Stalo se již tradicí, že na našich předváděcích akcích pořádáme soutěže manipulátorů, které se těší velkému zájmu jak diváků, tak firem, které tyto stroje na našem trhu prodávají. Soutěž Machr s manipulátorem proběhla již třikrát a pokaždé se jí zúčastnilo minimálně šest konkurenčních značek což je prakticky kompletní sortiment, který je na našem trhu nabízen.
Jak jsem zmínil soutěž Machr s manipulátorem jsme pořádali již třikrát a pokaždé byla jiná trať i jiné úkoly.
Ohlédnutí zpět
Poprvé v roce 2001 v Kasejovicích se projížděla trať a manipulátory si nesly dvě prázdné palety od brambor. Trať nebyla těžká, šlo o několik úzkých průjezdů, couvání a dva dotyky balíků slámy. Jako největší oříšek se nakonec ukázalo přesné sesazení palet na sebe, protože přiznejme si to pro přemísťování palte brambor nejsou manipulátory příliš vhodné. Nejrychleji na sebe palety sesadil Ivan xxx s manipulátorem JCB 530-70, který tak získal první pohár Machr s manipulátorem.
Druhý ročník se konal v loňském roce v Lysicích a tehdy měly manipulátory jako zátěž válcový balík slámy. Také v této soutěži si museli projet trať se spoustou zatáček, dvěma dotyky, jednak zadní částí manipulátoru a jednak balíkem při vytaženém rameni. Trať byla navíc ztížena několika uměle vytvořenými jámami, kterými bylo nutné projet a podmínkou bylo též použití krabího chodu, což některým jezdcům činilo potíže. Pro suverénně první místo si ve druhém ročníku Machra s manipulátorem dojel Caterpillar, jehož řidič xxx ač měl největší handicap (stroj s největším rozchodem kol) vše zvládnul na jedničku.
Pro letošního Machra jsme si připravili opět něco jiného. Tentokrát byla trať postavena okolo polního hnojiště a tak je jasné s čím se manipulovalo. Ale jen tak nabrat hnůj a vedle ho vyklopit to není žádný soutěžní úkol. Proto jsme si toho na závodníky vymysleli více a soutěžní disciplíny si teď popíšeme.
Stručný popis tratě
Bezprostředně po startu čekal na jezdce první úkol. Šlo o vysunutí teleskopu na maximum, což činilo asi 3 až 3,5m (většina manipulátorů měla maximální zdvih 7m). Poté se museli vyklopením lžíce opřít o zem, nadzvednout přední kola a zasunováním teleskopu se přitáhnout. Nutno říci, že ač jsme tuto disciplínu považovali za jednoduchou, ne všem to šlo dostatečně lehce a někteří tento úkol nezvládli. Zcela se to nepodařilo řidiči stroje JCB, možná i proto, poněvadž neměl plnou lžíci, ale vidle na hnůj a ty se mu nepodařilo do země dostatečně ukotvit.
Dále následoval úzký průjezd, pak couvání s dotykem na kolík. Této disciplíny se zhostili všichni dobře a není to přitom jen tak, protože na kolík není při couvání vidět. Pouze řidič manipulátoru John Deere kolík zlomil, i když ne při couvání, ale při výjezdu od něj, kdy o něj zavadil protože se mu stroj při nadjíždění posunul do strany.
Další část trati byla vyloženě terénní a manipulátory musely projet hlubokými kolejemi vyjetými v hromadě trávy, která zbyla od předvádění strojů pro sklizeň pícnin. Průjezd šel všem dobře, protože všichni měli podobnou světlost podvozku. Výjimkou byl stroj Merlo, který byl obut na menších kolech a tudíž měl i podvozek posazen níže. Přesto i on statečně projel, i když s sebou kus píce vyhrnul.
Po disciplínách s prázdnou lžící následovala konečně manipulace s hnojem. V řádně rozbahněném terénu (obvyklém prostředí polního hnojiště) si soutěžící nabrali lžící hnoje a popojeli na vyznačené stanoviště. Zde bylo třeba těsně nad zemí teleskop vysunout do maxima (opět asi 3 až 3,5 metru) což bylo pro diváky zajímavé v tom, že mohli pozorovat zda se při tom zvedne zadní náprava nebo ne. Je jasné, že každý měl jinou lžíci a každý také nabral jiné množství materiálu. Takže jsme z toho zda se náprava zvedne či ne nevyvozovali žádné závěry. Pouze bylo třeba hledět na to aby každý soutěžící rameno dostatečně vysunul, protože tento úkon je pomalý, a kdo vysunování ošulil, získal významně na čase. Ve dvou případech jsme proto zvolili penalizaci 10 sekund, což bohatě stačilo pro potrestání ležérně splněného úkolu.
S plnou lžící pak stroje pokračovaly dále tratí, a projeli si kolečko. Zde mohli návštěvníci názorně vidět manévrovací schopnosti, protože některé stroje se do kruhu vešly bez problému a jiné si musely najet. Z kolečka byl výjezd přes kladu, která měla soutěžícím ztížit jejich cestu. Musíme říci, že již když jsme procházeli trať tak se mne jeden ze soutěžících zeptal zda se kláda přejíždí s plnou, nebo prázdnou lžící. Řekl jsem, že s plnou. „Tak to ji hned ten první utrhne, řekl mi jeden z jezdců“. A skutečně hned první manipulátor Bobcat ji urazil a koly natlačil až do hnojiště. Poučeni, že tato překážka nemá smysl, jsme ji v hnoji nechali.
Po vyjetí z kruhu následovalo vyklopení lžíce zpět na hromadu a pak již jen otočení a průjezd cílovou páskou. Každý se samozřejmě otáčel na plný plyn a tak se kola manipulátorů vesele prohrabovala, takže i tato část trati byla divácky zajímavá.
Je samozřejmé, že ti co nesplní správně předepsané úkoly, nebo se nevejdou do vytyčené trasy je třeba nějakým způsobem penalizovat. My jsme za každý prohřešek zvolili penalizaci 10 sekund a trestaly se následující přestupky: zlomení či vyvrácení kolíku, přetržení pásky, nedostatečné přitažení teleskopem (pokud nebyla přední kola ve vzduchu), nedostatečné vysunutí teleskopu (neměřili jsme přesně, ale pokud bylo méně než přibližně 3 metry).
Jak to šlo strojům a obsluze?
Asi vás již zajímá kdo vyhrál, ale ještě než se k tomu dostanu probereme si jízdy jednotlivých strojů. Jako první se na trať postavil Bobcat T 3071. Přitažení pomocí vysunutého teleskopu zvládnul dobře a jak můžete vidět z fotografie s předními koly efektně zdviženými do vzduchu. Také průjezd úzkou tratí a dotek kolíku mu problém nečinil a vypořádal se i s terénním průjezdem hromadou trávy. Hnoje si nabral dost a také zatížené rameno poctivě vysunul, až se mu zvedla zadní náprava. Průjezd kolečkem mu nevyšel podle jeho představ a musel si několikrát najíždět a to byl určitě také jeden z momentů, který ho zdržel. Nakonec dosáhnul času 3:02, za přetržení pásky dostal penalizaci 10 sekund., takže výsledný čas činil 3:12.
Dalším, který se postavil na start byl Claas Targo K 70. Přitažení s pomocí teleskopu zvládnul dobře, vyšel mu i úzký průjezd s dotykem kolíku. Také nabrání hnoje i vysunutí ramene bylo bez problému. Pouze při průjezdu kolečkem si musel několikrát nadjet. Trestné sekundy nedostal žádné a dosáhnul času 2:48.
Následujícím soutěžním strojem byl JCB 535 řízený vítězem z roku 2001 Ivanem xxx. Tento manipulátor neměl lžíci, ale vidle na hnůj a snad i proto operaci vysunutí ramene a následného přitažení se nezvládnul a přední kola se vůbec nezvedla od podložky. Jeho další průjezd byl bezproblémový, avšak vysunování teleskopu řidič opět neprovedl dostatečně a místo toho rychle pokračoval vpřed. Nutno říci, že průjezd kolečkem zvládnul rychle a bravurně, stejně jako vyklopení hnoje a průjezd cílovou čárou. Dosáhnul času 2:07, po započtení dvakrát deseti trestných vteřin však celkový čas činil 2:27.
Po manipulátoru JCB najel na startovní čáru John Deere 3400. Dobře se přitáhnul a úspěšně projel i první část tratě včetně dotyku kolíku. Avšak když od něj ojížděl o kolík zavadil a bočně jej zlomil. Průjezd hromadou trávy zvládnul dobře i nadrání a vysunutí ramene s hnojem. Také kolečko projel aniž by si musel nadjíždět. Po vyklopení ztratil trochu času tím, že se jeho kola při výjezdu od hnojiště značně protáčela, neboť jejich vzorek byl již notně sjetý. I tak ale dosáhnul času 2:16 což po připočtení 10 sekund za zlomený kolík činilo 2:26.
Jako tradičně, ani letos si nenechaly ujít závodění manipulátory Manitou. Model 730 MLT řídil tentokrát jiný šofér než ten, kterého jsme mohli vídat v minulých letech. Přitažení teleskopem zvládnul dobře, stejně jako úzký průjezd. Jen při couvání se nedotknul kolíku a místo toho hned pokračoval vpřed do průjezdu travní hmotou. Za ní si dostatečně nabral hnoje ale vysunutí ramene již dostatečné nebylo. Průjezd kolečkem se povedl a stejně tak i vyklopení a průjezd cílem. Výsledný čas činil 2:05. Po započtení dvou penalizací však 2:25.
Předposledním startujícím byl stroj Merlo P 40.9 KT. Jeho řidič si s tratí poradil velmi dobře a řádně provedl všechny požadované úkony (dotyk kolíku, přitažení teleskopem, nabrání hnoje i vysunutí teleskopu). Pouze při průjezdu hromadou trávy byl oproti ostatním handicapován nižší světlou výškou (měl menší kola než jeho konkurenti) a tak část trávy hrnul před sebou což jej zpomalilo. Nicméně i tak touto částí tratě projel a snadno dojel do cíle. Dosáhnul času 2:17 a díky tomu, že nebyl penalizován stal se na chvíli vítězem průběžného pořadí.
Vše totiž ještě mohl změnit MF 8973 s řidičem Ondřejem Bačinou, který si úspěšně vedl již v minulém Machru s manipulátorem, kde obsadil druhé místo. Hned v úvodu se mu sice podařilo vyvrátit kolík, poctivě se ale přitáhnul, dotknul kolíku i vysunul rameno s lžící nabraného hnoje. Přestože průjezd kolečkem mu nevyšel a musel si nadjet nakonec dosáhnul času 1:53 což při připočtení 10 s penalizace za zlomený kolík činilo 2:03 a to znamenalo první místo.
Závěrem
Jako i v předchozích ročnících i letos se potvrdilo, že manipulátory jsou po technické stránce dosti vyrovnané a tak o úspěchu v soutěži rozhoduje umění řidiče. Máme štěstí v tom, že řidiči se mění a tak zatím každý ročník soutěže vyhrál někdo jiný s tím i jiná značka. Je to dobře a tak si v letošním roce mohou užívat úspěch prodejci Massey Ferguson, kterým tímto gratulujeme.
Luboš Stehno