26.08.2003 | 08:08
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Nový kloubový manipulátor

Na Dni Zemědělce pořádaném počátkem dubna v Lysicích mohli jeho návštěvníci v ČR vidět kloubový teleskopický manipulátor Redrock. Jde o novinku na našem trhu jejímž výrobcem je holandská firma Redrock, distributorem společnost Bromach a prodejcem firma Euro- Bagging.

Jak jsme dozvěděli z úst zástupce firmy Euro Bagging ing. Petra Jurka, spolupráce s firmou Redrock vznikla na základě toho, že byl zájem prodávat v ČR vykusovače siláže stejnojmenné značky, a protože Redrock má sortiment širší, jsou nyní u nás nabízeny i na našem trhu nové krmné vozy a také nakladače Redrock.
Nakladače Redrock jsou teleskopické manipulátory s kloubovým řízením. Vyrábějí se ve třech modelech, které se liší nosností. TH 280 uzvedne 2,8 tuny, TH 300 má nosnost 3 t, a nejvýkonnější TH 500 může pracovat se zátěží až 5 tun. Výška zdvihu je u všech modelů stejná a dosahuje 5,5 metru. Model TH 300 jsem měl možnost vidět a chvilku se s ním i svézt a tak se jej pokusím na následujících řádcích přiblížit.

Motor

Pohonnou jednotkou manipulátoru je vodou chlazený čtyřválec Perkins se zdvihovým objemem 3,99 l a výkonem 106 k (79 kW). Motor je vybaven turbodmychadlem bez chladiče stlačeného vzduchu a jde v podstatě o shodný model jaký používají v manipulátorech i některé konkurenční značky. Alternativou tohoto motoru je vznětový vodou chlazený čtyřválec Iveco, který dosahuje výkon je nepatrně nižší (101 k/75 kW). Co je však podstatné tento motor má mnohem vyšší točivý moment což je pro manipulátor údaj stejně důležitý jako údaj o výkonu. Pro srovnání motor Perkins má maximální točivý moment na hodnotě 366 Nm, zatímco Iveco 407 Nm. Motor je uložen podélně za zadní nápravou, na jeho levé straně je v ochranném rámu nádrž na hydraulický olej, na pravé straně je nádrž na palivo s objemem 150 litrů. Toto uložení motoru i nádrží je nutné pro dobré těžiště stroje, který má teleskopické rameno uloženo až před kabinou. Při nezatíženém teleskopu jsou tak 2/3 hmotnosti na zadní nápravě.

Převodovka

Mezi motorem a převodovkou není vložen hydrodynamický měnič točivého momentu. Plynulý rozjezd a reverzaci pod zatížením obstarávají lamelové spojky v převodovce. Pojezd lze rozpojit vyřazením páčky reverzace do neutrální polohy, nebo použitím ruční, či nožní brzdy. Převodovka je čtyřstupňová a plně řazená pod zatížením. Řazení je možné dvěma způsoby. Buďto manuálně stiskem tlačítek (nahoru/dolů) na joysticku, nebo automaticky kdy se řadí podle otáček motoru. Otočná rukojeť páčky revrzace dovoluje nastavit rozsah používaných rychlostních stupňů. Takže automatika může řadit jak v rozsahu 1. až čtvrtý rychlostní stupeň, nebo neřadit vůbec (pokud je zvolen rozsah pouze prvního stupně). Při reverzaci nelze nastavit rozdílný převodový stupeň, kterým začne jízda vpřed, nebo vzad a po reverzování zůstává zařazen vždy stejný převodový stupeň.
Z převodovky je točivý moment veden na přední i zadní hnanou nápravu. Ve skříních diferenciálů obou náprav jsou rovněž mokré lamelové brzdy. Manipulátor není vybaven uzávěrkami diferenciálu ale stav kdy je některé z odlehčených kol v prokluzu je kompenzován jiným způsobem. V tomto případě dojde k přibrždění brzdy příslušného kola, takže díky působení diferenciálu se zvýší točivý moment přenášený na druhé kolo příslušné nápravy.

Hydraulika

Axiální pístové čerpadlo je vybaveno systémem regulace Load Sensing a má výkon 140 litrů za minutu, což je velmi dobrá hodnota. Pro ovládání teleskopického ramene je využíván joystick, díky němuž lze ovládat všechny tři hlavní i dvě přídavné funkce. Jedna z přídavných funkcí slouží pro hydraulicky ovládané zajištění adaptéru, avšak po jeho zajištění ji lze ručně přepnout (rozvaděč je na rámu teleskopu) a dále ji používat jako jeden z ovládacích okruhů. Výkonné čerpadlo zabezpečuje, to že je možné provádět najednou všechny tři hlavní funkce teleskopického ramene.

Kabina

Uložení teleskopického ramene před kabinou přináší zásadní výhodu – kabina může být prostorná. A tak na rozdíl od manipulátorů s motorem na boku stroje a centrálně umístěným teleskopem najdeme v kabině i sedadlo spolujezdce. A samozřejmě, výhled vpravo není cloněn zvednutým ramenem. Vždycky ale platí něco za něco, a tak má manipulátor výšku zdvihu omezenou jen na 5,5 m.
Kabina je vybavena jednoduše, základem ovládání teleskopického ramene je joystick, pomocí nějž lze zvedat a spouštět rameno, vysunovat a zasunovat teleskop, vyklápět a zaklápět adaptér a také ovládat jednu přídavnou funkci adaptéru. Pro ovládání té druhé slouží malá páčka vpravo vedle sedačky. Na joysticku je i manuální řazení převodových stupňů. Sedačka je vzduchem odpružená, volant stavitelný a páčka reverzace pod zatížením je klasicky umístěna a zaujímá polohu vlevo pod volantem.

Chvilka jízdy

Přestože manipulátor nebyl vybaven žádným adaptérem, zkusil jsem si alespoň nasucho jak se ovládá. Jak bylo uvedeno výše ovládání je klasikou jakou používají všichni výrobci manipulátorů, a protože s ním mám již trochu zkušeností, nečinilo mi problémy. Také manuální řazení pomocí tlačítek na joysticku jsem si rychle osvojil a musím říci, že převodovka řadí pod zátěží velmi dobře – plynule a to i v automatickém režimu. Ovládání teleskopu je také dobré, rychlé a bez významného škubání či jiných rázů. Jen reverzace pod zatížením byla na můj vkus až příliš jedovatá, což mohlo být způsobeno i tím, že se převodový olej v manipulátoru při krátké jízdě dostatečně neprohřál.
Co se týče výhledu, lze jej hodnotit jako velmi dobrý což je dáno mimo jiné i poměrně vysoko umístěnou kabinou. Dobrý výhled je i dozadu, protože i když je na zádi umístěn motor je nad ním ještě dostatečný průhled vzad. Také hlučnost je přiměřená.

Závěrem

Přednosti kloubového řízení manipulátoru jsou jasné a výborné manévrovací schopnosti tak netřeba zmiňovat. Samozřejmě, nevýhodou tohoto řešení je horší stabilita při zatáčení. Tu lze částečně vylepšit použitím širokých pneumatik, tak jako je tomu například u stroje na snímku, který má pneumatiky se šířkou 600 mm.

Luboš Stehno

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down