17.09.2003 | 01:09
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Zlato pro nové srdce traktoru

Zlatý klas s kytičkou obdržel na letošní výstavě Země živitelka elektronický systém APM ovládající prostřednictvím sběrnice CAN – BUS traktory Case IH řady CVX. Jde o unikátní řídicí systém, který je schopen zcela samostatně ovládat traktor tak, aby byla dosažena co nejvyšší produktivita a maximálně jednoduché ovládání stroje. Toto nové „srdce“, které významně zjednodušuje práci a spoří náklady, ovládá v České republice již minimálně 35 traktorů značek Case IH nebo Steyr.

Pro pochopení, co je na systému unikátní, je nezbytné se krátce seznámit s traktory modelové řady CVX druhé generace CVX1100 a jejich jednotlivými celky. „Tato nová řada konstrukčně vychází z osvědčené předchozí řady CVX, která po svém představení v roce 2000 získala zejména díky systému APM na evropských výstavách mnohá ocenění, například Stroj roku 2000 nebo Traktor roku 2001,“ říká Ing. Pavel Kouřil, ředitel Agri CS. „Hlavní důraz při jejím vývoji byl kladen na nejvyšší produktivitu, hospodárnost, komfort obsluhy a co nejjednodušší ovládání tak, aby každý po usednutí do pohodlného sedadla byl okamžitě schopen jízdy s traktorem a během několika hodin pochopil celé ovládání stroje. Traktory Case IH řady CVX se vyrábějí v rakouském výrobním závodě CNH Austria GmbH, St. Valentin, který zejména díky modelům CVX dosáhl v loňském roce rekordního počtu vyrobených strojů. Závod je držitelem certifikátu kvality EN ISO 9001:2000.“
Motor a převodovka
Traktory jsou poháněny známými přeplňovanými šestiválcovými motory o objemu 6,6 l z produkce firmy SISU, které jsou nyní vybaveny elektronicky ovládaným vstřikováním Bosch, díky němuž byly sníženy jmenovité otáčky motoru na 2100 ot/min a spotřeba paliva až na 201 g/kW/h. Všechny modely se jmenovitými výkony 135 až 193 koní jsou vybaveny mezichladičem stlačeného vzduchu. Motory mají i nový systém řízení, kdy si řidič navolí libovolné otáčky při zvednutém a spuštěném tříbodovém závěsu, což vede k snazšímu ovládání na souvrati.
Bezstupňová převodovka CVT (Continously Variable Transmission) s plynulou změnou převodového poměru vznikla kombinací mechanické a hydrostatické části. Byla navržena tak, aby v hlavních pracovních oblastech byl co nejvyšší mechanický převod pro nejvyšší účinnost. Převodovka je koncipována jako cartridge (zásuvná samostatná jednotka), což v případě opravy zaručuje velmi krátké intervaly výměny a tedy i ztrátového času. Převodovka má nyní tři rychlostní režimy 0 až 14, 0 až 25, 0 až 40 (50) km/h, kdy se při nejnižším režimu pedál pojezdu stává nejcitlivějším a lze tak dosáhnout velmi nízkého převodového poměru (plazivé rychlosti). Pro každý rychlostní režim může být přednastavena rychlost pro tempomat a zvolen manuální režim, kdy se ze stroje stane klasický traktor. Pedál pojezdu se změní v pedál plynu a na multifunkčním ovládači obsluha volí převodový poměr převodovky tlačítky + a -, rychlost jízdy pak ovládá otáčkami motoru (na displeji v kabině se ukazuje maximálně dosažitelná rychlost na zvolený převodový poměr). V manuálním režimu lze do paměti uložit tři převodové poměry, které pak obsluha může snadno vyvolat
Zadní vývodový hřídel je čtyřrychlostní 540/540E/1000/1000E s funkcí automatického vypínání při zvednutí (zapínání při spuštění) tříbodového závěsu. Obsluha si zvolí polohu závěsu, kdy se hřídel vypne a opětovně zapne. Toto nastavení je možné i pro přední tříbodový závěs a vývodový hřídel. Pro snížení spotřeby paliva je 540/1000 otáček vývodového hřídele za minutu dosaženo již při 1870 otáčkách motoru.
Hydraulický systém a kabina
Do hydraulického systému je dodáván olej prostřednictvím axiálního PFC čerpadla o výkonu 105 l/min (130 l/min u CVX1170/1190). U maximálně pěti okruhů hydrauliky lze individuálně nastavit průtok a čas potřebný k požadované operaci. Nosnost zadního tříbodového závěsu je až 9900 kg. Systém regulace prokluzu kol (radar senzor) je nastavitelný od 0 do 30 %.
Nově jsou traktory CVX druhé generace vybaveny souvraťovým systémem HMC (Headland Management Control) převzatým z řady MXM MAXXUM, jež umožňuje programování až 30 kroků, které pak traktor na souvrati automaticky vykoná. Obsluha může programovat ovládání zadního i předního tříbodového závěsu, všechny okruhy hydrauliky a reverzní ventilátor motoru.
Několik změn doznala i odpružená klimatizovaná kabina traktorů CVX1100. Nová je střecha s integrovanými pracovními světlomety a moderní přístrojová deska s výkonnostním monitorem informujícím o obdělaných hektarech a servisních intervalech. Displej na pravém sloupku „A“ nyní informuje o průtoku a časování jednotlivých okruhů hydrauliky, spotřebě paliva, nastaveném režimu plynulé převodovky a tempomatu, manuálním režimu, zobrazuje nastavené hodnoty managementu motoru, vývodového hřídele a souvraťového systému HMC. Ovladač Multicontroller II (MCII) byl převzatý z předchozí generace a jeho prostřednictvím obsluha ovládá všechny důležité funkce.
APM - Automatic Productivity Management
„APM systém ovládá plně elektronické řízení motorů traktorů EEM, které je neustále propojeno s řídicím procesorem plynulé převodovky,“ vysvětluje obchodní specialista Agri CS Karel Plešinger. „Do systému vstupuje od pojezdového pedálu informace o požadované rychlosti, APM pak dle zatížení traktoru sám bez zásahu obsluhy volí ideální převodový poměr a ideální otáčky motoru tak, aby byl zajištěn optimální a nejvíce hospodárný provozní režim motoru. Ovládání traktoru je tím značně zjednodušeno.“
„Systém APM dále ovládá unikátní systém aktivní regulace klidového stavu, což je zastavení traktoru a udržení ho ve statické poloze po uvolnění pedálu pojezdu, aniž by obsluha musela použít jakýkoliv ovladač či brzdový pedál,“ pokračuje K. Plešinger. „Traktor pak například v kopci se zapřaženým nákladem stojí jak z kopce, tak do kopce a pokud obsluha pouze opětovně sešlápne pedál pojezdu nebo tlačítkem zvolí tempomat, souprava se zase okamžitě plynule rozjíždí.“ A jak tato funkce funguje? Po uvolnění pedálu pojezdu nebo vypnutí tempomatu dostává APM pokyn k zastavení. Okamžitě snižuje otáčky motoru na volnoběh a CVT převodovce volí zastavení. Korunové kolo se točí s motorem a APM pak neustále vychyluje hydrostat převodovky a otáčí planetové kolo v opačném směru tak, aby unašeče satelitů zůstaly v klidu.
Co může ovlivnit obsluha?
Obsluha zadá APM pokyn udržovat konstantní otáčky, např. 1800 ot/min. APM pak udržuje zadané otáčky a dle zatížení traktoru upravuje pouze převodový poměr. Tato funkce je vhodná například při práci s vývodovým hřídelem. Dále může zvolit pracovní režim motoru, což znamená jeho zatěžování (volbou vyššího převodového poměru) již v oblasti maximálního krouticího momentu a tím zajišťování optimální spotřeby. Pokud například v dopravě obsluha zvolí úplné zatížení motoru, systém APM udržuje otáčky motoru kolem hranice 1550 ot/min "kopec nekopec" a pro dosažení maximálně možné rychlosti traktoru APM neustále upravuje správný převodový poměr plynulé převodovky. Tuto funkci lze použít i v kombinaci s tempomatem.
Produktivita a hospodárnost
„APM je nový unikátní systém, který posunuje dosud běžná měřítka o velký krok vpřed,“ říká závěrem ing. Kouřil. „Při jeho vývoji se kladl důraz především na produktivitu a hospodárnost provozu. Podle vstupních informací od pedálu pojezdu nebo od tempomatu reguluje systém APM elektronické řízení motoru a CVT převodovku s plynulou změnou převodového poměru tak, aby traktor dosáhl požadované rychlosti jízdy v optimálních otáčkách motoru, a tak byla zaručena minimální spotřeba paliva a snížení opotřebení motoru. Nový systém také umožňuje jednoduché ovládání a komfort obsluhy traktoru. Dále pak při nastavení managementu motoru, managementu vývodového hřídele, managementu předního a zadního tříbodového závěsu, HMC souvraťového systému a tempomatu umožní obsluze ovládat celý traktor pouze prostřednictvím Multicontrolleru II bez použití pojezdového pedálu.“

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down