16.04.2004 | 07:04
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Nová jednodušší sklízecí mlátička

Po úspěšných modelech TX a CX, přichází nyní na trh sklízecí mlátičky New Holland řady CS. Jde o nástupce řady TX, tedy sklízecích mlátiček, kterých se u nás prodalo velké množství. Jak lze nové kombajny charakterizovat?

Nové stroje jsou jednodušší, s minimem elektroniky, a tím jsou i jednodušší na opravy. Pokud totiž stroj není „protkán“ elektronikou, lze na něm realizovat svépomocí řadu oprav bez nutné diagnostiky, kterou disponuje jen servis. Nicméně, jednoduchá mlátička ještě neznamená, že komfort obsluhy bude zákonitě na nízké úrovni. Kabina modelů CS pochází z „luxusní“ řady CX a základním rozdílem je to, že je zmenšená a neobsahuje ovládací monitor. Místo něj jsou jen sloupce svítivých diod a kontrolní svítilny. Ergonomie obsluhy je však stejně dobrá jako u modelů CX či TX.
Čtyři modely
Řada CS zahrnuje dvě mlátičky s pěti (CS 520 a CS 540) a dvě s šestiklávesovým vytřasadlem (CS 640 a CS 660). Mlátičky jsou osazeny přeplňovanými, šestiválcovými, vodou chlazenými motory s názvem firmy New Holland s chladičem stlačeného vzduchu a mechanickým vstřikovacím čerpadlem. Jejich jmenovité výkony dosahují 150, 175, 190 a 206 kW (204, 238, 258 a 281 koní). Zajímavým prvkem je vzduchový kompresor, neboť zapínání mláticího ústrojí, vyprazdňování, šikmého dopravníku a následně i žacího válu je řešeno elektropneumaticky. Proč ne elektrohydraulicky? Použití vzduchu je jednodušší, levnější, méně náchylné na poruchu a v případě úniku nedojde ke škodě. Má to i velké přínos pro obsluhu, protože na pravé straně kombajnu u vzduchojemu je přípojka pro tlakový vzduch. Zřejmě ne náhodou v blízkosti chladičů a vzduchového filtru, které jsou sice opatřeny na vstupu rotačním čističem, přesto se musejí, stejně jako u jiných strojů, čistit.
Pojezd stroje je hydrostatický, na hydromotor navazuje třístupňová mechanicky řazená sekvenční převodovka, za ní je diferenciál vybavený mechanicky ovládanou zubovou uzávěrkou. Z něj jsou vedeny poloosy do koncových převodů kol, na nichž jsou uloženy suché, kotoučové provozní brzdy se samostatným hydraulickým kruhem s náplní brzdové kapaliny.
Žací vál
Žací vál je v klasickém provedení. Žací lišta pracuje s frekvencí 1150 řezů za minutu a je vybavena šroubovanými žabkami. Průběžný vkládací šnek má průměr 660 mm a má vkládací prsty po celé své šířce a také přetěžovací kolíkovou spojku. Přiháněč je stavitelný ve čtyřech směrech a pohání ho řemenový převod.
Žací vál je stejný jako u modelů CX, má tudíž i tři režimy nastavení výšky strniště. Žací lišty se podle výkonu kombajnu dodávají se záběrem 3,66 až 7,32 m, na přání lze dodat sklopné nebo prodloužené děliče. Šikmý dopravník je vybaven čtyřmi řetězy a obousměrnou reverzací. Reverzuje se přes řemen pohonu, a to buďto elektromotorem (model 520) nebo hydromotorem (ostatní modely). Co se týče kukuřičných adaptérů, pro model 520 je připraven pětiřádek, další dva mohou mít pěti i sklopný šestiřádek a největší CS 660 zvládne i osmiřádek.
Mláticí a separační ústrojí
Mláticí ústrojí může být ve dvou provedeních. Jednak jako klasické dvoububnové (mláticí a odmítací buben), nebo, což bude standardním provedením pro ČR, ústrojí tříbubnové, které obsahuje navíc separační buben.
Mláticí buben má průměr 606 mm, osm mlatek a pochází z modelu TX. Mláticí ústrojí je vybaveno zajímavým prvkem, kterým je systém Opti Trash (patent firmy New Holland, na Agritechnice 2003 oceněn stříbrnou medailí). Jde o mechanické přestavení zadní části mláticího koše. Ten má úhel opásání 121° a je vybaven klasnňovacími plechy. Pokud se mlátí plodiny, které snadno uvolňují zrno a je žádoucí malé narušení slámy, pak lze poslední část koše odklopit dozadu, čímž se úhel opásání sníží na 82 °. Přestavení je jednoduché a ovládá se pákou na pravé straně sklízecí mlátičky. Mezera mezi bubnem a košem je stavitelná z kabiny, avšak nikoliv elektricky, ale mechanicky, otáčky mláticího bubnu (400 až 1140 n/min) se mění klasickým variátorem ovládaným elektrickým servomotorem. Rovněž lze měnit otáčky separačního bubnu, a to mezi 400/760 n/min přehozením řemenu pohonu na řemenicích s různým průměrem. Mechanicky lze nastavit i mezeru mezi separačním bubnem a košem (systém Multi trash), který je rovněž patentem firmy New Holland. Za separátorem navazuje pěti, nebo šestiklávesové vytřasadlo s (podle modelu). Má čtyři přepadávací stupně a dna kláves jsou uzavřená. Sklízecí mlátičky řady CS jsou standardně vybaveny drtičem slámy a na přání i rozmetačem plev.
Čistící ústrojí
Čistící ústrojí je složeno ze třech sít. Stupňovitou vynášecí deskou je hrubý omlat dopraven na předsíto a dále putuje na horní a spodní žaluziové síto. Horní síto může být vybaveno automatickým příčným vyrovnáváním při práci na svahu, a to do sklonu až 23 %. Vyrovnávání obstarává servomotor a pokud je instalováno, nepoužívá se předsíto. Aby byl materiál na síto správně směrován, současně s naklápěním síta se nastavují i děliče na vynášecí desce. Nevymlácené klásky jsou po spodním sítu dopraveny do kláskového dopravníku a dále zpět do mláticího bubnu.
Zásobník zrna je klasický pevný s objemem od 6300 do 7800 l, pouze u modelu CS 660 lze jeho objem zvětšit na 8800 l. Rychlost vyprazdňování činí 72 l/min. Odběr vzorků je možný kontrolním otvorem u schůdků do kabiny.
Kabina
Velmi komfortní kabina pochází z modelové řady CX a díky úzkým postranním sloupkům je z ní dobrý výhled. Všechny indikované veličiny se zobrazují na pravém úzkém sloupku kabiny, a to buď ve formě čísel na displeji (otáčky motoru, ventilátoru, mláticího bubnu atd.), nebo se údaje indikují pruhem svítivých diod (ztráty na sítech, či vytřasadlech, výška strniště, teplota motoru, stav paliva v nádrži, nastavení plechů drtiče). Pro ostatní údaje slouží kontrolní svítilny. Pojezdová páka je použita z mlátiček New Holland TX a obsahuje výškové i příčné ovládání žacího válu, nastavení výšky a otáček přiháněče a je zde i tlačítko pro vyklápění vyprazdňovacího dopravníku. K posunování přiháněče vpřed a vzad a stejně tak k vyprazdňování se používají tlačítka určená pro levou nohu.
V prostoru před pákou pojezdu jsou tlačítka pro nastavování otáček ventilátoru a mláticího bubnu, přepínač pro tři režimy nastavení žacího válu a potenciometr k nastavení výšky strniště a intenzity přítlaku žacího válu. Vpravo vedle pojezdové páky je zapínání mláticího ústrojí a šikmého dopravníku, tedy i žacího válu. Zcela vpravo u bočního skla kabiny je řadicí páka převodovky a páčka ručního plynu. Ovládání topení, manuální klimatizace a světel se nanachází vpravo ve střeše kabiny, vlevo je i poměrně prostorná schránka, která slouží jako lednička. Vlevo vedle sedačky je páka ruční brzdy a mechanické nastavení mezery mezi mláticím bubnem a košem.
Mlátičky New Holland CS reprezentují skupinu strojů s nižší výkonností. Dva větší modely již mají dostatečné výkony a jejich základní předností je jednoduchost v kombinaci s poměrně komfortní kabinou i ovládáním. Takže si své zákazníky jistě najdou.
Luboš Stehno

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down