Teleskopické manipulátory jsou výborní pomocníci a dokáží zastat velké množství práce. Proto je jejich pořízení do podniku vždy výhodnou investicí a ti kdo je vlastní na nich obvykle shledávají jen málo nedostatků. Nicméně žádný stroj dokonalý není a tak i teleskopické manipulátory jisté nedostatky mají.
Jedním z nich je nízký komfort jízdy při přepravě. Ten vyplývá z toho, že manipulátory nejsou nijak odpruženy a tak se veškeré terénní nerovnosti přenášejí na stroj, kabinu a podle kvality sedačky i na řidiče. Proč nejsou manipulátory odpružené je jasné. Snížila by se tím jejich stabilita a tím i bezpečnost práce.
Nicméně firma Merlo na některých svých strojích odpružení přední nápravy využívá a stabilita stoje přitom není dotčena. Jak je to provedeno? Náprava je uložena na čtyřbodovém závěsu na torzních tyčích oproti hlavnímu rámu. Mezi nápravou a rámem jsou dva hydraulické válce. Ty mají za úkol jednak svahové vyrovnávání, tedy nastavení nápravy tak aby rám stroje byl v relativně vodorovné poloze. Tuto funkci má ale dnes již většina manipulátorů a hydraulický válec by na to stačil jen jeden a vlastní odpružení samozřejmě při svahovém vyrovnávání v činnosti není. Vlastní odpružení je realizováno dvěma způsoby. Jednak prostřednictvím dvou akumulátorů se stlačeným dusíkem (pasivní pružení s malým zdvihem) a dále též řídící jednotkou, která přes solenoidové ventily zabezpečuje dodávku či odpuštění oleje z hydraulických válců a tak nápravu udržuje ve středové poloze (aktivní pružení s velkým zdvihem). A teď to hlavní. Odpružení je samozřejmě určeno především pro transport a aby se manipulátor nehoupal při zatíženém rameni je třeba jej při nakládání vypnout. Nicméně lze nakládat i s pružením zapnutým, které se pak automaticky vypíná pokud se teleskopické rameno zvedne do určité výšky, takže se manipulátor nemůže při jízdě přes nerovnost zhoupnout a následně se ohrozit jeho stabilita. Malý zdvih pružení přes dusíkové akumulátory je v činnosti neustále.
Odpružení přední nápravy je významným přínosem pro stroj i obsluhu zejména při transportu, který u manipulátorů představuje nezanedbatelnou součást jejich pracovního dne. Přínosy jsou jasné: větší životnost stroje i větší pohodlí obsluhy.
Luboš Stehno