Tradiční dny otevřených dveří s netradičním programem uspořádala v únoru společnost Pekass Milovice. Pro návštěvníky byla přichystána nejen jako každoročně technika skoro dvaceti značek, ale letos poprvé i odborné přednášky včetně vepřových hodů. Proto není divu, že milovické středisko praskalo ve švech.
Během dopoledne byly na pořadu dvě přednášky týkající se představení nových modelů traktorů John Deere řady 7020 a financování nákupu zemědělské techniky s pomocí dotací z Evropské unie, odpoledne pak bylo věnované secímu stroji Farmet Excelent, o němž jsme informovali již v Zemědělci č. 9.
Dva miliony dolarů denně
S novou řadou traktorů 7020 seznámil přítomné Ing. Miroslav Švingr, který má ve společnosti Pekass na starosti techniku John Deere. Hned v úvodu uvedl, že i když je tato řada traktorů známá ve světě od konce minulého roku, v České republice bude oficiálně představena na veletrhu Techagro. „Nejprodávanější traktory sedmitisícové řady o výkonu motoru kolem 200 koní byly vždy synonymem velké spolehlivosti, a proto jejich modernizaci nechtěl John Deere ponechat náhodě,“ vysvětlil účastníkům Ing. Švingr. „Dnes přichází s totálně inovovanými modely řady 7020 nabitými nejmodernějšími technologiemi, které využívají nejlepší prvky z nižších modelových řad, ale i nejvyšší osmitisícové třídy.“
Pod tíhou celosvětové konkurence nastartoval John Deere v roce 2001 v Seville obrovský inovační proces všech kategorií strojů, které vyrábí pro Evropu. Hned v prvním roce uvedl na trh 62 výrobků se zcela novým technicky řešením, což se zákonitě promítlo v nárůstu prodeje. V roce 1992 se v Manheimu vyrobilo 2,5 tisíce traktorů třídy 6000, v roce 2003 to bylo již 38 tisíc traktorů. Loňský obrat společnosti John Deere přesáhl 15 miliard dolarů, přitom stroje pro zemědělství se na něm podílely 48 %, 20 % představovala zahradní a komunální technika, 16 % stavební stroje a zbytek zaujaly finanční transakce. Tento obrovský celosvětový potenciál umožňuje společnosti John Deere vkládat denně do výzkumu a vývoje dva miliony dolarů, což se zákonitě odráží v kvalitě výrobků. Proto také John Deere jako jediný poskytuje na své stroje čtyřletou záruku.
Tři možnosti výkonu
Všechny tři modely nové řady jsou výkonnější o 15 až 25 %. Model 7720 má jmenovitý výkon 170 koní (125 kW), maximální výkon 182 koní (124 kW) a maximální výkon v transportním režimu, který se aktivuje automaticky, pokud je rychlost vyšší než 15 km/h, nebo když se odebírá výkon z vývodového hřídele, je 197 koní (145 kW). Model 7820 má výkon motoru v tom samém pořadí 185 koní (136 kW), 197 koní (145 kW) a 214 koní (157 kW). Vlajkovou lodí této třídy je model 7920, který svým maximálním výkonem „přeskočil“ nejmenší model řady 8000. Výkon jeho motoru v již zmíněném pořadí je 200 koní (147 kW), 215 koní (158 kW) a 234 koní (172 kW).
Tím však inovace nekončí. Z hlediska přenosu výkonu na podložku mají velký vliv pneumatiky, které se zvětšily o 8 %, což přispělo k větší univerzálnosti: traktory lze plně využívat jak v dopravě, tak pro těžké polní práce. Modely 7020 mají o 34 % větší zvedací sílu zadního tříbodového závěsu a hodnota tohoto ukazatele činí až 9177 kg (u původní řady byla o tunu menší). U nové řady je i vyšší výkon hydrauliky o 20 %, neboť traktory jsou vybaveny čerpadlem, které dává 120 l za minutu (u řady 7010 jen 100 litrů). Tomu byla přizpůsobená také celková konstrukce, rozvor náprav se zvětšil o 2 % a dnes má hodnotu 2860 mm. Velký traktor s velkým motorem potřebuje pro svoje stoprocentní využití dostatek paliva, a proto byla zvětšena kapacita nádrže zhruba o 13 % na 390 litrů. Dále se zmenšil poloměr otáčení o 23 %, což značně přispívá k lepší obratnosti. O 60 procent je i vyšší výkon osvětlení, takže lze traktor bez problémů využívat ve dvou nebo třech směnách. K lepšímu komfortu obsluhy přispívá i větší kabina, která je totožná s osmitisícovou řadou.
Dva druhy motorů
Traktory nové řady 7020 využívají motory John Deere Power Tech, první dva o objemu 6,8 l, nejsilnější model 7920 pak motor o objemu 8,1 l, který se nachází také u traktorů řady 8020. „Tyto motory se vyznačují nejlepšími parametry, které lze v zemědělství využít,“ tvrdí M. Švingr. „Jde o maximální výkon ve vztahu k minimální měrné spotřebě a velkou zálohu točivého momentu. V neposlední řadě tyto motory splňují nejpřísnější ekologické normy Tier II.“
„Už od loňského roku, kdy přišla na trh nová šestitisícová řada, začal John Deere používat ve svých motorech to, co bylo ještě nedávno naprostou novinkou v automobilovém průmyslu –nejnovější technologii vstřikování paliva common rail. Tato plně elektronicky řízená vysokotlaká jednotka zásobuje každý ze vstřikovačů palivem pod vysokým, přesným a stálým tlakem. Motor má tak hospodárnou spotřebu paliva nezávislou na otáčkách a zatížení – měrná spotřeba se nemění, ale výkon roste. Snižuje se rovněž jeho hlučnost. Konkurence dodává motory s tímto systém do nejsilnějších řad, John Deere je montuje i do traktorů od výkonu sto koní,“ dodává ing. Švingr.
Čtyři rozdílné převodovky
V této výkonové třídě nabízí John Deere tři rozdílné převodovky včetně modernizované vlastní převodovky s plynulým převodem AutoPowr, která automaticky přizpůsobuje otáčky motoru požadavkům na pojezdovou rychlost. Nové modely mohou jet na poli i v dopravě rychlostí až 50 km za hodinu, nebo také jen 50 m za hodinu. Převratná převodovka se samostatně dorozumívá přímo s motorem nejméně stokrát za sekundu a okamžitě reaguje na měnící se zatížení a polní podmínky. V nových traktorech lze využít jednak převodovku AutoQuad Plus, s kterou lze řadit buď manuálně nebo automaticky v předvoleném rozsahu. Pro těžké práce vyžadující plný výkon motoru lze zvolit režim Auto Mode, naopak režim Eco Mode je vhodný pro lehčí práce, spoří palivo a pracuje s nižší hladinou hluku. Druhá převodovka PowrQuad Plus nabízí dvacet rychlostí pro jízdu vpřed a dvacet rychlostí pro jízdu vzad ideálně rozvržených do pěti rozsahů.
„Nová převodovka se vyznačuje velkou jednoduchostí, dokonalostí a provozní schopností,“ tvrdí Miroslav Švingr. „Naši technici ji budou schopni kdykoliv opravit, aniž by ji museli, tak jako konkurence, posílat do výrobního závodu. Jsem ale přesvědčen o tom, že k případným závadám bude docházet minimálně.“
Až sedm vnějších okruhů hydrauliky
Z řady 8020 byla převzata i rámová konstrukce, jejíž využití dovoluje traktoru mnohem větší zatížení, ať již na předním nebo zadním tříbodovém závěsu a lepší tahové vlastnosti. Rám nové sedmitisícové třídy je také speciálně přizpůsoben menšímu rejdu předních kol, což má vliv na lepší obratnost a menší poloměr otáčení. Ve standardní výbavě traktorů je přední náprava TLS II s nepřetržitým aktivním hydropneumatickým odpružením, které přenáší na podložku více výkonu. Traktory mohou mít až sedm elektrohydraulicky ovládaných vnějších hydraulických okruhů.
Z třídy 8020 byla převzatá i nová kabina Command View s pneumatickou nebo aktivní sedačkou a automatickou klimatizací. K základní výbavě traktorů s převodovkou
AutoPowr patří ovládání CommandARM, dotykové ovládání hydrauliky Touchset či informační a seřizovací systém CommandCenter. Do standardního vybavení patří i Implement Management Systém (IMS), kterým lze jednoduše naprogramovat sled až dvanácti stále se opakujících funkcí, jež pak např. na souvrati přepíná obsluha stiskem jediného tlačítka. Třešničkou na dortu je systém družicové navigace AutoTrac. John Deere uzavřel podle Ing. Švingra dlouhodobou smlouvu s NASA, a proto má jeden z nejpřesnějších naváděcích systémů na světě.