Soutěže traktorů začínají mít na našich předváděcích akcích své pevné místo. Jsme tomu rádi, protože baví jak nás, tak především diváky, kteří se mohou podívat na zápolení konkurenčních značek. Letos v Bohuslavicích na Dni Zemědělce jich přišlo opravdu hodně a se zájmem sledovali, jak se traktory vypořádají s tažením soupravy naloženého nákladního automobilu a přívěsu o celkové hmotnosti necelých 35 tun.
Zdá se, že soutěž baví i dovozce, kteří se jí zúčastnili v hojném počtu, a tak jsme mohli vidět v hlavním závodě šest traktorů a jeden mimo soutěž. Proč jeden mimo soutěž? Protože jsme počet soutěžících strojů omezili na dva traktory od každé značky a stroje Case IH by jinak byly tři. V hlavní soutěži jel proto MX 210 Magnum a CVX 1190, což byly traktory které přihlásil dovozce, firma Agri CS. Mimo soutěž jel Case IH CVX 170, který přihlásilo zemědělské družstvo Dobruška.
Pro soutěžící jsme připravili stometrový úsek trati, kterému předcházelo zhruba 50 m, na kterých si mohli zkusit rozjezd, tedy především převodový stupeň, kterým je třeba začít, protože to je pro celkový výsledek opravdu důležité. Trať vedla šikmo přes strniště tak, aby některý z traktorů nemohl jet vytlačenou stopou od kombajnu či nákladního automobilu. Každý traktor měl vymezenou vlastní dráhu, a protože na poli není nikdy nic zcela rovné, první dráhy byly o něco rovnější než ty poslední, které vedly do mírného kopce. Rozdíl ale nebyl nijak výrazný. Jediným limitem určujícím, jaké traktory soutěž pojedou, byl jmenovitý výkon traktoru, který nesměl překročit 210 koní. Celková hmotnost či rozměry pneumatiky nebyly nijak omezeny. Taženou soupravu jsem již zmínil a jednalo se o nákladní automobil Škoda 706 MTS s přívěsem. Souprava vážila 34,6 tuny.
Jako první se k ní připojil Case IH CVX 1190, což je horká novinka s motorem o jmenovitém výkonu 192 koní a plynulou převodovkou. Traktor měl dvojitou montáž pneumatik na obou kolech a na první pohled působil velmi dravým dojmem. Dvojmontáž přitom neměla účel větší kontaktní plochy na podložku, nebo vytvoření širší koleje pro nákladní automobil, aby se příliš nebořil. Primárním účelem bylo zvýšení hmotnosti, protože na traktor nebylo možné připevnit čelní závaží, proto se hmotnost zvýšila vodou naplněnými dvojmontážemi. Traktor byl tak druhý nejtěžší (14 560 kg). Přes dobrý start však CVX 1190 nejel příliš rychle a výkonový handicap (175 k) učinil své (čas 46,56 s).
Zato druhý John Deere 8120 (200 k) jel velmi rychle, s časem 38,69 s a bylo znát, že kandiduje na čelní umístění. Traktor vážil 14 140 kg a nebyl ani příliš dotížen prostřednictvím závaží, protože jeho pohotovostní hmotnost je již v základu vyšší než u jeho konkurentů.
Za John Deerem se na start postavila novinka loňského roku, model New Holland TG 210 s pneumatikami naplněnými vodou a celkovou hmotností 13 820 kg. Také tento traktor měl ambice na dobré umístění a bylo znát, že se jeho přípravě věnovala značná pozornost. Výsledný čas (41,72) nebyl špatný, a přestože na čas traktoru JD 8120 nestačil, stále byl ve hře o dobré umístění.
Červený traktor Maseey Ferguson 8250 Xtra si připojil zátěž jako čtvrtý v pořadí. Protože při prvním startu řidič nebyl připraven, opakovali jsme start znovu a na podruhé se start podařil. Traktoru se však vůbec nechtělo zrychlovat a tak jen zvolna dojel za cílovou pásku, a to s časem 52,28 s. Až později jsme zjistili, že v důsledku banální závady motor traktoru nešel na plný výkon. Netěsnilo totiž potrubí, která vede z prostoru turbodmychadlem stlačeného vzduchu ke vstřikovacímu čerpadlu a způsobuje obohacení dávky paliva při zvýšení plnícího tlaku.
Po traktoru Massey Ferguson se na startovní čáře objevil Fendt 920 Vario, traktor, který se jako jediný ze startujících zúčastnil všech tří ročníků soutěže Traktor silák. A s bilancí více než úspěšnou. V prvním ročníku vyhrál, loni byl druhý a letos? Zase první! Traktor byl dotížen na hmotnost jen 11 480 kg, což bylo ve srovnání s konkurenty o dobré dvě tuny méně a jeho největší předností byl bezesporu výkon motoru, který podle normy DIN dosahoval 209 jmenovitých koní a 220 koní maximálních. Fendt, stejně jako ostatní traktory s plynulou převodovkou, je pro tahové soutěže velmi vhodný, neboť dokáže plynule zrychlovat a motor lze přitom držet stále v oblasti maximálního výkonu. U jakékoliv powershiftové převodovky jsou mezi rychlostními stupni skoky a ty, byť jen málo, ale přece jen zpomalují proces zrychlování. Traktor jel velmi pěkně a jeho výsledný čas 35,72 s byl toho dne nejlepším.
Na startu pak zbývaly již jen dva stroje, oba značky Case IH. MX 210 Magnum s výkonem 204 k byl také kandidátem na čelní pozici a vzpomeňme jen, že loni jeho slabší kolega (MX 200) vyhrál. Nejtěžší traktor (15 400 kg) se popral se soupravou statečně a tak před ním nakonec zůstal jen Fendt a John Deere, obsadil tedy třetí místo.
V poslední dráze a mimo soutěž se na 100 metrech projel Case IH CVX 170. Tento traktor byl nejlehčí, s nejmenším výkonem, ale podle mého názoru největším překvapením soutěže. S výkonem pouhých 165 k dokázal překonat jak MF 8250, tak dokonce i svého většího bratra CVX 1190.
O tom, proč a jakým způsobem kdo vyhrál, můžeme vést dlouhou polemiku. Je jisté, že faktorů, které ovlivňují nejlepší výkon je celá řada a většinu z nich jsem se snažil zmínit. Byly to však většinou technické aspekty, a je jisté, že roli hraje také řidič - u manuálně řazených převodovek mnohem více než u těch plynulých. A i když je samozřejmě důležité, kdo vyhrál, je to přece jen soutěž, prvotním účelem bylo pobavit diváky i soutěžící.
Luboš Stehno