01.06.2004 | 01:06
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Zetor si udžel postavení

Nenávratně pryč jsou doby kdy byly traktory Zetor dominantní značkou na českém trhu. Před rokem 1989 to bylo samozřejmé, avšak i v letech následujících se podíl této značky na našem trhu pohyboval okolo 50 až 60 %. A ve výkonnostní kategorii mezi 50 až 110 k to bylo dokonce okolo 90 % trhu.

Zahraniční traktory nebyly v té době schopny svojí cenou Zetoru konkurovat. Nicméně přišly problémy, bylo období kdy Zetor nebyl schopen vyrábět a tak uspokojit zákazníky, kteří měli o traktory zájem. A to samozřejmě nahrávalo konkurenci.
Přesto se výrobu udržet podařilo a naštěstí pro Zetor zájem zákazníků neochladl, takže i v loňském roce se mu podařilo na náš trh umístit 176 strojů, což bylo 26 % všech na našem trhu prodaných traktorů (v roce 2003 se jednalo o 800 kusů). Zetor si tak udržel postavení jedničky na českém trhu, i když vítězství bylo jen velmi těsné před značkou John Deere.
Pro letošní rok má Zetor plány vyšší, prodej by se měl pohybovat okolo 230 kusů. Podle slov Ing. Ivo Treu, vedoucího prodeje traktorů na českém a slovenském trhu, tomu dosavadní zájem nasvědčuje. Na slovenský trh bylo v roce 2003 umístěno 69 traktorů, plán pro letošní rok je okolo 80 kusů.
Určitým handicapem Zetoru zatím je to, že nedokáže zemědělců nabídnout srovnatelné podmínky financování nákupu traktorů na stejné úrovni jako konkurence. V současné době Zetor nabízí prostřednictvím své prodejní sítě nákup traktorů s využitím výhodných leasingových podmínek u vybraných leasingových společností. Nicméně můžeme říct, že ceny traktorů jsou odpovídající jejich užitné hodnotě.

Major stále ve výrobě

Zetor v současnosti nabízí tři základní řady traktorů. Jednak je stále v nabídce nejjednodušší řada Major, která po provedených technických úpravách a to hlavně v motorové části je ve výrobě již přes dvacet let a přesto je o ni stále zájem. Jde o jednoduché traktory bez elektroniky a jejich základním plusem je velmi příznivá cena. Tyto traktory jsou nejčastěji vyráběny v provedení bez hnané přední nápravy a tam kde se na traktor nekladou vysoké nároky splní bez problému svůj úkol a to zejména při práci mimo pole. Proto jsou používány často v komunální sféře, při sklizni pícnin a nebo například pro autoškoly, protože mají prostornou kabinu kam se instruktor bez problému vejde. Je jen škoda, že u těchto traktorů již není montováno odpružení nehnaných kol přední nápravy, které bylo dříve jejich předností. Přestože výroba těchto traktorů již měla dávno skončit, díky zájmu zákazníků budou vyráběny ještě do roku 2005.

Místo Supra Proxima

Dalším traktorem v nabídce je řada Super, což jsou již traktory určené jak na pole tak na silnici. Výroba těchto traktorů bude končit v červnu tohoto roku a budou nahrazeny zcela novou řadou Proxima, která byly představena na letošním Techagru. Základní novinkou řady Proxima jsou motory, které jsou převzaty z větší řady Forterra a hlavním cílem, který výrobce při jejich výrobě sledoval byly emise. Původní motory z řady Super již nebylo možné naladit tak aby vyhověly přísným normám, takže bylo jednodušším řešením sáhnout po motorech z vyšší řady. Také proto dosud není v nabídce Proxima s nejnižším výkonem, která má být osazena tříválcovým motorem. Nové motory si vzaly všechny přednosti motorů z řady Forterra, jsou vybaveny turbodmychadly a mají vysokou zálohu točivého momentu (36 %). S ohledem na použití nových motorů, které je možné naladit na vyšší výkony bude v blízké době uveden na trh další model 9441 s výkonem okolo 90 koní a novou převodovkou určenou pro přenos vyššího výkonu. To je marketingově dobrý tah, protože se jistě najdou zákazníci, kteří chtějí jednodušší a levnější traktor než je Forterra a přitom požadují stroj s vyšším výkonem. Ne náhodou byl z původní řady Super prodáván nejvíce právě ten nejvýkonnější model (7341).
Přestože traktory Zetor Proxima mají nejvyšší pojezdovou rychlost 40 km/h jsou vybaveny mokrými lamelovým brzdami nejen na zadní ale i na přední nápravě. Proč, když jinak je brždění přední nápravy nutností až při rychlostech 50 km/h. Důvodem je to, že při brždění legislativa požaduje aby se pohon přední nápravy zapínal. To je ale možné jen pokud je zpínání elektrohydraulické, Zetor má však zapínání mechanické, takže problém vyřešil montáží nápravy Carraro v níž jsou již integrovány brzdy. Pro bezpečnost provozu žádná chyba a zemědělci si bržděnou přední nápravu pochvalují.
Nová Proxima se jeví jako dobrý traktor a své užitné vlastnosti za pořizovací cenu okolo 750 000 Kč (bez DPH, model 8441) nabízí více než odpovídající.

Forterra se rozšíří

Nejvyšší výkonovou řadou Zetoru je nyní Forterra u níž je poptávaný především model 11441, což je doposud nejvýkonnější motor, který Zetor vyrábí. Již několik let se přitom spekuluje s tím zda se objeví i nové traktory s výkonem do 160 k pro něž má Zetor údajně již několik let vyvinutý a odzkoušený nový šestiválcový motor. Podle slov předsedy představenstva Zetoru, ing. Vratislava Goje se na novou řadu traktorů můžeme těšit za dva roky. Nový motor by měl v nabídce být již dříve a to v řadě Forterra, která by tak mohla být rozšířena o traktor s výkonem něco málo přes 120 koní a v modelu 117 41 by nemusel být používán italský motor Same.

Luboš Stehno

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down