Brněnský Zetor patří od 1. července loňského roku slovenské společnosti HTC Holding, která orientuje svou působnost do širokého spektra strojírenské výroby a na Slovensku patří mezi přední výrobce strojírenské techniky. S převzetím Zetoru pod nového vlastníka souvisela řada restrukturalizačních opatření, jejichž cíl byl jasný – zefektivnění výroby.
Snížen byl počet zaměstnanců, snížila se spotřeba energie, zvýšila se produktivita práce. Jak jsme se dozvěděli z úst předsedy představenstva Zetoru Ing. Vratislava Goje, cíl celkového zefektivnění se zatím daří realizovat velmi dobře: V prvním pololetí tohoto roku Zetor vykázal zisk 52,5 mil. Kč při prodeji 2572 traktorů.
Pro srovnání, za první půlrok loňského roku brněnská společnost vykázala naopak ztrátu 188 mil. Kč v hospodaření, tj. bez vlivu soudního vyrovnání (za celý rok ztráta bez vlivu soudního vyrovnání činila 229,2 mil Kč).
Nyní je Zetor podnikem konsolidovaným se 2100 zaměstnanci včetně zaměstnanců svých sedmi dceřiných společností. V mateřské společnosti Zetor, a. s., je asi 1200 zaměstnanců. Plánovaný počet vyrobených Zetorů v tomto roce je na úrovni 5 tis. traktorů, přičemž jejich produkce je již tradičně orientována z 96 % na export zejména do tradičních odbytišť Polska, USA, Irska, Velká Británie, Slovinska, Chorvatska, Maďarska, Brazílie, Holandska atd. Celkově byly v roce 2002 traktory Zetor exportovány do 28 zemí pěti kontinentů světa.
Výroba zetorů poroste
Předpokladá se, že výroba traktorů nadále proste a v průběhu několika let by se měla dostat až na úroveň 10 tisíc traktorů ročně, což je podle slov předsedy představenstva Zetoru reálné číslo korespondující s odbytovými možnostmi zejména na světových trzích.
Současný sortiment zetorů je orientován do tří řad. Jednak se stále ještě vyrábí nejjednodušší a také nejlevnější řada Major, dále je to komfortnější řada Super a pak výkonnější řada Forterra (do 117 k).
Koncem roku budou představeny dvě novinky a sice inovované řady modelu Super a Forterra, které nyní budou představiteli JŘL (jednotná řada lehká) a JŘS (jednotná řada střední), čímž nahradí původní označení UŘ I a UŘ III. Hlavní změnou JŘL budou vylepšené motory, které budou splňovat emisní limit Euro II, ale změn bude podstatně více a výrobce tyto traktory představí veřejnosti počátkem příštího roku.
Dodávky strojních dílů
Současná výroba Zetoru však není omezena jen na traktory, ale tato firma dodává i některé strojní díly pro jiné výrobce, protože její kapacitní možnosti jsou značné. V současnosti dceřiná společnost Zetor Slévárna vyrábí odlitky ze šedé litiny, do koce roku by měla být spuštěna výroba tvárné litiny, dále podnik provozuje na velmi dobré úrovni kovárnu, spolupracuje s výrobci ložisek (výroba výkovků, kroužků), vyrábí kvalitní ozubení a slévárenské odlitky, jež jsou i částečně opracovávány, což je odběrateli v současné době stále více požadováno.
Lepší možnosti financování zákazníkům
Současný stav v Zetoru se po minulých velmi problematických letech stabilizoval a dá se tedy předpokládat úspěšný rozvoj v letech příštích. Uvidíme proto, jak tento tradiční výrobce traktorů uspěje na trhu v konkurenci, která se rok od roku zvyšuje. Současným handicapem Zetoru je totiž například ne zcela uspokojivý systém financování konečnému odběrateli, které je omezeno na formu dotovaného leasingu výrobcem prostřednictvím ČSOB Leasing a S Morava leasing. V nejbližší době by se však i tento nedostatek měl odstranit a zákazníkům budou nabízeny mnohem širší možnosti financování, připravované na míru podle potřeb a možností zákazníků.