První velké stroje značky Claas se na českých polích objevily v době, kdy do zemědělských provozů pronikla nová technologie sklizně kukuřice GPS. Tehdy se v Prostějově samojízdná sklízecí řezačka s drtičem zrn Corn-Cracker nevyráběla, a tak se dovezlo ze Západu kolem 17 strojů Claas. Dovoz byl možný jenom proto, že firma Claas podepsala kooperační dohodu s Agrozetem Letovice, kde se montovaly samosběrací vozy, které se pod značkou Claas prodávaly na západoevropských trzích. Za utržené devizy se pak nakoupily již zmíněné samojízdné řezačky s nezbytným drtičem.
Dnes je Claas jednou z dominantních značek na českém trhu. S podrobnostmi strategie firmy nás seznámil její zástupce pro Českou republiku Ing. Vladimír Bohatý.
Od kdy má firma Claas zastoupení v České republice?
Tak jako většina významných zahraničních firem již od roku 1990. Prvním oficiálním importérem techniky Claas do tehdejšího Československa bylo Zemědělské družstvo Práče, potom oficiální zastoupení převzal Agroklas Slavkov a od roku 1999 zastupuje rodinnou firmu Claas na českém trhu akciová společnost Agrall Bantice. Ta má dnes stabilizovanou prodejní síť, což významně přispívá k přednímu postavení značky Claas na českém trhu.
O jaké stroje je mezi našimi zemědělci největší zájem?
Jde především o sklízecí mlátičky a samojízdné řezačky, v obou kategoriích máme vedoucí postavení na českém trhu. Z dlouhodobého hlediska zde zaujímají sklízecí mlátičky Claas 32% podíl a sklízecí řezačky dokonce 54% podíl. Dalším požadovaným produktem jsou lisy, především na kulaté balíky s pevnou nebo variabilní komorou, a lisy na velké hranaté balíky. Další požadovanou skupinou strojů je technika na sklizeň pícnin.
Co má podle vás výrazný vliv na tak velký zájem o mlátičky Claas?
Je to určitě technická vyspělost, hospodárnost a spolehlivost těchto strojů. Firma Claas přišla v roce 1992 s novým typem mláticího ústrojí, tzv. APS-systémem, který se skládá ze tří bubnů: z urychlovacího, mláticího a odmítacího. Pomocí urychlovacího bubnu se dosahuje rovnoměrného a rychlejšího toku posečené hmoty do hlavního mláticího bubnu, což jednoznačně vede k lepšímu odlučování zrna a tím i k vyššímu výkonu mláticího ústrojí. Pro představu, ze šikmého dopravníku má pokosená hmota rychlost tři metry za sekundu, urychlovací buben ji zvyšuje na 12 metrů a výstupní rychlost za mláticím bubnem je 20 metrů za vteřinu. Urychlovací i odmítací buben pracují synchronně s mláticím bubnem v celém rozsahu otáček, což zajišťuje šetrné nakládání jak se sklizenou slámou, tak i zrnem. K vysokým výkonům a dokonalému mlácení samozřejmě přispívá i řada dalších specifických konstrukčních prvků, jako jsou Vario lišta, Laser pilot, velký úhel opásání mláticího koše, kompletní seřízení stroje a jednotlivých uzlů z místa řidiče a jiné technické prvky, které slouží k optimalizaci chodu stroje a současně i k usnadnění práce obsluhy. Letos by se u nás mělo celkem prodat kolem 150 sklízecích mlátiček, z nichž jedna třetina ponese značku Claas.
Ještě větší zájem je o řezačky.
Domnívám se, že „na vině“ je zejména vlastní řezací ústrojí, jehož základem je řezací buben se 24 noži uspořádanými do V. Tato konstrukce zajišťuje optimální nastavení vzdálenosti nožů od protiostří a výsledkem je pak bodové řezání. Dokonalý řez, či lépe řečeno střih, umožňuje náběhová hrana, kdy se nůž pohybuje v minimální vzdálenosti od protiostří. Výsledkem bodového řezání je nejen vynikající kvalita řezanky, ale především nízká energetická náročnost, což se zákonitě projevuje v nižší spotřebě pohonných hmot až o patnáct procent a tím i v menších nákladech na sklizeň. Řezačky Claas Jaguar řady 800 a 900 mají napříč uložený motor Mercedes, takže není nutná úhlová převodovka, která je slabým místem všech převodů. Plný výkon motoru, který je u nejvýkonnější řezačky 605 koní, přenáší přímo na řezací buben klínový řemen vyráběný novou technologií.
Na letošní výstavě Agritechnica v Hannoveru představí firma Claas tři novinky. Na co se mohou zemědělci těšit?
Je všeobecně známo, že naši zemědělci jsou značně nároční na zemědělskou techniku a kupují především stroje v maximální technické výbavě s velkým výkonem. Z tohoto pohledu jsou připravované novinky určeny zejména pro ně. Čeští zemědělci určitě přivítají nové sklízecí mlátičky Lexion řady 500, kdy sedm modelů prošlo kompletní inovací. Nové stroje mají především silnější motory, inovovanou kabinu, dokonalou elektroniku a novou převodovku řazenou elektrohydraulicky. Pro střední a menší farmáře je určena druhá novinka, a to inovovaná sklízecí mlátička Mega. Dva modely 350 a 360 nemají takovou elektronickou výbavu jako Lexiony a jsou proto cenově přijatelnější. Řidiči u nich ocení především komfortní obsluhu, snadný přístup k jednotlivým technickým uzlům a tím i jednoduchou údržbu. Další letošní novinkou je lis střední kategorie Quadrant 2100 s lisovací komorou 70 x 80 centimetrů, který dosahuje velkých plošných výkonů. Zemědělci určitě ocení jednodušší manipulaci s menšími balíky. Lis je vybaven plně automatickým kontrolním systém, který zamezuje jeho přetížení či případné havárii.
Firma Claas koupila letos na jaře většinový podíl společnosti Renault Agri. Proč?
Celková globalizace se projevila také u výrobců zemědělské techniky, kdy významní producenti zemědělských strojů nabízejí prodejcům kompletní sortiment. Taková prodejní síť je pak velmi silná a lépe se prosazuje u zákazníků. Důležitým segmentem prodejní sítě jsou traktory, které firma Claas neměla a o jejichž výrobu usilovala. Nákupem většinového podílu již zmíněné francouzské společnosti dnes nabízíme kompletní sortiment zemědělských strojů. Traktory Claas - Renault se v ČR budou prodávat od října 2003 jenom v síti firmy Agrall.
Takže Agrall Bantice bude od letoška prodávat pouze traktory Claas?
Agrall Bantice bude určitě prodávat i traktory Fendt, neboť traktory Claas jsou v jiné výkonové třídě a navzájem si nekonkurují. Věřím, že stejně jako sklizňová technika Claas osloví české zemědělce i traktory Claas. Jde o velmi kvalitní stroje, které budou mít prostřednictvím společnosti Agrall Bantice a její obchodní sítě zajištěn dokonalý servis.