Tento díl seriálu o traktorových značkách věnujeme zeleným traktorům z produkce koncernu Same Deutz-Fahr Group. Mimo těchto strojů vyrábí koncern ještě stroje v barvách a značkách Same, Lamborghini a Hürlemann, o těch však až příště.
Dovoz traktorů Deutz-Fahr do České a Slovenské republiky neprobíhá jako u doposud představených značek přímo od výrobce, nýbrž již od roku 1993 od rakouské společnosti Deutz-Fahr Austria. Ta dodává výrobky Deutz-Fahr i náhradní díly přímo regionálním prodejcům, kteří na svém území kromě prodeje provádí servis a prodej náhradních dílů. Naproti tomu záležitosti týkající se marketingu, předvádění, výstav, ale i homologací, garancí a s tím spojených administrativních záležitostí provádí společnost Albín Hanák se sídlem v Brně. Mimo traktorů se stará o dovoz všech strojů značky Deutz-Fahr, tj. mlátiček a techniky na sklizeň píce, kam patří žací lišty, obraceče, shrnovače, lisy na válcovité i hranolové balíky.
Mimo stroje Deutz-Fahr zastupuje Albín Hanák také stroje značky Geringhoff, Tanco a Caruelle. Ale zpět k traktorům, které nám představil přímo Dr. Albín Hanák.
Nejmenším řadou, jejíž prodej u nás v současnosti začíná je Agrokid. Jedná se o traktory určené především do komunální sféry. Řada čítá tři modely, které se liší především výkonem motoru. Jejich označení vlastně jako u všech modelových řad traktorů Deutz-Fahr kopíruje výkony motoru vyjádřené v koních. Navíc je třeba podotknout, že veškeré uváděné hodnoty výkonů motorů měří Deutz-Fahr dle normy ECE R 24. Jsou to tedy Agrokid 25, 35 a 45. Osazeny jsou kapalinou chlazenými tří- resp. čtyřválcovými motory Mitshubishi. Tříválcový (Agrokid 25) má objem 1,3 l a čtyřválcové (Agrokid 35 a 45) mají objem 1,5 l. Traktory jsou osazeny synchronizovanou převodovkou s 12 rychlostmi a reverzorem a dosahují max. třicetikilometrové rychlosti. Vývodový hřídel disponuje otáčkami 540 a 1000. Kotoučové brzdy v olejové lázni najdeme pouze na zadní nápravě, naproti tomu uzávěrku diferenciálu na nápravách obou. Traktor je vybaven hydrostatickým řízením s vlastním čerpadlem. Čerpadlo hydrauliky dosahuje výkonu 30 l/min a dodává olej do dvou vnějších okruhů. Čelní hydrauliku včetně tříbodového závěsu je možné dodat na přání.
Do vinic a sadů
Do úzkých řadových kultur patří od značky Deutz-Fahr modelová řada Agrocompact. Řada čítá čtyři modely. Všechny jsou osazeny motory Lamborghini, nejslabší tří-, ostatní čtyřválcovým s objemem jeden litr na válec. Motory jsou vybaveny vysokotlakým vstřikováním paliva se samostatnými vstřikovači s pohonem od vačkového hřídele. Otáčky motoru je možné ovládat klasicky nebo elektronickou regulací EMC, která zajišťuje požadované otáčky při rozdílném zatížení, což je vhodné především při práci s vývodovým hřídelem.
Do traktoru se dodávají dva typy převodovek. Jednou z nich je klasická skupinová převodovka s reverzací. Vybavena je 30 rychlostmi vpřed a 15 vzad. Druhou je pak převodovka s třístupňovým řazením pod zatížením a reverzací s počtem rychlostí 45/45. Zadní vývodový hřídel disponuje otáčkami 540, 540 E (540 otáček hřídele za minutu při nižších otáčkách motoru) a 1000. Přední pak může mít pouze 1000 n/min. Oba jsou stejně jako pohon přední nápravy a obě uzávěrky ovládány elektrohydraulicky. Kotoučovými brzdami v oleji jsou vybavena všechna kola. Hydraulika je osazena tandemovým čerpadlem o výkonu 54 l/min, které dodává olej až do šesti vnějších okruhů s možností umístění na boku před kabinu. Dva z nich mohou být ovládány elektronicky. Možný je i chladič. Elektronické je také ovládání tříbodového závěsu. Kabinu lze vybavit klimatizací a uhlíkovými filtry. Vnější šířka traktoru začíná dle provedení od 1070 mm.
Jednoduchý Agrolux
Modelová řada Agrolux nabízí jednoduchost za přijatelnou cenu. Tři modely Agrolux 60, 70, 80 jsou osazeny tří- resp. čtyřválcovým Deutz vzduchem chlazeným motorem o objemu 3065 resp. 4085 cm3 o výkonu 60, 70 a 80 koní. Všechny modely mají synchronizovanou mechanickou převodovku s počtem rychlostí 24/12 se čtyřmi základními rychlostními stupni a nezávislým třístupňovým vývodovým hřídelem s počty otáček 540, 750 a 1000/min. Hydraulika má mechanickou regulaci a zvedací sílu na zadních hydraulických táhlech 2900 kg s výkonem čerpadla 45 l/min. Traktor je vybaven uzávěrkou diferenciálu na přední i zadní nápravě a kotoučovými brzdami na všech kolech umístěné v olejové lázni.
V provedení F jsou osazeny úzkou kabinou vhodnou do řadových kultur, především chmelnic. S tím samozřejmě souvisí i vybavení kabiny v podobě filtrace.
Plný komfort od 75 koní
V pořadí druhá řada běžných kolových traktorů nese název Agroplus. Řada čítá čtyři modely, v České republice zaznamenávají největší úspěch dva prostřední. Konkrétně to tedy jsou Agroplus 75, 85, 95 a 100. Traktory jsou osazeny motory Deutz s vysokotlakými samostatnými vstřikovacími jednotkami Bosch, které jsou ovládány mechanicky vačkovým hřídelem. Na rozdíl od konkurenčních značek se vysokotlaká část palivové soustavy skládá pouze z čerpadla, vedení a vstřikovací trysky.
Až na nejsilnější model, který disponuje šestiválcovým motorem s objemem 4,8 l, jsou menší vybaveny čtyřválcovým motorem s objemem 3,2 l. Veškeré v současnosti dodávané motory Deutz splňují minimálně emisní limity stanovené normou Tier II.
Volitelně lze dodat klasickou synchronizovanou převodovku s 15 stupni vpřed a vzad, resp. 30 vpřed a 15 vzad nebo převodovku 45/45 – ta má pět rychlostních stupňů s třemi stupni řazenými pod zatížením a tři skupiny. Samozřejmě že nechybí reverzace s ovládáním pod volantem. Rychlost pod zatížením je zobrazována na palubní desce.
Vývodový hřídel je spouštěn elektrohydraulicky a disponuje čtyřmi rozsahy otáček. Tříbodový závěs čtyřválců unese až 4900 kg, šestiválec pak až 6500 kg. K dispozici je elektronická regulace. Traktor může být vybaven dvěma nebo čtyřmi vnějšími okruhy. Na přání je též možné montovat přední závěs a vývodový hřídel s 1000 n/min.
Pro podniky, které našly oblibu ve vzduchem chlazených motorech nabízí Deutz-Fahr ještě dva modely a to Agroplus 60 a 80. Kromě motoru jsou dále shodné s dříve zmíněnými modely.
Nejmenší z nejvýkonnějších
Největší řada traktorů značky Deutz-Fahr nese jméno Agrotron. Agrotrony jsou ještě rozděleny do tří, resp. čtyř skupin. Do první skupiny patří Agrotron 80, 90 100 a 105. První tři modely jsou osazeny čtyř, poslední šestiválcovým motorem s objemem málo převyšujícím jeden litr na válec. Spalovací prostor zásobují tradičně samostatné vysokotlaké vstřikovací jednotky Bosch. Otáčky udržuje elektronický systém EMC, který je při jen nepatrném poklesu nastavených otáček automaticky schopen přidat dávku paliva tak, aby otáčky zůstaly v nastavené hodnotě. Obsluha si tak může nastavit otáčky motoru v místě maximálního kroutícího momentu, v místě maximálního výkonu nebo přesně tam, od nichž se odvíjí správné otáčky vývodového hřídele. Systém může dokonce přímo sledovat otáčky vývodového hřídele, takže nastavení otáček motoru může být naprosto přesné. Motor je vybaven turbodmychadlem a chladičem stlačeného vzduchu (tento chladič nemá pouze model 80). Nádrž pojme 180 litrů paliva.
Traktory jsou vybavovány převodovkami ZF. Tyto modely disponují čtyřmi stupni rozdělenými třemi stupni pod zatížením a ještě dvěma skupinami, tj. 24 rychlostmi vpřed. Pokud jsou k dispozici rychlosti plazivé, pak jich je 36. I když je standardem reverzace ovládaná pákou pod volantem, pro jízdu zpět lze využít jen 8, resp. 12 rychlostních stupňů.
Vývodový hřídel disponuje opět čtyřmi rozsahy otáček pro možnost snížení otáček motoru při práci s méně energeticky náročným nářadím a řadí se elektrohydraulicky.
Traktor je vybaven mokrými kotoučovými brzdami na všech kolech, při brždění se automaticky přiřazuje pohon přední nápravy. Ta může být na přání hydropneumaticky odpružená. Uzávěrku diferenciálu lze zapnout na obou nápravách ručně nebo pomocí systému ASM. Ten umožňuje automatické zapínání jak uzávěrky, tak pohonu přední nápravy podle rychlosti a úhlu natočení přední nápravy.
Hydraulické čerpadlo dodává 75 litrů oleje za minutu dvěma nebo čtyřem párům rychlospojek. Dvě lze ovládat křížovým joystickem, dvě pákami. Na všech okruzích lze nastavit průtok oleje. Přední závěs unese 3200, zadní 6200 kg. Kabina je standardně vybavena klimatizací, na přání ji lze vybavit odpružením nebo střešním oknem.
Prostřední z Agrotronů
Do této kategorie patří hned sedm typů. Konkrétně jsou to tedy Agrotron 108, 118, 128, 130, 140, 155 a 165. Pohon zajišťují šestiválcové motory po typ 128 o objemu 6 litrů, od typu 130 pak 7,1 litrů stejného systému dodávky paliva jako u předchozích. Samozřejmé je turbodmychadlo a mezichladič stlačeného vzduchu. Palivová nádrž pojme 270, resp. 305 litrů.
Hlavní odlišností je použití robustnější převodovky opět značky ZF. Ta disponuje šesti rychlostními stupni se synchronizací otáček a čtyřstupňovým násobičem. Celkem je to tedy 24 rychlostí díky reverzaci vpřed i vzad. Společně s na přání dodávanými plazivými rychlostmi je to 40/40 stupňů. Převodovka umožňuje dosahovat 50 km/h. Pro české podmínky je to však elektronicky omezeno na povolených 40 km/h.
Ostatní parametry jsou shodné s nejnižší částí řady Agrotron. Rozdílem je výkon hydraulického čerpadla. Zde je použito čerpadla Load Sensing s dodávkou 83,resp. 120 l/min. Zadní ramena zvládnou do modelu 128 6200, na přání 9200 kg, silnější již standardně 9200 kg. Přední ramena unesou 4000 kg.
Mimo klimatizace je standardem také odpružená náprava, odpružená kabina a střešní okno.
Nejsilnější z řady
Řadu Deutz-Fahr Agrotron uzavírají tři modely: 210, 235 a 265. Pohání je jak jinak než motory Deutz s objemem šesti válců 7,1 l opět se samostatnými vysokotlakými vstřikovacími jednotkami, turbodmychadlem a mezichladičem. EMC nechybí ani zde.
Odlišností je opět robustnější převodovka ZF se šesti rychlostními stupni a čtyřstupňovým násobičem a reverzací. K dispozici je tedy 24/24 stupňů, včetně plazivých pak 40/40. Ovládání spojky lze provádět také tlačítkem na řadící páce. I tato převodovka „umí 50“. Modely 235 a 265 jsou vybaveny systémem, který umožňuje automatické řazení stupňů pod zatížením podle zatížení motoru.
Mokré brzdy najdeme na všech kolech a přiřazování přední nápravy při brždění probíhá i u těchto modelů automaticky. Olejová náplň pro převodovku a hydrauliku je oddělená. Load Sensing čerpadlo dodává 120 nebo 200 l/min do čtyřech elektronicky ovládaných okruhů. Zadní TBZ unese 10500 kg, přední 5100 kg. Vývodový hřídel se točí rychlostí 540 Eco a 1000 n/min. Řazen je samozřejmě pod zatížením.
Ovládání všech podstatných funkcí traktoru je soustředěno do páky Power Com S umístěné na loketní opěrce. Pomocí programu Comforttip je možné naprogramovat až 16 jednotlivých činností traktoru, které je následně možné vyvolávat pohybem páky. Na displeji se zobrazuje pořadí operací, aktuální a následující činnost.
Sériovou výbavou je také odpružená náprava i kabina a klimatizace.
A na závěr
Závěr našeho popisu traktorů Deutz-Fahr patří třem modelům Agrotron TTV. Tyto modely nemají sice nejvyšší výkon motorů, ale mohou se pochlubit plynulou převodovkou z produkce firmy ZF. Jedná se o modely TTV 1130, TTV 1145 a TTV 1160. Motor o objemu 7,1 l poskytuje výkon zřejmý z označení. Všechny součásti motoru jsou opět shodné s výbavou předchozích modelů.
Plynulá bezstupňová převodovka ZF Eccom umožňuje dosažení pojezdové rychlosti až 50 km/h v režimu manuálním – rychlost dle polohy plynového pedálu, automatickém – řazení pro dosažení nastavené rychlosti (tempomat) nebo závislém na práci vývodového hřídele – po zapnutí vývodového hřídele udržuje konstantní otáčky motoru, převodovka mění pojezdovou rychlost. Ovládání traktoru napomáhá páka Power Com V a také program Comforttip.
Traktor má čtyři úrovně otáček vývodového hřídele. Load Sensing čerpadlo zásobuje 120 nebo 200 litry oleje čtyři okruhy – dva ovládané joystickem, dva elektronicky tlačítky. Přední závěs unese 3600, zadní pak 9200 kg.
Ostatní výbava je sériově dodávána v maximálně komfortním provedení.
Pokud se vám zdají některé traktory podobné modelům Same či dalším koncernovým značkám pak vězte, že to není náhoda, nýbrž záměr výrobce, který při výrobě využívá užší komponentové základny. Tím dochází jednak ke zlevňování výroby a také k snazšímu zásobování užším sortimentem náhradních dílů.