Traktory jsou vždy v popředí zájmu zemědělců, protože tím, čím dříve byly pro sedláka koně, jsou nyní traktory. Jde zkrátka o stroje, bez nichž se zemědělec neobejde a je lhostejno, jakému druhu zemědělské činnosti se věnuje. Výrobci traktorů jsou si potenciálně velkých prodejů vědomi, a také proto je na traktorovém trhu ohromná konkurence a všichni se předhánějí, aby co nejvíce inovovali.
Potvrdila to i loňská Agritechnica, na níž si jen málokdo z „traktorářů“ dovolil chybět. Bohužel, náš Zetor tentokrát nevystavoval. A byla to škoda, protože v pavilonu českých vystavovatelů se na něj němečtí zemědělci často ptali. Pojďme ale k těm, kteří se na Agritechnice objevili.
Landini
Tato firma představila základní novinku v sortimentu již v na počátku roku 2003 a jistě víte, že šlo zejména o novou řadu Vision, což jsou tři modely traktorů s výkonem 80 až 100 k. Traktory jsou osazeny čtyřválcovými motory Perkins, vybaveny suchou či mokrou spojkou pojezdu a mechanickou pětistupňovou převodovkou doplněnou čtyřmi rychlostními rozsahy. Verze Top má navíc dvoustupňový násobič točivého momentu a díky mechanickému reverzoru tak disponuje 40 rychlostními stupni pro jízdu vpřed a stejným počtem pro jízdu vzad.
Traktory Vision mají dobrou obratnost, menší rozměry a jsou tudíž vhodné pro práci s čelním nakladačem. Druhou novinku, traktory Starland, není jistě nutné představovat a jde o vítaný doplněk, který rozšířil sortiment značky Landini v oblasti s výkonem nad 200 k.
Mc Cormick
Mnohem více novinek bylo v sousedící expozici firmy Mc Cormick. Pro naše zemědělce budou jistě zajímavé dva modely MC Power Six se šestiválcovými motory, které rozšiřují řadu MC. Ta dříve zahrnovala pouze traktory se čtyřválcovými motory Perkins a končila na výkonu 115 k. Dva nové modely rozšiřují řadu až k výkonu 135 k. Všechny výhody malých traktorů řady MC tak zůstávají zachovány, základním rozdílem je vyšší výkon a to nejen motoru, ale i hydraulického systému a náročný zákazník může mít místo klasické převodovky i převodovku Speed Sequencer, která je jinak k mání jen u větší řady MTX.
Expozici McCormicku, ale vévodily jiné traktory a sice řada ZTX. Tyto stroje, které svým výkonem atakují hranici 300 k, se objeví co nevidět jistě i na našem trhu a tak vás s nimi seznámíme podrobněji v některém z příštích článků.
Ale nejen traktory, ale i dva nové motory byly představeny v expozici McCormick. Jde jednak o inovované čtyřválcové Perkinsy se zdvihovým objemem 4,4 l, ale zajímavé budou zejména modely Mc Cormick BetaPower což jsou šestiválce se zdvihovým objemem 6,7 l, 24ventilovou technikou a vstřikováním paliva Common Rail.
John Deere
Základní novinou na Agritechnice představenou firmou John Deere byla bezesporu nová řada 7020. Původní řada 7010 byla vyráběna dlouho beze změn a nebyl k tomu vážný důvod, protože se jednalo o dobře provedené a spolehlivé traktory, nicméně již byl čas na změnu. Na první pohled je patrné odkud přišla a traktory řady 7020 mají obdobný vnější design jako řada 8020. Na rozdíl od této větší řady jejíž traktory jsou typické polní tahače, nabízí řada 7020 traktory univerzální, tedy vhodné jak pro dopravu tak po řádném dotížení i na pole.
Nová řady obsahuje nyní místo dvou traktorů, traktory tři. První dva (modely 7720 a 7820) mají motory se zdvihovým objemem 6,8 l a jmenovitým výkonem 170 a 185 k (125 a 136 kW). Model 7920 má motor pocházející z řady 8020, jeho zdvihový objem činí 8,1 l a jmenovitý výkon 200 k (147 kW). Všechny motory mají čtyřventilovou techniku, vstřikování paliva Common Rail a systém pro navýšení výkonu. Výrobce jej označuje jako Transport Boost a je aktivní při pojezdové rychlosti nad 15 km/h. Navýšení výkonu činí 15 až 20 k (podle modelu). Nejvýkonnější model 7920 má standardně pouze plynulou převodovku Auto Powr, dva menší mhou mít rovněž AutoPowr, nebo PowerQuad plus či AutoQuad plus.
Mezi další traktorové novinky JD můžeme zařadit řadu malých traktorů 5015, či inovace v řadě 6020 o nichž jsme již opsali.
Fendt
Tak jako u firmy John Deere čekala dlouho na inovaci řada 7010, podobné to bylo i u firmy Fendt a řady 700. Nicméně i tato řada byla již inovována a základní změna je samozřejmě na motoru. Ten měl původně mechanicky ovládané vstřikovací čerpadlo, nyní je systém vstřikování elektronický. Pokud si ale budete myslet, že to automaticky znamená, že nové sedmistovky budou vybaveny systémem TMS, který optimalizuje výkon a otáčky motoru s ohledem na udržení nastavené pojezdové rychlosti, není tomu tak. TMS bude jen jako výbava na přání. Nicméně ten kdo si jej pořídí získá všechny vymoženosti, které nabízí třeba větší řada 800, kde je TMS standardně. Může tedy volit mezi režimem jízdy s ovládáním rychlosti pomocí joysticku, či plynového pedálu, který je pak pedálem pojezdovým, může využít funkci Stop and Go, tedy krátkodobé zastavení a opětný rozjezd traktoru, či aktivní klidovou regulaci, při níž je traktor udržován po zastavení v klidové poloze, prostřednictvím brzdné síly hydrostatu převodovky.
Obdobně jako u řady 800 je i u nové řady 700 souvraťový systém Teach In s největšími možnostmi kombinací jednotlivých úkonů a k nim přiřazených závislostí (dráha, čas poloha ramen hydrauliky). Inovací doznal i ovládací panel Variotronic a v souladu se zvyšováním výkonu byl u největšího modelu 716 zvýšen jmenovitý výkon motoru na 175 k (129 kW). U všech ostatních pak vzrostla zvedací síla TBZ i výkon čerpadla hydrauliky.
Lindner
Traktory Lindner jsou nejvíce poptávány na pro ně domácím, tedy rakouském trhu. Nicméně od loňského roku jsou dováženy i k nám. 73 až 99 k výkonu motorů nabízí řada Geotrac, která zahrnuje čtyři modely, malých traktorů s mechanicky ovládanými převodovkami s dvoustupňovým násobičem točivého momentu. Zajímavostí je vývodový hřídel se čtyřmi režimy otáček (540, 540E, 1000 a 1000E) a novinkou je přepracovaný hydraulický systém. Hydrogenerátor má výkon až 75 l/min, provozní tlak činí 17,5 MPa a zvedací síla až 49 kN (platí pro Geotrac 103).
Traktory Lindner Geotrac nacházejí uplatnění zejména v horských oblastech, na něž je tato značka specialistou, samozřejmostí je ale i klasické polní využití či doprava.
Massey Ferguson
Tento významný výrobce traktorů již dlouhou dobu nepředstavil žádnou novinku a tak rok 2003 na ně byl bohatý. O nové řadě 6200 jsme již naše čtenáře informovali a stejně tak jsme přinesli informace i o řadě 7200. Ta druhá jmenovaná bude pro zemědělce jistě velmi zajímavá, protože se jedná o první MF s plynulou převodovkou. Plynulá převodovka nabízí tři režimy jízdy, jednak můžete zrychlovat a zpomalovat pomocí páčky PowerControl umístěné vlevo pod volantem, dále lze využít joystick v loketní opěrce a nebo můžete přepnout funkci akceleračního pedálu na pedál pojezdový. Pak dochází ke komunikaci mezi řízením převodovky a motoru čímž lze zvolit různou charakteristiku jízdy. Mimoto lze nastavit pokles otáček motoru při němž bude docházet ke snižování pojezdové rychlosti a to v rozsahu od 5 do 40 %. Malý pokles otáček je výhodný pro práce s vývodovým hřídelem kdy je třeba udržet otáčky motoru a tím i vývodového hřídele pokud možno konstantní. 40% pokles otáček najde uplatnění v dopravě, kdy je možné motor krátkodobě „přidusit“ pro překonání terénních nerovností. Převodovka má dva rychlostní rozsahy (0 až 28 a 0 až 50 km/h).
Co se týče dalších zajímavostí na nových traktorech, můžeme zmínit koncept hydropneumatického odpružení kabiny, která je mimochodem velmi dobře odhlučněná. 71 dB je špičková hodnota.
Žhavou novinkou na Agritechnice byla ale nová řada traktorů 5400 s motory s výkonem od 75 do 120 k. Tyto traktory mohli návštěvníci vidět opravdu poprvé.
Valtra
Firma Valtra patří nyní pod nadnárodní koncern Agco a postupně inovuje všechny své řady traktorů. Na Agritechnice měla premiéru série C s výkony motorů od 90 do 150 k (model C 120 je vybaven Eco Power motorem s jmenovitými otáčkami 1800 n/min), které výrobce prezentuje jako specialisty pro živočišnou výrobu. Traktory mají malé rozměry, velmi dobrou obratnost a díly rozložení hmotnosti na nápravy v poměru 40/60 % jsou vhodné pro agregaci s čelním nakladačem. Z tohoto důvodu mohou být vybaveny také kapalinovou turbospojkou, kdy je rozjezd závislý na otáčkách motoru a pak je jejich ovládání stejné jako u klasického teleskopického manipulátoru. Převodovka s reverzací pod zatížením a třístupňovým násobičem točivého momentu je stejná jako ve větší řadě T.
Také v kabině je znát příprava na čelní nakladače. Jde o střešní okno, či loketní opěrku s křížovou pákou, která je ideální pro jeho ovládání. Snad jen plně elektronické a velmi komfortní ovládání všech hydraulických okruhů je pro traktor tohoto určení zbytečné a promítne se samozřejmě do pořizovací ceny.
Claas
Významnou změnou loňského roku bylo také odkoupení výroby traktorů Renault Agriculture, které jsou nyní pod firmou Claas. O těchto traktorech jsme podrobně informovali v Zemědělci o několik čísel zpět, takže je nebudeme podrobně probírat. Můžeme proto jen zmínit, že sortiment traktorů je velmi široký od 70 do 250 koní výkonu a i když jsou nyní pod logem Claas, modelové řady zůstaly beze změn a stejně tak jejich označení.
Také na Agritechnice byla zelených traktorů záplava i když ne všechny byly již v zelené barvě a zejména menší modely měly ještě klasickou žlutou barvu značky Renault.
Case IH, Steyr
Expozice obou těchto značek byla společná a velmi rozsáhlá. Nejzajímavějšími exponáty přitom byly bezesporu nové traktory řady MXU, které v barvách firmy Steyr nesou označení Profi. Zajímavé jsou jejich motory u nichž výrobce používá systém vstřikování Common Rail a dosahují výkony od 100 do 135 k. Motory pracují s děleným vstřikem paliva, takže jejich chod je měkký a příznivé jsou i emise. Motory mají dvojí výkonovou křivku, navýšení výkonu je realizováno při zapnutém a zatíženém vývodovém hřídeli a je značné – dosahuje až 26 k. Nové traktory mají automatické řazení převzaté z větších traktorů MXM, kdy se vyhodnocuje točivý monet na setrvačníku motoru a podle něj se odvíjí okamžik pro řazení dolů, podle otáček motoru se řadí nahoru. Systém řazení traktorů MXU je navíc vylepšen o možnost nastavit pokles otáček při němž traktor začne sám řadit.
Kabina traktorů je velmi dobře provedena a najdeme v ní takové zajímavosti jako souvraťový systém, či elektronicky ovládané okruhy hydrauliky (ty ale jen ve výbavě na přání).
Další novinkou Agritechniky, kterou jsem ale viděli již i v ČR, byla inovovaná řada traktorů Case IH CVX (Steyr CVT), která mimo nového modelu s výkonem 190 k zahrnuje i celu řadu dílčích zlepšení přispívajících ke zvýšení komfortu obsluhy i ekonomiky provozu. Novinkou byly i malé traktory Case IH JXC.
New Holland
Nápis novinka na mělo na kabině hned několik traktorů New Holland. Zastavíme se u toho nejmenšího, který byl vybaven přední nápravou SuperSteer s velkým úhlem natočení kol (až 76 °;), která je pro sadařské a viniční traktory žádaná a umožňuje tak najíždění z jednoho řádku do druhého bez nutnosti manévrování.
Vystavený traktor byl nejsilnější zástupce řady TN-SA s tříválcovým přeplňovaným motorem o výkonu 76 k. Traktor je vybaven převodovkou se 32 rychlostními stupni vpřed 16 vzad, reverzací pod zatížením, automatickým zapínáním pohonu přední nápravy a elektrohydraulickým zapínáním vývodového hřídele. Standardem jsou čtyři vnější okruhy hydrauliky s elektronickým ovládáním a výkonným čerpadlem 64 l/min.
Standardem je klimatizace a účinnou filtraci vnějšího vzduchu při aplikaci pesticidů obstarává uhlíkový filtr.
Same
Největším tahákem firmy Same byly nová řada Helios, na níž plynule navazuje řada Iron. Zatímco traktory Iron vycházejí z řady Rubin, technicky se od ní liší v podstatě jen jinými motory (nyní šestiválce Deutz) , řada Helios je zcela nová. Obsahuje čtyři traktory s výkonem od 125 do 163 k s elektronickou regulací motoru a systémem navyšování výkonu. Ten je v činnosti při pojezdové rychlosti nad 15 km/h a nebo při zapnutém, a zatíženém vývodovém hřídeli. Navýšení činí od 7 do 13 k (podle modelu).
Převodovka je šestistupňová, dolpněná čytř mi stupni pod zatížením a též plazivými rychlostmi. Celkem je tak možno na traktoru řadit 40 stupňů pro jízdu vpřed a ti vzad. Traktory ve 40 km/h verzi jsou vybaveny rychloběhem, kdy při zařazeném nejvyšším stupni jsou při pojezdové rychlosti 40 km/h otáčky motoru 1840 n/min (vyšší být nemohou, to zabezpečí elektronika). Pokud při těchto snížených otáčkách výkon nestačí, je možné zařadit o stupeň níže a pak je 40 km/h dosaženo při otáčkách motoru blízkých jmenovitým.
Pohon přední nápravy i uzávěrky diferenciálu je možné provozovat v automatickém režimu (podle úhlu natočení předních kol), zadní tříbodový závěs má v této třídě vysokou nosnost (92 kN), vysoký výkon (120 l/min) má i hydraulické čerpadlo s regulací Load Sensing a vývodový hřídel je možné provozovat ve čtyřech režimech otáček.
Deutz Fahr
V sousedství firmy Same byla tradičně firma Deutz Fahr, která přichází na trh s novou výkonnou řadou Agrotron zahrnující traktory s jmenovitým výkonem 198 až 250 k. Základní inovací je automatická převodovka od firmy ZF zahrnující šest rychlostních stupňů, které se neřadí manuálně ale tlačítkem na páce a čtyři stupně pod zatížením, které se ovládají výkyvným joystickem převzatým z řady TTV. Sériově se montují i plazivé rychlosti, takže k dispozici je 40 rychlostních stupňů vpřed i vzad a také u těchto traktorů lze 40 km/h rychlost dosáhnout při snížených otáčkách motoru (1800 n/min).
Převodovka disponuje automatickým řazením čtyř stupňů pod zátěží, která funguje tak, motor je udržován v oblasti maximálního výkonu, dále je zde volba vhodného stupně pod zátěží při zařazení v hlavní převodovce, což má význam zejména v dopravě.
Dva nejvýkonnější modely jsou vybaveny turbospojkou pro plynulý rozjezd. Hydrogenerátor má průtok 120 l/min oleje a náplň hydrauliky je oddělená od převodovky. S ohledem na výkon motoru mají traktory i patřičně výkonný TBZ, který lze zatížit hmotností až 10500 kg.
Zajímavou novinkou v kabině je informační systém Afis dovolující výměnu dat mezi traktorem a připojeným nářadím (s odpovídajícím vybavením).
JCB Fastrac
Vývoj se nezastavuje a tak na Agritechnice byly představeny i dva zbrusu nové Fastracy. První z nich, model 2140 se svým jmenovitým výkonem motoru 113 kW (155 k) doplňuje řadu 2100. Druhý Fastrac 3170 má výkon 127 kW (173 k) a rozšiřuje řadu 3000. Oba traktory jsou charakteristické novým designem, šestiválcovými motory Cummins a přestože na technické informace je výrobce zatím skoupý dají se předpokládat obdobné inovační kroky jaké postihly řadu 2100 a 3000.
Traktory Fastrac platí v dopravě za jedinečné stroje a tato výsada jim právem zůstane. Ale také na poli mohou svůj výkon dobře uplatnit, ať již jako zemědělský nosič nebo tahač kombinací či závěsného nářadí. Jejich efektivnějšímu využití přispívá i moderní aplikace elektroniky.
Na začátku jsme zmínili, že konkurence na traktorovém trhu je značná. Takže jakmile jeden rok někdo přijde s novinkou, druhý rok na to většina výrobců reaguje a zařadí ji také do svého sortimentu. Příkladem může být použití plynulých převodovek, které již nyní nabízí většina výrobců, nebo současné tři hity, kterými je navyšování výkonu, vstřikování Common Rail, či ekonomické otáčky motoru při 40 km/h pojezdové rychlosti.