranolové balíky. Firma nabízí tyto lisy s komorou širokou 0,8 až 1,2 m a vysokou 0,47 nebo 0,9 až 1,3 m. Materiál je od sběrače šíře 2,4 m protlačován rotorem (volitelně s řezacím ústrojím) a kasačem kumulován v předlisovací komoře. Píst vykoná 42 zdvihů za minutu. Vázání probíhá za pomoci pěti, nově ve výrobcích pro sezónu 2004 pomocí šesti vazačů provázku.
Lis Vicon RV 1601 (5) se představil za pomoci traktoru Massey Ferguson 4355. Lis na válcové balíky má variabilní lisovací komoru tvořenou třemi válci a pěti pásy, které tvoří balík o průměru 0,8 až 1,6 m. V těchto lisech vznikají balíky s utuženým jádrem o šíři 1,2 m. Sběrací ústrojí široké 2,1 m podává materiál vkládacímu rotoru, který je integrovaný s řezacím ústrojím s 23 nebo 14 individuálně jištěnými noži. Vázat lze do provázku i sítě. Veškeré ovládání lze provádět přímo z kabiny. Lis lze dodat i ve větším provedení.
Pöttinger Rollprofi 3300 LSC (6) se na poli předvedl ještě jednou, tentokrát s traktorem Same Silver 130. Lisovací komora má šíři 1,2 m a její průměr činí 1,25 m. Pro dobrou práci stroje je třeba minimální příkon 66 kW. Lis je vybaven centrálním mazáním a automatickým napínáním řetězů. Všechny funkce stroje jsou ovládány z kabiny traktoru.
Společnost Agrall, importér strojů značky Claas předvedl nejprve lis na válcové, následně na hranolové balíky. První z nich – lis Variant 280 (7), tzn. lis na válcové balíky s variabilní komorou disponuje sběračem o šíři 2,1 m. Označení Rotto Cut značí, že je lis, resp. vkládací rotor vybaven řezáním s 14 noži. Teoretická délka řezanky činí 7,5 cm. Balík utváří pět řemenů do průměru 0,9 až 1,8 m dle nastavení. Šířka komory a tedy i balíku je 1,2 m. Stroj může vázat do motouzu i sítě. Menší stroj – Variant 260 je s předvedeným strojem totožný až na to, že umožňuje vytvořit balík do průměru 1,5 m.
Druhým lisem značky Claas, který se předvedl ve Stěžerech byl Quadrant 2200 (8) a táhl jej traktor Claas Ares 836 RZ. Jak už plyne z názvu, jedná se o lis na velké kvadratické neboli hranolové balíky. Jejich výsledný rozměr činí 1,2 x 0,7 m; délka pak podle nastavení 0,9 až 3 m. Lis má opět menšího bratra pod označením 2100. Lisy se dodávají s i bez řezání na jednoduché nebo tandemové nápravě.
Následovalo předvedení lisu PRF 100 (9), který táhl traktor Belarus 952. Lis na válcové balíky s pevnou komorou disponuje sběracím ústrojím o šíři 1,25 m a jeho pracovní rychlost se pohybuje v rozmezí 6 až 12 km/h. Vytvořené balíky jsou 1,2 m široké a průměru 1,1m. Příkon stroje je roven 30 kW.
Lis Sipma Z 276/1 (10) se předvedl v agregaci s traktorem Zetor 7211. Lis na válcové balíky s pevnou komorou je osazen dvěma řetězy propojenými příčkami, které vytváří balík o průměru 1,5 m. Komora a tedy i balík je široký 1,2 m. Sběrací ústrojí lze volit o šíři 1,2 nebo 1,8 m. Hmotu přebírá vidlový kasač, který ji mezi dvěma válci posunuje do lisovací komory. Signalizace naplnění komory sleduje tlak v hydraulické soustavě lisu. Vázat lze do jednoho nebo dvou provázků, případně také do sítě. Spuštění vázání je možné mechanicky nebo elektricky. Příkon lisu činí 40 kW. Menší typ lisu dokáže zformovat balík o průměru 1,2 m.
Následovalo premiérové předvedení lisů značky Fendt. Jako první se do řádku slámy zakousl lis Quaderball 1290 S (11) tažený traktorem Fendt Favorit 924. Stroj je postaven na bázi lisů Heston. Lis na hranolové balíky disponuje sběračem o šíři 2,25 m, řezací ústrojí má 19 nožů a jejich počet v záběru lze měnit podle potřeby. Lisovací píst vykoná 43 zdvihů za minutu. Rovnoměrnost lisování zajišťuje předlisovací komora a vázání probíhá pomocí šesti vazačů. Hotový balík je 1,2 m široký, 0,9 m vysoký a 1 až 2,5 m dlouhý. Stroj potřebuje příkon 140 k. Cena předvedeného stroje činí 2 600 000 Kč.
Druhým strojem byl lis na válcové balíky Fendt 2600 V (12). Lisovací komoru o šíři 1,2 m lze nastavit na průměr balíku od 0,95 do 1,6 m. Sběrač je široký dva metry a vkládací ústrojí je osazeno 14 noži s teoretickou délkou řezanky sedm cm. Samozřejmostí je automatické mazání řetězů. Doporučovaný příkon činí 80 k a cena se pohybuje na úrovni 650 000 Kč.
Posledním lisem na hranolové balíky byl stroj značky Case IH LBX 422 (13), který táhl traktor Case IH CVX 1190. Lis je vyráběn na platformě CNH. Lis je vybaven tandemovou řiditelnou nápravou, sběracím ústrojím o šíři 2,4 m, nastavitelnou předlisovací komorou, řezáním s 33 noži a teoretickou délkou řezanky čtyři cm. Dvojité vázání snižuje zatížení provázku. Lis je vybaven centrálním mazáním a ofukováním vazačů.
Vůbec posledním z lisů byl Deutz-Fahr MP 135 Balepack (14) v agregaci s traktorem Deutz-Fahr Agrotron 118. Předvedený stroj je kombinací lisu na válcové balíky a baličky. Lis s pevnou komorou tvoří balíky o průměru 1,25 a šíři 1,2 m. Balík formuje 19 ocelových profilovaných válců. Sběrací ústrojí je široké 2,1 m a tvoří jej pět řad prstů od sebe vzdálených 55 mm. Vkládací rotor je vybaven řezacím ústrojím s 23 noži. Vázání balíku je možné do sítě i do provázku. Po zavázání je balík po otevření komory automaticky posunut na stůl baličky. Zde jej obalí folie odvíjející se ze dvou obíhajících satelitů. Po zabalení je balík odložen na pozemek. Balení probíhá již během lisování dalšího balíku. Je zřejmé, že operaci balení lze vynechat a na pozemek odložit balík nezabalený.
Sběrací vozy
Pokud se návštěvníkům nelíbil ani jeden z lisů a nebo prostě nemají zájem slámu lisovat, měli ještě možnost vybírat ze čtyř sběracích vozů.
První na řádek najel Pöttinger Jumbo 8000 (15) tažený traktorem Deutz-Fahr Agrotron 230. Jde o největší vůz firmy, který je vybaven šestiřadým sběracím zařízením o záběru dva metry, vkládacím lisovacím rotorem s řezacím ústrojím s 35 noži, které lze vcelku vyklopit o 90°a věnovat se údržbě nožů. Teoretická délka řezanky činí 4,5 cm. Speciálně pro sběr sena a slámy jsou vozy, stejně jako vůz předvedený, osazovány stropními profily pro maximální slisování hmoty a využití ložného prostoru.
Druhým předvedeným sběracím vozem byl Mengele RotoBull 8000 (16) za traktorem John Deere 7820. Jednalo se opět o největší vůz tohoto výrobce. Hmotu od sběrače s přítlačným válcem přebírá šestiřadý spirálový vkládací rotor. Ten je osazen 38 noži, které vytváří řezanku o teoretické délce 3,8 cm. Zapnout lze automatický posuv podlahového dopravníku. Hydropneumaticky odpruženou ojí lze vůz v místě sběrače zvednout až do výše 70 cm.
Třetím – premiérovým předvedeným vozem byl Bergmann Shuttle 880 K (17). Řezací ústrojí disponuje 53 noži, které tvoří řezanku o teoretické délce 3,4 cm. O vkládání a řezání se stará šestiřadý spirálový rotor. Vozy jsou vyráběny také ze zadními rozdružovacími válci pro dávkování hmoty na jámě. Pro sběr sena a slámy je pro větší slisování a využití ložného prostoru možné dodat stropní profily. Veškeré funkce vozu se ovládají elektromagneticky z kabiny traktoru.
Traktor Same Rubin 200 předvedl poslední sběrací vůz Pöttinger Jumbo 6600 (18), tzn. menší typ z řady Jumbo. Konstrukce obou vozů je až na objem totožná. Tandemový podvozek lze vybavit řiditelnou nápravou. V zadní části lze instalovat rozdružovací válce pro dávkování senáže.
Sběr balíků
Na závěr sklizně bylo z pozemku třeba ještě odklidit slisované balíky. K tomu jsou určeny samonakládací vozy, které se v Lysicích předvedly dva, každý ovšem jiné koncepce.
První z nich byl samonakládací přepravník s hydraulickým ramenem SB 5 (19) českého výrobce Hoštická, a. s. Vůz, který má na své přední části instalovánu hydraulickou ruku s drapákem tak, jak to známe z odvozních prostředků na dřevo, je určen k sběru a odvozu všech druhů balíků z pole ke stohu nebo skladu, ale i ze skladu do stáje. Mimo to je možné manipulovat také s velkoobjemovými vaky s osivem a plnit secí stroje. Kromě toho stroj zvládne i jiné druhy manipulace jako jsou dřevo, zboží na paletách a jiné. Pro manipulaci s těžšími břemeny je stroj vybaven hydraulickými podpěrami. V nabídce je vůz v jednonápravovém i dvounápravovém provedení s nosností 6,5 resp. 12 tun.
Druhý přepravník Sipma T 150/1 (20) je určen pro sběr, odvoz a stohování válcových balíků. Stroj zvládne osm balíků o průměru 120 až 150 cm. Naložené balíky lze stohovat sklopením rámu dozadu nebo lze balíky sklopit do boku. Vůz se pohybuje po tandemové nápravě. Vlastní nakládání probíhá pomocí z traktoru hydraulicky ovládané vidlice. Vůz zvládá bez problémů balíky o hmotnosti 800 kg, celková nosnost činí 6,5 t. Díky plnému dnu korby lze vůz využít i k jiným činnostem, než k přepravě balíků.
Kromě samonakládacích vozů se při úklidu balíků předvedly také teleskopické manipulátory.