16.03.2004 | 06:03
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Jak se jezdí s traktorem New Holland TM 190

Při prezentaci novinek koncernu CNH pořádané v loňském roce ve španělském Madridu se představila rozšířená řada traktorů New Holland TM s příslibem, že se tyto stroje rychle objeví i na našem trhu. Stalo se. Již zhruba za měsíc poté se s nimi naši zemědělci mohli seznámit. A stejně tak i my, když jsme se rozhodli jeden z nich vyzkoušet.

Dovozce ochotně souhlasil a vyhradil nám určitý den, ve kterém jsme si mohli zajezdit s jejich předváděcím traktorem New Holland TM 190. Traktor byl agregován s šestiradličným pluhem s podvozkem Kuhn Vari Manager a protože se oralo strniště po sklizni kukuřice, musel mít orební tělesa roztažena na plnou šířku záběru, tedy 50 cm. Takže jsme každou jízdou zpracovali pruh o záběru 3 m, do hloubky asi 25 cm, a to v těžké černozemní půdě u Hustopečí. 190 koní našeho traktoru s tím mělo co dělat, ale traktor si vedl statečně, a to, že jsme tuto zátěž dokázali zvládnout, spočívalo především ve dvou faktorech

Výborná převodovka i EHR
Tím prvním byla převodovka PowerCommand, která neustále mezi sebou řadila odpovídající převodové stupně. Během jedné minuty dokázal traktor přeřadit i desetkrát a to na pozemku, který nebyl příliš členitý a půdně celkem vyrovnaný. Automatika řazení přitom držela motor neustále v oblasti okolo maximálního výkonu (2000 až 2100 n/min), avšak při řazení dolů si dovolila pokles až k otáčkám 1700 n/min. Převýšení točivého momentu to dovoluje. Řazené převodové stupně se pohybovaly od 5 do 9, přičemž osmička s devítkou byly řazeny nejčastěji. Tomu odpovídala pojezdová rychlost okolo 6 km/h. Zkusili jsme traktoru rozšířit rozsah řazených převodových stupňů na nejvyšší desítku, ale tu už o s ohledem na zatížení zařadit nedokázal.
Druhým základním faktorem, který přispěl ke zvládnutí zátěže, byla dobře nastavená charakteristika EHR. Zelené diody neustále problikávaly, čímž nám signalizovaly přizvedávání ramen hydrauliky a občas se rozsvěcela i kontrolní žárovka radaru, to když se pluh odlehčoval při prokluzu větším než 15 %. Vše tedy pracovalo, jak má, a pokud by takovýto traktor, v této agregaci pracoval v zemědělském podniku, mohli bychom bez pochyb tvrdit, že naivestované miliony přinášely svůj užitek.
Obvykle píšeme o ne zcela vhodně volených soupravách traktoru a tažného prostředku, avšak v tomto případě tomu bylo naopak. Je známo, že větší hektarové výkonnosti se dosáhne při větším pracovním záběru a menší pojezdové rychlosti, než když je záběr malý a rychlost vysoká. A při orbě, kde se s ohledem na kvalitu nelze pohybovat v širokém rychlostním rozpětí, je 6 km/h dostačující.

Dojmy z kabiny
S ovládacími prvky traktoru můžeme vyjádřit spokojenost. Pochvalu zaslouží zejména páčka reverzace, která je dostatečně dlouhá, takže ovládání je snadné, aniž by se musely příliš natahovat prsty ruky položené na volantu. Také rozjezdy při reverzaci jsou plynulé. Ovládání TBZ i vnějších okruhů hydrauliky je klasikou. Důležitá je přitom optická kontrola funkce, která usnadňuje nastavení. Přehledné je schéma pro zapínání světlometů i ovládání uzávěrek diferenciálu a pohonu přední nápravy. A přehledně je řešeno i ovládání EHR.
S polohovatelným volantem i vzduchem odpruženou sedačkou (stavitelná vertikálně i horizontálně včetně bederní opěrky) jsme byly rovněž spokojeni. Dobrý výhled za kabiny je devizou všech moderních traktorů a platí to i novém TMku. Zde jsme ocenili i výhled vzad daný teleskopickými zrcátky, takže jsme mohli vidět bez otáčení v sedačce celý pluh.
Přístrojová deska je dobře řešená a digitální ukazatele čitelné i pokud do kabiny svítí sluníčko. ne zcela ideální je pouze kombinovaný ukazatel stavu paliva, teploty chladící kapaliny a tlaku motorového oleje. Ukazatel nemá stupnice, takže se zobrazované veličiny musejí odhadovat. V kritických stavech, kdy hodnoty vybočují z normálu jsou však všechny tři údaje navíc signalizovány kontrolními žárovkami. Mimoto se při kritických stavech na hlavním displeji objeví nápis STOP a v činnost se uvede i akustická signalizace.

Souvraťový systém HTS
Práce s pluhem neskýtala větší využití pro souvraťový systém HTS, protože při ní jsme mohli využít jen snížení otáček motoru a zvedání a spouštění zadního TBZ. Navolit řazení v tomto případě většího významu nemá, protože převodovka si automaticky zařadí podle zátěže odpovídající převodový stupeň, to znamená, že při ubrání plynu a snížení otáček motoru si zařadí dolů a naopak. Mimoto si může odřadit i v režimu GoTo, při zvednutí zadního TBZ.
Také změna otáček motoru nemusí být realizovaná systémem HTS a lze využít tlačítko konstantních otáček v opačném smyslu, než pro který je určeno. To znamená, že se nastaví například 1000 n/min a tyto otáčky se pak používají jako konstantní pro otáčení.
A tak jen pro zvedání a spouštění zadního TBZ nemá smysl HTS používat, protože je lhostejno, zda jej spustíte stiskem tlačítka HTS, nebo tlačítka pro ovládání zadních ramen hydrauliky.
Pro naše podmínky tedy HTS uplatnění nenašel, ale jiná situace může být v případě ovládaných vnějších hydraulických okruhů. Pak již bude výhodné si naprogramovat například určité otáčky motoru a přeřazení o určitý počet převodových stupňů, protože pak se při dojezdu na souvrať od aktivace tlačítka HTS ujede vždy přibližně stejná dráha a volbou vhodné časové prodlevy lze trefit okamžik kdy se po zvednutí přední části pluhu na ramenech hydrauliky má zvednout i zadní část pluhu na opěrném kole či podvozku. A stejně tak lze HTS použít při najíždění do brázdy. K systému HTS ještě několik postřehů. Jeho nastavení je snadné, takže uživatelé nebudou mít problémy, také proto se výrobce zarytě brání termínu programování úkonů a místo něj používá slovo nahrávání do paměti. Abyste si však HTS optimálně nastavili, musíte mít potřebnou zručnost v ovládání tak, abyste si jednotlivé úkony byli schopní nahrát v požadovaném časovém sledu. Takže je třeba mít nejprve zažité ovládání, potom si nastavit HTS a pak budete spokojeni.

Při vysokém výkonu neplýtvá palivem
New Holland TM 190 je bezpochyby dobrým traktorem, který své uživatele uspokojí. Ovládáním i údržbou se nijak výrazně neliší od svých konkurentů. Jeho přednosti by měly být ukryty především v produktivitě práce, k níž by měl přispět jak systém navyšování výkonu motoru Power Management, tak zejména automatické řazení.
Převodovka Power Command se nám velmi líbila a musíme konstatovat, že díky snímání zatížení motoru je automatika řazení perfektní a dá se říci, že tato převodovka je něco mezi klasickým PowerShiftem a Vario převodovkou. Takže zejména pro těžké polní práce ji lze vřele doporučit, protože dokáže z traktoru dostat jak maximum výkonu, tak zbytečně neplýtvat palivem.

Luboš Stehno
Miroslav Mikulič

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down